Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SB 600 of 900?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SB 600 of 900?

    ik heb grote twijfels welke externe flits(en) ik zou aanschaffen...

    wss zal ik er meerdere aankopen en dan kies ik beter de goedkoopste SB600

    meerdere SB 900 zouden me te duur worden denk ik...
    argumenteren jullie eens welke ik best aankoop?
    Voldoet SB600 voor actie fotografie en wat all round of toch beter iets sterker gaan en SB 900...

    groeten!
    Nikon D300

  • #2
    Re: SB 600 of 900?

    Voor mijn gebruik (all-round, feestjes, af en toe een event - maar gewoon als amateur) voldoet de SB-600 uitstekend.

    De verschillen tussen de 600 en de 900 zijn - voor mijn gebruik - de meerprijs niet waard.
    Als je geld genoeg hebt, en het niet erg vindt om met een grote flash rond te lopen, pak dan de 900. Dan ben je zeker dat je de beste hebt

    Comment


    • #3
      Re: SB 600 of 900?

      De SB900 is sneller (recycle time), groter zoombereik, meer flexibele kop (voor bouncen), handiger menu, detecteert DX/FX, software upgradebaar (D3xxx/D700/D90), samenwerking met de camera qua kleur, hoger vermogen, een difusser meegeleverd,....maar aan het dubbele van de prijs van een SB600

      Kortom, beiden hebben voor- en nadelen. Hou je het meer op all-round dan is de SB600 meer dan voldoende, en heb je er meerdere dan heb je ook een grotere flexibiliteit in je lichtopstellingen dan met slechts één SB900. Daarbij kun je de SB600 ook makkelijker op de 2e handsmarkt vinden

      Is actie je hoofddoel en maak je meer foto's op CH stand dan zal de SB900 een meerwaarde zijn (snellere recycle time en groter zoom)
      Nikon D300˛ met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900˛/SB800˛, R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
      "Casu Consulto - Modo Fac"

      Comment


      • #4
        Re: SB 600 of 900?

        Je wilt off-camera en dat zal niet gaan met D50 zonder SB900.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: SB 600 of 900?

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Je wilt off-camera en dat zal niet gaan met D50 zonder SB900.
          inderdaad ik zou toch zeker 1 mss na verloop van tijd 2 externe op statief willen zetten...

          lukt dat dan met D300 draadloos en 2 tot 3 SB 600's?
          Nikon D300

          Comment


          • #6
            Re: SB 600 of 900?

            Dat lukt met een D300, met zoveel SB6/8/900 als je wilt in 2 groepen. Naar de verkeerde handtekening gekeken......
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: SB 600 of 900?

              Met een D300 kan je inderdaad de ingebouwde flits als 'commander' laten werken. Je sb-6, 8 of 9honderds doen dan dienst als remotes.
              Op de D50 het je een SB800, 900 nodig als commander. Dat wil zeggen dat je dan al twee flitsen nodig hebt, waarvan er minstens één een 800 of een 900 moet zijn.

              Ik zou je aanraden van eens de nieuwe Nikon School DVD te bekijken: je vindt een review op mijn blog:



              Met de ingebouwde flits van de D300 kan je maar 2 verschillende groepen aansturen. Met een SB800 of 900 (of SU800) zijn dat er drie.
              Wat verder op mijn blog vind je ook een driedelige, meer advanced reeks over off-camera flash en over hoe je met de ingebouwde flits toch drie verschillende lichtsterktes kan creëren:



              Ik ben alvast zéér te vinden voor de SB-900: de kop draait in alle richtingen en dat is echt een gemak bij bounce-fotografie. Bovendien heeft ie een ingebouwde filterhouder en wordt ie geleverd met een (beperkt) aantal filtertjes. Nikon probeert immers altijd in iTTL het omgevingslicht en de flits met mekaar in overeenstemming te brengen, qua intensiteit. Nikons iTTL kan echter niets veranderen aan het verschil tussen kleurtemperatuur van de flits enerzijds en de omgeving anderzijds. In een kamer met gelig licht leidt dat ofwel tot neutrale gezichten in een veel te gelige achtergrond, ofwel tot blauwige gezichten in een neutrale achtergrond. Door de filter erop te stoppen pas je het flitslicht aan aan het omgevingslicht.

              Tenslotte is de SB-900 een droom van een flits qua gebruiksvriendelijkheid: met één simpel knopje switch je van gewoon naar remote of commander. Dat is bij de SB600 en 800 wel even anders.

              Kortom, mijn advies: koop je er maar één, koop dan de SB900. Koop je er twee, dan kan je om het totale budget te beperken eventueel een SB-900 en een SB-600 kopen.
              Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
              Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
              GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

              Comment


              • #8
                Re: SB 600 of 900?

                Niet geheel onbelangrijk als je met een studioflitsset aan de slag wil t.z.t. ...
                De SB900 kan als SU-4 ingesteld worden, dat houdt in dat deze draadloos als haarlicht met je studioset mee kan flitsen zonder accessoires. Geen trigger eronder of iets anders maar gewoon simpel draadloos mee laten flitsen.
                Een hoop ouwe zooi
                www.rbfoto.nl

                Comment


                • #9
                  Re: SB 600 of 900?

                  Oorspronkelijk geplaatst door rooney Bekijk bericht
                  Niet geheel onbelangrijk als je met een studioflitsset aan de slag wil t.z.t. ...
                  De SB900 kan als SU-4 ingesteld worden, dat houdt in dat deze draadloos als haarlicht met je studioset mee kan flitsen zonder accessoires. Geen trigger eronder of iets anders maar gewoon simpel draadloos mee laten flitsen.
                  En het wordt nog beter: 't is niet alleen in een studioflitsset dat die SU-4 modus van de SB-900 nut heeft. Ook met andere SB-900's... Dat leg ik uit in die bewuste blogposts...
                  Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                  Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                  GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

                  Comment


                  • #10
                    Re: SB 600 of 900?

                    Ik zie het net staan!
                    Erg leuk hoor die blogs van u, zeer informatief.
                    Ik ben zelf namelijk sinds kort met een studioset aan de gang en liep te emmeren met de 800 in commander en de 600 als slave maar zelfs in manueel op de 600 en de 800 alleen als commander, werd de studioset al getriggerd door schijnbaar de sb800.
                    De SU-4 mode is daar toch de uitkomst in gebleken.
                    Een hoop ouwe zooi
                    www.rbfoto.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: SB 600 of 900?

                      Hey,

                      te snel op het knopje gedrukt !
                      mijn persoonlijk advies : koop 1 master SB900 en indien je later extra flitsers wilt : koop dan enkele SB600. Met de SB900 heb je alle mogelijkheden in huis (betere zoom, betere lichtspreiding, snelle oplading, betere bediening op display, ...) Voor extra flitsers voldoen de SB600 meer dan voldoende. OK het kost wat centen, maar het is de investering waard vond ik indien je het voor over hebt.


                      groet
                      Last edited by Amateurken; 19 januari 2009, 12:30.
                      Nikon D7000 17-55/2.8 - 70-200/2.8 VR - 18-200 VR - 105 VR Micro - 12-24/4 - 18-70 ED - 50/1.8 - 85/1.4 SB - 28DX/800/900 - TC-14EII - DR6 - Feisol CT-3372LV - Cullmann MB8.5

                      Comment


                      • #12
                        Re: SB 600 of 900?

                        Als de prijs je wat afschrikt kun je misschien ergens een SB800 op de kop tikken.
                        quasi zelfde mogelijkheden als de SB900 maar makkelijk 2e hands te vinden.
                        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                        Comment


                        • #13
                          Re: SB 600 of 900?

                          ik zit zowat met t zelfde dilemma als de topicstarter. ik heb een D300 en zou opteren voor een sb 6,8, of 900. Afgezien van het dilemma heb ik een andere vraag: kan de D300 deze flitsen aansturen ZONDER dat de ingebouwde flits vd D300 meeflitst ? Ik zag oa op youtube instructiefilmpjes, maar daar flitste de D300 ook zelf, en dat is niet mijn bedoeling. bedankt alvast
                          www.coppez.exto.be
                          www.yoshiwara.exto.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: SB 600 of 900?

                            De D300 kan z'n ingebouwde flits als 'commander' laten werken om twee groepen flitsen aan te sturen. Mogelijk zie je in de YouTube instructiefimpjes wel een flits van de ingebouwde flits, maar zal die flist absoluut geen invloed hebben op de belichting van je onderwerp maar.

                            Als de ingebouwde flits wel als 'normale belichtings' flits gebruikt word en dus wel een invloed heeft op de belichting van het onderwerp, dan zijn de slave flitsen waarschijnlijk ingesteld op SU-4 mode om mee te flitsen getriggered door de eerste (ingebouwde) flits

                            Je kan natuurlijk ook nog via een sync kabel werken of via wireless triggers, dan het je de ingebouwde flits helemaal niet nodig.
                            Nikon D300˛ met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900˛/SB800˛, R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                            "Casu Consulto - Modo Fac"

                            Comment


                            • #15
                              Re: SB 600 of 900?

                              merci, kheb zelf ook nog wat zitten zoeken en de d300 zitten inspecteren. ook vond ik een volgens mij zeer efficiente en goedkope manier om t probleem op te lossen in een speciaal daarvoor voorziene infraroodfilter. eerst nog een flits zelf aanschaffen natuurlijk.
                              grr,
                              www.coppez.exto.be
                              www.yoshiwara.exto.be

                              Comment

                              Working...
                              X