Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke macrolens moet ik nemen ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: welke macrolens moet ik nemen ??

    ik heb met tussenringen geen ervaring. Maar het grote nadeel is dat je slechts in een bepaald gebied kan focussen.

    Een goei lens met tussenringen kan volgens mij ook wel goede resultaten geven. Maar een echte macro is natuurlijk voor het 'kleine werk' en die zijn meestal echt retescherp. Of je het verschil echt gaat zien ?? geen idee.
    --
    Play Drakensang - a free online mmorpg

    Comment


    • #32
      Re: welke macrolens moet ik nemen ??

      Oorspronkelijk geplaatst door Perrush
      ik heb met tussenringen geen ervaring. Maar het grote nadeel is dat je slechts in een bepaald gebied kan focussen.
      Tussenringen voor macro zijn enkel nuttig bij relatief korte lenzen zoals een 50mm. Ze geven dan echter veel lichtverlies. Op een lange macrolens (180mm) hebben ze geen nut terwijl ze op een telelens er dan weer voor zorgen dat je korterbij kunt scherpstellen met slecht weinig lichtverlies.

      PS : gij zijt precies wel vroeg wakker... of laat op??
      Last edited by hvr_oosterzele; 9 december 2005, 08:15.

      Comment


      • #33
        Re: welke macrolens moet ik nemen ??

        Maar 1 ding mis ik nog in het verhaal.
        Namelijk de DOF. Stel ik wil met beide lenzen, bijv. de 90 en de 180 de zelfde 1:1 afbeelding. Dan moet ik uiteraard ruwweg gezegd met de 90 2x zo dichtbij als met de 180.
        Geeft dat dan ook een verschillende DOF, dus het aantal centimeters (of millimeters) scherpte of heb ik bij 1 van beide lenzen het dubbele??

        Kortweg, welke geeft meer DOF??
        http://harryvantol.nl

        Comment


        • #34
          Re: welke macrolens moet ik nemen ??

          Oorspronkelijk geplaatst door 4Har
          Kortweg, welke geeft meer DOF??
          DOF is (min of meer) onafhankelijk van de lens. Buiten het diafragma speelt vooral de vergroting een rol.

          dis 1:1 zal bij elke lens dezelfde DOF geven. Of het nu een 60 mm is of een 180 met 1.4TC
          --
          Play Drakensang - a free online mmorpg

          Comment


          • #35
            Re: welke macrolens moet ik nemen ??

            Oorspronkelijk geplaatst door Perrush
            DOF is (min of meer) onafhankelijk van de lens. Buiten het diafragma speelt vooral de vergroting een rol.

            dis 1:1 zal bij elke lens dezelfde DOF geven. Of het nu een 60 mm is of een 180 met 1.4TC

            THNX!!
            http://harryvantol.nl

            Comment


            • #36
              Re: welke macrolens moet ik nemen ??

              Perrush, is dat voor Nikon hetzelfde?
              Pas vandaag ben ik beginnen rondkijken om eventueel een macro lens te kopen.
              Ik ben echt geschrokken van de prijs.
              Ik ga in de grote vakantie 6 weken naar de jungle in Ecuador en misschien naar de galapagoseilanden (dat staat echter nog niet vast)
              Ik dacht daarom een macrolens aan te kopen, maar telt de vergelijking ook met een aansluiting voor Nikon? waarschijnlijk wel hé?

              Comment


              • #37
                Re: welke macrolens moet ik nemen ??

                Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat Bekijk bericht
                bedankt perrush leerrijke uitleg
                Ik sluit me hier volledig bij aan.

                Overweeg in de (nabije) toekomst de aanschaf van een macro objectief, je hebt me alvast op weg geholpen door je overzicht, nu heb ik een idee van de mogelijkheden.

                Comment


                • #38
                  Re: welke macrolens moet ik nemen ??

                  Act, canon, nikon, minolta ... dat maakt allemaal niet uit. Het enige wat wel invloed heeft is de cropfactor omdat je die moet inrekenen bij de focallength.

                  Een 100mm op een 1.5 crop komt overeen met een 150 mm op een full frame.
                  --
                  Play Drakensang - a free online mmorpg

                  Comment


                  • #39
                    Re: welke macrolens moet ik nemen ??

                    Vorige week heb ik me geweldig geamuseerd in de serres van de Antwerpse plantentuin. Ik heb een 180mm en een balgje.
                    Met een statief en de 180 met z'n autofocus (voor de prijs hadden ze er wel een IS mogen opzetten vind ik) lukt het aardig om heel scherpe foto's te maken tot ongeveer 1:1.
                    Maar met die balg, jeetje.
                    Scherpstellen lukt eigenlijk alleen door met drie parameters te spelen:
                    lengte van de balg, afstand lens-object en voor de laatste millimeters de scherpstelring aan het objectief. Op die moment helpt dat statief ook niet veel meer, want op één cm van het objectzit dat vooral in de weg.
                    En als de dan al iets scherp is, is het maar zeer de vraag wat er scherp is: ik heb geen idee hoeveel de scherptediepte is in zo'n opstelling, maar het gaat volgens mij over enkele millimeters. En als het object dan de naalden van een een cactus zijn...
                    Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                    Comment


                    • #40
                      Re: welke macrolens moet ik nemen ??

                      @Perrush (of andere Macro experten )

                      Kan je even de vergrotingsfactor toelichten?
                      Heb bv nog een teleconvertor, kan ik hiermee een grotere vergroting bekomen of kan ik dan enkel verder van mijn onderwerp gaan staan en blijft het 1:1 ?

                      Comment


                      • #41
                        Re: welke macrolens moet ik nemen ??

                        Heb bv nog een teleconvertor, kan ik hiermee een grotere vergroting bekomen of kan ik dan enkel verder van mijn onderwerp gaan staan en blijft het 1:1 ?
                        Bij gebruik van een teleconverter wordt de werkafstand voor 1:1 groter. Kruip je dan toch weer dichter op je onderwerp dan zal de vergroting inderdaad groter worden. Bijvoorbeeld bij een 2x teleconverter zal je op de minimale werkafstand dus 2:1 kunnen behalen.
                        www.indetailfotografie.nl

                        Comment


                        • #42
                          Re: welke macrolens moet ik nemen ??

                          Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                          Bij gebruik van een teleconverter wordt de werkafstand voor 1:1 groter. Kruip je dan toch weer dichter op je onderwerp dan zal de vergroting inderdaad groter worden. Bijvoorbeeld bij een 2x teleconverter zal je op de minimale werkafstand dus 2:1 kunnen behalen.
                          Bedankt voor je uitleg MarkeL

                          Als ik dan Perrush zijn uitleg lees, dat afh. van soort onderwerp je keuze moet bepalen of je +/- 100 mm vs 180 mm kiest dan is wellicht de beste keuze voor mij een kortere afstand (rond de 100 mm) daar ik een 2x teleconverter bezit en kan ik zo de twee soorten onderwerpen fotograferen, niet? En is dan een 100mm ook niet geschikter voor eventueel portretten?

                          Comment


                          • #43
                            Re: welke macrolens moet ik nemen ??

                            Als ik dan Perrush zijn uitleg lees, dat afh. van soort onderwerp je keuze moet bepalen of je +/- 100 mm vs 180 mm kiest dan is wellicht de beste keuze voor mij een kortere afstand (rond de 100 mm) daar ik een 2x teleconverter bezit en kan ik zo de twee soorten onderwerpen fotograferen, niet? En is dan een 100mm ook niet geschikter voor eventueel portretten?
                            De 'korte' macrolenzen zijn idd beter geschikt voor portretten. Zelf heb ik mn Tamron 90mm macro hier ook vaker voor gebruikt.

                            Het gebruik van een teleconverter kost je wel wat scherpte. 'k Heb zelf ook een 2x teleconverter en ik gebruik em zo weinig mogelijk. Ik crop mijn macro's liever voor een beetje voor extra vergroting.....


                            Mark
                            www.indetailfotografie.nl

                            Comment


                            • #44
                              Re: welke macrolens moet ik nemen ??

                              Eerst mijn dank uitspreken voor de uitleg. De 105 en 180 hebben bijde voor en nadelen. Een keuze maken is daarom niet makkelijk. Maar Sigma heeft de APO MACRO 150mmF2.8 EX DG HSM. Zou het kunnen dat in dit objectief 'the best of both worlds' schuil gaat ?

                              Alvast bedankt voor de feeback....
                              born to lose, live to win

                              Comment


                              • #45
                                Re: welke macrolens moet ik nemen ??

                                Oorspronkelijk geplaatst door c.o.e.l.a.c.a.n.t.h. Bekijk bericht
                                ... Maar Sigma heeft de APO MACRO 150mmF2.8 EX DG HSM. Zou het kunnen dat in dit objectief 'the best of both worlds' schuil gaat ?

                                Alvast bedankt voor de feeback....
                                Tot die conclusie zijn reeds velen voor u gekomen!...
                                Als je hier regelmatig de postings volgt zal je zien dat zij deze macro-lens hebben gekozen en dit tot unanieme tevredenheid!
                                Het heeft intussen zelfs bijna de status van standaard macro-lens gekregen.
                                Uit eigen praktijkervaring kan ik bevestigen dat dit objectief zeker zijn geld waard is en dank zij de f2.8, ook bijzonder geschikt is om AF te werken met de Sigma 1.4TC, zodat je dan een AF 210mm f4 Macro hebt... en dit zonder kwaliteitsverlies!... Met de Sigma 2xTC krijg je een MF 300mm Macro f5.6. Voor macro is MF evenwel geen handicap.
                                Niet twijfelen!...

                                Comment

                                Working...
                                X