Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statiefkop, advies nodig

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Statiefkop, advies nodig

    Hallo

    Ja ik weet het, er zijn hier al enkele discussies over gestart maar geen enkele geeft een duidelijk beeld.
    Ik heb dus al een lange tijd met een Manfrotto 055XPROB statief in gedachte, maar de statiefkop blijft nog steeds een raadsel..

    Waar moet ik op letten? Wat zijn de pro's en contra's van de statiefkop die jullie gebruiken en waarvoor gebruiken jullie het?
    Gelieve ook een duidelijk type te bespreken en niet gewoon 'mijn balhoofd'.

    Ik hoor het graag!

    Mvg

    Andy
    Andy Lemaire

    andylemaire.be

  • #2
    Re: Statiefkop, advies nodig

    ik gebruik zelf de Manfrotto 804RC2 op een 190XPROB en ben daar heel tevreden over (voor wat ik een statief nodig heb).

    Kop kan goed vastgezet worden, zit geen speling op, zelfs niet met 1D4 + 70-200 2.8 IS.

    Moogt combo altijd eens komen testen. Statief van mij is in principe gewoon kleiner model van de 055 maar dan heb je een idee van de kop

    Let me know
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: Statiefkop, advies nodig

      Misschien best vermelden waarvoor en hoe intensief je het wil gebruiken?
      Als het niet om precisiewerk gaat zul je best af zijn met een balhoofd.

      Ik heb een Manfrotto 488RC4 gehad en nu een Markins M10. De Manfrotto is prima voor sporadisch gebruik, maar zo'n Markins is veel minder gevoelig aan slijtage en vuil.
      Algemeen gezien is de prijs van een balhoofd wel evenredig met de kwaliteit.
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

      Comment


      • #4
        Re: Statiefkop, advies nodig

        Dat is het net, er is niet echt één ding dat ik er mee zou willen doen/kunnen.
        Studio/product/macro/landschappen/interieur/..., ik zoek een gulden middenweg.
        Andy Lemaire

        andylemaire.be

        Comment


        • #5
          Re: Statiefkop, advies nodig

          Oorspronkelijk geplaatst door andylemaire Bekijk bericht
          Dat is het net, er is niet echt één ding dat ik er mee zou willen doen/kunnen.
          Studio/product/macro/landschappen/interieur/..., ik zoek een gulden middenweg.
          wa mag da kosten?
          With Canon, I can (or at least try)
          Photastic.be ~ Passion for the picture
          Nieuwe site

          Comment


          • #6
            Re: Statiefkop, advies nodig

            Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
            wa mag da kosten?
            Geen idee, het moet gewoon prijs/kwaliteit zijn aangezien ik het niet elke keer zal gebruiken als ik mijn camera uit haal.
            Andy Lemaire

            andylemaire.be

            Comment


            • #7
              Re: Statiefkop, advies nodig

              Het is geen slecht idee om eens een aantal zaken uit te testen. Wat Hans aanhaalt zou zeker aan je eisen voldoen, zelf vind ik een 3-wegkop nogal omslachtig in gebruik.
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

              Comment


              • #8
                Re: Statiefkop, advies nodig

                Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                zelf vind ik een 3-wegkop nogal omslachtig in gebruik.
                is uiteraard persoonlijk en waarvoor je hem wil gebruiken.

                bij is dat voornamelijk interieur en dan stel ik liever apart de "assen" in met een 3-wegkop

                Kom hem gerust testen Andy... Is toch maar een scheet van thuis voor u
                With Canon, I can (or at least try)
                Photastic.be ~ Passion for the picture
                Nieuwe site

                Comment


                • #9
                  Re: Statiefkop, advies nodig

                  Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                  Het is geen slecht idee om eens een aantal zaken uit te testen. Wat Hans aanhaalt zou zeker aan je eisen voldoen, zelf vind ik een 3-wegkop nogal omslachtig in gebruik.
                  Ik had zijn posts zelfs over het hoofd gezien met op de laatste reactie te klikken (sorry Hans ), maar heb zowieso interesse in een balhoofd in combinatie met een waterpas.
                  Heb momenteel thuis zo'n omslachtige 3-kop staan dus dringend is het niet.

                  Ik ga nog even wat verscheidene reacties afwachten..
                  Andy Lemaire

                  andylemaire.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Statiefkop, advies nodig

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                    is uiteraard persoonlijk en waarvoor je hem wil gebruiken.

                    bij is dat voornamelijk interieur en dan stel ik liever apart de "assen" in met een 3-wegkop

                    Kom hem gerust testen Andy... Is toch maar een scheet van thuis voor u
                    Zal er wel eens van komen, in tussentijd nog wat lezen!
                    Andy Lemaire

                    andylemaire.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Statiefkop, advies nodig

                      Ik gebruik het statief dat jij voor ogen hebt (055CXPR03) met de Markins Q-ball 10 met quick lever en het statiefplaatje PG-50 dat universeel is en uitstekend past op mijn battery pack MB-d80.
                      Het statiefplaatje heeft twee extra schroefdraad-gaatjes waar ik probleemloos mijn sunsniper in- (en af) schroef. Ik gebruik dus niet de pg-34n statiefplaat die aangewezen is voor mijn D-90 (maar dan kan de MB-d80 niet meer open).
                      Enig nadeel: is nogal prijzig, maar ik ervan uit dat ik maar éénmaal een balhoofd koop (als het een goed is ten minste)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Statiefkop, advies nodig

                        Er kan niet op tegen een balhoofd van Markins
                        Maar als de prijs een bezwaar is dan koop je voor een 100 a 150€ een mooie kop van Benro. Ziet er ongeveer hetzelfde uit als de Markins (is eigenlijk een copy) en heeft het voordeel dat hij net zoals de Markins de Arca-Style plaatjes gebruikt.
                        Dit is een universele standaard.
                        Manfrotto en Gitzo gebruiken deze standaard niet.
                        Het is altijd interessant dat je in die Arca-Style zit, denk maar eens aan een L-bracket....

                        Ikzelf gebruik de B2 van Benro en ben er zeer tevreden over.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Statiefkop, advies nodig

                          What about KIRK or reallyrightstuff ? Zelf geen ervaring met niks van die dingen, keek uit naar panorama koppen en kwam dit tegen.
                          "Why fake it, when you can create it"

                          Comment


                          • #14
                            Re: Statiefkop, advies nodig

                            Als ik voor een panorama-kop kies is het zowieso een Novoflex.
                            Andy Lemaire

                            andylemaire.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Statiefkop, advies nodig

                              Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                              Er kan niet op tegen een balhoofd van Markins
                              Maar als de prijs een bezwaar is dan koop je voor een 100 a 150€ een mooie kop van Benro. Ziet er ongeveer hetzelfde uit als de Markins (is eigenlijk een copy).
                              Is geen copie van Markins.
                              Enkel Markins gebruikt de Markins technologie.
                              Het prijsverschil heeft echt wel een oorzaak hoor.
                              Afhankelijk van de gebruikte toestel/objectief combo kan een Benro soms voldoende zijn, maar is totaal niet vergelijkbaar met Markins.

                              Comment

                              Working...
                              X