Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vervanging kitlens + groothoek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vervanging kitlens + groothoek

    Ik ben nu een goed half jaar eigenaar van een D3200 en ben op dit moment in het bezit van de 18-55 kitlens, de 35mm en de 50mm prime.
    Graag zou ik mijn kitlens willen vervangen door een ander exemplaar, nl de tamron 17-50 f2.8
    Aangezien ik graag landschappen fotografeer, zoek ik ook iets meer groothoek te hebben en dacht ik aan de tokina 11-16 f2.8.

    Mijn vraag nu is, de tokina heeft geen eigen scherpstelmotor. Ga ik dat missen aangezien de D3200 dat ook niet heeft? Is deze lens makkelijk hanteerbaar met manuele scherpstelling?

    Aangezien beide lenzen nogal prijzig zijn en het geld niet aan mijn rug groeit zou ik eerst de ene en na een tijdje de andere kopen.

    Ik geraak er niet aan uit voor welke ik eerst zou kiezen.

    En last but not least, zijn deze lenzen goed of zijn er nog andere die hetzelfde/beter presteren?
    Groetjes,
    Dominic

  • #2
    Re: vervanging kitlens + groothoek

    Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
    Ik ben nu een goed half jaar eigenaar van een D3200 en ben op dit moment in het bezit van de 18-55 kitlens, de 35mm en de 50mm prime.
    Graag zou ik mijn kitlens willen vervangen door een ander exemplaar, nl de tamron 17-50 f2.8
    Aangezien ik graag landschappen fotografeer, zoek ik ook iets meer groothoek te hebben en dacht ik aan de tokina 11-16 f2.8.

    Mijn vraag nu is, de tokina heeft geen eigen scherpstelmotor. Ga ik dat missen aangezien de D3200 dat ook niet heeft? Is deze lens makkelijk hanteerbaar met manuele scherpstelling?

    Aangezien beide lenzen nogal prijzig zijn en het geld niet aan mijn rug groeit zou ik eerst de ene en na een tijdje de andere kopen.

    Ik geraak er niet aan uit voor welke ik eerst zou kiezen.

    En last but not least, zijn deze lenzen goed of zijn er nog andere die hetzelfde/beter presteren?
    bij landschappen heb ik toch nog geen lichtsterkte nodig gehad omdat je daar toch veelal van statief werkt.
    dus kan je mijn inziens hier ook gaan kijken naar lenzen met variabele lichtsterkte.
    ook kan je opteren anders voor de 12-24 F4 van tokina als je een continu diafragma wenst

    hierbij een review ervan: http://www.camerastuffreview.com/nl/...okina-12-24-mm
    in de review staat trouwens dat er intss een versie bestaat van de 11-16 met interne scherpstelmotor
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: vervanging kitlens + groothoek

      Bedankt voor je reactie SVIS, ik zal die 12-24 eens wat nader bekijken.

      Handig dat de 11-16 nu ook met scherpstelmotor bestaat. Alleen is hij wat boven mijn budget, en tweedehands zal die nog wel niet te vinden zijn.
      Groetjes,
      Dominic

      Comment


      • #4
        Re: vervanging kitlens + groothoek

        Je kan ook eens kijken naar de sigma 10-20/4-5,6
        Die is vaak 2de hands te vinden en niet duur.
        Nikon shooter - Samyang fan

        Comment


        • #5
          Re: vervanging kitlens + groothoek

          Het wordt er niet makkelijker op.
          Er zijn de sigma 10-20, tokina 11-16 en tokina 12-24.
          Om een of andere reden neig ik meer naar tokina.
          Het is moeilijk kiezen tussen die 2.
          Naar ik lees zal ik de scherpstelmotor niet echt missen, daar ze hoofdzakelijk voor landschap gebruikt zullen worden.
          Beiden zijn voor een schappelijke prijs tweedehands wel te vinden.
          Mensen die ervaring met beiden hebben mogen die gerust delen.
          Groetjes,
          Dominic

          Comment


          • #6
            Re: vervanging kitlens + groothoek

            Ik zou persoonlijk toch wel een scherpstelmotor willen,
            ik heb nu de sigma 10-20 een goeie maand dacht ik, hier op het forum tweedehans gevonden en Dominic ik kan je zeggen, RE TE SCHERP !!!
            Ik ben er ZO content van !! De man van wie ik hem overkocht, zei dat hij zo scherp was en het is echt zo.
            Toen ik mijn topicje hiervoor opende, waren er toch die zeiden dat de tamron haperingen vertoonde.
            Moeilijk te kiezen he, maar ik zou mijn sigmatje niet meer kunnen missen hoor.

            Haha, ik wil de sigma niet opdringen, ben gewoon enthouisast erover.

            Deze zijn met de sigma.
            Heb hier bijna niets naverscherpt !!

            Heb hier ergens gezocht, prijs is normaal minder dacht ik.
            facebook
            Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

            Comment


            • #7
              Re: vervanging kitlens + groothoek

              Sigma 10-20 4/5.6 veel waar voor je geld. Heb ze op ooit op een 60D gebruikt met statief en was er zeer tevreden over. Wil je net nog wat beter, dan heb je de tokina 11-16 2.8 met als voordeel dat ze lichtsterk is en je ze ook voor indoor kan gebruiken, meestal zonder statief.
              Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

              Comment


              • #8
                Re: vervanging kitlens + groothoek

                Ik gebruik hem zonder statief.
                'Persoonlijk vind ik die meerprijs voor een groot diafragma weggegooid geld (persoonlijk he), tenzij je zeker weet dat je hem ook veel binnen zal gebruiken.
                facebook
                Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

                Comment


                • #9
                  Re: vervanging kitlens + groothoek

                  Dat zijn inderdaad mooie scherpe foto's Jilltje.
                  Als ik de reviews mag geloven zou de tokina nog net iets scherper zijn dan de sigma, en dan vooral tegen het kader. Het vaste diafragma vind ik mooi meegenomen, zowel de f4 als de f2.8
                  Beiden bestaan in DXII dus met scherpstelmotor. Hmm mm wat zal ik de kerstman vragen...
                  Groetjes,
                  Dominic

                  Comment


                  • #10
                    Re: vervanging kitlens + groothoek

                    Om nog even terug te komen op de vervanging van mijn kitlens.

                    Tamron 17-50 F2.8 SP DI II Nikon VC, heeft deze lens een eigen scherpstelmotor, maw kan ik ze gebruiken op mijn D3200?
                    Ik heb al veel reviews gelezen maar ik kom er niet uit of deze nu wel of niet een eigen motor heeft.
                    Groetjes,
                    Dominic

                    Comment


                    • #11
                      Re: vervanging kitlens + groothoek

                      Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
                      Om nog even terug te komen op de vervanging van mijn kitlens.

                      Tamron 17-50 F2.8 SP DI II Nikon VC, heeft deze lens een eigen scherpstelmotor, maw kan ik ze gebruiken op mijn D3200?
                      Ik heb al veel reviews gelezen maar ik kom er niet uit of deze nu wel of niet een eigen motor heeft.
                      Ja hoor, geen probleem.
                      Nikon shooter - Samyang fan

                      Comment


                      • #12
                        Re: vervanging kitlens + groothoek

                        Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD Bekijk bericht
                        Sigma 10-20 4/5.6 veel waar voor je geld. Heb ze op ooit op een 60D gebruikt met statief en was er zeer tevreden over. Wil je net nog wat beter, dan heb je de tokina 11-16 2.8 met als voordeel dat ze lichtsterk is en je ze ook voor indoor kan gebruiken, meestal zonder statief.
                        Heb je een paar foto`s met die lens genomen waar kan ik ze bewonderen

                        Comment


                        • #13
                          Re: vervanging kitlens + groothoek

                          Ik ben op dit moment bezig ben met een zelfde zoektocht. Na verschillende testsites te hebben bekeken is mijn keuze in ieder geval op Tokina gevallen.
                          En wel tussen de 12-24 (versie 2), of de 11-16 (versie 1).
                          In februari krijg ik de mogelijkheid om beide te testen, en dan zal ook mijn definitieve beslissing vallen.
                          Een enorm goede (Duitstalige) site is Deze
                          De reden dat ik die zo goed vind, is dat de objectieven getest worden op verschillende merken/typen camera's. En zeer uitgebreide testverslagen.
                          Hun rating is wat hoger voor de 12-24. Ik twijfel niet aan de kwaliteit van beiden, maar het gaat mij toch meer om het verschil in bereik en lichtsterkte.
                          En vergis je niet 1 mm is al een graad of 5!
                          Als je mijn gereedschap ziet zal je ook bemerken dat ik absoluut niet "merkziek" ben. Onderstaand glas heeft me niet teleurgesteld, en telkens was deze site de basis voor mijn aankoop.
                          Groeten,
                          Johan
                          Groeten,
                          Johan
                          Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                          Vriendelijke groeten, Johan

                          Comment


                          • #14
                            Re: vervanging kitlens + groothoek

                            Bedankt voor de link Johan, die zal ik in de toekomst gebruiken.
                            Ook ik twijfel nu tussen de 12-24 (2) en de 11-16 (1).
                            Mijn voorkeur gaat uit naar de 11-16, maar het enige wat me tegenhoud is dat ik het dan moet doen zonder scherpstelmotor.

                            Ik stond vorige week op het punt om een nieuwe 12-24 (2) te kopen, maar mijn vrouw heeft me kunnen overhalen om het nog even uit te stellen.
                            Dus heb ik nu weer wat tijd om nog langer te twijfelen

                            Ondertussen heb ik ook die tamron 17-50 in het vizier tweedehands dus ja...
                            Dure hobby
                            Groetjes,
                            Dominic

                            Comment


                            • #15
                              Re: vervanging kitlens + groothoek

                              Grappig, ook ik ben naar zo'n groothoek op zoek
                              Mijn oog is vooral gericht op de 12-24 van Tokina, versie maakt niet zoveel uit denk ik. Voor Nikon is het de scherpstelmotor en betere coating tegen flare ofzoiets. Bij Canon dus enkel de coating.

                              Ik volg dit topic, en ben benieuwd naar de ervaringen.
                              Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
                              https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

                              Comment

                              Working...
                              X