Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarisatie als beschermfilter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Polarisatie als beschermfilter

    Heb gesearched op polar, maar geen bevredigend antwoord gevonden...

    Ik ben lui.

    Ik ben TE lui om op zonnige dagen mijn polarisatie filter uit mijn tas te nemen en voor de lens te schroeven.
    Zeker nu ik een groothoek lens heb gekocht die vignetteert met twee filters.

    (Heb op alle lenzen een skylight staan die stofvrij is gemonteerd, dus eraf halen is geen optie, veel te veel werk nadien)

    Daarom dacht ik eraan om die skylight te vervangen door een cir polar.

    Het zijn draaibare modelletjes, dus ik kan kiezen of ik reflectie wil of niet.
    Ik kan ook de intensiteit van het blauw regelen.

    Kan er iemand mij een zinnig argument geven om dit niet te doen?

    PS: de 2/3Eq lichtverlies heb ik al bekeken.
    I need more time in my life. Don't you? :-) http://www.ramael.be

  • #2
    Re: Polarisatie als beschermfilter

    Tja, alles wat je voor je lens plaatst is kan natuurlijk gebruikt worden als bescherming. Ook je lensdop bv.

    Alleen is de vraag wat het effect op je foto is.
    En bij een pol filter is dat, afhankelijk van het percentage gepolariseerd licht, lichtverlies en kleurverschuiving.

    Ik kan ook de intensiteit van het blauw regelen.


    Jo(han)
    Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

    Comment


    • #3
      Re: Polarisatie als beschermfilter

      wat?

      als je aan die filterdraait dan regel je iets ofzo?

      kan je dat even verduidelijken want daar heb ik nog niets over gehoord!
      foto als spiegel of als venster?

      Comment


      • #4
        Re: Polarisatie als beschermfilter

        wat?

        als je aan die filterdraait dan regel je iets ofzo?
        De filter bestaat uit twee delen een glasring en draairing.
        Bij een polarisatie filter is de helft gekleurd, vandaar die mooie blauwe lucht en de rest in standaard kleur, wanneer je er aan draait dan komt die beneden en kun je bv. de spiegeling uit het water halen en blijft de lucht weer in standaard kleur.

        Hem vast op de camera laten zou ik nooit doen, juist vanwege het toch behoorlijke lichtverlies, maak er binnen maar eens een foto mee dan snap je gelijk waarom.
        Groeten Omega.

        www.digiwaart.nl

        Comment


        • #5
          Re: Polarisatie als beschermfilter

          Ik moet Omega bijtreden !
          Een polfilter kun je niet op je lens laten zitten.
          Deze filter wordt hoofzakelijk gebruikt in zeer sterk daglicht, om vooral de schitteringen weg te nemen.
          Ideaal voorbeeld is de voorruit van een autovenster met zonlicht.
          Draai aan de filter en je zal zien dat je ineens de binnenkant van de wagen kan zien en dat de schittering van de zon afneemt.
          Wat trouwens ook gebeurt is dat je het gelaagd glas kan zien (soort lichte vlekken in het autoglas).

          Yvan
          Canon 10D(BG-ED3) - Nikon3100 - Canon 50 1,8II - Canon 70-200 F4LUSM - Sigma 15-30 - Sigma 50-500 -Tamron 28-75 (2,8XR-DI) - Manfrotto - Kingston - Sandisk - Kenko

          Comment


          • #6
            Re: Polarisatie als beschermfilter

            Oorspronkelijk geplaatst door Owanneke
            (Heb op alle lenzen een skylight staan die stofvrij is gemonteerd, dus eraf halen is geen optie, veel te veel werk nadien)
            wat doe je dan als die gemonteerde skylight beschadigd wordt??

            Comment


            • #7
              Re: Polarisatie als beschermfilter

              Als je zo lui bent , waarom koop je je dan geen prosumer , moet je ook nooit geen kenzen meer wisselen ?
              http://www.dullaert.net

              Comment


              • #8
                Re: Polarisatie als beschermfilter

                Oorspronkelijk geplaatst door Owanneke
                Heb gesearched op polar, maar geen bevredigend antwoord gevonden...
                Ik ben lui.
                En ik ben te lui om op zo'n vragen een antwoord te geven.

                groeten, Jan.
                Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                Comment


                • #9
                  Re: Polarisatie als beschermfilter

                  Oorspronkelijk geplaatst door jan.brouwers
                  En ik ben te lui om op zo'n vragen een antwoord te geven.

                  groeten, Jan.
                  Zou je toch niet uitkijken naar een andere hobby, want fotografie is nogal intensief en vermoeiend!...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Polarisatie als beschermfilter

                    Oorspronkelijk geplaatst door Owanneke
                    ...(Heb op alle lenzen een skylight staan die stofvrij is gemonteerd, dus eraf halen is geen optie, veel te veel werk nadien)...
                    Ik heb de afgelopen dagen op een andere lijst weer eens 2 mooie voorbeelden gezien waarom je beter absoluut geen UV of wat dan ook voor uw lenzen laat zitten : filter flare. Als je je lenzen wilt beschermen én goede foto's wilt hebben gebruik dan een zonnekap.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Polarisatie als beschermfilter

                      Zelfs een goede zonnekap beschermt je lens niet tegen stof en vuil.

                      Het is inderdaad beter om zo min mogelijk filters te gebruiken om flare tegen te gaan. Maar er zijn gevallen (strand, zee, water, winderige streek) waar je toch beter de overweging maakt om een goede filter (sky/UV) te gebruiken als bescherming. Er is vuil (zeezout) dat snel op je lens kleeft en moeilijk te verwijderen valt.

                      Een goede filter in combinatie met een goede lens zorgt voor minder kans op flare en andere foutjes, dan goedkoop spul (mindere coating, plastic ipv glas, ...)

                      VB: Cokin is plastic, B&W is glas.
                      Dit gaat op voor de meeste filters in hun range.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Polarisatie als beschermfilter

                        Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi
                        wat doe je dan als die gemonteerde skylight beschadigd wordt??
                        Dan moet ik hem vervangen, maar daar ben k dan toch wel een goed half uur mee bezig. Niet iets om even snel te doen tussen twee foto's...
                        I need more time in my life. Don't you? :-) http://www.ramael.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Polarisatie als beschermfilter

                          Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                          Ik heb de afgelopen dagen op een andere lijst weer eens 2 mooie voorbeelden gezien waarom je beter absoluut geen UV of wat dan ook voor uw lenzen laat zitten : filter flare. Als je je lenzen wilt beschermen én goede foto's wilt hebben gebruik dan een zonnekap.
                          Heb je een URL naar deze foto's?
                          I need more time in my life. Don't you? :-) http://www.ramael.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Polarisatie als beschermfilter

                            Oorspronkelijk geplaatst door dzjee
                            Als je zo lui bent , waarom koop je je dan geen prosumer , moet je ook nooit geen kenzen meer wisselen ?
                            Die heb ik ook

                            Ook daar staat een skylight / polar op...
                            I need more time in my life. Don't you? :-) http://www.ramael.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Polarisatie als beschermfilter

                              Oorspronkelijk geplaatst door Owanneke
                              Heb je een URL naar deze foto's?
                              2 vbn via een Yahoo maillist :
                              McKinney Frisco Allen Plano Dallas Denver Photographer. Babies, Kids, Families, high school Seniors, Commercial.



                              een paar artikels :

                              Comment

                              Working...
                              X