Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 22 van 22

Question polarisatiefilter / zonnekap

Hallo allemaal,

Ik heb onlangs de Nikon D5000 gekocht. Hierbij heb ik de volgende lenzen: AF-S Nikkor 18-55mm II ED en de AF-S Nikkor 70-300mm VR
    Nu ga ik binnenkort naar Griekenland, dus veel zon/strand/zee/natuur-foto's (meeste overdag en ook 's avonds). Graag zou ik wat info willen over filters en het gebruik van de zonnekap.

vraag 1)
    Ik heb iets gelezen over een polarisatiefilter: is dit het beste/mooiste filter met het oog op de foto's die ik ga maken in Griekenland?
    Zijn de polarisatiefilters met UV-coating van Hoya die bijv. te koop zijn op digicamshop.nl hiervoor een goed idee of is een ander merk aan te bevelen als ik bijv. zo'n 50/60 euro wil uitgeven voor een filter.

vraag 2)
    een echte beginnersvraag waarschijnlijk , maar ik stel hem toch maar. Welke filtergrootte (in mm) moet ik aanschaffen voor de bovenstaande twee lenzen?

vraag 3a)
    Bij de Nikon D5000 die ik kocht zat een zonnekap. Is het bij de foto's die ik ga nemen verstandig om het filter en de zonnekap tegelijk te gebruiken?

vraag 3b)
    Ik las tot slot iets over het feit dat bij het gebruiken van een harde plastic zonnekap (die ik heb) het lastig is om het filter te verplaatsen. Waarom zou je echter het filter willen verplaatsen: dit is mij niet duidelijk...?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Dennis

Standaard Re: polarisatiefilter / zonnekap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gimmenikon Bekijk bericht
    Hallo allemaal,

Ik heb onlangs de Nikon D5000 gekocht. Hierbij heb ik de volgende lenzen: AF-S Nikkor 18-55mm II ED en de AF-S Nikkor 70-300mm VR
    Nu ga ik binnenkort naar Griekenland, dus veel zon/strand/zee/natuur-foto's (meeste overdag en ook 's avonds). Graag zou ik wat info willen over filters en het gebruik van de zonnekap.

vraag 1)
    Ik heb iets gelezen over een polarisatiefilter: is dit het beste/mooiste filter met het oog op de foto's die ik ga maken in Griekenland?
    Zijn de polarisatiefilters met UV-coating van Hoya die bijv. te koop zijn op digicamshop.nl hiervoor een goed idee of is een ander merk aan te bevelen als ik bijv. zo'n 50/60 euro wil uitgeven voor een filter.

vraag 2)
    een echte beginnersvraag waarschijnlijk , maar ik stel hem toch maar. Welke filtergrootte (in mm) moet ik aanschaffen voor de bovenstaande twee lenzen?

vraag 3a)
    Bij de Nikon D5000 die ik kocht zat een zonnekap. Is het bij de foto's die ik ga nemen verstandig om het filter en de zonnekap tegelijk te gebruiken?

vraag 3b)
    Ik las tot slot iets over het feit dat bij het gebruiken van een harde plastic zonnekap (die ik heb) het lastig is om het filter te verplaatsen. Waarom zou je echter het filter willen verplaatsen: dit is mij niet duidelijk...?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Dennis
    Je gaat best eens naar een winkel waar men je de werking van een polarisatiefilter kan demonsteren, dan wordt alles je onmiddellijk duidelijk.
    Gurdy

Ik stel deze vragen op een forum omdat ik graag wil leren van verschillende en meerdere gebruikers. Meestal steek ik op een forum meer op dan bij een winkel.

Dus als iemand mij toch kan helpen zou ik dat absoluut waarderen.

1 nog nooit gehoord van filters met UV-coating, dit zal wel weer marketing wezen. Hoya heeft goede pola's.
    2 filtergrootte: staat achterop je lens achter de 0 met de streep erdoor
    3a ja
    3b met lange vingers werken,

PS ik zou er alleen één nemen voor de 18-55, bij mij passen ze op mijn standaardlens en tele, maar daar heb ik nog nooit een pola opgezet.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Hier een antwoord op een deel van je vragen, en de werking van een polarisatiefilter KLIK

De filtermaten van je objectieven ken ik niet, maar deze kan je aflezen binnen in je afsluitdoppen.
    Laatst gewijzigd door demeyereg; 7 augustus 2010 om 20:17

hjanssen raadde in één van z'n posts van jaren geleden een Marumi Super DHG aan.
    Ik ging deze kopen, maar de verkoper op Ebay had z'n prijs verhoogd naar €75 opeens.

Ik weet dat filters veel geld kosten, zeker de B & W, maar wou een goedkoper alternatief merk, zolang hij maar multicoated en slim was.

Ik bestelde Nicna Pro 1 Slim 77mm CPL (Circular polarizer), 1mm dik, voor slechts €20.
    Zie http://cgi.benl.ebay.be/Nicna-77mm-P...ht_2555wt_1137

Een dunnel "slim" filter is ideaal om vertekening te voorkomen, zeker bij breedhoeklenzen.

Een CPL is onmisbaar bij fel zonlicht, niet met Photoshop na te bootsen, satureert de kleuren zoals een blauwe zee & blauwe lucht en neemt ook reflecties weg. Als je vb een zee met vissen fotografeert ga je de vissen duidelijker zien en de lichtspiegelingen gaan verdwijnen.

Ook een ND filter is leuk voor een effect te krijgen van een zachte zee.
    Een starfilter & graduated filters (om wat kleur in een saaie lucht te krijgen) zijn leuk in het begin, maar verkocht ik. Misschien koop ik nog eens een soft-focus filter.
    Laatst gewijzigd door 2010; 7 augustus 2010 om 21:09

Polarisatiefilter, betere kleuren en minder reflecties
    http://www.digitalefotografietips.nl...n/polarisatie/

Als je zoek op polarisatie met google vindt je erg veel info

Een zogenaamd slim filter is niet altijd nodig. Zelf heb ik er één voor de 17-40. Recentelijk een test gedaan met zelfde filter maar dan geen slim versie en geen vertekening. Zelf gebruik ik een 550D dit is een crop 1.6 camera hier worden de buitenste randen van mijn objectief niet gebruikt. Op een 5D FF trad er wel vertekening op.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
    Een dunnel "slim" filter is ideaal om vertekening te voorkomen, zeker bij breedhoeklenzen.
    Welke vertekening is dat dan ?
    Gurdy

met vertekening bedoeld met vignettering

http://www.google.nl/#hl=nl&source=h...c7221d7356f13d

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
    met vertekening bedoeld met vignettering
    Dat had ik best begrepen, hoor.

Mensen die er zelf niet veel van snappen kunnen maar beter geen technische uitleg komen verschaffen ... en zich verder bezig houden met dingen waar ze goed in zijn: flaming en zo ...
    Gurdy

Een dunnel "slim" filter is ideaal om vertekening te voorkomen, zeker bij breedhoeklenzen
    Een CPL is onmisbaar bij fel zonlicht,
    2 leugens op rij.

hjanssen raadde in één van z'n posts van jaren geleden een Marumi Super DHG aan.
    ben je hier echt zeker van?
    Laatst gewijzigd door hjanssen; 7 augustus 2010 om 22:48
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Ik ging deze kopen, maar de verkoper op Ebay had z'n prijs verhoogd naar €75 opeens.

Ik weet dat filters veel geld kosten, zeker de B & W, maar wou een goedkoper alternatief merk, zolang hij maar multicoated en slim was.

Ik bestelde Nicna Pro 1 Slim 77mm CPL (Circular polarizer), 1mm dik, voor slechts €20.
    Zie http://cgi.benl.ebay.be/Nicna-77mm-P...ht_2555wt_1137

Een CPL is onmisbaar bij fel zonlicht, niet met Photoshop na te bootsen, satureert de kleuren zoals een blauwe zee & blauwe lucht en neemt ook reflecties weg. Als je vb een zee met vissen fotografeert ga je de vissen duidelijker zien en de lichtspiegelingen gaan verdwijnen
    En het belangrijkste : ben je tevreden over die Nicna ???

Groetjes

Koop toch een B&W filter !

Ik weet het, die zijn duur, maar je materiaal is nog duurder, waarom dan gaan besparen op filters ?

Ik heb het enkele weken geleden nog gezien, een collega met een Canon camera met de 70-300 lens en een Hoya Pro Circular Pol filter en ik met mijn 5dII met 24-105 lens met de B&W Kaeseman (of zoiets ) Circ Pol ... mijn luchten waren een stuk blauwer en met gesatureerder kleuren dan zijn combo.

Nu is er natuurlijk ook verschil tussen de lenzen, maar ik was toch verbaasd (in negatieve zin) van de Hoya filter, altijd gedacht dat die 'Pro' reeks goed was, maar hij kon nog niet aan de enkels van een B&W filter geraken.

Het blijft een pak geld voor een beetje glas, maar koop gewoon het beste van in het begin ... goedkoop is niet altijd beterkoop, en als je later dan toch nog de betere filter koopt is het duurkoop geweest hé
    (been there ... done that )

Hou er ook rekening mee dat je je nieuwe filter best onmiddellijk met een microvezel doekje (of zo'n brillendoekje) schoonmaakt ... toen ik mijn b&w voor de eerste keer gebruikte was ik enorm teleurgesteld, niets diep blauwe luchten en alle kleuren een beetje afgewassen ... ikke dus dik op mijnen teen getrapt, maar als ik in een hoek over de filter keek was deze mat ... blijkt dat er na de productie van de filters een beschermlaag over zit, die moet je dus wegpoetsen

Mark
    Laatst gewijzigd door LamboCars; 9 augustus 2010 om 10:59
    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
    Koop toch een B&W filter !

Ik weet het, die zijn duur, maar je materiaal is nog duurder, waarom dan gaan besparen op filters ?

Ik heb het enkele weken geleden nog gezien, een collega met een Canon camera met de 70-300 lens en een Hoya Pro Circular Pol filter en ik met mijn 5dII met 24-105 lens met de B&W Kaeseman (of zoiets ) Circ Pol ... mijn luchten waren een stuk blauwer en met gesatureerder kleuren dan zijn combo.

Nu is er natuurlijk ook verschil tussen de lenzen, maar ik was toch verbaasd (in negatieve zin) van de Hoya filter, altijd gedacht dat die 'Pro' reeks goed was, maar hij kon nog niet aan de enkels van een B&W filter geraken.

Het blijft een pak geld voor een beetje glas, maar koop gewoon het beste van in het begin ... goedkoop is niet altijd beterkoop, en als je later dan toch nog de betere filter koopt is het duurkoop geweest hé
    (been there ... done that )

Hou er ook rekening mee dat je je nieuwe filter best onmiddellijk met een microvezel doekje (of zo'n brillendoekje) schoonmaakt ... toen ik mijn b&w voor de eerste keer gebruikte was ik enorm teleurgesteld, niets diep blauwe luchten en alle kleuren een beetje afgewassen ... ikke dus dik op mijnen teen getrapt, maar als ik in een hoek over de filter keek was deze mat ... blijkt dat er na de productie van de filters een beschermlaag over zit, die moet je dus wegpoetsen

Mark
    Sorry Mark, maar mag ik nog een vraagje stellen ?
    Ik kan een 2de hands B&W kopen maar er zouden enkele kleine krasjes op het glas zitten die volgens de verkoper helemaal niet te zien zijn op de foto's. Ik zou hem laten opsturen, kan hem dus niet vóór de koop zien, of ik moet ver gaan rijden, dan gaat mijn prijsvoordeel op aan brandstof en koop ik beter een nieuwe....
    Wat denk je daar over ?
    Dank bij voorbaat voor je reactie.
    Groetjes

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    Ik kan een 2de hands B&W kopen maar er zouden enkele kleine krasjes op het glas zitten die volgens de verkoper helemaal niet te zien zijn op de foto's. Ik zou hem laten opsturen, kan hem dus niet vóór de koop zien, of ik moet ver gaan rijden, dan gaat mijn prijsvoordeel op aan brandstof en koop ik beter een nieuwe....
    Wat denk je daar over ?
    Groetjes
    Ligt eraan wat voor krassen het zijn maar je gaat dat zeker niet zien...Alleen zou ik dat voor het uiterlijk niet nemen maar je voor die filter gaat dan zou ik voor een nieuwprijs van 145 euro niet boven de 90 euro gaan.
    Mvg, Pascal,Schoonspikke
    Als je schiet..schiet dan raak!
    500 PIXHuawei P30 PRO

misschien een kleine tip :

Hoya heeft rubberen zonnekappen met schroefdraad...zo kan je eerste je pola filter opschroeven en daarop de kap
    op deze manier kan je aan de filter draaien zonder dat de kap eraf moet...

ik had vroeger op mijn Oly kappen die je op de lens klikte en dat was vervelend in gebruik met de pola filter

ciao
    dirk
    Het zijn de dwarsliggers die het spoor recht trekken

De 18-55mm heeft een filterdiameter van 52mm nodig. Deze lens heeft wel geen interne focus dus het voorste gedeelte draait mee bij het scherpstellen zodat bijstellen van het filter vaker nodig is. De 70-300mm heeft een filterdiameter van 67 mm en deze lens heeft wel interne focus.
    Nikon D7000 - Sigma 17-70mm 2.8/4 - Nikon 35mm/1.8g - Nikon 70-300mm vr
    http://www.7horses.be http://www.facebook.com/7horses.be http://www.redbubble.com/people/7horses

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    Wat denk je daar over ?
    Groetjes
    Ik zou een nieuwe kopen, maar ik begrijp wel dat het prijsverschil groot kan zijn, zoals al aangegeven : een nieuwe kost pakweg 150 Euro, dan zou ik zeker geen tweedehands met krassen kopen voor 100 Euro.

De krassen zijn niet zichtbaar op de foto ... sorry, maar dat geloof ik niet, als het licht onder een bepaalde hoek op deze krassen valt zal je er altijd iets van zien, je kan wel proberen om met was de krassen op te vullen (doe ik regelmatig bij DVD's van de klein mannen die haperen, daarna werken ze terug prima )

Als de krasjes aan de buitenste rand van het glas zitten en je hebt een crop camera dan is er geen probleem, je gebruikt toch enkel het 'midden' van het glas, maar met mijn 5dII bvb moet het glas perfect zijn tot aan de rand.

Mark
    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

De doorsnede die je op de 18-55 lens nodig hebt is 52mm. Je moet dan eerst focussen en daana de filter in de juiste stand draaien. Zolang je de foto's daarna allemaal landscape of portrait trekt hoef je niet telkens de filter opnieuw te verdraaien. Aangezien je zonnekapje heel ondiep is, gaat dat instellen ook prima met de zonnekap erop.
    Een 52mm filter kost natuurlijk ook helemaal geen 150 euro.
    De kans is groot dat je later nog een standaard lens koopt met meer bereik of kwaliteit, dus mijn advies zou zijn om een betaalbaar en goed filtertje te nemen. Onzin om op een goed kitlensje van 89 euro een pro kwaliteit cir pola te zetten.
    Probeer deze bv:
    http://cgi.ebay.nl/Marumi-DHG-SUPER-...#ht_3009wt_913
    Dit is de eerder genoemde Marumi DHG SUPER, ik heb die al eerder aanbevolen. Ik heb zelf de 77mm die ik vooral op mijn 18mm en 24-70mm gebruik.
    De prijzen van deze verkoper zijn inderdaad iets hoger dan een half jaar geleden, maar helaas is dat voor een belangrijk deel te wijten aan de wisselkoers van onze Euro en
    voor een kleiner deel aan de prijs in Dollars.

serie: http://robspanjaart.smugmug.com/Lens...32487552_bUEn7

Laatst gewijzigd door Spanjaart; 15 augustus 2010 om 23:59
    Sony, Nikon en Olympus
    Fotoseries

Even een vraagje,

Ik heb geen polarisatiefilter.. maar het effect daarvan kan je toch evengoed zelf bekomen in photoshop of lightroom?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Faun Bekijk bericht
    Even een vraagje,

Ik heb geen polarisatiefilter.. maar het effect daarvan kan je toch evengoed zelf bekomen in photoshop of lightroom?
    de kleuren kun je wel bereiken in Photoshop, maar het is veel eenvoudiger met gewoon een filter

de reflecties kun je bij mijn weten niet wegwerken in Photoshop

je verliest ook een 2-tal stops licht, wat bij opnamen in de felle zon handig kan zijn

22. Standaard Re: polarisatiefilter / zonnekap

De eenvoudige truuk:

Koop een c.polafiter in een grotere maat dan je voor een objectief nodig hebt.
    Een goed (duur) filter past daarna ook makkelijker op andere objectieven. Want soms wil je ook betere objectieven.
    Dat filter plaats je op je objectief middels een verloopring. Nieuw gaan die ongeveer 10 euro. Nu hoef je geen -slim-, -dun-, -no-vignetting- filter te kopen, want veelal zij die zo dun dat er geen zonnekap meer in te schroeven is. Je koopt dus een goed c.polafilter met schroefdraad en daar draai je een eenvoudige rubberen zonnekap in, rekening houdend met de hoek van je objectief.
    Daarna kun je het filter verdraaien door aan de zonnekap te draaien.

Hier nog meer info: http://home.kpn.nl/braak117/filters.pdf
    Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Regels voor berichten