Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Witte waas op gummi ringen van objectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Witte waas op gummi ringen van objectief

    Het is mij al opgevallen, en niet enkel bij mijn lenzen, dat na verloop van tijd een soort van witte waas komt te zitten op de gummi ringen van een objectief. Heeft iemand van jullie een idee hoe of met wat je dit te lijf kan gaan? Bedoeling is om deze terug mooi zwart te krijgen.

    Alvast bedankt voor de eventuele tips.

    Kurt
    Nikon reflex + heel wat (jammer genoeg veel te weinig gebruikt) Nikon glas + flitsken en statiefken

  • #2
    Re: Witte waas op gummi ringen van objectief

    Dat is mij eerlijk gezegd nog niet opgevallen bij mijn lenzen.
    Ik kan mij voorstellen dat de samenstelling van het vettige laagje of zweet op de huid van je handen verschilt van persoon tot persoon. Ook de rubbers verschillen.

    Als het een vorm van slijtage is, zal je er niet zoveel aan kunnen veranderen. Als het vuil is, gaat het wellicht weg met een zachte vochtige doek (microvezel, zeem).
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Witte waas op gummi ringen van objectief

      Het is bij mij bij de body en de lenzen en het heeft volgens mij te maken met oxidatie of verwering.

      Geen aandacht aanbesteden.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Witte waas op gummi ringen van objectief

        zweetha,de, zetten zout af. Vrij lastig maar met een vochtige doek normaal te verwijderen.
        Albums
        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

        Comment


        • #5
          Re: Witte waas op gummi ringen van objectief

          hangt af van de bewaring ook, hoge luchtvochtigheid? dan kan het schimmel zijn.
          Ook dat is makkelijk te verwijderen met een doekje
          Tom
          De gustibus et coloribus non est disputandum
          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

          Comment


          • #6
            Re: Witte waas op gummi ringen van objectief

            Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
            zweetha,de, zetten zout af. Vrij lastig maar met een vochtige doek normaal te verwijderen.
            Waarom worden dan al mijn lenzen, ook die ik bijna niet gebruik, en ook de afstandsringen, die ik nooit gebruik, wit? Ook mijn body wordt wittig op plaatsen waar nooit je handen komen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Witte waas op gummi ringen van objectief

              Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
              hangt af van de bewaring ook, hoge luchtvochtigheid? dan kan het schimmel zijn.
              En waar hebben we hier zulke hoge luchtvochtigheid? Ik neem aan dat je je lenzen niet in de baddkamer bewaard en daar is de schimmel altijd zwart.....

              Als er schimmel optreed is schimmel aan de buitenkant één van de minst belangrijke problemen en eigenlijk meer iets voor het zuiden van de VS zeer hoge temperaturen en luchtvochtigheid(40 graden en 90% OID).
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Witte waas op gummi ringen van objectief

                hier in huis hebben we last van koudebruggen op 1 kamer, gevolg: schimmel!! relatieve vochtigheid in die kamer als het buiten koud is en de verwarming eerder laag staat: +70%
                als ik mijn lenzen in die kamer in een goed afgesloten doos steek (dus 70% vochtigheid) en die doos dan ergens lekker frisser, vb in de hal zet, dan kan in schimmelvorming garanderen En idd, schimmel op muren is vaak zwart, schimmel op rubbers waar ja vaak je vingers op zet (vet, suikers...) zal een heel andere soort schimmels geven.
                Verder zou ik idd graag weten hoe de TS zijn lenzen bewaard (temp, ruimte, afgesloten of verlucht).

                Tom
                De gustibus et coloribus non est disputandum
                Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                Comment


                • #9
                  Re: Witte waas op gummi ringen van objectief

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Waarom worden dan al mijn lenzen, ook die ik bijna niet gebruik, en ook de afstandsringen, die ik nooit gebruik, wit? Ook mijn body wordt wittig op plaatsen waar nooit je handen komen.
                  AL je lenzen is wel merkwaardig. Schimmel is het niet.
                  Het is geweten dat er tegenwoordig moderne polymeren gebruikt worden waar we nog niet van weten wat de gevolgen zijn op lange termijn.

                  Als voorbeeld neem ik een set schroevendraaiers die pakweg 5 jaar geleden gekocht heb. In het handvat zaten kunstrubber grip-vlakken.
                  Na pakweg 2 of 3 jaar waren die uit zichzelf helemaal opgeteerd zonder reden. Ze werden net niet vloeibaar maar ontbonden gewoon tot een soort slijm.

                  En het is geweten dat bij Canon dacht ik toch, er ooit eens een polymeer gebruikt is op 1 van hun toestellen waar de gebruikers een gelijkaardige ervaring hadden als jij nu hebt.
                  De gebruikers kregen ook exceem ervan. canon-issues-t4i-advisory-faulty-rubber

                  Maar omdat jij praat over AL je lenzen dan vermoed ik toch dat je ergens een chemische component in de buurt moet hebben die de reactie veroorzaakt.
                  Want ik heb het fenomeen nog nooit eerder gehoord.
                  Of reinig jij jouw materiaal met iets ongebruikelijk?

                  Kan je een foto plaatsen zodat we eens kunnen zien hoe erg het is?
                  Last edited by xafke; 8 februari 2015, 01:56.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Witte waas op gummi ringen van objectief

                    Bij mij hetzelfde verschijnsel, maar enkel op de rubberringen van mijn 70-200 Canon lens. Al mijn andere objectieven hebben het niet, hoewel ze samen bewaard worden. Ben benieuwd of er een oplossing uit de bus komt. Het lijkt niet echt op schimmel, het lijkt eerder een verkleuring vna de rubber zelf.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Witte waas op gummi ringen van objectief

                      Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
                      Bij mij hetzelfde verschijnsel, maar enkel op de rubberringen van mijn 70-200 Canon lens. Al mijn andere objectieven hebben het niet, hoewel ze samen bewaard worden. Ben benieuwd of er een oplossing uit de bus komt. Het lijkt niet echt op schimmel, het lijkt eerder een verkleuring vna de rubber zelf.
                      Ik heb dit met al mijn Sealed Canon objectieven die ik in de regen gebruik. Ik maak die nadien droog en als ze helemaal opgedroogd zijn is er op de rubberringen inderdaad een witte waas. Die is op zich wel te verwijderen, maar de gekartelde rubbers blijven dan toch nog even wat sporen dragen. Na een tijdje "droog" gebruik is het helemaal weg.
                      Not all who wander are lost ...
                      EOS 5DmkIII - Canon EF 16-35mm f4 L USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - Canon EF 24-70mm f4 L USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II - Canon Speedlite 430EX II

                      Comment


                      • #12
                        Re: Witte waas op gummi ringen van objectief

                        Nu ga je me nooit geloven maar het is echt gebeurt.
                        Wijlen mijn vader zweerde bij het wassen van de auto dat die ook een beurt moest krijgen met white-spirit Da was goed tegen de roest en deed de lak/rubbers weer als nieuw uitzien.

                        lang verhaal....

                        Had ik op mijn vorige wagen last van die stootbanden die wit begonnen uit te slaan.
                        Ik kon er niet veel bij verliezen om het idee van mijn vader eens te proberen, en wonderbaarlijk was de witte "schijn" in de stootbanden direct weg. Zag er bijna als nieuw uit.
                        Even laten intrekken en dan gewoon afspoelen/opdrogen.

                        Nu hoor je mij niet zeggen dat je dit zonder risico kan toepassen op je camera/lenzen. Beetje white-spirit die in je lens loopt zal wel geen gunstig effect hebben.
                        Maar wie weet.... Is mss eens het proberen waard om ergens in een verloren hoekje eens te testen door het aan te brengen met een wattenstaafje of zo.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Witte waas op gummi ringen van objectief

                          Wat is het probleem eigenlijk?
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Witte waas op gummi ringen van objectief

                            Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                            Wijlen mijn vader zweerde bij het wassen van de auto dat die ook een beurt moest krijgen met white-spirit
                            toch niet op de lak?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Witte waas op gummi ringen van objectief

                              Voor deze die willen weten hoe ik lenzen bewaar, wel, altijd in de originele lenstas of lenszakje (Nikon). Ze staan daarbij ook nog in een kast die superdroog is. Ook de kamer zelf is zeker droog. Misschien moet ik ze wat bevochtigen...

                              Met white-spirit ga ik het denk ik toch niet proberen hoor.

                              Morgen ga ik misschien eens proberen met een ietwat vochtig zeemvel ofzo.
                              Nikon reflex + heel wat (jammer genoeg veel te weinig gebruikt) Nikon glas + flitsken en statiefken

                              Comment

                              Working...
                              X