Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon Ultrawide voor FX

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon Ultrawide voor FX

    Ik ben dus op zoek naar een goede Ultra wide lens voor nikon. Momenteel heb ik de D90 met crop sensor, maar denk eraan binnen afzienbare tijd over te stappen naar FF. Daarom dacht ik meteen te investeren in een lens die voor FF geschikt is.

    Idealieter had ik al het geld van de wereld en kocht ik de alom geprijsde nikkor 14-24 f2.8. Maar mijn budget beperkt zich tot €700 euro en ik kom dus wel wat eurootjes te kort .

    De lens zou vooral gebruikt worden voor architectuur op een statiefje al dan niet met panoramische kop. Dus De VR van pakweg de 16-35 F4 (die 2de hands ook nog ietjes boven budget is) hoeft voor mij niet.

    Ik sta open voor third party objectieven, dus wat mij betreft mag het een lens Yongnuo (Yongnuo? hoor ik u denken ) zijn. Zolang de afbeeldingen die er uit komen maar relatief scherp, vrij van abberatie, etc zijn.

    Elke suggestie is welkom
    Last edited by Cornelisk; 1 januari 2015, 14:55.

  • #2
    Re: Nikon Ultrawide voor FX

    Ik denk dat ik een goede kandidaat heb gevonden. Iemand ervaring met de Tokina 16-28?

    Comment


    • #3
      Re: Nikon Ultrawide voor FX

      Wat denk je uit deze relatief nietszeggende cijfertjes te kunnen aflezen?

      Enige manier om te weten welk objectief je voorkeur kan wegdragen, is door naar de foto speciaalzaak te lopen en daar persoonlijk enkele tests uit te voeren.
      Kan zijn dat je dan liever wegloopt met de tokina dan de nikkor, het hoe wat en waarom mag jezelf invullen.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon Ultrawide voor FX

        Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
        Wat denk je uit deze relatief nietszeggende cijfertjes te kunnen aflezen?

        Enige manier om te weten welk objectief je voorkeur kan wegdragen, is door naar de foto speciaalzaak te lopen en daar persoonlijk enkele tests uit te voeren.
        Kan zijn dat je dan liever wegloopt met de tokina dan de nikkor, het hoe wat en waarom mag jezelf invullen.
        Degelijke tests zeggen we iets, zeker in samenhang met photozone.de en andere reviewers. Alleen moet je dan niet naar de prestaties op een D90 kijken als je op FX wilt overstappen.
        Een beetje testen in de fotozaak zegt meestal weinig, behalve hoe de lens voelt.
        Het zegt al meer als de de genomen foto's na een testje eerst op de pc bekijkt alvorens te beslissen.
        Youngnuo heeft nog geen lens uit voor Nikon dus komt voorlopig niet in aanmerking.
        Wel binnen budget:
        Tokina 16-28mm
        Sigma 12-24mm
        Samyang 14mm.
        Last edited by Spanjaart; 1 januari 2015, 18:12.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Nikon Ultrawide voor FX

          Mijn suggestie is de Nikkor 18-35mm f3.5-4.5 AF-S of de 20mm f1.8 AF-S.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon Ultrawide voor FX

            Oorspronkelijk geplaatst door StevenM Bekijk bericht
            Mijn suggestie is de Nikkor 18-35mm f3.5-4.5 AF-S of de 20mm f1.8 AF-S.
            Variabel diafragma, daar ben ik niet echt voor en de 20mm is inderdaad ook een heel goede lens maar niet zo ultra wide. Over de Tokina 16-28 lees ik toch heel goede dingen. Enige nadeel, geen mogelijkheid om een filter der op te zetten. Maakt voor mij op zich niks uit behalve dan dat er geen bescherming voor zit.

            Dus toch weer twijfel .

            Comment


            • #7
              Re: Nikon Ultrawide voor FX

              Als u op zoek bent naar Ultrawide voor FX, waarom kiest u dan tussen twee zoom-objectieven?

              Comment


              • #8
                Re: Nikon Ultrawide voor FX

                Oorspronkelijk geplaatst door Cornelisk Bekijk bericht
                Over de Tokina 16-28 lees ik toch heel goede dingen. Enige nadeel, geen mogelijkheid om een filter der op te zetten.
                bedoel je schroef-filters die er niet zouden opkunnen? of ook hitech en lee filters?
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon Ultrawide voor FX

                  Als je vooral architectuur wilt doen is het toch wel beetje opletten want veel ultra wilde fx lenzen geven toch wel vervorming. Ik zou zeker de nieuwe nikon 20 F1.8 overwegen daarvoor. Ik heb zelf de 16-35 f4. Ook erg goed hoor maar grootste nadeel nogal veel vervorming op 16 tot 18. Voor landschappen niet zo erg en met lightroom kan je dat wel wegwerken. De 16-35 is ook licht in gewicht, er kunnen filters op (lees makkelijker te beschermen). Hier 2de hands ook wel makkelijk te vinden aan mooie prijs.

                  https://photographylife.com/reviews/nikon-20mm-f1-8g-ed
                  https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon Ultrawide voor FX

                    Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                    Als u op zoek bent naar Ultrawide voor FX, waarom kiest u dan tussen twee zoom-objectieven?
                    Deze zijn per definiete toch Ultra wide? Ik heb toch graag het comfort om wat te zoomen.

                    Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                    bedoel je schroef-filters die er niet zouden opkunnen? of ook hitech en lee filters?
                    Het gaat me vooral over de bescherming van het front element dus Natural color filters en UV filters. Lee komt hiervoor niet in aanmerking dacht ik.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht
                    Als je vooral architectuur wilt doen is het toch wel beetje opletten want veel ultra wilde fx lenzen geven toch wel vervorming. Ik zou zeker de nieuwe nikon 20 F1.8 overwegen daarvoor. Ik heb zelf de 16-35 f4. Ook erg goed hoor maar grootste nadeel nogal veel vervorming op 16 tot 18. Voor landschappen niet zo erg en met lightroom kan je dat wel wegwerken. De 16-35 is ook licht in gewicht, er kunnen filters op (lees makkelijker te beschermen). Hier 2de hands ook wel makkelijk te vinden aan mooie prijs.
                    Voor architectuur kan je deze vervorming dan toch ook wegwerken met lenscorrecties? Daarbij elke ultrawide zal wel vervorming geven zeker? Het is maar hoe je met deze vervorming omgaat toch?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon Ultrawide voor FX

                      cornelis, mijn raad is om nog een jaar langer te sparen voor de 14-24. Een lens heb je voor je leven. Je kan er ook geen filters opschroeven... bescherming van het frontelement? wees wat voorzichtig.

                      Momenteel krijg je 200 euro korting, maar die actie loopt morgen af. Sparen en kopen tijden de volgende cashback-actie.
                      My Website : http://www.ineedair.org
                      Music / Painting / Motion Graphics / Image
                      Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon Ultrawide voor FX

                        Niets kan een 14-24 f2.8 kloppen.
                        Scherpte, kleurweergave en vervorming zijn top.
                        Veel geld, maar dan heb je een lens waar je altijd tevreden zal over zijn.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon Ultrawide voor FX

                          Mee eens. Mijn 16-35 VR ingeruild voor de 14-24. Couldn't be happier!
                          Nikon D800

                          Comment

                          Working...
                          X