Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Studio acces. - boom statief en beautydish. Advies gevraagd!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Studio acces. - boom statief en beautydish. Advies gevraagd!

    Na een leuk seminar van Scott kelby in de RAI, ben ik weer meer gemotiveerd om mijzelf stapjes verder te brengen met studio fotografie. Tot nu toe deed ik veel van het zelfde of soms niet genoeg :mrgreen:
    Had 2 studio lampjes en inmiddels 2ehands lampje 3 en 4 op de kop weten te tikken (miste af en toe een 3e lampje). Zijn dezelfde die ik al had (ook 2ehands). Heb inmiddels ook al 2x octabox (1,5m en 0.95m) een een snoot. Nu heb ik tijdens het seminar het nut van een boom statief gezien.

    Nu ben ik een beetje op onderzoek uit gegaan en zag eigenlijk 2 opties :
    1) een boom arm zoals bijv. http://www.calumetphoto.nl/eng/produ...e_boom/cal6220
    2) complete boom (incl statief) http://www.calumetphoto.nl/eng/produ..._stand/man420b
    (site, merk etc is voorbeeld)

    Nu kost optie 1 een stuk minder, maar heb je de noodzaak voor een goed statief (heb bowens statief en manfrotto). Of zou ik toch voor een complete set moeten gaan?
    Hij zou in ieder geval (vooralsnog) maximaal de studio lamp met de grote octa moeten dragen. De studio kop is volgens mij 3kg.

    Wie kan mij van extra ervaringen/ informatie voorzien. Tip/tricks meer dan welkom

    Daarnaast maakte hij gebruik van een beauty dish. Klein en daardoor beter hanteerbaar dan een soft/octabox maar met een wat harder licht. I like the effect i think. Nu ook daar naar gekeken en ook daar heb je verschillende types en prijskaartjes, bijv. beautydish met zilver/wit/goud binnekant , glad en getrapt. Met en zonder diffuser(wel/niet verstelbaar),grid en sok. hieronder wat types :




    Wie heeft ervaring/info en zou die willen delen. Wat is een goede keus?

    Alvast bedankt
    | Mijn nieuwe website met foto's |

  • #2
    Re: Studio acces. - boom statief en beautydish. Advies gevraagd!

    De Manfrotto 420B schuift in mekaar zodat je deze ook als gewoon lichtstatief kan gebruiken als je de boom niet nodig hebt (ook handig bij transporteren).

    let er bij gebruik van een boom op dat de arm in balans is als je hem vastschroeft (sommigen letten daar niet op en denken als ik het vast genoeg schroef dan zakt de arm niet meer en beschadigen op deze manier de arm).

    Stevig materiaal is aangewezen bij een boom want door het hefboomeffect komt er meer kracht op het materiaal te staan dan bij een gewoon lichtstatief.
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #3
      Re: Studio acces. - boom statief en beautydish. Advies gevraagd!

      Dank voor je reactie zunoel

      Ik hoorde dus ook dat het erg nauw luistert bij het in balans brengen van de boom en dat een grote octabox incl. kop niet aan te raden is. wat is jouw ervaring daarmee?
      Ben er inmiddels al wel achter dat ik inderdaad beter een complete set kan aanschaffen als ik daartoe besluit.

      Nogmaals bedankt
      | Mijn nieuwe website met foto's |

      Comment


      • #4
        Re: Studio acces. - boom statief en beautydish. Advies gevraagd!

        Oorspronkelijk geplaatst door Hatseflats Bekijk bericht
        Dank voor je reactie zunoel

        Ik hoorde dus ook dat het erg nauw luistert bij het in balans brengen van de boom en dat een grote octabox incl. kop niet aan te raden is. wat is jouw ervaring daarmee?
        Ben er inmiddels al wel achter dat ik inderdaad beter een complete set kan aanschaffen als ik daartoe besluit.

        Nogmaals bedankt
        Een zwaardere kop of softbox kan als je een zwaarder contragewicht aan de andere kant hangt.
        Er zal wel max toegelaten gewicht zijn (let erop bij de specificaties). Zolang je daar onder blijft is er geen probleem (je mag er zelfs een kg boven gaan want er is een ruime veiligheidsmarge).

        De 420B heeft een maximale belasting van 2 kg bij volledige extensie.
        De 420CSU kan 5 kg dragen bij maximale extensie.
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Re: Studio acces. - boom statief en beautydish. Advies gevraagd!

          Die eerste boom is een serieus zwaar geval (ongeveer 15 kg) en heeft een zwaar statief nodig om op te monteren. Een gewoon lichtstatief is niet voldoende, je hebt een cine statief nodig met cine kop.
          Ondanks dat zou ik niet lichter gaan als je een zware monohead er op wil zetten met softbox.
          Die arm bestaat ook zonder de zwengel op het einde en is goedkoper.

          Comment


          • #6
            Re: Studio acces. - boom statief en beautydish. Advies gevraagd!

            Dank allebei voor de reactie!
            | Mijn nieuwe website met foto's |

            Comment


            • #7
              Re: Studio acces. - boom statief en beautydish. Advies gevraagd!

              Ik heb de 420B van Manfrotto. Ik gebruik hem enkel voor de mobiele en lichte Elinchrom Quadra's. Daarvoor voldoet hij wel, maar zeker niet voor zwaarder materiaal, wat zoals hoger gezegd ook blijkt uit de specs. Een klassieke monoblok met eender welke modifier lijkt me uitgesloten. Het laatste wat je wil is je model vermoorden met een naar beneden donderende flitskop en alles wat erbij hoort ;-) Quadra head met 90cm octa lukt net, maar zelfs dat is niet echt comfortabel werken vind ik... Verder wel degelijk spul, zoals je van Manfrotto mag verwachten...

              Waar ik zeker op zou letten naast max belasting: zorg dat je de flitskop kan roteren rond twee assen bovenaan. Kan het moeilijk uitleggen, maar als je de flits met de klassieke swivel monteert rechtstreeks op de boom, is het vaak moeilijk om het licht te richten zoals je precies wil. Een extra draaipunt bovenaan werkt vind ik vaak makkelijker. Misschien strikt persoonlijk, maar misschien toch handig om weten. Dat staat trouwens wel los van de boom die je koopt...

              Roeland
              Last edited by Roeland; 18 september 2011, 09:00.
              www.135mm.be
              @135mm_leuven
              info@135mm.be

              Comment

              Working...
              X