Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tokina 12-24mm + pol. filter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tokina 12-24mm + pol. filter

    Ik ga binnenkort de Tokina 12-24mm aanschaffen. Daarbij moet ook een polarizer filter komen. In vorige threads lees ik dat een slim filter erg lastig is omdat jouw lensdop steeds afvalt. Dat heb ik ook regelmatig meegemaakt met mijn kitlens/slimfilter combinatie en ik vind het echt lastig. Een normale pol. filter zou wel vignetting geven, maar ik vraag me af hoeveel en hoe erg dat vignetting eigenlijk is.

    Zijn hier leden die de Tomina in combinatie met een normale pol. fliter gebruiken? Hoe zijn de ervaringen?
    vriendelijke groeten, Helen
    Updated WWW.HELENICA.NL
    ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

  • #2
    Re: Tokina 12-24mm + pol. filter

    Ik heb een Nikkor 12-24, die ongeveer gelijk is aan de Tokina. Je kan zonder probleem een gewone polar gebruiken. Wel eerst de UV verwijderen.
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

    Comment


    • #3
      Re: Tokina 12-24mm + pol. filter

      Ik gebruik de Tokina zonder polar filter en ben ik niet zinnens er één aan te schaffen. De Tokina tekent prachtige blauwe luchten en mooie wolken zonder filter.
      fotosite

      Comment


      • #4
        Re: Tokina 12-24mm + pol. filter

        Deze maakte ik met de tokina zonder pola.
        Ik heb ook de pola van B&W slimuitvoering.
        Deze heb je niet nodig bij deze lens.
        Kijk naar het volgende topic van mij.

        http://forum.belgiumdigital.com/show...t=hoogspanning

        Gr kees
        Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

        Comment


        • #5
          Re: Tokina 12-24mm + pol. filter

          Bedankt Kvp, Elsan en Jepe voor de reacties. Ik denk dat de lens eerst zonder pola gaat proberen.
          vriendelijke groeten, Helen
          Updated WWW.HELENICA.NL
          ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

          Comment


          • #6
            Re: Tokina 12-24mm + pol. filter

            Die blauwe lucht erbij maakt het super.
            Knap hoor.
            The Sky is the limit. Digital Gigi

            Comment


            • #7
              Re: Tokina 12-24mm + pol. filter

              Geen pola nodig ? Interessant. Zijn er nog die hier ervaring mee hebben ?
              Canon 350D | Canon 50 F1.4 | Tokina 12-24 F4 | Tamron 28-75 F2.8 | Sigma 70-300 F4-5.6 | Sony DSC F717

              Comment


              • #8
                Re: Tokina 12-24mm + pol. filter

                Waarom deze lens geen pola zou kunnen gebruiken is mij een groot raadsel. Of je al of niet een polarisatiefilter wil gebruiken hangt toch niet af van de lens? Het is niet zo dat "goeie" lenzen zelf weten wat een blauwe lucht is en die dan maar meteen wat verdonkeren .
                Hoedanook, ik heb een Tokina 12-24 (Nikon vatting) en een B&W Kaesemann 77mm pola filter in de SLIM uitvoering. Deze vignetteert op 12mm maar vanaf 13mm of zo is er geen probleem meer. Misschien kan je zelfs een niet-slim kopen en de filter pas vanaf 16mm of zo gebruiken. Bespaart geld, ergernis (afvallende filterkap) en op een té brede stand krijg je toch maar (meestal lelijke) artefacten...
                Kris.

                Comment


                • #9
                  Re: Tokina 12-24mm + pol. filter

                  Oorspronkelijk geplaatst door krisd
                  Waarom deze lens geen pola zou kunnen gebruiken is mij een groot raadsel. Of je al of niet een polarisatiefilter wil gebruiken hangt toch niet af van de lens? Het is niet zo dat "goeie" lenzen zelf weten wat een blauwe lucht is en die dan maar meteen wat verdonkeren .
                  Hoedanook, ik heb een Tokina 12-24 (Nikon vatting) en een B&W Kaesemann 77mm pola filter in de SLIM uitvoering. Deze vignetteert op 12mm maar vanaf 13mm of zo is er geen probleem meer. Misschien kan je zelfs een niet-slim kopen en de filter pas vanaf 16mm of zo gebruiken. Bespaart geld, ergernis (afvallende filterkap) en op een té brede stand krijg je toch maar (meestal lelijke) artefacten...
                  Kris.
                  Dat denk ik ook. Je houd van het polar effect of niet. De tokina 12-24 of een andere groothoek kan het zeker niet simuleren.

                  Ik had nooit last van vignetting op 12mm als ik op de tokina een (slim) filter gebruikte. Op de Nikon is dit ook geen probleem, zelfs met een niet slim filter.
                  BD0497BE : Nikon body + glas
                  www.RudyVerrijt.info

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tokina 12-24mm + pol. filter

                    Oorspronkelijk geplaatst door JePe
                    Dat denk ik ook. Je houd van het polar effect of niet. De tokina 12-24 of een andere groothoek kan het zeker niet simuleren.

                    Ik had nooit last van vignetting op 12mm als ik op de tokina een (slim) filter gebruikte. Op de Nikon is dit ook geen probleem, zelfs met een niet slim filter.
                    Je kan er zeker een polar op gebruiken. Vraag is alleen of het echt nodig is. Wil je er een om het typische polar effect of om de glans van het water weg te nemen, oké. Doe je het enkel om de luchten mooi weer te geven dan zeg ik : de Tokina kan dat prima zonder, wel een beetje dichtdraaien F10 - F13.
                    fotosite

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tokina 12-24mm + pol. filter

                      Groothoeklenzen (zoals de Tokina 12-24, maar evengoed de Nikon 12-24 of zelfs een fisheye) hebben inderdaad de neiging om in bepaalde omstandigheden een diepblauwe lucht weer te geven. Dat belet echter niet dat als je in die omstandigheden een polarisatiefilter gebruikt, dat effect toch duidelijk nog wordt versterkt.

                      Voorbeeldjes: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=120131


                      seppuku.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tokina 12-24mm + pol. filter

                        Oorspronkelijk geplaatst door elsan
                        Doe je het enkel om de luchten mooi weer te geven dan zeg ik : de Tokina kan dat prima zonder, wel een beetje dichtdraaien F10 - F13.
                        Elsan, ik begrijp je echt niet. Beweer je dat er lenzen zijn die betere blauwe luchten geven (bv. deze Tokina) dan andere? En dat dat bovendien nòg verbetert met diafragmeren (niet in de M-stand neem ik aan )? Klinkt me zeer surrealistisch, maar ik sta altijd open voor een goeie uitleg .
                        Als je géén pola filter gebruikt en toch een donkerblauwe lucht krijgt ligt dit meestal gewoon aan lichtmeter logica. Trek eens (1) een wit gebouw + blauwe lucht en dan (2) een donker gebouw + blauwe lucht, in het tweede geval zal je om een pola roepen, in het eerste geval zal je zweren dat je er een had opstaan (ook al is het niet waar).
                        Kris

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tokina 12-24mm + pol. filter

                          Oorspronkelijk geplaatst door krisd
                          Elsan, ik begrijp je echt niet. Beweer je dat er lenzen zijn die betere blauwe luchten geven (bv. deze Tokina) dan andere? En dat dat bovendien nòg verbetert met diafragmeren (niet in de M-stand neem ik aan )? Klinkt me zeer surrealistisch, maar ik sta altijd open voor een goeie uitleg .
                          Als je géén pola filter gebruikt en toch een donkerblauwe lucht krijgt ligt dit meestal gewoon aan lichtmeter logica. Trek eens (1) een wit gebouw + blauwe lucht en dan (2) een donker gebouw + blauwe lucht, in het tweede geval zal je om een pola roepen, in het eerste geval zal je zweren dat je er een had opstaan (ook al is het niet waar).
                          Kris
                          Zie quote Sepukku
                          fotosite

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tokina 12-24mm + pol. filter

                            Oorspronkelijk geplaatst door elsan
                            Zie quote Sepukku
                            verklaart die dan (1) waarom "breedhoeklenzen" onder "bepaalde" omstandigheden donkere luchten geven en (2) waarom dit met diafragmeren nog meer zo zou zijn .
                            Let op het woordje "waarom" , ik heb soms de vervelende neiging om dingen te willen begrijpen .
                            Kris

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tokina 12-24mm + pol. filter

                              Die donkerblauwe luchten kan je er ook bij-shoppen.
                              Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                              Comment

                              Working...
                              X