Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

M42-Lenzen Showcase

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: M42-Lenzen Showcase

    Hey, bedankt voor de links. Die Tamron is idd. de 1.
    Ik heb ze bij lusterlicht nog eens bekeken door mijn Om-10 en het viel me weer op hoe weinig licht daar eigenlijk door komt. Dan vraag ik me plots weer af hoe ik25 jaar geleden die glasramen van de Notre Dame er scherp op kreeg... ;-)
    Als je die met een adapter op je huidige body zet, zijn die dan even donker, of krijg je dan wel deftig licht binnen? Ik zou graag terug wat gaan 'spelen' met die oudere mf lenzen, maar deze keer niet met alleen de 50 mm en een rolletje zwartwitfilm.
    Als ik sommige tweedehands prijzen zie echter, gaat de goesting weer wat over. Dus is het zoekn naar de verborgen pareltjes. Ik zou graag een serieuze wide hebben, maar da's dan weer lastiger / gevaarlijker om met adapter op een fullframe te zetten. Kan natuurlijk wel op de 40D, maar dan verlies ik een stuk van mijn wide.
    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
    www.musicinframe.be

    Comment


    • Re: M42-Lenzen Showcase

      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
      Gaf dat nog een aanvaardbare korrel?
      Je moest zwaar overontwikkelen voor 3200 ASA (de 'standaard' gevoeligheid was 1000-1600 ASA), en de korrel groeide navanant aan... Een stuk grover dus dan Tri-X, maar het eindresultaat paste perfect bij de 'sfeer' van de seventies!
      BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

      Comment


      • Re: M42-Lenzen Showcase

        Ja... 3200 ASA in die tijd. Amai. 800 was hoog, 1600 was al sportfilm en dan bekeken ze je raar als je die vroeg...
        Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
        www.musicinframe.be

        Comment


        • Re: M42-Lenzen Showcase

          Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
          Hey, bedankt voor de links. Die Tamron is idd. de 1.
          Ik heb ze bij lusterlicht nog eens bekeken door mijn Om-10 en het viel me weer op hoe weinig licht daar eigenlijk door komt.
          Dat komt omdat die matglazen nog niet geoptimaliseerd waren voor lichtzwakke lenzen zoals bij de huidige digitale (crop) reflexen, schijn dus.
          Door de aanwezige microlensjes wordt het echter lastiger om scherp te stellen met lichtsterke lenzen...., de keerzijde

          Comment


          • Re: M42-Lenzen Showcase

            Wat zou een super takumar 135mm 2.5 m42 waart zijn nu

            Comment


            • Re: M42-Lenzen Showcase

              Die zou ongeveer 50€ waarD zijn...

              Comment


              • Re: M42-Lenzen Showcase

                Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                Wat zou een super takumar 135mm 2.5 m42 waart zijn nu
                Reken maar voor een exemplaar in mooie staat (weinig verf af), originele doppen en M42 rond de € 100,00.
                Met de zonnekap erbij, zoiets rond € 150,00 en met de originele koker er nog bij zal dat al snel rond de 200 euro draaien.

                Eenzelfde maar met bajonet aansluiting heb je al voor minder dan 50 euro en idem dito voor de M42 135mm f/3.5.

                Grtz, RF
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • Re: M42-Lenzen Showcase

                  Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                  Wat zou een super takumar 135mm 2.5 m42 waard zijn nu
                  Voor de Super-Takumar 135mm 2.5 M42 versie 90,- €.

                  Voor de Super-Takumar 135mm 3.5 M42 versie 50,- €.
                  Takumar en Auto-Takumar 135mm 3.5 M42 versie 30,- €.

                  Dit wilt zeggen, in topconditie met beide doppen.

                  Groeten,
                  JJF

                  Dit zijn catalogusprijzen, wat men er aan uitgeeft hangt van uw eigen geldbeugel af.
                  Hoe meer verzamelaars geven, hoe meer we de prijs in de hoogte jagen.
                  30% van de cataloguswaarde is een redelijke richtprijs.
                  Last edited by Jumpingjacquesflash; 16 april 2010, 17:50. Reden: Toevoeging
                  BD0681BE -
                  Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

                  Comment


                  • Re: M42-Lenzen Showcase

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jumpingjacquesflash Bekijk bericht
                    Voor de Super-Takumar 135mm 3.5 M42 versie 50,- €.

                    Groeten,
                    JJF
                    Heb ik 15€ voor betaald...., nette conditie

                    Comment


                    • Re: M42-Lenzen Showcase

                      Ik heb nog een vraag over het scherpstellen met oude mf-lenzen. Het oude vertrouwde matglas waarmee dit analoog gebeurde is bij de digitale toestellen niet meer te vinden.
                      Kan het bestaande matglas van mijn EOS verwisseld worden met een dergelijk matglas of zijn er andere mogelijkheden?

                      Met vriendelijke groet,

                      Schenck

                      Comment


                      • Re: M42-Lenzen Showcase

                        Je hebt de volgende mogelijkheden:
                        1-Het bestaande matglas gebruiken, dit gaat bij telelenzen redelijk.
                        2-Een adapter kopen met chip, wardoor het AF systeem blijft werken (wel zelf draaien)
                        dit heet focus-confirm.
                        3-Een matglas kopen met split screen zoals vroeger , dat is voor de meeste EOS modellen beschikbaar, google eens op Haoda of Katzeye, mogelijk zijn er meer.

                        Comment


                        • Re: M42-Lenzen Showcase

                          Mogelijkheid #4: een anglefinder C. Die heeft een loupe functie, haarscherp nauwkeurig.
                          bvb. met een nikkor 180mm op een canon 5D.



                          Dpaul
                          Last edited by DPaul; 19 april 2010, 19:22.
                          DPaul - A.FIAP
                          D810, nikkors and other stuff

                          Comment


                          • Re: M42-Lenzen Showcase

                            Bedankt, heb toevallig gisteren de eg-s super matte besteld (vooral geschrikt voor macro). Dit matglas heeft alleen geen splitscreen. Ben benieuwd of dit toch zijn voordelen heeft bij de objectieven.
                            Kocht onlangs bij een kringloopwinkeltje een 135 mm 2:8 lens van het merk Crestar.
                            Vindt er weinig tot niets over op internet. Heeft iemand hier ervaringen mee?
                            Alvast bedankt,
                            Schenck

                            Comment


                            • Re: M42-Lenzen Showcase

                              Eg-s matglas is voor de 5D zeker, ik heb het ef-s matglas voor o.a. de 40D en dit werkt feitelijk al redelijk goed, het is niet al te donker en toch vrij goed om manueel scherp te stellen.
                              Ik heb ook een Crestar 28 mm, die is mechanisch niet zo geweldig en heb hem nog niet zo vaak gebruikt, maar test de lens gewoon eens, de meeste 135mm lenzen zijn goed!
                              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                              Comment


                              • Re: M42-Lenzen Showcase

                                Dank jullie wel voor de tips. Hou jullie op de hoogte.

                                Groet, Schenck

                                Comment

                                Working...
                                X