Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraag max breedhoek met Lee 100x100 filter systeem of andere

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vraag max breedhoek met Lee 100x100 filter systeem of andere

    Hallo,

    Ik heb ondertussen een nieuwe Nikon 750D aangekocht. Graag had ik hierbij later een breedhoek objectief aangeschaft. (genre 12-24 mm) Wat mij het meeste stoort bij landschapsfoto's is de lucht die bij mij niet naar mijn zin is. Die is vaak te flets. Daarom heb ik op internet wat rondgekeken en ben uiteindelijk bij het idee gekomen om later een filterset aan te schaffen. Ik wil hier graag voor sparen, en het is niet zo dat deze set er onmiddellijk moet komen. Ik moet dus niet perse de goedkoopste fabrikant zoeken, maar wil graag goed materiaal. Natuurlijk wil ik me ook niet blauw betalen. En Lee is jammer genoeg zeer duur...
    Nu is mijn vraag wat de maximale breedhoek is die ik mag gaan om bijvoorbeeld de randen van het filtersysteem niet in het beeld te zien.
    Alle tips en reacties zijn van harte welkom!

    Groetjes,
    Dirk

  • #2
    Re: vraag max breedhoek met Lee 100x100 filter systeem of andere

    Er is geen maximale breedhoek eigenlijk, de héél brede lenzen zoals de nikon 14-24 en sigma 12-24 kunnen ook met filters gemonteerd worden maar dit zijn speciale filters die dan ook nog eens zeer duur zijn, en bovendien is de bevestiging van die filters wat minder handig/ideaal....
    Je hebt dan bv ook nog een 16-35mm f4, die heeft wel schroefdraad waar je een adapter met filterhouder van 100mm breedte op kunt schroeven/monteren, is betaalbaarder...
    Ik ga in de toekomst hierop overstappen (16-35) met 84.5mm (is de merknaam) filtersysteem, heb dit gehad op crop en was hier behoorlijk tevreden over...

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: vraag max breedhoek met Lee 100x100 filter systeem of andere

      Hallo,

      Ik wil me beperken tot het filtersysteem max 100mm, dit om ook de kostprijs in het oog te houden.
      Ik lees zo vaak dat Lee filters de beste zijn... en weet gewoon niet meer wat of wie ik nog moet geloven...
      Ik heb voor mijn standaardkitlens ook een polarisatiefilter (72mm filtermaat). Kan ik deze nog gebruiken samen met zo'n filterkit? Of moet ik overstappen naar een nieuwe polarisatiefilter (type LEE 100mm).

      Groetjes,
      Dirk

      Comment


      • #4
        Re: vraag max breedhoek met Lee 100x100 filter systeem of andere

        Kood-filters kunnen een betaalbaar alternatief voor Lee zijn. Op onderstaande link heeft er iemand de moeite gedaan om de vergelijking tussen deze 2 merken te maken



        Ik heb verleden week ook enkele Kood-filters gekocht op ebay, maar ik heb nog niet de tijd gehad om ze uit te proberen.
        http://www.flickr.com/photos/wimmeke76/

        Comment


        • #5
          Re: vraag max breedhoek met Lee 100x100 filter systeem of andere

          Oorspronkelijk geplaatst door Dirkvangeel Bekijk bericht
          Ik heb voor mijn standaardkitlens ook een polarisatiefilter (72mm filtermaat). Kan ik deze nog gebruiken samen met zo'n filterkit? Of moet ik overstappen naar een nieuwe polarisatiefilter (type LEE 100mm).
          Het gebruik van pola op een UWA geeft zelden of nooit een goed resultaat, dus waarom één hiervoor aanschaffen. Voor jouw omschreven gebruik heb je ND grad nodig.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment

          Working...
          X