Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raw bestanden ontbreken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Raw bestanden ontbreken

    Bij het uploaden van mijn foto's op camera naar PC zijn de Raw bestand niet zichtbaar, enkel de Jpeg's. Nochtans worden de Raw-bestanden opnenomen als ik het beschikbare kaartgeheugen in de gaten hou tijdens het fotograferen.

    Het gaat hier over een Canon 5d mk I met een 512 Mb CF-kaartje

    Ik heb de camera nog maar pas, het was dus de eerstre keer dat Ik de foto's naar mijn pc moest overzetten. De WIA driver en RAW-codec zijn geďntstalleerd. Ben ik iets vergeten of staat er instelling verkeerd...
    Het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd.

    >> Join me on Facebook <<

  • #2
    Re: Raw bestanden ontbreken

    Welk programma heb je gebruikt om op te laden?
    Heb je de camera direct verbonden (via USB), of heb je een kaartlezer?
    Als je een kaartlezer hebt (altijd aanbevolen), dan verschijnt het geheugenkaartje als een externe schijf; dan kun je direct zien of je zowel JPEG als raw (waarschijnlijk CR2) hebt.
    Een 512MB CF kaartje lijkt me erg klein... Over hoeveel foto's (indien je camera goed is ingesteld: in JPG+RAW formaat tegelijk) denk je te hebben?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Raw bestanden ontbreken

      Na het instaleren van de WIA driver kan ik de foto's via USB downloaden, er verschijnt een extra shcijf (EOS camera) waarna je doorheen de files kan browsen. Helaas zijn de RAW's niet zichtbaar. Een gepaste CF-kaartlezer heb ik niet.

      512 mb is idd erg klein als je in jpeg+Raw schiet, amper een capacitiet van 30 foto's. Deze week eens om een paar grotere kaartjes gaan. dit was een kaartje dat ik nog liggen had.

      Ik merk nu dat de CD met daarop de Digital Photo Professional software niet bij mijn camera zit...zou het hiermee te maken hebben
      Het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd.

      >> Join me on Facebook <<

      Comment


      • #4
        Re: Raw bestanden ontbreken

        Staat ACDsee toevallig op je PC? Die gaat bij het overkopieren de RAW bestanden omzetten in jpegs.... Gewoon de ACDSee device detector service uitschakelen en dan zou het ok moeten zijn.

        Comment


        • #5
          Re: Raw bestanden ontbreken

          Oorspronkelijk geplaatst door Qube Bekijk bericht
          Na het instaleren van de WIA driver kan ik de foto's via USB downloaden, er verschijnt een extra shcijf (EOS camera) waarna je doorheen de files kan browsen. Helaas zijn de RAW's niet zichtbaar. Een gepaste CF-kaartlezer heb ik niet.

          512 mb is idd erg klein als je in jpeg+Raw schiet, amper een capacitiet van 30 foto's. Deze week eens om een paar grotere kaartjes gaan. dit was een kaartje dat ik nog liggen had.

          Ik merk nu dat de CD met daarop de Digital Photo Professional software niet bij mijn camera zit...zou het hiermee te maken hebben

          Ik werk zelf niet met Windows, maar met Mac, maar ik zou toch denken dat als je het kaartje kunt zien als een extra schijf, je zowel de JPG als de CR2 files zou moeten kunnen zien, of heb je daar echt een speciale driver voor nodig bij Windows? (ben ik wat blij dat ik dat allemaal niet nodig heb, zeg!) Zoals spacemanbow zegt, het zou kunnen zijn dat ze automatisch naar JPG worden omgezet (tijdens het uploaden naar je PC, zou ik denken), maar wie zou dat in hemelsnaam willen? Als je (opzettelijk toch: je hebt je camera toch zo ingesteld?) in RAW schiet, is om de bestanden achteraf via een bepaald programma (bv DPP, Adobe Camera Raw, of Lightroom) eerst te gaan bewerken en pas, op het einde van de rit, als JPG op te slaan.
          Je zou er goed aan doen om DPP te pakken te krijgen. Helaas heb je een CD nodig, waarna je van de Canon site de laatste versie (voor Mac is dat 3.5.2; weet niet wat het voor Windows is) kunt downloaden.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment

          Working...
          X