Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Review Think Tank Hydrophobia

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Review Think Tank Hydrophobia

    Review Think Tank Hydrophobia

    Elke fotograaf komt buiten met zijn materiaal en wordt dan geconfronteerd met het feit dat je materiaal absoluut droog dient te blijven tijdens een regenbui. Gaan schuilen is zeker een optie, maar dan kunnen er misschien leuke opnames gemist worden. Kiezen om te blijven staan in de regen zonder bescherming kan echter veel schade opleveren aan camera en/of lens.

    Sommige fotografen leggen dan een doekje op hun lens tegen de regen en anderen gebruiken een plastic zak. Op zich zijn het erg goedkope oplossingen, maar ongetwijfeld bent u het ermee eens dat het dure fotomateriaal optimaal dient beschermd te worden. Think Tank bracht enige tijd geleden de “Hydrophobia” op de markt. Het zijn professionele regenhoezen in verschillende uitvoeringen: Versie voor 70-200mm lens met- & zonder flash en een versie voor de 300 tot 600mm lenzen. Ik kreeg de kans om zowel de 70-200 versie zonder flash te testen als ook de grootste versie.


    Zware regenval:
    Aangezien in België het stevig kan regenen, wou ik graag de proef op de som nemen en de regenhoezen aan een stevige test onderwerpen. Tijdens de voorbije festivalzomer nam ik de 70-200 regenhoes mee. Tijdens één van de festivals regende het zo hard, dat ik haast als enigste bleef staan. Iedereen verklaarde me voor gek. Na de shoot checkte ik het materiaal in de persruimte en alles was kurkdroog!

    Werkwijze:
    Om de Think Tank Hydrophobia over je lens te trekken moet je enige oefening hebben. Beginnen doen we met het speciale oogzoeker stukje op onze camera te monteren. Vervolgens open de regenhoes onderaan en steek je lens met body er volledig in. Ter hoogte van je zonnekap plaats je de regenhoes mooi vooraan en trek je het klittenbandje dicht. Vervolgens trek je de hoes over het eerder geplaatst oogzoeker stukje en maakt je de sluiting vast tussen de lens en de body. Nu hangt de lens met camera vast aan je regenhoes! Je draagriem van je camera kan je nu achter de elastiek vast stoppen. Trek nu de rits onderaan (tevens volledig waterdicht) dicht en je kunt je handen in de regenhoes plaatsen en beginnen fotograferen.






    De werkwijze voor de Hydrophobia 300-600 is gelijkaardig aan bovenstaande werkwijze, met uitzondering van het vastmaken van de lens aan je regenhoes en het gebruik van de draagriem van de hoes. Voor de 600mm lenzen is er nog een extra stukje bijgeleverd voor de tweede zonnekap. Aangezien de plaatsing van deze regenhoes redelijk wat handigheid vereist en vooral enige tijd in beslag neemt, kan je de regenhoes vooraan monteren en in een speciaal compartiment (aan het einde van je lens) de rest van de hoes opbergen tot het begint te regenen. Het enige wat je dan nog hoeft te doen is de hoes over je lens en camera trekken, de rubber over de oogzoeker trekken en de rits onderaan sluiten. Erg handig!







    Tip:
    Bij ontvangst van de regenhoezen, is het transparante gedeelte ter hoogte van de LCD venstertjes van je camera niet echt transparant. Hiervoor krijg je een klein staaltje van een “plastic polish” product meegeleverd. Persoonlijk vond ik dit redelijk weinig en heb ik een fles “Meguiars PlastX” online aangeschaft. Dit product wordt door Think Tank aangeraden en werkt zeer goed! De transparante plastiek is nu perfect transparant!

    Professioneel:
    Als je de Think Tank Hydrophobia vergelijkt met andere regenhoezen, valt het direct op dat deze regenhoezen eenzaam aan de top staan. Hiermee bedoel ik dat alles tot in de puntjes is afgewerkt en dat je met een gerust hart kunt blijven fotograferen in zware regenval zonder je zorgen te laken over je fotomateriaal.






    Combinatie met statief:
    Hoe de regenhoes over je lens en camera plaatsen las je eerder in deze review. Wil je de hele combinatie nu op een statief plaatsen, open je eenvoudig de rits onderaan en plaats je de lensvoet erop. Nadien kan je de rits opnieuw sluiten.

    Versies:
    De Think Tank Hydrophobia’s zijn in 3 versies te krijgen: 70-200mm zonder flash, 70-200mm met flash & 300-600mm. De 70-200mm regenhoezen zijn uiteraard ook te gebruiken bij kleinere lenzen! Aangezien ik zelden een flash gebruik op concerten, had ik de versie met flash niet nodig, maar bijvoorbeeld autosport fotografen die in weer-en-wind (maar ook regen dus) in de pits staan, zullen zeker voor de versie met flash kiezen.

    Conclusie:
    Voor de prijs van 140 tot 165€ (oogzoeker hulpstukje kost je apart 35€) heb je een professionele regenhoes. Als je dus regelmatig een stevige regenbui te verwerken krijgt, is deze regenhoes een must!

    Met vriendelijke groeten,
    Sven Michiels

    PS Als je graag een vergelijking ziet tussen verschillende regenhoezen, kan ik je SHOOT magazine nummer 20 aanraden.
    Daarin staat een artikel (eveneens van mijn hand) met een vergelijking van een 10-tal regenhoezen van verschillende prijsklasses!

  • #2
    Re: Review Think Tank Hydrophobia

    Mooie review, kan je ook een foto toevoegen van hoe de achterkant van de camera er dan uitziet?
    Alvast bedankt!

    Comment


    • #3
      Mooie tips. Ik heb zelf een exemplaar met flash, maar wist bijv. niet van het hoekkapje (!). Het zijn geen goedkope dingen, maar het geld wel degelijk waard. Zeker in ogenschouw genomen wat het materiaal kost wat eronder zit.

      'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

      Comment

      Working...
      X