Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon flitser SB900/800 of 600

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon flitser SB900/800 of 600

    hallo,

    Misschien kunnen jullie me helpen bij de keuze voor een flitser. Want in de winkel promoten ze natuurlijk de SB900?!
    Ik heb een Nikon D80 en ben helemaal geen prof maar mijn fototoestel kan ik toch niet lang missen

    De meeste foto's neem ik van mijn kinderen en uitstapjes. Mijn foto's zijn altijd mooi van kleur maar binnenshuis ben ik toch wat teleurgesteld! (voorbeeld bij hun verjaardagsfeestje,...) Vandaar zou ik graag een flitser willen aanschaffen. Van instellingen ken ik niets, misschien is een SB900 te hoog gegrepen. Nu, ik zou wel graag een degelijke cursus willen volgen om bij te leren. (was net telaat om in sep te beginnen, cursus volzet) Ik hoorde dat een SB600 geen wit plaatje heeft om op te reflecteren? Heb ik dat nodig als beginner? Of toch beter wel als ik later wat meer wil experimenteren?

    Ik las ook op het forum dat het een stuk goedkoper is als je een flitser via internet aankoopt! Is dit wel te betrouwen? En hebben jullie tips waar?

    alvast bedankt

    groetjes
    Stéphanie
    groetjes

    Stéphanie

  • #2
    Re: Nikon flitser SB900/800 of 600

    Een sb600 heeft idd geen bounceplaatje. Heb je dat dan nodig?

    Een elastiek en een stukje wit papier werkt ook en vaak nog beter (kan je ook in portretstand gebruiken.)
    Last edited by paly; 13 oktober 2009, 07:48.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Nikon flitser SB900/800 of 600

      Oorspronkelijk geplaatst door stephanie.debacker Bekijk bericht
      Mijn foto's zijn altijd mooi van kleur maar binnenshuis ben ik toch wat teleurgesteld! (voorbeeld bij hun verjaardagsfeestje,...) Vandaar zou ik graag een flitser willen aanschaffen.
      een externe flitser zal niet noodzakelijk die kleuren verbeteren... kan zijn dat je meng licht hebt... combinatie van daglicht, flitslicht en gloeilamplicht... dat heeft altijd vreemde kleuren... je moet dus kiezen... gloeilamp uit of daglicht uit en je flits met een filter op de juiste kleurtemperatuur brengen...
      Last edited by d_oracle; 13 oktober 2009, 10:40.
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: Nikon flitser SB900/800 of 600

        haha, dat noemt dus een bounceplaatje, heb alweer iets bijgeleerd!!

        Of ik dat nodig heb, geen flauw idee?!

        thanks voor uw reactie!
        groetjes

        Stéphanie

        Comment


        • #5
          Re: Nikon flitser SB900/800 of 600

          Oorspronkelijk geplaatst door stephanie.debacker Bekijk bericht
          Of ik dat nodig heb, geen flauw idee?!
          zo'n plaatje zorgt er voor dat een deel van het licht naar de je object gestuurd wordt als je de flash naar het plafond richt om de ruimte te verlichten (bouncen)...
          dit heeft een mooier/zachter resultaat dan de flash rechtstreeks op het object te richten...
          Zonder plaatje werkt het ook, doch met het plaatje krijg je nog wat meer onderscheid tussen omgeving en object en ook kleine "catch-lights" in de ogen...

          voor een cursus is dat irrelevant...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Nikon flitser SB900/800 of 600

            Een nieuwe SB800 zul je alleen als winkeldochter treffen. SB900 is moderner generatie, heeft meer vermogen, meer mogelijkheden en is groter en duurder. Zie ook in dit draadje: http://forum.belgiumdigital.com/f36/...-a-246281.html

            Kopen op internet kan voordeliger zijn. Je moet wel even zoeken bij diverse internetwinkels. Google is je gids.
            Probeer in Nederland voor wat prijsvergelijk

            Camera online bestellen bij Cameraland de mooiste fotozaak van NL | Gratis verzending in de Benelux | Voor 17:30 uur besteld, morgen in huis | Nieuw en tweedehands





            Correct in Rotterdam Ceintuurbaan 111, speciaalzaak op gebied van televisie, HiFi en audio-appartuur, autoradio, witgoed, huishoudelijke producten, persoonlijke verzorging. Breed assortiment marine-elektronica, watersport en fietssport. Grootste elektronica-winkel, 7 dagen per week open, parkeren direct voor de deur.

            In Belgie


            etc. etc. (weet er te weinig)

            Iedere koop op afstand brengt risico's met zich mee. Kun je beperken door bv. geen grote bedragen te bestellen, geen gevoelige apparatuur als objectieven of te bestellen onder rembours.
            Succes!

            Groet Hans

            Comment


            • #7
              Re: Nikon flitser SB900/800 of 600

              Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
              Iedere koop op afstand brengt risico's met zich mee. Kun je beperken door bv. geen grote bedragen te bestellen, geen gevoelige apparatuur als objectieven of te bestellen onder rembours.
              Is dit niet een klein beetje inzicht uit de vorige eeuw.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Nikon flitser SB900/800 of 600

                Zo dit een "inzicht uit de vorige eeuw" zou zijn: wat is daar mis mee? Een portie wantrouwen is wel op zijn plaats. Sinds de vorige eeuw doe ik dat zo.
                Tot heden heb ik bij de genoemde adressen in Nederland nog niet mijn neus gestoten. Het hoogste bedrag dat ik besteld heb was 500 euro.
                Zodra ik vooruit betaal, ben ik in ieder geval mijn centjes kwijt; ik moet maar afwachten a) of er geleverd wordt b) of ik het pakket in handen krijg en niet de buren met wie ik ruzie heb.
                Onder rembours krijg ik het pakket in handen en ik kan een uitwendig beschadigd pakket weigeren zonder dat het mij geld kost.
                Een gevoelig ding als een lens ga ik wel halen, al was het alleen maar om hem uit te proberen.

                Groet Hans.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon flitser SB900/800 of 600

                  Ik gebruik een SB-600 en een SB-400, op een D200 en een D50, voor dezelfde onderwerpen als jij lijkt me.

                  Ik heb het bounceplaatje (wit kaartje) nog nooit gemist; de truck met het elastiekje en visitekaartje zoals hierboven beschreven voldeed perfect.
                  Voor mij heeft de SB-600 meer dan genoeg instelmogelijkheden; heb hem overigens als toonzaalmodel gekocht bij topfoto-online.de net over de Duitse grens.

                  Een niet te onderschatten nadeel van de SB-900: zijn afmetingen. Kijk hier eens: http://www.bythom.com/sb900review.htm. Een SB-900 naast een SB-800, die zelf al groter is dan een SB-600...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon flitser SB900/800 of 600

                    ok, ben al zover: geen SB900 voor mij, niet nodig!!!

                    Nu nog kiezen tussen SB800 en SB600, het komt er dus op neer dat het grootste verschil voor mij dan toch (wat al die instellingen voor mij zijn niet echt nodig, nu nog niet ten minste) de bouncer is. Vinden jullie het dan niet jammer dat je voor wat meer te betalen niet moet werken met rekkertje en wit kaartje?! Het oog wilt ook wat!

                    Bedankt voor alle info en alle webadressen!!!

                    oh ja, die passen toch op een D80 hé die 600 en 800?! ja toch!!
                    groetjes

                    Stéphanie

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon flitser SB900/800 of 600

                      Ja, passen op de D80.

                      Sb800 is wat krachtiger, heeft een omnibounce en 2 filtertjes meegeleverd en kan als master dienen in het CLS systeem. Heeft een PCconnectie en kan met batterypack gevoed worden.

                      Sb600 is een goeie flitser.

                      Ik vind de sb800 z'n meerprijs waard.
                      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon flitser SB900/800 of 600

                        Hei...
                        Ik had een dergelijk topic opgestart ... toen bleek voor mij de SB900 toch de beste keus...
                        Qua prijs zou ik nu zeker niet meer twijfelen... is bijna overal in promotie... zonder reclame te willen maken is hij bij konijn momenteel het goedkoopst (scheelt 120 EUR in vergelijking met de duurste verkoper).

                        Groetjes!
                        Nikon D300

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon flitser SB900/800 of 600

                          Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                          Ja, passen op de D80.

                          Sb800 is wat krachtiger, heeft een omnibounce en 2 filtertjes meegeleverd en kan als master dienen in het CLS systeem. Heeft een PCconnectie en kan met batterypack gevoed worden.

                          Sb600 is een goeie flitser.

                          Ik vind de sb800 z'n meerprijs waard.
                          hallo,

                          klopt het dat je appart zo'n bounce kan kopen, een wit plastiekje om erover te schuiven? Of is dat niet hetzelfde?
                          groetjes

                          Stéphanie

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon flitser SB900/800 of 600

                            Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
                            Een nieuwe SB800 zul je alleen als winkeldochter treffen. SB900 is moderner generatie, heeft meer vermogen, meer mogelijkheden en is groter en duurder. Zie ook in dit draadje: http://forum.belgiumdigital.com/f36/...-a-246281.html

                            Kopen op internet kan voordeliger zijn. Je moet wel even zoeken bij diverse internetwinkels. Google is je gids.
                            Probeer in Nederland voor wat prijsvergelijk

                            Camera online bestellen bij Cameraland de mooiste fotozaak van NL | Gratis verzending in de Benelux | Voor 17:30 uur besteld, morgen in huis | Nieuw en tweedehands





                            Correct in Rotterdam Ceintuurbaan 111, speciaalzaak op gebied van televisie, HiFi en audio-appartuur, autoradio, witgoed, huishoudelijke producten, persoonlijke verzorging. Breed assortiment marine-elektronica, watersport en fietssport. Grootste elektronica-winkel, 7 dagen per week open, parkeren direct voor de deur.

                            In Belgie


                            etc. etc. (weet er te weinig)

                            Iedere koop op afstand brengt risico's met zich mee. Kun je beperken door bv. geen grote bedragen te bestellen, geen gevoelige apparatuur als objectieven of te bestellen onder rembours.
                            Succes!

                            Groet Hans
                            Waarom is de sb800 op veel sites niet te verkrijgen? Het is toch een nieuw model? Of vergis ik mij?
                            groetjes

                            Stéphanie

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon flitser SB900/800 of 600

                              sb-800 is oud model, vervangen door de sb-900.
                              sb-600 is ook al moeilijker te vinden, zal binnenkort ook wel vervangen worden.

                              Oud of niet oud, het zijn goede flitsertjes.

                              Ja, je kan een omnibounce los kopen.
                              Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                              Comment

                              Working...
                              X