Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

M42-Lenzen Showcase

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: M42-Lenzen Showcase

    Oorspronkelijk geplaatst door JopQ Bekijk bericht
    Dat dacht ik in het voorjaar ook, vooral voor mijn MF-insecten-macro's.
    Heb het originele matglas vervangen door een split screen. Het werkte prima, alleen werden de composities te centraal.
    Dan het originele matglas teruggeplaatst met een zoekerloep (Pentax O-ME53), die het toch al grote zoekerbeeld van de K10D volledig vergroot met 1,2 x.
    Voor het macro-werk kan ik echt precies scherpstellen op het matglas op alle plaatsen.
    En voor het gewone foto-werk is het een luxe.

    Groeten,
    Jos
    Dat je composities te centraal werden komt door het feit dat je scherp stelde op het hoofdonderwerp maar vergat om achteraf te cadreren.
    Dit is inderdaad een veel voorkomende fout in het begin.

    Grtz, RF
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • Re: M42-Lenzen Showcase

      Wel jammer dat die splitscreens vrij duur zijn, en je bij een nieuwe camera opnieuw moet aankopen.

      Nog wat testjes gedaan en nog geen foto eruit gekregen die scherp is op de goeie plaats. Ik begin stilaan te denken dat het mss in de lens zit het probleem. Dat iemand in het verleden de lens heeft open gevezen maar niet correct weer heeft geasembleerd.

      Mijn goed voornemen voor het nieuwe jaar is zeker en vast dat ik geen lenzen meer koop via het internet. Zelfs als ik denk dat het een goeie koop is en de persoon wel geen slechte lenzen zal verkopen. Want de 3 (van de 8) lenzen die ik wou hebben scheelt er iets aan.
      [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

      Comment


      • Re: M42-Lenzen Showcase

        Bij nikon heb je een groen bolletje dat oplicht als he af stel punt scherp is en je kan dat op verschillende plaatsen zetten in je beeld werkt goed hoor

        Comment


        • Re: M42-Lenzen Showcase

          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          Dat je composities te centraal werden komt door het feit dat je scherp stelde op het hoofdonderwerp maar vergat om achteraf te cadreren.
          Dit is inderdaad een veel voorkomende fout in het begin.
          Dat hangt natuurlijk af van de manier waarop je werkt.
          Toevallig werk ik met een oude 50mm macrolens van 1:2 gecombineerd met 2 of 3 tussenringen. En dan zit ik op een vergrotingsfactor van ruim 1,5:1.
          Dan houd ik nog weinig ruimte over om achteraf te kadreren. Ik heb toch graag minstens het kopje en de oogjes perfect scherp en dat de rest van het beestje
          volledig in beeld blijft. Bovendien werk ik regelmatig op insecten in beweging.
          Als het heel vlug moet gaan, vertrouw ik ook op het "rode" scherpstelverklikkertje met bijhorende biep.

          Groeten,
          Jos
          Mvg. Jos

          Comment


          • Re: M42-Lenzen Showcase

            Hierbij even een voorbeeldje van mijn Super Tak 135 3.5
            Hij staat ook al ergens in een showcase samen met andere foto's, dus als dit niet mag van de moderators. Sorry hiervoor.

            De foto in RAW ziet er wel scherper uit op de ogen dan de kleine JPG. Ik wou gewoon ook even de DOF duidelijk maken.

            Comment


            • Re: M42-Lenzen Showcase

              Ziehier een voorbeeldje gemaakt met de Pentax K20D in combinatie met een
              SMC TAKUMAR 200mm f/4.0

              SMC TAKUMAR 200mm op f/4.0


              Hebben niet-Pentax gebruikers eigenlijk nog een focusconfirmatie in hun zoeker ter beschikking bij het gebruik van MF-lenzen?

              https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

              http://wim-meeus.blogspot.com/
              https://1x.com/wimmeeus/

              Comment


              • Re: M42-Lenzen Showcase

                als in , een lichtje die brand wanneer je goed zit?

                NEE, toch niet bij canon als je geen speciale adapter hebt.
                [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                Comment


                • Re: M42-Lenzen Showcase

                  Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
                  als in , een lichtje die brand wanneer je goed zit?

                  NEE, toch niet bij canon als je geen speciale adapter hebt.
                  U hebt me begrepen.

                  https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

                  http://wim-meeus.blogspot.com/
                  https://1x.com/wimmeeus/

                  Comment


                  • Re: M42-Lenzen Showcase

                    een groen lichtje brand bij nikon

                    Comment


                    • Re: M42-Lenzen Showcase

                      waarom o waarom heb ik geen nikon...
                      [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                      Comment


                      • Re: M42-Lenzen Showcase

                        Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
                        waarom o waarom heb ik geen nikon...
                        Omdat je dan een extra stuk glas moet bijplaceren ... draai of keer het, Pentax is voor het gebruik van M42-lenzen het beste ... we moeten toch niet altijd de underdog zijn hé

                        https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

                        http://wim-meeus.blogspot.com/
                        https://1x.com/wimmeeus/

                        Comment


                        • Re: M42-Lenzen Showcase

                          Ben hier ook nog wat in dozen aan het rommelen geweest.
                          Buiten de SMC Takumars ook nog een Super Takumar 50 1.4 gevonden (dat radioactief geval) en zelfs nog een Auto Takumar 55 mm 1.8 (de eerste modellekes met de 42 mm schroefdraad.
                          Die twee ga ik morgen eens op de K20 schroeven
                          En dan nog een grote doos met mijn Bronica ETR met lenzen van 40 tot 250 mm...
                          Groetjes van tozumi

                          Bezoek hier mijn webstek

                          Comment


                          • Re: M42-Lenzen Showcase

                            haha, inderdaad maar ik kan niet klagen met canon (hoewel ik snel liveview wil)
                            [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                            Comment


                            • Re: M42-Lenzen Showcase

                              Oorspronkelijk geplaatst door Wim Meeus Bekijk bericht
                              ... draai of keer het, Pentax is voor het gebruik van M42-lenzen het beste ... we moeten toch niet altijd de underdog zijn hé
                              Daarom ben ik dit jaar begonnen met een verzameling Takumars aan te leggen om te gebruiken op mijn Pentax K10D.
                              Een van mijn lievelingslenzen is de Macro-Takumar 50mm F4 een 1:1 macrolens. Deze lens werd gemaakt van 1966 tot 1969.
                              Het is wel niet de gemakkelijkste macrolens, vooral niet om toe te passen op insecten.
                              Dit is een preset-lens, dus met 2 diafragmaringen. Met ring 2 stel je het diafragma in waarop je wil werken, vb F8 of F11.
                              Ring 1 zet je op F4, dus volledig open om zoveel mogelijk licht binnen te laten om goed te kunnen focussen.
                              En nu komt het: als je het onderwerp scherp hebt, dan moet je ring 1 nog terugdraaien naar F8 of F11.
                              Maar deze ringen zitten op de uiterste lensrand. Op het kritieke moment moet je op enkele cm van het onderwerp beginnen te prutsen met alle mogelijke nefaste gevolgen.


                              Voor insectenmacro's gebruik ik deze lens enkel bij echt voldoende licht en zet de 2 ringen onmiddellijk op F5,6 of F6,7.


                              Op F4 of F4,5 heb ik al herhaaldelijk geprobeerd bij een bepaalde vlieg, die elke dag op dezelfde plek kwam zitten, om er schilderachtige foto's van te maken.
                              De scherptediepte is dan wel erg beperkt.






                              Op statische onderwerpen en bij F4 kan je spelen met mooie kleuren en een boterzacht bokeh.


                              Tot een volgende Takumar.
                              Last edited by JopQ; 28 december 2009, 23:08.
                              Mvg. Jos

                              Comment


                              • Re: M42-Lenzen Showcase

                                kwijl, schone lens! ik weet wat ik ga doen als ik die ooit tegen kom

                                ps: weet je toevallig waarom er 2 diafragma's in zitten?
                                [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                                Comment

                                Working...
                                X