Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Monopod vs. tripod

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Monopod vs. tripod

    Hallo,

    kan iemand me uit de problemen helpen: ik heb een tripod (statief), maar deze is veel te zwaar, heeft geen balhoofd, etc... (kan er gewoon niet met werken ;D, heb ze gekregen via via (gratis)). Nu is mijn vraag, ik ga veel wandelen, en ben daarmee dus van plan om foto's te trekken (jippie). Maar mijn mede-wandelaars doen dit niet, dus ik heb wel tijd genoeg om er een te trekken, maar niet om met een tripod te werken. Nu heb ik gezien dat er monopods zijn die van hun eigen kunnen staan, werkt dit? En zou ik op zich wel een monopod nemen?

    Please share ;D
    Twitter: @sam_lovesMJ - Flickr:samdg - Pixoto:sam
    Amateur fotograaf - Canon EOS 400D - Canon EF-S 18-55mm - Canon EF-S 55-250mm - Canon EF 50mm f/1.8

  • #2
    Re: Monopod vs. tripod

    Nu heb ik gezien dat er monopods zijn die van hun eigen kunnen staan, werkt dit?

    Heb ik nog nooit gezien,waar heb je dit gezien??
    Groeten. Ronald

    Comment


    • #3
      Re: Monopod vs. tripod

      http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...e-monopod.html <= dit bedoel ik.... ;D
      Twitter: @sam_lovesMJ - Flickr:samdg - Pixoto:sam
      Amateur fotograaf - Canon EOS 400D - Canon EF-S 18-55mm - Canon EF-S 55-250mm - Canon EF 50mm f/1.8

      Comment


      • #4
        Re: Monopod vs. tripod

        Oorspronkelijk geplaatst door samdg Bekijk bericht
        Dat ziet er mijn inziens niet stabiel uit? Maar langs de andere kant, een monopod is ook niet stabiel. Ik heb een monopod en dankgod, het is maar een Hama-modelletje, het heeft dus niet veel gekost. Het is al een jaar in mijn bezit en is tot nu toe reeds 3 keer uit zijn draagtasje geweest.
        Ik persoonlijk heb meer aan een tripod.
        Last edited by Tollerke; 5 december 2011, 10:35.
        Fotografie is leren kijken.
        http://johanluyckx.weebly.com

        Comment


        • #5
          Re: Monopod vs. tripod

          Een monopod is interessant om een stevige tele (bv mijn 100-400) mee te ondersteunen, als ik aan de zee op meeuwen ga schieten. Veel wendbaarder dan een tripod, echter niet zo wendbaar als "uit de hand". Maar op den duur wordt uit de hand echt wel zwaar en komt de monopod goed van pas.
          Ook bij sportfotografie (aan de zijlijn bij het voetbal) is zo'n monopod ook bruikbaar.

          Om mee te nemen, heb ik mijn alu Manfrotto 055 XProB vervangen door een carbon 190CXPro4, lichter, kleiner opvouwbaar en met de Q3 uitstekend te gebruiken voor mijn materiaal.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Monopod vs. tripod

            Oorspronkelijk geplaatst door samdg Bekijk bericht
            ...ik ga veel wandelen...
            Als je daarbij (een) wandelstok(ken) gebruikt dan heeft Leki mogelijk iets leuks, namelijk de Sierra,
            een wandelstok waar de dop af kan en waar een koppeling voor een camera onder zit.
            Zie hier voor een review:

            Comment


            • #7
              Re: Monopod vs. tripod

              Oorspronkelijk geplaatst door Zahra Bekijk bericht
              Als je daarbij (een) wandelstok(ken) gebruikt dan heeft Leki mogelijk iets leuks, namelijk de Sierra,
              een wandelstok waar de dop af kan en waar een koppeling voor een camera onder zit.
              Zie hier voor een review:
              http://photonotes.org/reviews/leki-sierra/
              Weet je oo waar je dit kan kopen?
              Twitter: @sam_lovesMJ - Flickr:samdg - Pixoto:sam
              Amateur fotograaf - Canon EOS 400D - Canon EF-S 18-55mm - Canon EF-S 55-250mm - Canon EF 50mm f/1.8

              Comment


              • #8
                Re: Monopod vs. tripod

                Waar je dit specifieke model kan kopen waat ik niet. Leki is zowat de referentie op het vlak van wandelstokken,
                haast elke zichzelf respecterende winkel in het outdoorgebeuren verkoopt Leki's. Mogelijk kan je vragen om dit
                model in huis te halen. Op het web vind je ze ook, zo bijvoorbeeld hier (onderaan links):

                Comment


                • #9
                  Re: Monopod vs. tripod

                  Ik gebruik een Velbon Sherpa tripod met omkeerbare kolom (803R).
                  Daarnaast een monopod (eveneens Velbon), soms als steun voor een zwaardere tele (150-500, +/- 2kg), soms ipv tripod, want lichter en compacter.
                  Maar het meeste plezier heb ik aan de (ja, 't is ook een Velbon...) Ultra Maxi Mini, een uiterst robuust ministatiefje. Eigenlijk is het meer een groot statief met kleinere pootjes. Het is ongeveer 20cm hoog opgeplooid, en komt open op zo'n 50 cm. De pootjes kunnen in 3 standen open, tot plat, ideaal voor macro. En als ik op hoogte wil werken, zet ik de pootjes tegen een muur of een boom, werkt perfect. Kan het niet, dan pas ik later wel perspectiefcorrectie toe.
                  Soms, in een museum of zo, neem ik de kolom van de poot, dan heb ik een discreet hulpmiddel.
                  D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Monopod vs. tripod

                    als steun is een monopod leuk, meer niet!

                    heb echt een statief nodig, lande sluitertijd, nachtfotografie, landschappen, ...
                    zal een monopod het statief NOOIT vervangen
                    nikon stuff

                    Comment


                    • #11
                      Re: Monopod vs. tripod

                      Als het ietsje duurder mag zijn, dan is dit misschien een oplossing. Benro heeft de zogeheten Transfunctional statieven. Dit zijn statieven waarvan 1 been los te maken is, waarop je dan het balhoofd kan plaatsen en als monopod gebruiken. Deze beginnen vanaf € 215 voor de kleinste en lichtste aluminium uitvoering, en gaan tot € 419 voor de duurste carbon versie.
                      Hier een afbeelding van het statief.
                      Deze statieven zijn onder andere bij Studio73 te koop.
                      Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                      Comment


                      • #12
                        Re: Monopod vs. tripod

                        Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                        Als het ietsje duurder mag zijn, dan is dit misschien een oplossing. Benro heeft de zogeheten Transfunctional statieven. Dit zijn statieven waarvan 1 been los te maken is, waarop je dan het balhoofd kan plaatsen en als monopod gebruiken. Deze beginnen vanaf € 215 voor de kleinste en lichtste aluminium uitvoering, en gaan tot € 419 voor de duurste carbon versie.
                        Hier een afbeelding van het statief.
                        Deze statieven zijn onder andere bij Studio73 te koop.
                        Die lijken mij wel erg leuk, en fijn want op twee verschillende manieren bruikbaar.
                        Zit namelijk met hetzelfde probleem; monopod of tripod.

                        Heeft er iemand ervaring met deze?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Monopod vs. tripod

                          Ik denk eraan om er mij eentje aan te schaffen. Maar ben er nog niet uit of ik die 200 euro voor een carbon statief de moeite waard vind.
                          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                          Comment


                          • #14
                            Re: Monopod vs. tripod

                            Wat is het verschil tussen een aluminium uitvoering en carbon uitvoering?

                            buiten die 230 gram dan (op 1kilo 630gram)

                            sterker?
                            om een fototoestel te dragen?

                            carbon lijkt me gewoon meer fancy

                            Comment


                            • #15
                              Re: Monopod vs. tripod

                              Carbon dempt beter. Handig bij kritieke sluitertijden tussen 1/50 en 1 seconde.
                              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                              Comment

                              Working...
                              X