Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

primes of toch maar zoom ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • primes of toch maar zoom ?

    Goedemorgend,

    Ik stap over van Nikon d7000 naar Olympus omd-em1
    Met mijn nikon heb ik een hele reeks lenzen gehad 17-55 2.8 80-200 2.8 maar die heb ik uiteindelijk toch
    terug verkocht omdat het gesleur met deze tanken :-) mij toch wat teveel was...
    Momenteel gebruik ik de 35 1.8 en de 75 1.8 tot grote tevredenheid trouwens...

    Mijn vraag : ik zit te twijfelen namelijk
    enerzijds kijk ik naar een combo olympus 12mm F2 samen met de olympus 45mm f1.8

    of anderzijds de blijkbaar fantastsiche olympus 12-40mm f2.8
    Qua bereik liggen de uitersten gelijk...de vraag is of ik het "middengebied' ga missen...
    Budgettair kost de combo ongeveer evenveel als de zoom...
    Ga ik de extra stops lichtsterkte missen tov de zoom ?
    Hoofdzakelijk straatfotografie en indoor (familiefeesjes, ed...)

  • #2
    Re: primes of toch maar zoom ?

    Oorspronkelijk geplaatst door johanbicke Bekijk bericht
    Goedemorgend,

    Ik stap over van Nikon d7000 naar Olympus omd-em1
    Met mijn nikon heb ik een hele reeks lenzen gehad 17-55 2.8 80-200 2.8 maar die heb ik uiteindelijk toch
    terug verkocht omdat het gesleur met deze tanken :-) mij toch wat teveel was...
    Momenteel gebruik ik de 35 1.8 en de 75 1.8 tot grote tevredenheid trouwens...

    Mijn vraag : ik zit te twijfelen namelijk
    enerzijds kijk ik naar een combo olympus 12mm F2 samen met de olympus 45mm f1.8

    of anderzijds de blijkbaar fantastsiche olympus 12-40mm f2.8
    Qua bereik liggen de uitersten gelijk...de vraag is of ik het "middengebied' ga missen...
    Budgettair kost de combo ongeveer evenveel als de zoom...
    Ga ik de extra stops lichtsterkte missen tov de zoom ?
    Hoofdzakelijk straatfotografie en indoor (familiefeesjes, ed...)
    Ik denk niet dat ge nog veel meerwaarde zult vinden bij die primes als ge de 12-40 koopt.
    De 25mm F/1.4 zie ik nog wel meerwaarde hebben tov die pro zoom, de 45mm f1.8 misschien, maar de 12mm F/2 zou ik alleszins niet meer kopen nu.
    Kort: ik zou die zoom kopen.
    flikker : http://www.flickr.com/photos/59051145@N07/

    Comment


    • #3
      Re: primes of toch maar zoom ?

      Het gat tussen 12mm en 45mm is wel behoorlijk groot. Daar past de Pana-Leica 25mm f1.4 perfect tussen (deze combinatie van objectieven heb ik ook bij mijn E-M5). De primes hebben natuurlijk het voordeel dat ze lichtsterker zijn dan de zoom. Dit geeft je de ruimte om op lagere ISO's te schieten en om meer te kunnen spelen met kleinere DoF. Maar voor het gemak en de weathersealing is de zoom weer in het voordeel. dus ja...

      Ik heb dus dit setje prime lenzen (+ ook nog de Oly 60mm macro) en ben er erg tevreden over. Maar toen ik dit setje kocht was het lichtsterke 12-40mm alternatief er ook nog niet dus voor mij was de keuze veel gemakkelijker. Zou ik nu deze keuze opnieuw maken dan denk ik dat ik ook voor de 12-40mm zou gaan in plaats van de 12mm prime, vanwege het gebruiksgemak tijdens vakanties e.d. De 45mm zou ik eventueel ook nog wel kunnen missen maar Pana-Leica 25mm f1.4 en de 60mm macro zéker niet.
      www.indetailfotografie.nl

      Comment


      • #4
        Re: primes of toch maar zoom ?

        Je kan ook denken aan de 14mm of 20mm pancake lenzen, die zijn mooi compact, de Oly 45mm ook. En alle lichtsterker dan de zoom. Er zijn momenteel enkele klachten over afgebroken lenzen 12-40mm.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: primes of toch maar zoom ?

          Na wat over en t weer mailen met Spanjaart, is het uiteindelijk de pana GX7 met oly 12mm f2 en oly 45mm f1.8 geworden.
          En nu terug wat sparen voor de pana 25mm f1.4

          Comment


          • #6
            Re: primes of toch maar zoom ?

            Waarom de GX7?

            De pana 25mm f1.4 kan ik je zéker aanraden. Da's veruit mijn meest gebruikte lens op m'n E-M5. (komt ook van het bereik natuurlijk ) De 12mm is ook een erg mooi objectief. Wel minder praktisch in gebruik dan een 12-40mm zoom natuurlijk maar wel weer een hele stop lichtsterker. Ook wat waard
            www.indetailfotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: primes of toch maar zoom ?

              Waarom de GX7 ? tsja goeie vraag, waarom de GX7 niet ? een flutcamera is het nu ook weer niet hé :-)
              en voor wat ik 'em ga gebruiken, meer dan voldoende..en ja op bepaalde punten moet hij het misschien afleggen tegen bijvoorbeeld een omd-em5
              je kan lezen, en blijven lezen, maar op een keer moet je toch de knoop doorhakken ! :-)

              Comment


              • #8
                Re: primes of toch maar zoom ?

                Oorspronkelijk geplaatst door johanbicke Bekijk bericht
                Waarom de GX7 ? tsja goeie vraag, waarom de GX7 niet ? een flutcamera is het nu ook weer niet hé :-)
                en voor wat ik 'em ga gebruiken, meer dan voldoende..en ja op bepaalde punten moet hij het misschien afleggen tegen bijvoorbeeld een omd-em5
                je kan lezen, en blijven lezen, maar op een keer moet je toch de knoop doorhakken ! :-)
                Ik bedoelde het zéker niet negatief hoor Een GX7 heeft ook voordelen ten opzichte van bijv. een E-M5. (Laagste ISO, kortste sluitertijd 1/8000 ipv 1/4000 om maar een paar dingen te noemen) Een flutcamera zou ik het zéker niet noemen. En een E-M5 is ook zéker geen "walhalla" hoor. Maar persoonlijk zou ik nu wel liever een E-M1 kopen dan een GX7. Maar goed, de E-M1 is wel weer fors duurder natuurlijk en dat geld kun je wellicht beter investeren in betere objectieven.
                Je eerste keuze in objectieven kan ik alleen maar positief noemen. Zowel de 12mm f2 als de 45mm f1.8 zijn zeer goede objectieven. En de Pana-Leica 25mm f1.4 is écht geweldig. Die is bijvoorbeeld wijd open véél beter dan mijn Sigma 50mm f1.4 op mijn FF camera's
                www.indetailfotografie.nl

                Comment


                • #9
                  Re: primes of toch maar zoom ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                  Ik bedoelde het zéker niet negatief hoor
                  Oh, maar zo nam ik het ook niet op hoor....ik heb alles kunnen overnemen van spanjaart voor een zeer nette prijs, en ja hij heeft ook de EM1, maar het prijsverschil was me te groot...het moet ergens stoppen :-) Mocht ik het geld hebben, had ik mij voor het prijsverschil gx7 tov em1 wsl ook de gx7 gekocht met een extra lens :-)

                  staan dus nog op mijn verlanglijstje :
                  de 25mm 1.C4
                  en de 60mm 2.8 macro

                  maar eerst wat spelen met mijn huidig gerief :-)

                  Comment

                  Working...
                  X