Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke prime?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke prime?

    Voor m'n body Nikon D800.
    Ik bezit al de Nikon 24-70mm f 2.8G ED AF-S en ik zoek me een prime om wat portret fotografie.
    Dan denk ik aan de:
    - Nikon 85mm f 1.4G AF-S
    - Nikon AF 135mm f 2 DC
    - Nikon 105mm f 2.0 AF D
    Ik twijfel er niet aan dat al deze objectieven van topkwaliteit zijn, maar ik heb ; al dan niet terecht ; bij elk van deze objectieven m'n bedenkingen....
    Bij de 135mm en de 105mm heb ik het gevoel dat het objectieven zijn die niet meer heel recent zijn. Zeg maar dat een opvolger met nieuwe technieken er zit aan te komen. Bij de 85mm heb ik dat niet, maar dit objectief lijkt me qua brandpuntsafstand te dicht aanleunen bij m'n 70mm.
    Ik zou eigenlijk een objectief willen met de recentheid van de 85mm en de brandpuntsafstand van de 105mm of de 135mm. Maar die is er (nog) niet?
    Dus ....
    Wat is jullie mening hierover? Zijn mijn bedenkingen terecht? Wat kunnen jullie mij aanraden als aanvuller voor m'n 24-70mm f 2.8, voor portret fotografie?
    Met dank,

  • #2
    Re: welke prime?

    Oorspronkelijk geplaatst door justijn Bekijk bericht
    Zijn mijn bedenkingen terecht? Wat kunnen jullie mij aanraden als aanvuller voor m'n 24-70mm f 2.8, voor portret fotografie?
    Met dank,
    Totaal onterecht. Die 135mm f/2 DC is een toplens.

    Ik zou een zoom nemen. Als je die lenzen overweegt neem ik aan dat er wel wat budget is en lijkt mij de 70-200 f/2.8 een logische keuze.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: welke prime?

      De 70-200 f 2.8 zou idd een logische keuze zijn om de 24-70 f 2.8 aan te vullen. Maar via een vriend heb ik dat objectief een tijdje in m'n bezit mogen houden. Prachtig objectief idd,, maar het is een zwaar ding om mee uit de hand rond te zeulen. Jawel, ooit schaf ik het aan, maar gewoon nu nog niet.
      Ik neem graag wat portretten op statief, van poserende personen. Maar net zo goed uit de hand van toevallige vreemden langs de straat.
      Nee, ik zoek me een prime dat ik ook uit de hand mee door de straten kan stappen. Zonder ruim anderhalve kilo objectief aan m'n nek te hangen.

      Comment


      • #4
        Re: welke prime?

        Oorspronkelijk geplaatst door justijn Bekijk bericht
        Bij de 135mm en de 105mm heb ik het gevoel dat het objectieven zijn die niet meer heel recent zijn. Zeg maar dat een opvolger met nieuwe technieken er zit aan te komen.
        Ik denk dat dit probleem eerder tussen je oren zit als in de lenzen. Wat ik kan verzinnen is nano-coating, VR heb ik op mijn 135 2 nog nooit gemist.

        Wat dacht je van de 105 2.8 vr micro?
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: welke prime?

          Best mogelijk dat het meer 'het idee' is dat de objectieven niet meer zo recent zijn.
          Maar ik kijk gewoon naar wat Nikon de laatste tijd heeft uitgebracht (in vervanging van) en wat (nog) niet. Dan zie ik dat vb, bij de 135mm er nog een diafragma ring is. Uiteraard op zich absoluut niets mis mee. En ik weet dat er mensen zijn die destijds objectieven kochten en die nu jaren later nog steeds super gebruiken. En terecht!! Maar alles evolueert. En ik koop nu,, we moeten gewoon mee met de tijd. Zonder tegenslag hoop ik binnen vele jaren nog steeds veel plezier te hebben van het objectief,, met nog steeds super kwaliteit, ook al is het dan op mijn beurt al lang een 'oud' geworden.
          Laat het me zo stellen. Als ik zou weten dat Nikon in de eerste 2 jaar geen vervanger uitbrengt, dan twijfel ik niet en koop me de 135mm. Als er wel binnen de 2 jaar een vervanger in de lucht hangt .... dan stel ik de aankoop liever wat uit.
          De 85mm f 1.4 vind ik toch wat te close bij m'n 70mm.
          Maar de opmerking over de 105mm f 2.8 micro ,, daar heb ik ook wel oren naar.
          Hoe presteert dit (micro) objectief bij portretten ??? Is dit objectief echt wel 'een' objectief voor portretten? Of is het eerder van 'kan ook, maar niet optimaal' voor portretten?

          Comment


          • #6
            Re: welke prime?

            Oorspronkelijk geplaatst door justijn Bekijk bericht
            Is dit objectief echt wel 'een' objectief voor portretten? Of is het eerder van 'kan ook, maar niet optimaal' voor portretten?
            en welke wet wil je dan dat we aanhalen?

            ahja, dat gaat niet want die is er niet.
            wat voor mij ideaal is, is dat daarom niet voor jou
            de ene verkiest een 85, de andere een 100, nog een andere 135
            alles is subjectief en persoonlijk
            heb ik graag 1.8 of toch 1.4? of heel mss toch 1.2? of heb ik genoeg aan 2.8 of 2?
            welk bokeh spreekt mij het meeste aan?
            dat zijn de vragen die je je moet stellen. niet of een objectief 'een' objectief is voor portretten of zogenaamd 'optimaal'
            de ene werkt liever met een 35, de andere met 85, nog een andere met 200 en zo kunnen we nog uren blijven doorgaan.

            daarom is er maar een die de beslissing effectief kan maken => JIJ
            zoek reviews van de lenzen op, vraag om gebruikerservaringen hier specifiek, vergelijk foto's op sites die de verschillende bokehs weergeven, ga naar de winkel met je toestel en vraagt om de lens uit te proberen en te testen.

            lenzen en technieken gaan altijd verbeteren, daar bestaat geen twijfel over. is een 'oude' lens daarom slecht? nee, integendeel want de mensen die bvb met sony werken kopen de oude minolta lenzen op omdat deze goed presteren i.c.m. de prijs t.o.v. van de G-lenzen van sony zelf.
            Website: http://www.svisimaging.be

            Comment


            • #7
              Re: welke prime?

              ik sluit me aan bij de voorgaande antwoorden, zeker wat betreft "recente" objectieven.
              een mogelijkheid is één van de bewuste lenzen huren voor een dag of meerdere dagen
              en er op uit trekken (of van een vriend een lens ff gebruiken) dan kan
              je zelf ondervinden wat je er aan hebt... 'k weet dat het niet goedkoop is als je in de
              (betere) winkel een lensje gaat huren maar je hebt dan een (volgens mezelf) beter
              zicht op wat je met die bepaalde lens kan, en of ze voor jezelf bevalt of niet.
              'k wens je veel succes...

              dirk
              het leven is als fotograferen, gebruik de negatieven om het positieve te ontwikkelen...

              Comment


              • #8
                Re: welke prime?

                Door de 2.8 ipv 2.0 en 1.4 heb je wat minder wazige achtergronden, maar je hebt wel geen problemen met minimale focusafstand (je kan focussen tot 1:1), dus hiermee kan je van dichter wel wazigere achtergronden bekomen. Persoonlijk zou ik gaan voor de 85 1.8 (is zelfs iets scherper dan de 1.4 op 1.8 en is stukken goedkoper, je hebt wel geen 1.4) of 135 2.0 DC.
                Als je puur headshots wil doen, ga je beter voor de 135 DC (of misschien zelfs 200 2.0 ). Als je ook full-bodyshots wil doen en nog steeds feeling met je model wil hebben, neem je beter de 85 1.8/1.4. Hoe meer millimeters hoe minder intiem het meestal wordt (85mm is mijn favoriete afstand, maar bij u kan dat uiteraard anders zijn).

                Comment


                • #9
                  Re: welke prime?

                  Ik gebruik voor portretten vaker een 70-200 dan een 85mm. Sinds kort gebruik ik zelfs meestal de nieuwe 70-200 F4.
                  Zeker in de studio en wanneer je portretten maakt op korte afstanden is de nieuwe 70-200 F4 een zeer goede portret lens. De 70-200 F4 heeft geen last van focus breathing zoals de 70-200 f2.8 VR II wel heeft. Dit betekent dat op korte afstanden de F4 wel degelijk een 200mm is, de f2.8 VR II is op 200mm en op korte afstanden een 135mm. Het gevolg is dat je met de 70-200 F4 op F4 op korte afstanden een beperktere scherpte diepte kan hebben dan de F2.8.

                  De 70-200 F4 presteert zeer goed op F4 en het bokeh is prima. Daarenboven is de F4 een stuk lichter en compacter dan de F2.8. Het gewicht van de F4 is ongeveer hetzelfde als dat van de 24-70 2.8 (zelfs iets lichter).

                  Als je snel bewegende opbjecten wil fotograferen in moeilijke lichtomstandigheden dan zal je waarschijnlijk een snellere lens dan F4 willen maar voor portretten enz... (en omstandigheden waarin je het licht onder controle hebt) zou ik de 70-200 F4 in overweging nemen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke prime?

                    Met dank voor de info, maar ik ben zo ver in m'n overweging dat ik besloten heb om 'n prime aan te schaffen.
                    M'n voorlopige voorkeur gaat uit naar de 135mm f 2. Ook omdat ik idd liever "headshot's" neem en op m'n FF wat afstand wil nemen tov het model.
                    Ik heb enkel het (persoonlijke) gevoel dat ik een aankoop liever even uitstel, moest ik weten dat Nikon binnen een periode van vb 'n 2-tal jaar een vervanger op de markt brengt.
                    En dat heeft uiteraard niets te maken als zou ik een mening hebben dat 'oude' objectieven minder goed zijn. Dat zal je mij nooit horen beweren !!!

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke prime?

                      Die Nikon 135 f2.0 DC is inderdaad een fameus ding qua scherpte, heb ik analoog gebruikt op mijn F4 en F5

                      Maar de zin van die DC functie vond ik niet echt een grote meerwaarde, probleem was dat je het resultaat
                      zeer moeilijk kon inschatten door je zoeker, maar messcherp was dat objectief.

                      Persoonlijk hou ik tegenwoordig voor potret toch nog het meest van mijn 85mm f1.4 AF-s, je moet inderdaad wat dichter,
                      en dat lukt over het algemeen, maar een 135 is soms toch wat lang, en achteruit kan niet altijd.

                      De 105 f2.8 AF-s is hier een mooie tussenoplossing en ook retescherp, maar wil je echt scherptedieptecontrole tot en met,
                      dan ben je met één of twee stops meer lichtsterkte toch in het voordeel, hangt er natuurlijk van af wat je graag ziet.

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke prime?

                        Mooie reactie " demeyereg "
                        Bij een portret, binnenshuis, al dan niet op statief kan je idd wel makkelijker dichter dan verder. Maar ik wil het objectief ook wel buitenshuis, langs de straat gebruiken. Mensen observeren en een portret nemen zonder dat ze het meteen beseffen. En dan ben je vaak beter af, een meter verder dan dichter...
                        Althans, dat is wat ik er van denk. Geef zeker jou mening. Wat is een mooie afstand voor een portret borst/hoofd met enerzijds de 85mm f 1.4 en anderzijds de 135mm f 2?
                        Is de AF op de 135mm f 2 snel en goed te gebruiken?

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke prime?

                          Beide vanuit dezelfde stoel.
                          105

                          135
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke prime?

                            "hjanssen" En vanop welke afstand stond 'de stoel'?
                            Voor de portretten die ik voor ogen hou, raak ik meer overtuigd van de keuze voor de 135mm f 2.

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke prime?

                              Oorspronkelijk geplaatst door justijn Bekijk bericht
                              Mooie reactie " demeyereg "
                              Bij een portret, binnenshuis, al dan niet op statief kan je idd wel makkelijker dichter dan verder. Maar ik wil het objectief ook wel buitenshuis, langs de straat gebruiken. Mensen observeren en een portret nemen zonder dat ze het meteen beseffen. En dan ben je vaak beter af, een meter verder dan dichter...
                              Althans, dat is wat ik er van denk. Geef zeker jou mening. Wat is een mooie afstand voor een portret borst/hoofd met enerzijds de 85mm f 1.4 en anderzijds de 135mm f 2?
                              Is de AF op de 135mm f 2 snel en goed te gebruiken?
                              Portret borst en hoofd, zal je met een 85mm op ongeveer 1,5 meter afstand staan, met een 135 pakweg 2,5 meter schat ik.
                              Maar met een D800 heb je ook wat meer speling qua croppen, tenzij je portretten metergroot wil afdrukken.

                              Hier nog een voorbeeldje jaren geleden gemaakt met een 105mm macro AF-s KLIK

                              En DAT kan je dan weer met een 85mm f1.4, niet ieders smaak, maar smaken verschillen hé.
                              Last edited by Guest42; 19 maart 2013, 13:06.

                              Comment

                              Working...
                              X