Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

M42-Lenzen Showcase

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: M42-Lenzen Showcase

    Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
    Hallo, heeft iemand de takumar 1.4 in combinatie met een adapter van fotoaalten? En zijn daar problemen mee?

    Mijn tak 1.4 van enkele posts terug, terug gestuurd en bij de persoon in kwestie blijkt er niets verkeerd te zijn. Dus zijn we nu samen aan het overlopen wat de mogelijke oorzaak kan zijn van het falen bij mij.
    Ik zal die combinatie normaal morgen of overmorgen hebben. Gaf die adapter bij jou een probleem ofzo?

    Grt
    Canon EOS 7D + EOS 7/33 + Σ 30/1.4 + Canon 85/1.8 + Canon 17-40L + Canon 100-400L IS + 430EX + Leica M4-P + VC 35/1.7 + Leica Elmar 90/4

    Comment


    • Re: M42-Lenzen Showcase

      Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
      Hallo, heeft iemand de takumar 1.4 in combinatie met een adapter van fotoaalten? En zijn daar problemen mee?
      .
      Ja, die heb ik en zonder kleine modificatie aan de adapter gaat het niet goed.
      De flens moet aan binnenzijde iets geruimd worden om de pal voor het diafragma op te nemen.

      Edit: Er moest op mijn SMC Takumar ook nog een raar nokje op de rand van de schroefdraad weggevijld worden.
      Met een adapter zonder flens heb je geen problemen.
      Last edited by Keeskanon; 17 januari 2010, 17:46.

      Comment


      • Re: M42-Lenzen Showcase

        Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
        Hallo, heeft iemand de takumar 1.4 in combinatie met een adapter van fotoaalten? En zijn daar problemen mee?

        Mijn tak 1.4 van enkele posts terug, terug gestuurd en bij de persoon in kwestie blijkt er niets verkeerd te zijn. Dus zijn we nu samen aan het overlopen wat de mogelijke oorzaak kan zijn van het falen bij mij.
        Deze combinatie heb ik dus ook.
        Je kunt hoogstwaarschijnlijk de adapter niet helemaal erop draaien?
        Ik heb mijn adapter laten ruimen (uitdraaien op de draaibank) zodat de flens dat klepje en het pinnetje niet meer raakt.
        Nu heb ik geen problemen meer.

        Grtz, RF
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • Re: M42-Lenzen Showcase

          Enige uitleg bij de Takumar 1.4.

          1= pinnetje voor het omzetten van A naar M.
          2= diafragmaring klepje.
          3= diafragma pinnetje.
          -----------------------------------------------------
          Dus de adapter moet zo geruimd worden zodat 2 en 3 erbinnen valt.
          Opgepast: 1 moet door de flens van de adapter ingedrukt worden anders kan de schakelaar A/M op de lens NIET gebruikt worden.
          ------------------------------------------------------

          Hieronder nog een foto van mijn Yashinon DS 50mm f/1.7
          Dit is een heel scherpe lens.



          By the way: ik zoek nog een identieke zonnekap maar wel de N°17.
          Die heeft een binnemaat van 57mm.


          Grtz, RF
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • Re: M42-Lenzen Showcase

            Ok , eigenlijk goed om te weten dat er problemen zijn... alleen jammer dat ik het niet op voorhand wist dus het zou daar aan kunnen liggen.

            Al had ik wel nooit het gevoel dat de adapter er niet helemaal kon worden opgedraait die zat goed vast en was denk ik helemaal tot op het einde gedraaid. Ook het diafragma zelf instellen was helemaal geen probleem.

            Bedankt voor de technische uitleg al snap ik er eigenlijk geen bal van... (wat is een flens?). @ telekenees kan je iets meer uitleg geven over je modificaties? en heeft dit dan invloed op je andere lenzen?

            ps: is dit zo bij alle takumars?
            [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

            Comment


            • Re: M42-Lenzen Showcase

              De mijnen heeft alleen nummertje 3, dus met de adapter van fotoshop aalten zal m'n diafragma altijd toegedraaid worden als ik aan m'n diafragmaring draai. Klopt dit? Dan moet ik em dus ook een beetje aanpassen...
              Canon EOS 7D + EOS 7/33 + Σ 30/1.4 + Canon 85/1.8 + Canon 17-40L + Canon 100-400L IS + 430EX + Leica M4-P + VC 35/1.7 + Leica Elmar 90/4

              Comment


              • Re: M42-Lenzen Showcase

                Hieronder een foto van mijn drie 50mm lenzen.



                Wat is de flens?
                Dat is het gedeelte van de adapter tot tegen de draad waar je je lens inschroeft.
                Als ik mij niet vergis heeft Kees identiek hetzelfde objectief als het mijne (de Takumar hé).

                @ W-dytoi, is uw objectiel een SMC- of een Super Takumar want daar kan het verschil inzitten.

                EDIT: Op blz. 7 # 159 staat een goede foto van de achterkant van de SMC Takumar 50mm f/1.4
                Het nokje waarvan Kees spreekt zie je als een blank vierkantje op deze foto.


                Grtz, RF
                Last edited by Red Falcon; 17 januari 2010, 19:58.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • Re: M42-Lenzen Showcase

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jumpingjacquesflash Bekijk bericht
                  Dag Geert,
                  Wat heb je tegen verzamelwaarde?
                  In principe geef ik altijd minder dan de verzamelwaarde.
                  De verzamelwaarde voor de Tokina is 10,- €. Dit is bedenkelijk laag. Dus kwalitatief zal het waarschijnlijk naar gelang zijn. Op Marktplaats.nl staat er momenteel eentje te koop voor 19,95 €, incl. UV-filter.

                  Op Vlanshop.be staat er ook eentje voor 20,- €:

                  Als de prijs echter goed is (minder dan 10,- €) zou ik het uitproberen.
                  ____________________________________________

                  Voor de Yashica hangt het er nog van af wat er juist op de lens staat.
                  Als er Yashica op staat gevolgd door ML, DSB mag je er vanuit gaan dat het geen M-42 lens is, maar een Yashica/Contax-Bajonet. Voor deze heb je een andere adapter nodig.
                  Als er echter Auto Yashinon of Auto Yashinon DS op staat, is ze maximum 20,- € waard. Catalogusprijs. Dus zeker voor minder proberen.
                  Deze lens zou een van de weinige Yashinon 50mm met M-42 draad zijn, die geen problemen veroorzaakt met de spiegel van uw DSLR.
                  Zie: http://www.panoramaplanet.de/comp/

                  ____________________________________________

                  Ik moet Red Falcon tegenspreken. Volgens mij kan er op de 1.9 geen vermelding staan zoals DX of DS-M; dan zou het een 1.7 of 1.4 worden.
                  DX zijn niet-compatibel.
                  DS-M zijn wel te gebruiken. De DS-M lenzen zijn fantastisch; de 24mm, 35mm, 1.4/50mm en de 4/200 zijn aanraders.

                  Groeten,
                  Jacques
                  @ Jacques:
                  Ik heb niets tegen verzamelwaarde hoor, maar misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt. Ik wilde eigenlijk gewoon weten dat als ik zo'n spullen koop wat ik dan zou moeten betalen ervoor... ik was gewoon geïnteresseerd.

                  @ iedereen:
                  Wat is eigenlijk het soort fotografie wat jullie vooral beoefenen met dit soort manuele lenzen? Is dat vooral stillevens en macro, of ook anderen dingen? (sport zal er wel niet tussen zitten zeker? tenzij schaken of zo?)
                  Ik ben zéér benieuwd...

                  Comment


                  • Re: M42-Lenzen Showcase

                    Oorspronkelijk geplaatst door Galdie Bekijk bericht
                    ...

                    @ iedereen:
                    Wat is eigenlijk het soort fotografie wat jullie vooral beoefenen met dit soort manuele lenzen? Is dat vooral stillevens en macro, of ook anderen dingen? (sport zal er wel niet tussen zitten zeker? tenzij schaken of zo?)
                    Ik ben zéér benieuwd...
                    Ik heb nu een Fotosnaiper onderweg (zie meer hierboven) maar ik vraag me soms ook af waarvoor jullie (en mss binnenkort ik ook) deze lenzen gebruiken.
                    En hoe scherp zijn die lenzen van Yashica, Takumur, ...? Hebben jullie ergens voorbeeldfoto's die de scherpte kunnen tonen van die lenzen?
                    Alvast bedankt

                    Comment


                    • Re: M42-Lenzen Showcase

                      Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
                      Ik heb nu een Fotosnaiper onderweg (zie meer hierboven) maar ik vraag me soms ook af waarvoor jullie (en mss binnenkort ik ook) deze lenzen gebruiken.
                      En hoe scherp zijn die lenzen van Yashica, Takumur, ...? Hebben jullie ergens voorbeeldfoto's die de scherpte kunnen tonen van die lenzen?
                      Alvast bedankt
                      Enkele bladzijden terug staan er verschillende foto's ter beoordeling van de scherpte.
                      Persoonlijk doe ik met een MF lens precies hetzelfde als met mijn Canon lenzen, alleen heb ik onlangs mijn groothoek verkocht en ben ik morgen (?) een betere 135mm verwachtende.
                      Die groothoek heb ik verkocht omdat ik moeilijk kon scherpstellen ermee, mijn ogen zijn ooit eens beter geweest.
                      Als ik mij niet vergis heb je een Tair gekocht, een 500mm?
                      Wees niet teleur gesteld in het begin want foto's maken met de schoudersteun is niet simpel hoor.
                      En, zoals wel zult weten, zal je hoge sluitertijden moeten hanteren.


                      Grtz, RF
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • Re: M42-Lenzen Showcase

                        Een Tair photosniper is een 300mm F4.5.....
                        Heeft optisch een goeie roep naam.

                        Comment


                        • Re: M42-Lenzen Showcase

                          merci red falcon, ik ga dat eens moeten uitpluizen (ben ook geen handige harrie)

                          ps: van mij is/was het een super takumar
                          [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                          Comment


                          • Re: M42-Lenzen Showcase

                            Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht

                            Bedankt voor de technische uitleg al snap ik er eigenlijk geen bal van... (wat is een flens?). @ telekenees kan je iets meer uitleg geven over je modificaties? en heeft dit dan invloed op je andere lenzen?

                            ps: is dit zo bij alle Takumars?
                            Ik zal het nog maar eens samenvatten:
                            1- Mijn SMC Takumar 50 F1.4 had op de schroefdraad een uitstekend nokje zitten (dus uitstekend richting camera) wat verhinderde dat de lens helemaal tot aan de adapter (van FA ) ingeschroefd kon worden., de binnenste flens blokkeerde dat.
                            Ik heb dat opgelost door het nokje (dat geen functie heeft op mijn EOS camera's ) weg te slijpen.Heb je geen nokje, des te beter.
                            Goed afplakken en met flapdisk in de tol ...
                            2-Verder hebben M42 Takumars een pal voor het diafragma en die liep ook vast op die binnenflens, maar op mijn andere adapter ging het wel, en die gebruik ik sindsdien.
                            Het beste is een adapter zonder binnenflens, hoef je verder niets aan te doen.
                            (Lens op manual )

                            Comment


                            • Re: M42-Lenzen Showcase

                              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                              1= pinnetje voor het omzetten van A naar M.
                              2= diafragmaring klepje.
                              3= diafragma pinnetje.
                              -----------------------------------------------------
                              Dus de adapter moet zo geruimd worden zodat 2 en 3 erbinnen valt.
                              Opgepast: 1 moet door de flens van de adapter ingedrukt worden anders kan de schakelaar A/M op de lens NIET gebruikt worden.
                              ------------------------------------------------------

                              Grtz, RF
                              Klopt niet helemaal

                              Alleen 2 moet binnen de flens vallen, niet gehinderd door flens dus.
                              De Auto/Man. schakelaar kan altijd bediend worden, moet zelfs als de adapter geen flens heeft, wel moet de lens helemaal in de adapter geschroefd worden, anders blokkeert ie door een minischakelaar in de lensvatting (no. 1 op de foto)
                              Last edited by Keeskanon; 18 januari 2010, 00:00.

                              Comment


                              • Re: M42-Lenzen Showcase

                                Pinnetje 1 geeft miserie icm mijn macrobalg, bij de Takumar 55 1.8 was dit in een gat van een schroef gevallen en heb ik ze er met werkhandschoenen en moeten uitdraaien en daarbij is dat pinnetje verbogen/afgebroken, maar gelukkig is het daarbij blijkbaar ingedrukt en werkt de m/a schakelaar nog, een beetje oppassen daarmee dus!
                                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                                Comment

                                Working...
                                X