Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    En vergeet vooral niet dat je de foto's uit een DSLR ook moet bewerken, rechtstreeks uit de camera valt soms wat tegen in het begin….
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #17
      Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

      Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
      En vergeet vooral niet dat je de foto's uit een DSLR ook moet bewerken, rechtstreeks uit de camera valt soms wat tegen in het begin….
      Zelf heb ik jammer genoeg de tijd/kennis niet om na te bewerken.
      Jammer maar helaas...

      Heb zelf ook deze combinatie en behalve wat fletse kleuren ben ik er voorlopig wel tevreden over.

      Comment


      • #18
        Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

        Ik snap niet wat er verkeerd kan gaan bij het nemen van je eerste foto's.
        Start eens met huis-tuin-en keukengerief.
        Zet 'em gewoon op fullautomatic, lens op AF. Mikken, ontspanknop halfindrukken, wachten op de 'PIEP', en drukken maar. Altijd scherpe foto's bij een goed exemplaar van fototoestel, én een goed exemplaar van lens.

        Natuurlijk moet er voldoende licht zijn... en niet te trage sluitertijd, anders op statief plaatsen.
        Ook eens controleren of je lens front-focust of back-focust.
        Last edited by Follie; 29 april 2014, 21:48.

        Comment


        • #19
          Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

          Oorspronkelijk geplaatst door Testedoene Bekijk bericht
          Heb zelf ook deze combinatie en behalve wat fletse kleuren ben ik er voorlopig wel tevreden over.
          Ik vraag me toch af waarom je een dslr als deze aanschaft als dat je klacht is: fletse kleuren?! Je weet toch hoop ik dat je in het opnamemenu kunt kiezen voor bv. Picture Control Vivid? Die je dan vervolgens ook nog eens op max. verzadiging kunt zetten. Als je dat doet, kun je van de meest fletse kleuren radioactieve kleuren maken. RTFM jawel, anders is een dslr toch echt weggegooid geld.

          Walter
          D850

          Comment


          • #20
            Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

            Is er in jouw buurt niet iemand van een fotoclub bv. die je wat kan helpen of wegwijs maken ? Dat werkt meestal beter dan er over lezen. En met twee gaat het ook wat vlotter, is het leuker denk ik. Want inderdaad, zoveel kan er nu toch niet fout gaan hé ?

            Comment


            • #21
              Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

              De TS is blijkbaar niet meer geïnteresseerd in de adviezen. Een vraag stellen en dan niet meer reageren. Dus bespaar je de moeiten.

              Comment


              • #22
                Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

                Bedankt voor de vele reacties! Moet nog de tijd nemen om alles te herkauwen maar heb momenteel weinig tijd (zelfstandig) maar komt wel. Ben eigenlijk zo enthousiast over dit forum (en de site) dat ik vanavond al meteen mijn financiële bijdrage heb geleverd aan de vzw :-) Ik schrok mij wel een bult toen ik opmerkte dat ik mij reeds vroeger (9 december 2009) had geregistreerd en blijkbaar nooit meer ben teruggekomen... Ik wil in elk geval het volgende kwijt: ik fotografeer reeds sinds de jaren '65. Mijn eerste reflex was een Minolta SRT101. Fotografie was één van de vele vakken tijdens mijn artistieke opleiding reclame/marketing in St. Lucas/Doornik. De zwart/wit rolletjes die ik in die tijd heb ontwikkelt en afgedrukt zijn niet meer te tellen. Ik werkte in de schoolstudio ook vaak met een Hasselblad en een 4 x 5 inch technische camera. Jaren gingen voorbij en ik kocht een CANON A1 voor niet professioneel gebruik (fotografie is dus niet mijn beroep). Op het einde van het analoog tijdperk (+- 2000) was ik zo stom om nog een analoge Nikon F60 aan te kopen om wat sneller automatische foto's te kunnen nemen alhoewel de digitale camera's, waarbij je geen filmrolletjes meer moest laten ontwikkelen, reeds op de markt waren... Die Nikon F60 vloog al gauw in de kast na er enkele honderden foto's mee te hebben genomen om plaats te maken voor een compacte SONY Cybershot wegens klein en gemakkelijk om altijd op zak mee te hebben. Later kwam dan een compacte Panasonic LUMIX LX-1 die terug wat meer manuele instellingen toeliet. Een 4-tal jaren geleden won ik een SAMSUNG NX-10 ("de mooiste zomerfoto" georganiseerd door "Het Laatste Nieuws") en zo belande ik terug bij een reflex met wisselbare objectieven. Heimwee naar nog meer manuele mogelijkheden zoals weleer brachten mij onlangs bij de huidige NIKON 3200...

                @ Eenbes: jouw geposte adviezen waren de beste en de meest leerrijke om op te volgen!
                Last edited by ghr; 30 april 2014, 00:34.

                Comment


                • #23
                  Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

                  Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                  Ik gebruik deze combo met grote teveredenheid, als ik ultra licht wil reizen. Deze kitlens is volgens mij au- pair met duurdere lenzen, indien één a twee stops dicht geknepen.
                  foto genomen met kitlens:

                  YMMV
                  Zeg niet dat het een slechte combo is. Maar heb gewoon al veel rond gelezen en adviezen nagetrokken. En overal komt het op hetzelfde neer. Beter goedkopere body met optisch goed glas, dan een dure body te kopen en dan te besparen op de lens.

                  Heb al veel gezien dat mensen een goedkopere body van de hand doen, om een duurdere te kopen. Terwijl je dan toch beter geld had benut in een beter objectief.
                  1 Fotograaf - 2 objectief -3 body, dat is volgens mij de volgorde van belang voor goede foto's. Met het verschil natuur lijk met de ff en veel duurdere body's.
                  Maar om nu een d5100 van de hand te doen, om een d7100 te gaan halen. Dat gaat het hem nu net niet doen om beter resultaten te krijgen. En heb ik al dikwijls in mijn omgeving gezien.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

                    Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                    Ik vraag me toch af waarom je een dslr als deze aanschaft als dat je klacht is: fletse kleuren?! Je weet toch hoop ik dat je in het opnamemenu kunt kiezen voor bv. Picture Control Vivid? Die je dan vervolgens ook nog eens op max. verzadiging kunt zetten. Als je dat doet, kun je van de meest fletse kleuren radioactieve kleuren maken. RTFM jawel, anders is een dslr toch echt weggegooid geld.

                    Walter
                    Hallo Walter,

                    ja, dat weet ik. Toch is het net niet wat ik hoopte (vandaar ook mijn reactie "WAT fletse kleuren" waarmee ik bedoel "minder levendig dan gedacht"). Het grootste nadeel van de D3200 vind ik dat de foto's op het toestel er wat anders uitzien dan als je ze op de pc ziet. Eenmaal je dit doorhebt komt het wel goed maar zolang dat niet het geval is kom je thuis en moet je nog wat bijwerken. (Welk programma of add-on gebruik je best om snel kleuren aan te passen in photoshop, iemand een idee?)

                    De DSLR kwam er trouwens omdat ik (lees: mijn vrouw) het beu was om telkens achter de feiten aan te hollen qua snelheid. Als ik trouwens snel een foto moet maken van de kids heb ik niet altijd de tijd om even snel het menu te gaan doorkruisen en instellingen aan te passen. Als je de tijd hebt is dat allemaal gemakkelijker.

                    De optie "Picture Control Levendig" ken ik inderdaad maar dat is meer voor de primaire kleuren te laten uitblinken.

                    Ik zeg niet dat ik een goede fotograaf ben hoor maar vind wel dat je in het begin (?) net iets te snel photoshop nodig hebt om er wat meer uit te halen (in mijn geval als amateur). Trouwens, iedereen kan foto's nemen. De ene gewoon wat beter dan de andere...
                    Voor alle duidelijkheid: ik ben tevreden over het toestel met de standaard kitlens (behalve wat vervorming bij het fotograferen van tegeltjes bijvoorbeeld bij max zoom).

                    Zelf heb ik 2 kleine kinderen en een vrouw die 's avonds laat thuis is dus het is niet evident (uiteraard niet onmogelijk) om nog eens enkele jaren avondschool te gaan volgen. Ben er ooit eens mee begonnen maar door tijdgebrek tijdens de opleiding moeten stoppen (vrouw lang in het ziekenhuis, verbouwing aan de gang, katten verzorgen in onze oude woonst, verhuizing voorbereiden + uitvoeren en een baby daags na de verhuis).

                    Nota aan de topicstarter: het lijkt onnozel te zijn maar op je lens staat de knop aan de linkerkant toch op VR ON mag ik hopen? Een vriend van me was maanden aan het sakkeren op zijn D3100 tot bleek dat zijn nageslacht het knopje verzet had.
                    Last edited by Testedoene; 30 april 2014, 08:45.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

                      Oorspronkelijk geplaatst door Testedoene Bekijk bericht
                      Nota aan de topicstarter: het lijkt onnozel te zijn maar op je lens staat de knop aan de linkerkant toch op VR ON mag ik hopen?
                      Natuurlijk :-)

                      Comment


                      • #26
                        Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

                        Oorspronkelijk geplaatst door Testedoene Bekijk bericht
                        ...
                        Het grootste nadeel van de D3200 vind ik dat de foto's op het toestel er wat anders uitzien dan als je ze op de pc ziet. Eenmaal je dit doorhebt komt het wel goed maar zolang dat niet het geval is kom je thuis en moet je nog wat bijwerken. (Welk programma of add-on gebruik je best om snel kleuren aan te passen in photoshop, iemand een idee?)...
                        Als je van het Raw-bestand vertrekt, kunt je al heel veel in ACR corrigeren alvorens door te sturen naar Photoshop. Vibrance heeft doorgaans een erg goed effect op de kleuren, terwijl je met het target adjustment tool (tat) individuele HSL (hue, saturation, luminance) kunt bijstellen.
                        Een nuttige plugin in Photoshop vind ik dan weer Viveza, deel van Nik Collection, nu in handen van Google.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #27
                          Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

                          Ik ben begonnen met een D3200 met kitlens en ben nu overgeschakeld naar een D7100.
                          Met die D3200 maak ik even goede of even slechte foto's dan met de D7100.

                          Het enige verschil dat ik merk is dat de D7100 ietsje beter is in het dynamisch bereik, maar als je daar rekening mee houdt is dat geen enkel probleem bij de D3200.

                          Voor de rest is het verschil alleen bij de bediening, waar je voor de D3200 in het menu moet duiken heeft de D7100 meer functies rechtstreeks aan knoppen verbonden.

                          Met DSLR ben je bijna altijd verplicht om iets of wat na te bewerken.
                          Groetjes,
                          Dominic

                          Comment


                          • #28
                            Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

                            Maar intussen hebben we nog steeds geen foto's gezien om te kunnen oordelen wat er nu juist fout gaat.
                            Ik heb zelf een D3100 met 18-105mm kitlens. Zo goed als alle foto's achter de link hieronder zijn ermee genomen. DE meeste wel in RAW en verwerkt met LR.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

                              Oorspronkelijk geplaatst door Testedoene Bekijk bericht
                              Hallo Walter,

                              ja, dat weet ik. Toch is het net niet wat ik hoopte (vandaar ook mijn reactie "WAT fletse kleuren" waarmee ik bedoel "minder levendig dan gedacht"). Het grootste nadeel van de D3200 vind ik dat de foto's op het toestel er wat anders uitzien dan als je ze op de pc ziet. Eenmaal je dit doorhebt komt het wel goed maar zolang dat niet het geval is kom je thuis en moet je nog wat bijwerken. (Welk programma of add-on gebruik je best om snel kleuren aan te passen in photoshop, iemand een idee?)

                              De DSLR kwam er trouwens omdat ik (lees: mijn vrouw) het beu was om telkens achter de feiten aan te hollen qua snelheid. Als ik trouwens snel een foto moet maken van de kids heb ik niet altijd de tijd om even snel het menu te gaan doorkruisen en instellingen aan te passen. Als je de tijd hebt is dat allemaal gemakkelijker.

                              De optie "Picture Control Levendig" ken ik inderdaad maar dat is meer voor de primaire kleuren te laten uitblinken.

                              Ik zeg niet dat ik een goede fotograaf ben hoor maar vind wel dat je in het begin (?) net iets te snel photoshop nodig hebt om er wat meer uit te halen (in mijn geval als amateur). Trouwens, iedereen kan foto's nemen. De ene gewoon wat beter dan de andere...
                              Voor alle duidelijkheid: ik ben tevreden over het toestel met de standaard kitlens (behalve wat vervorming bij het fotograferen van tegeltjes bijvoorbeeld bij max zoom).

                              Zelf heb ik 2 kleine kinderen en een vrouw die 's avonds laat thuis is dus het is niet evident (uiteraard niet onmogelijk) om nog eens enkele jaren avondschool te gaan volgen. Ben er ooit eens mee begonnen maar door tijdgebrek tijdens de opleiding moeten stoppen (vrouw lang in het ziekenhuis, verbouwing aan de gang, katten verzorgen in onze oude woonst, verhuizing voorbereiden + uitvoeren en een baby daags na de verhuis).

                              Nota aan de topicstarter: het lijkt onnozel te zijn maar op je lens staat de knop aan de linkerkant toch op VR ON mag ik hopen? Een vriend van me was maanden aan het sakkeren op zijn D3100 tot bleek dat zijn nageslacht het knopje verzet had.

                              Zou het kunnen dat de kleurruimte in je toestel ingesteld staat op Adobe RGB? Veel monitoren geven die kleurruimte niet goed weer. Mogelijk heb je verbetering als je dat instelt op sRGB. Sorry als ik een beetje aanvallerig overkwam maar er is hier nog eens iemand geweest die haar D90 wilde wegdoen wegens fletse kleuren, ze dacht dat dat probleem ging opgelost zijn met een D610 of hoger.
                              Snel de kids fotograferen, dat lijkt me bij een DX toestel iets voor een 35 of 50mm op f2 tot f2.2 in auto ISO en AF-C, sluitertijd 1/200 ste tot 1/400 ste . Bij beperkte lichtomstandigheden kun je een flitser als de NIKON SB 800 instellen op master rpt. In die stand, die normaal voor een ander soort fotografie dient, kun je volcontinu blijven flitsen. Geeft een veel beperktere lichtflits dan wat je normaal uit zo'n flitstoestel krijgt, maar voldoende om bij bv. ISO 400 in A of P modus in continuous high speed te blijven "vuren."

                              Walter
                              D850

                              Comment


                              • #30
                                Re: Ontgoocheld over aankoop Nikon 3200

                                Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht

                                Voor de rest is het verschil alleen bij de bediening, waar je voor de D3200 in het menu moet duiken heeft de D7100 meer functies rechtstreeks aan knoppen verbonden.
                                Op dit moment zou dat de enige reden zijn waarom ik zou overstappen naar een D7x00. In blijf dus nog even verder oefenen met mijn D3100.

                                Comment

                                Working...
                                X