Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

studio achtergrond : Vinyl, papier of doek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • studio achtergrond : Vinyl, papier of doek

    En jaar of 2 geleden heb ik wat studiomateriaal gekocht bij fotokonijnenberg.
    Toen dacht ik naast de lampen een paar achtergronddoeken aan te kopen dit rade ze me sterk af en heb ik hun advies gevolgd en achtergrondrollen aangeschaft. Nu is mijn meest gebruikte (witte) achtergrond zo goed als op.

    Nu is mijn vraag wat is eigenlijk beter (of wat is jullie mening).

    Vinyl achtergronden , papiere achtergronden of achtergronddoek?

    Thanks.
    Canon EOS 50D + grip, , Canon EF 100mm F2.8 L IS USM, Canon EF 70-200mm F2.8 L IS USM II,

  • #2
    Re: studio achtergrond : Vinyl, papier of doek

    Het is niet zo eenvoudig om stellen dat is de beste achtergrond, der hangt veel af van het gebruik.
    Zo vind ik persoonlijk voor een witte achtergrond papier het beste, ik verkies dit boven Vinyl omdat
    het matter is van oppervlakte , en voor minder reflecties zal zorgen. Maar als je bijvoorbeeld veel
    honden of katten in je studio fotografeert zal vinyl zeker zijn voordelen hebben.

    Achtergrond doeken hebben weer een voordeel op verplaatsing tegen rollen van 2.75 meter, kan dus ook
    nuttig zijn. Het nadeel van doeken vind ik het kreuken, en die kreuken zijn meer zichtbaar met een camera
    met cropsensor, dan met een full frame door de grotere dieptescherpte.

    Een mooi alternatie zijn de achtergronden uit Canvas, die zijn in de massa gekleurd en zitten ook op een buis
    zij blijven steeds mooi vlak, geen kreuken en gaan heel lang mee. Nadeel is de aankoopprijs van om en bij de 400 euro
    voor een achtergrond. Maar ik heb er op eentje 10 jaar gewerkt en die was nog als nieuw !

    Het is dus een beetje uitkijken, maar om het bondig te houden, met papier boek je resultaten voor weinig geld !

    MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: studio achtergrond : Vinyl, papier of doek

      de zoekfunctie eens gebruiken, is een vraag die hier al vele malen is gesteld.

      kort en bondig, ik ben voor vinyl gegaan na een doek te hebben gebruikt. geen kreuken & afwasbaar
      Website: http://www.svisimaging.be

      Comment


      • #4
        Re: studio achtergrond : Vinyl, papier of doek

        Hier ook...vroeger doeken maar steeds kreuken...
        nu voor dunne maar sterke vinyl gegaan en geen spijt van.
        Ik heb zo'n rol gekocht die langs de ene kant wit en de andere kant zwart is.
        Zie wel dat je hem lang genoeg koopt (oprollen gaat altij)
        Ik heb er bv eentje van 2.5 m breed en 6 meter lang

        Comment


        • #5
          Re: studio achtergrond : Vinyl, papier of doek

          Oorspronkelijk geplaatst door boerkejos Bekijk bericht
          Ik heb zo'n rol gekocht die langs de ene kant wit en de andere kant zwart is.
          Zie wel dat je hem lang genoeg koopt (oprollen gaat altij)
          Ik heb er bv eentje van 2.5 m breed en 6 meter lang
          hier ook 2-zijdig & 2,95 breed op 8m lang
          Website: http://www.svisimaging.be

          Comment


          • #6
            Re: studio achtergrond : Vinyl, papier of doek

            Mag ik even vragen waar je deze dubbelzijdige hebt gekocht?

            Ik denk dat vinyl ook voor mij beter is omdat ik vaak honden fotografeer op deze achtergrond. En vinyl is toch wat sterken en vooral afwasbaar dan papier.
            Doek is dan weer leuk om te vervoeren. Of weet er iemand een goede plooi/rol techniek waardoor je geen kreuken niet meer zou hebben (waarschijnlijk een onmogelijke vraag).
            Canon EOS 50D + grip, , Canon EF 100mm F2.8 L IS USM, Canon EF 70-200mm F2.8 L IS USM II,

            Comment


            • #7
              Re: studio achtergrond : Vinyl, papier of doek

              mijne komt uit engeland, verkoper had eerst tot 10 meter staan maar die verkocht hij dan uiteindelijk niet meer
              spijtig want als ik een echte grote vaste ruimte heb, zou ik net graag die willen zodat ik 4 meter hoog kan & 6 meter ver.

              hij heeft wit/zwart & groen/grijs en dan nog een paar enkele kleur

              bij rubens kan je er ook kopen maar die zijn smaller, korter & duurder
              Website: http://www.svisimaging.be

              Comment


              • #8
                Re: studio achtergrond : Vinyl, papier of doek

                Ja dat is inderdaad leuker om tot 10m dan te gaan. Heb je soms wat referenties van deze verkoper (indien je wilt?).
                Eventueel voor uw 10m kan je eens kijken/horen in de US ok de verzendkosten kunnen misschien wel wat oplopen.


                thanks.
                Canon EOS 50D + grip, , Canon EF 100mm F2.8 L IS USM, Canon EF 70-200mm F2.8 L IS USM II,

                Comment


                • #9
                  Re: studio achtergrond : Vinyl, papier of doek

                  Oorspronkelijk geplaatst door photoken Bekijk bericht
                  Ja dat is inderdaad leuker om tot 10m dan te gaan. Heb je soms wat referenties van deze verkoper (indien je wilt?).
                  Eventueel voor uw 10m kan je eens kijken/horen in de US ok de verzendkosten kunnen misschien wel wat oplopen.


                  thanks.
                  hebbe we gewoon alst zover komt wa minder voor de modellen, anders cadreren dan
                  US is te gevaarlijk voor douane
                  Website: http://www.svisimaging.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: studio achtergrond : Vinyl, papier of doek

                    Wordt de vinyl niet beschadigd (lees doordrukken) door naaldhakken?
                    https://waltertalboom.be-
                    Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

                    Comment


                    • #11
                      Re: studio achtergrond : Vinyl, papier of doek

                      Oorspronkelijk geplaatst door Walt Bekijk bericht
                      Wordt de vinyl niet beschadigd (lees doordrukken) door naaldhakken?
                      heel weinig last van
                      mijn vinyl is vrij dun dus kan niet echt veel ingeduwd worden
                      Website: http://www.svisimaging.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: studio achtergrond : Vinyl, papier of doek

                        Vinyl is even een aanschaf maar lijkt me voordeliger uiteindelijk dan papieren rollen.
                        Het lijkt dan ook ideaal dat je het kunt afwassen, geen kreuken, wel 5 jaar mee kunt doen, door en door gekleurd etc.
                        volgens de winkels, maar hoe zit het nu werkelijk met de reflecties?
                        Daar lees ik nog niet veel over. Niet goed belicht is een blauwige gloed? heb ik ergens gelezen...
                        Ik las ook een reactie van iemand die spijt had vanwege de reflecties maar dit was een wat ouder bericht.
                        Hoe zijn de ervaringen daar nu mee?

                        Comment


                        • #13
                          Re: studio achtergrond : Vinyl, papier of doek

                          Oorspronkelijk geplaatst door Anneke1812 Bekijk bericht
                          Vinyl is even een aanschaf maar lijkt me voordeliger uiteindelijk dan papieren rollen.
                          Het lijkt dan ook ideaal dat je het kunt afwassen, geen kreuken, wel 5 jaar mee kunt doen, door en door gekleurd etc.
                          volgens de winkels, maar hoe zit het nu werkelijk met de reflecties?
                          Daar lees ik nog niet veel over. Niet goed belicht is een blauwige gloed? heb ik ergens gelezen...
                          Ik las ook een reactie van iemand die spijt had vanwege de reflecties maar dit was een wat ouder bericht.
                          Hoe zijn de ervaringen daar nu mee?
                          je moet ook vinyls kopen specifiek voor fotografie. dat zijn dan ook de mattere vinyls.

                          ook met papier krijg je reflectie hoor
                          de overstraling van licht op de achterkant van je model vermijd je door deze voldoende afstand te laten houden.
                          ik heb er in ieder geval bij de witte zijde weinig last van, wil ik die net wel, dan zet ik ze gewoon dichter tegen achtergrond (bvb voor high key)

                          voor de zwarte zijde is het moeilijker bij mij omdat ik nog meer diepte zou kunnen gebruiken daar maar heb ze niet, dus daar kleur ik bij indien nodig

                          voor de mensen die twijfelen en het effect willen weten, zijn altijd welkom om eens te komen kijken en zelfs te shooten met de installatie aanwezig (mits onkostenvergoeding)
                          Website: http://www.svisimaging.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: studio achtergrond : Vinyl, papier of doek

                            Die vinyl is prima, maar heel moeilijk wit te houden.
                            Ik heb er al met van alles opgezeten om hem te reinigen en krijg hem niet meer proper.
                            Als je zelden het model ten voeten uit gaat fotograferen MOET je kiezen voor die vinyl
                            Wil je er ook de voetjes op zetten van het model, ga dan maar voor papier.
                            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: studio achtergrond : Vinyl, papier of doek

                              Voor een zwarte achtergrond kies ik voor een doek, daar zie je de kreuken toch niet als het nodig is kan je het wassen.
                              Een witte doek heb ik ook gehad, zeer moeilijk op te spannen zonder dat je kreuken hebt, voor wit gebruik ik papier.
                              Vinyl is mij te duur, wat ik ook soms gebruik is papier tot 1-2m op de grond, en de rest een opgespannen witte doek waar het model op staat, zo gaat het papier langer mee, op de foto is het verschil tussen papier en doek niet te zien.
                              Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                              Comment

                              Working...
                              X