Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikkor 50mm vs 35mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikkor 50mm vs 35mm

    Hallo

    Ik ben van plan een nieuwe lens aan te schaffen. Ik heb al veel gehoord en gelezen over de nikkor 50mm 1.8G lens, welke een zeer goeie lens blijkt te zijn voor op full frame camera's (waarbij het dus werkelijk een 50mm is). Dit omdat je 'altijd' het goeie bereik hebt etc...

    Ik beschik echter over een DX camera (nikon D7000) en vraag me nu af of ik een 50mm moet kopen of als ik toch beter de 35mm zou kopen (wat overeenkomt met +- 50mm op fullframe)
    Ik zie deze lens als een lens waarmee ik fotografie zal 'leren'. Ik heb enkele maanden terug een D7000 gekocht met 18-105 lens als allround lens, nu wil ik een prime voor optimale beelden en mogelijkheid tot het hebben van mooie bokeh.

    Ik zal de lens amper gebruiken voor portretten, dus daar hoeft er geen rekening mee gehouden te worden.

    Bedankt voor de info!
    Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

  • #2
    Re: nikkor 50mm vs 35mm

    Hey
    Ik weet niet hoe het bij die Nikon 50 f1.8 G zit, maar bij veel primes valt de bokeh toch fel tegen.
    Ik heb mooiere boterachtige bokeh met mijn 75-300 telelens dan met een prime.

    Comment


    • #3
      Re: nikkor 50mm vs 35mm

      De 35mm 1.8dx is een super objectief voor zachte prijs. Zal breder inzetbaar zijn op een dx camera dan een 50mm
      Nikon D700, wat glas en Sony RX100
      BD2424BE
      Klik voor meer!

      Comment


      • #4
        Re: nikkor 50mm vs 35mm

        Ga niet af op wat je leest maar op wat je zelf nodig hebt.

        Gebruik je zoomlens een tijdje op 35mm en een tijdje op 50mm en kijk welke van de twee je het beste bevalt voor de stijl van fotografie jij doet..
        Of bekijk de fotos die je gemaakt hebt en check rond welke mm je dan bezig bent.

        Ik heb beide lenzen liggen.. de 35mm gebruik ik eigenlijk bijna nooit. In de gevallen dat ik die nodig heb dan gebruik ik mijn gewone zoomlens.
        50mm op crop is al redelijk wat zoom, maar toch gebruik ik die vaak. Wanneer ik een kleine scherptediepte wil, dan wil ik meestal ook iets van zoom erbij.. 35mm en kleine scherptediepte is een combinatie die ik minder nodig heb. Maar dat kan aan mijn stijl van fotograferen liggen.
        Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

        Comment


        • #5
          Re: nikkor 50mm vs 35mm

          Oorspronkelijk geplaatst door Follie Bekijk bericht
          Hey
          Ik weet niet hoe het bij die Nikon 50 f1.8 G zit, maar bij veel primes valt de bokeh toch fel tegen.
          Ik heb mooiere boterachtige bokeh met mijn 75-300 telelens dan met een prime.

          Dan heb jij toch een heel speciale 75/300 hoor, je kan door die mm's wel een kleinere dof bereiken maar de zachtheid van de bokeh is van de meeste telezooms niet om over naar huis te schrijven.
          Om maar niet te spreken over het platdrukken van je foto met een tele(zoom)

          On topic, ik prefereer de 35mm op een crop, 50mm vond ik te kort voor portretten en te veel tele voor allround fotografie.
          D800 en een goed glasservies

          Comment


          • #6
            Re: nikkor 50mm vs 35mm

            Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
            Ga niet af op wat je leest maar op wat je zelf nodig hebt.

            Gebruik je zoomlens een tijdje op 35mm en een tijdje op 50mm en kijk welke van de twee je het beste bevalt voor de stijl van fotografie jij doet..
            Of bekijk de fotos die je gemaakt hebt en check rond welke mm je dan bezig bent.

            Ik heb beide lenzen liggen.. de 35mm gebruik ik eigenlijk bijna nooit. In de gevallen dat ik die nodig heb dan gebruik ik mijn gewone zoomlens.
            50mm op crop is al redelijk wat zoom, maar toch gebruik ik die vaak. Wanneer ik een kleine scherptediepte wil, dan wil ik meestal ook iets van zoom erbij.. 35mm en kleine scherptediepte is een combinatie die ik minder nodig heb. Maar dat kan aan mijn stijl van fotograferen liggen.
            Idem
            Dit is echt persoonlijk
            D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

            Comment


            • #7
              Re: nikkor 50mm vs 35mm

              Oke, top!
              Ik zal eens een tijdje m'n zoomlensje op 35mm en op 50mm laten staan.

              Zijn er verder nog verschillen tussen de twee wat betreft bookeh?
              Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

              Comment


              • #8
                Re: nikkor 50mm vs 35mm

                Heb zelf een D7000
                Ik had eens een 35 mm van een collega uitgetest. Hij had toch wat last van "Hunting" bij AutoFocus.

                Brandpunt afstand is een keuze, volgens mij zal je tevreden zijn met de 35mm. Die 50mm is perfect voor "Headshots" (eigen mening)
                Like it Facebook
                Flikr
                Website Original Frame

                Comment


                • #9
                  Re: nikkor 50mm vs 35mm

                  Zouden ze me op vakantie sturen en ik mag maar een lens meedoen, dan heel
                  zeker de 35 mm. 50 mm vind ik op crop een beetje mossel noch vis.

                  Comment


                  • #10
                    Re: nikkor 50mm vs 35mm

                    Dus kort samengevat:

                    De 50mm is super voor op Full Frame camera's.
                    De 35mm is super voor op Crop camera's.

                    Juist?
                    Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

                    Comment


                    • #11
                      Re: nikkor 50mm vs 35mm

                      Alles hangt af van eigen smaak maar met deze kan je weinig verkeerd doen.
                      Wat ook nog werkt en in dezelfde lijn ligt is een 28mm op crop.

                      Oorspronkelijk geplaatst door RuneDg Bekijk bericht
                      Dus kort samengevat:

                      De 50mm is super voor op Full Frame camera's.
                      De 35mm is super voor op Crop camera's.

                      Juist?
                      Nikon D700, wat glas en Sony RX100
                      BD2424BE
                      Klik voor meer!

                      Comment


                      • #12
                        Re: nikkor 50mm vs 35mm

                        Welke brandpuntsafstanden je het liefst gebruikt is toch zuiver een persoonlijke zaak.

                        Een 35mm (op crop) geeft een natuurlijk ogend beeld en dat vind ik nu juist minder boeiend dan een beeld met een beetje groothoek of tele.
                        Persoonlijk geef ik dan ook de voorkeur aan een 50 en/of 24mm prime.
                        Maar ik begrijp best dat iemand anders juist dat natuurlijk ogend beeld het mooiste vind.
                        D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                        Comment


                        • #13
                          Re: nikkor 50mm vs 35mm

                          Het hangt gewoon af van welke onderwerpen je wil fotograferen.

                          Zoals ik al eerder zei, gebruik ik mijn 35mm bijna niet en veel mijn 50mm.
                          Maar ik hou me vnl. bezig met fotos van voedsel, juwelen en mijn flipperkasten.
                          Allemaal onderwerpen waar je liever wat zoom hebt en met kleine dof kan spelen.
                          Maar voor die flippers komt mijn 10-20mm ook vaak van pas..

                          Ben nu ook begonnen met studiofotografie van modellen en de 50mm op crop is dan een beetje teveel zoom.
                          Het oogt wel mooi maar je moet dan al vrij ver af gaan staan, werkt gewoon niet super gemakkelijk.

                          Met straatfotografie hou ik me niet bezig, dan is een 35mm wel veel beter geschikt voor een 'normaal' beeld.
                          Maar je kan even goed met een 85mm aan straatfotografie gaan doen en enkel op details inzoomen.

                          Zolang jij niet zegt welke onderwerpen je interesseren en wat je wil bereiken, kunnen we moeilijk zeggen welke lens het beste past.
                          Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

                          Comment

                          Working...
                          X