Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

M42-Lenzen Showcase

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: M42-Lenzen Showcase

    @oermens: die foto's zien er goed uit. Mag ik vragen wat je voor de takumar 135mm hebt betaald? Het is een lens die ik ook wel zou willen, maar de prijzen lopen nogal uiteen.

    verder: een aparte rubriek over 'manuele' lenzen en het gebruik ervan vind wel een goed idee.

    Comment


    • Re: M42-Lenzen Showcase

      Bedankt Leetje, ik heb ze gekocht in fotowinkel Spectrum in Merksem, ze stond daar al een tijdje voor €49, maar nu met de solden ging er nog 30% af en kon ik er niet langer aan weerstaan
      Die foto's zijn wel niet van die lens, maar veel verschil maakt het niet. Overigens zijn er dus wel koopjes te doen soms als je wat onbekendere merken koopt, die nog iets betere Osawa heeft me in dezelfde winkel 5 euro gekost en is toch ook nog weer 2/3de de stop lichtsterker!
      Mss had je deze test al gezien, maar voor de zekerheid post ik ze nog even voor als ze verdwaald is in dit lange topic http://oomz.net/135/
      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

      Comment


      • Re: M42-Lenzen Showcase

        Gisteren tot mijn stomme verbazing een SMC Macro Takumar 100mm f/4.0 gewonnen op ebay.ch
        123,21euro, niet bepaald goedkoop voor een Macro 1:2 met f/4.
        Gelukkig in heel goede staat met beide originele lenskappen en zonnekap.
        Nu gaat de portemonai dicht want de laatste tijd een beetje veel aangekocht:
        - Twee M42 to EOS adapters (moet ze nog ontvangen)
        - Vivitar 135mm
        - Panagor macro converter
        en er staat nog een Katz Eye matglas (40D) op het lijstje.
        Twee lensjes mogen de deur uit, een Chinon 135mm f/2.8 en een Yashinon DS 50mm f/1.4.

        Grtz, RF
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • Re: M42-Lenzen Showcase

          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          Yashinon DS 50mm f/1.4.
          voor hoeveel appelen/eieren?

          Comment


          • Re: M42-Lenzen Showcase

            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Gisteren tot mijn stomme verbazing een SMC Macro Takumar 100mm f/4.0 gewonnen op ebay.ch
            123,21euro, niet bepaald goedkoop voor een Macro 1:2 met f/4.
            Gelukkig in heel goede staat met beide originele lenskappen en zonnekap.
            Nu gaat de portemonai dicht want de laatste tijd een beetje veel aangekocht:
            - Twee M42 to EOS adapters (moet ze nog ontvangen)
            - Vivitar 135mm
            - Panagor macro converter
            en er staat nog een Katz Eye matglas (40D) op het lijstje.
            Twee lensjes mogen de deur uit, een Chinon 135mm f/2.8 en een Yashinon DS 50mm f/1.4.

            Grtz, RF
            Je moet opletten met kopen op ebay en markplaats te samen laats bood ik op een nikkor 80-200 4.5, maar terzelfde tijd ook op de zelfde lens op marktplaats, van marktplaats kreeg de dag nadien al een email dat ik hem mocht komen halen, dus tevreden maar 5 dagen later kreeg ik nog een email dat ik die 80-200 gewonnen had op ebay , alleen het is dezelfde

            Comment


            • Re: M42-Lenzen Showcase

              Vandaag zijn die Roxsen adapters aangekomen en..................dikke teleurstelling
              De duurste, deze waar Japan opstaat, is maar liefst 1,9mm dik en kan ik met moeite op mijn 40D zetten.
              De goedkoopste is op juiste dikte, 1,46mm, maar de schaal van mijn objectieven staat 1/4 toer verkeerd

              Wie zei ook weer dat een adapter geen belang heeft?
              De Roxsen adapters zijn dus geen cent waard en gaan richting vuilbak!
              Volgende aankoop is een KOOD adapter.
              Past die dan niet dan is het over en uit met M42!
              Wat een teleurstelling die fameuze Roxsen adapters van tegenwoordig!!!!!!!!!!!!!

              Grtz, RF
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • Re: M42-Lenzen Showcase

                te dik is toch niet zo'n probleem?
                schuurmachien ertegen tot het in orde is, of zoek iemand met een draaibank.

                Comment


                • Re: M42-Lenzen Showcase

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                  te dik is toch niet zo'n probleem?
                  schuurmachien ertegen tot het in orde is, of zoek iemand met een draaibank.
                  Jeroen, de adapter is niet alleen te dik, ik krijg die ook niet volledig op mijn 40D ondanks het meegeleverde hulpstuk om deze op te zetten.

                  Grtz, RF
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • Re: M42-Lenzen Showcase

                    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                    Vandaag zijn die Roxsen adapters aangekomen en..................dikke teleurstelling
                    De duurste, deze waar Japan opstaat, is maar liefst 1,9mm dik en kan ik met moeite op mijn 40D zetten.
                    De goedkoopste is op juiste dikte, 1,46mm, maar de schaal van mijn objectieven staat 1/4 toer verkeerd
                    Grtz, RF
                    Hi, Je hebt die op mijn aanbeveling gekocht, dus ik voel mij een beetje aangesproken.
                    No way dat die te dik of te dun zijn. Roxsen zijn mee van de beste, ik werk er al jaren mee, lang vooraleer de meesten hier beseften dat er zoiets als MF adapters bestaan.

                    Er zijn 3 mogelijkheden:
                    a) Roxsen heeeft zijn JAPAN adapters veranderd ? waarom zouden ze dat doen?
                    b) Zo een adapter is camgevoelig , hoewel ik dat bijna niet kan aannemen. Ik gebruik de mijne op FF.
                    c) Zo een adapter is lensgevoelig: ik heb daar nochtans Taks, czj s, zenitars, arax, enz... opgeschroefd.

                    Dus om het probleem op te lossen, want dit lijkt mij fundamenteel, zal ik een foto van een perfecte Roxsen adapter posten (als edit van deze post).

                    (En gooi ze niet weg, geef die met Japan op maar aan mij) :-)

                    Dpaul

                    Edit: ik heb hem gescand, is metaal, blinkend zilver 58 gram, de perfecte m42 adapter:
                    Last edited by DPaul; 1 februari 2010, 19:06.
                    DPaul - A.FIAP
                    D810, nikkors and other stuff

                    Comment


                    • Re: M42-Lenzen Showcase

                      Paul, ik geloof u graag dat uw adapters goed zijn ik betwist dat helemaal niet.
                      Maar ik heb ook al van iemand anders, op een ander forum, gelezen dat hij ook eerst een paar slechte exemplaren ontvangen had van Roxsen.
                      Daarop heeft hij van Roxsen andere adapters gekregen.
                      Best mogelijk dus dat mijn exemplaar op een maandag is gemaakt.
                      Ik zal Roxsen evenwel eens aanschrijven want de adapter die ik ontvangen heb is precies zoals de uwe en zou dus goed moeten zijn.
                      Van die andere had ik vanaf het begin niet veel verwacht omdat die zo goedkoop was.
                      Ik laat het nog wel weten hoe Roxsen heeft gereageerd.
                      In ieder geval neem ik u absoluut niks kwalijk hoor, je hebt me de raad gegeven deze adapter te kopen en jij kunt daar nu absoluut niks aandoen dat ik, hoogstwaarschijnlijk, een slecht exemplaar heb ontvangen.

                      Op datzelfde forum was die gast enorm tevreden over de Kood adapter, op deze staat ook Japan.
                      Ik ga daar nog eens mijn kans wagen.
                      Paul, laat het niet aan uw hart komen hé.

                      Grtz, RF
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • Re: M42-Lenzen Showcase

                        Try again in the good forum!

                        Hallo, ik ben sinds een aantal weken in het bezit gekomen van een tas met fotospul, alles oud. Het betreft een Praktica, met pentor 55 en Cosina 28 een hele mooie Vivitra 100-300 f5 daar heb ik echt mooie plaatjes mee gemaakt. en deze lens die het ook goed doet maar waar ik echt niets van kan vinden op Google. Het betreft een lens van 570 gram een lengte van 15 cm en een filtermaat van 62 mm. Op de lens staat de bekende 'passed' stikker. diafragma loopt van 3.5 naar 22 in hele stappen , afstand van 3.5 mtr naar oneindig. De onderste verstelring, diafragma,is voorzien van een srteepjes grip, de afstand verstelling van diamantprofiel. In de lens staat gedrukt ' made in Korea. De lens maakt door het gewicht een solide indruk. De achterlens ligt vrij diep 4 cm verscholen in het huis. De frontlens ziet en groots uit door zijn helderheid. In de ring van de frontlens staan de volgende gegevens. 'SUPRA MC 1:3.5. f=200mm 62 No.622808. Wie kan mij, op weg, helpen bij de identificatie van deze lens? Ik heb gepoogd om twee fotos in te voegen maar dat lukt mij niet

                        Comment


                        • Re: M42-Lenzen Showcase

                          Oorspronkelijk geplaatst door Cork Bekijk bericht
                          Try again in the good forum!

                          Hallo, ik ben sinds een aantal weken in het bezit gekomen van een tas met fotospul, alles oud. Het betreft een Praktica, met pentor 55 en Cosina 28 een hele mooie Vivitra 100-300 f5 daar heb ik echt mooie plaatjes mee gemaakt. en deze lens die het ook goed doet maar waar ik echt niets van kan vinden op Google. Het betreft een lens van 570 gram een lengte van 15 cm en een filtermaat van 62 mm. Op de lens staat de bekende 'passed' stikker. diafragma loopt van 3.5 naar 22 in hele stappen , afstand van 3.5 mtr naar oneindig. De onderste verstelring, diafragma,is voorzien van een srteepjes grip, de afstand verstelling van diamantprofiel. In de lens staat gedrukt ' made in Korea. De lens maakt door het gewicht een solide indruk. De achterlens ligt vrij diep 4 cm verscholen in het huis. De frontlens ziet en groots uit door zijn helderheid. In de ring van de frontlens staan de volgende gegevens. 'SUPRA MC 1:3.5. f=200mm 62 No.622808. Wie kan mij, op weg, helpen bij de identificatie van deze lens? Ik heb gepoogd om twee fotos in te voegen maar dat lukt mij niet
                          DIT is een handleiding hoe je foto's moet plaatsen op BD, hou rekening met de toegelaten maximale grootte van 900 pixels langste zijde.
                          Ik heb al gezocht maar voorlopig ook niks concreets gevonden.
                          Welke vatting heeft dit objectief?

                          Grtz, RF
                          Last edited by Red Falcon; 2 februari 2010, 15:19.
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • Re: M42-Lenzen Showcase

                            Oorspronkelijk geplaatst door Cork Bekijk bericht
                            . In de ring van de frontlens staan de volgende gegevens. 'SUPRA MC 1:3.5. f=200mm 62 No.622808. Wie kan mij, op weg, helpen bij de identificatie van deze lens? Ik heb gepoogd om twee fotos in te voegen maar dat lukt mij niet
                            Da's een makkelijke:
                            Het is een Supra 200mm F3.5 Multicoated.

                            Verder hoef je niet te zoeken.

                            Comment


                            • Re: M42-Lenzen Showcase

                              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                              Ik zal Roxsen evenwel eens aanschrijven want de adapter die ik ontvangen heb is precies zoals de uwe en zou dus goed moeten zijn.
                              Ik heb 1x een verkeerde adapter aangekregen (een goedkope van 10 euro ipv; die van 20 euro), en ze hebben die zonder problemen verwisseld.

                              Dat moet dus goed aflopen. Ik snap alleen nog niet hoe het kan dat die dingen verschillen van dikte. je moet meer moeite doen om ze verschillend te maken dan juist hetzelfde.


                              Paul
                              DPaul - A.FIAP
                              D810, nikkors and other stuff

                              Comment


                              • Re: M42-Lenzen Showcase

                                Ik heb hier een publiek aanbod voor Red falcon.
                                Stuur die Roxsen JAPAN op naar mij, ik neem enkele foto's en stuur hem terug.

                                Ik wil daar het fijne van weten.


                                Paul
                                DPaul - A.FIAP
                                D810, nikkors and other stuff

                                Comment

                                Working...
                                X