Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenskeuze Canon 350D, advies aub

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lenskeuze Canon 350D, advies aub

    Dag allemaal, Ik ben een nieuw lid. Misschien eerst wat meer over mezelf en mijn motivatie. Ik ben 21 jaar en heb net een grafische hogeschool opleiding achter de rug (Grafische en Digitale Media, sp. Commercieel Beleid aan de Artevelde Hogeschool). Ik ben altijd al geïntereseerd geweest in fotografie maar wegens budget had ik tot nu toe enkel een Sony P120 Point&Shoot.

    Ik denk er nu aan om een dSLR aan te schaffen voor zowel hobby als eventueel semi-professionele doeleinden. Ik zeg wel SEMI-professioneel. De kans zit er tevens ook in dat ik een opleiding fotografie of een gewone cursus ga volgen.

    Voor body is mijn keuze gevallen op de Canon 350D, die krijgt vele aanbevelingen. Bovendien is mijn mening dat je beter een kwalitatieve lens koopt dan een duurdere body (met éénzelfde budget). Bij digicamshop.be ongeveer 690euro voor een body of 707euro voor de kit (voor die 17euro is het misschien handig meegenomen).

    Nu wil ik graag wat advies voor een lens. Ik heb geen nood aan telescoop/supertelezoom. Ik wil vooral een goede all around / walk around lens, want ik heb geen budget voor 2 lensen noch zin om vaak te veranderen van lens tijdens een dagje fotograferen.

    Volgens mij moet ik dan kiezen uit deze lensen:
    - EF 17-85mm F4-5.6 IS USM (499, top-foto.de)(616, pixmania)
    - EF-S 17-55mm F2.8 IS USM (989, top-foto.de)(1117, digicamshop)
    - EF 17-40mm F4 L USM (729, top-foto.de)(750, digicamshop)

    De 17-85 is mijn persoonlijke favoriet. Het lijkt me een ideale walk around camera, 17-85 is toch een mooi bereik. De f-stop is niet bepaald indrukwekkend maar de prijs dan weer wel.

    De 17-55 is wrs wel de beste lens, behoorlijk bereik en een goede f-stop. Maar ik vind hem echt wel veel te duur voor mij.

    De 17-40 is wel van de beste reeks (L) maar heeft het kleinste bereik. De f-stop is ook niet bepaald indrukwekkend (hoeveel verschil is dit met de 15-85 ??). En bovendien heeft die ook geen IS (ofwel?) want dat leek me toch iets belangrijks als je geen statief gebruikt?

    Nu ik weet er natuurlijk nog neit heel veel van (zoals je ongetwijfeld ziet) en dus heb ik nog enkele vraagjes?

    Hoe belangrijk is die IS?
    Hoe belangrijk is die USM?
    Die 2 eigenschappen maken toch een gigantisch prijsverschil.

    Welke lens vinden jullie het interessants voor mijn situatie?
    Worden deze lensen bekeken als een goede lens?
    Enerzijds vind je een 18-55 en een 55-200 voor 200euro..
    Anderzijds vind je een 16-35mm f2.8 L USM voor 1600euro..

    Ik investeer liever in 1 goede all around lens om mee te beginnen, die ik kan kan blijven gebruiken. En dan later eventueel een 10-20mm en/of een zoomlens bij te kopen. ipv te moeten verkopen omdat hij kwalitatief niet goed is en eigenlijk nooit geweest is wegens te hogen f-stop of geen IS/USM.

    Alle tips/hints/meningen zijn welkom. Sorry dat het zo een 'open en vage' vraag is.

    Michiel
    Canon R | Leica Q
    EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
    Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
    [/COLOR]

  • #2
    Re: Lenskeuze Canon 350D, advies aub

    De 17-85 zou ik niet direct nemen, indien je het budget niet hebt voor de 18-55 dan zou ik de 17-40 nemen, ik heb dit lensje ook en ben daar ten zeerste tevreden over, ook qua bouw en degelijkheid zal je zeker jarenlang plezier aan deze lens hebben. Bereik is misschien niet zo groot maar uit je uitleg versta ik dat je in de toekomst toch serieus zal met fotografie bezig zijn en dan zou ik nu eerder een compromis maken om een goede lens met minder bereik te kopen, later zal je zoiezo meer lenzen gaan bijkopen en zoals je zelf al aangeeft investeer je beter in goede lenzen en koop je een iets mindere body.
    Ik dacht dat er trouwens ook een Cash-back actie op de 17-40 zat dus dan gaat de prijs nog iets naar beneden, de rest kun je al in het spaarpotje steken voor de volgende lens
    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

    Comment


    • #3
      Re: Lenskeuze Canon 350D, advies aub

      Uit je lijstje en in combinatie met de 350 D is de EF 17-40 F4 L USM de beste koop. EFs lezen zijn niet geschikt voor 1.3 crop en ook niet voor Full Frame!
      Dus ook, met het oog op de toekomst, ben je het beste met de 17-40


      MVG, Jeff
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: Lenskeuze Canon 350D, advies aub

        kijk ook hier even
        http://www.marxenschuuring.nl/submen...%20lenzen.html
        http://www.fotohans.eu

        Comment


        • #5
          Re: Lenskeuze Canon 350D, advies aub

          Kan Michiel niet beter voor de 17-85 gaan als hij maar één lens wil/kan kopen, met het bredere bereik krijg je dan toch veel meer mogelijkheden?

          De 17-40 is een prachtlens (ik heb ze ook), maar is toch eerder geschikt landschappen/architectuur. Portretten maken gaat daar toch nauwelijks mee wegens verkeerd brandpunten en geen mooie DOF mogelijkheden.

          Of ben ik nu helemaal verkeerd?

          Comment


          • #6
            Re: Lenskeuze Canon 350D, advies aub

            Bedankt voor de reacties tot nu toe. Dus de 17/55 is alvast geschrapt van de lijst. De keuze blijft nu nog tussen:
            • Canon EF 17-85mm F4-5.6 IS USM
            • Canon EF 17-40 F4 L USM


            Na wat surfwerk is het me duidelijk dat ik dus moet kiezen uit:
            • IS & groter bereik (17-85)
            • L kwaliteit (17-40)


            De 17-40 is dus beter gemaakt, maar heeft een kleiner bereik en geen IS. Wat fotograferen zonder Tripod wel wat beperkt.

            De 17-85 lijkt me de perfecte beginners lens. En voor mijn doeleinden. Ik heb maar één lens nodig, zelden een tripod. Het spijtig eraan is dat als ik me erin verderzet wrs zal uitkijke naar L-kwaliteit.

            Het prijsverschil is door de cashback maar 30euro en is dus geen doorslaggevende factor. Bovendien heb ik voor hetzelfde geld meer kwaliteit met die L.

            Kan ik een lens met een vaste afstand (vb. 50mm) erbij kopen om het kleine bereik van de 17-40 op te vangen? Kwalitatief goed en toch prijsvoordelig?
            VB: Canon EF 50mm f/1.8 II (slechts 111euro)
            Of is dit rommel (kwaliteit) vergeleken met de 17-85 , op 50mm ?
            En moet ik kijken naar de : Canon EF USM 50mm f/1,4 (365euro) ??? (wat me te duur is)

            Bedankt,
            Michiel

            PS: Ik kan ook altijd de 18-55 kitlens erbij nemen voor 17Euro voor occasioneel het 40-55 bereik te dekken? Of is dit af te raden?
            Last edited by MichielBrugge; 10 augustus 2006, 13:12.
            Canon R | Leica Q
            EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
            Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
            [/COLOR]

            Comment


            • #7
              Re: Lenskeuze Canon 350D, advies aub

              IS is enkel bruikbaar om je eigen camera shake en body shake te beperken, dus bij beweging van je onderwerp heb je geen baat bij IS.

              Als je de 17-40 gebruikt op een 1.6 crop kom je in de buurt van een 28-70 mm op een keinbeeld body qua openingshoek; je gaat inderdaad een iets grotere scherptediepte hebben.

              Eventueel kan je inderdaad de 50mm F1.8 aanschaffen, al gaat mijn voorkeur wel uit naar de 50mm f1.4 en dan de 85mm F1.8 niet vergeten.
              Beide steengeode lenzen voor een goeie 350 Euro.


              MVG, Jeff
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

              Comment


              • #8
                Re: Lenskeuze Canon 350D, advies aub

                Maakt die IS zo een enorm verschil? Want lenzen zonder of met IS hebben wel een heel groot prijsverschil. Ik wil vooral gewoon met één lens en zonder statief op stap kunnen gaan voor all-around werk, niet specifiek voor één doel.

                VB. Ik wandel in Brugge en trek de volgende shots, met 1 of max 2 lenzen en zonder statief:
                - mensen die de glasramen in een kerk bewonderen
                - mooie compositie van hemel en kerktoren
                - twee duiven op een standbeeld
                - schaduw van halletoren bij lage zon
                - kind die boos kijkt omdat zijn ijsje is gevallen
                - visboer die vis aan het fileren is op de vismarkt
                - het nieuwe concertgebouw, binnen en buiten
                - vanaf het dak van het concertgebouw boven brugge
                - zonsondergang boven brugge van datzelfde dak
                - groot park
                - closeup van bloemen in dat park
                - landschap

                Wat is dan mijn beste keuze?
                - 17-40 f4 L + 50mm F1.8 (766euro)
                - 17-40 f4 L + kitlens 18-55 (666euro)
                - 17-40 f4 L (750-100euro, sparen voor 50mm F1.4 en/of 85mm F1.8)
                - 14-40 f4 L (750-100euro, sparen voor ...?)
                - 17-85mm F4-5.6 IS USM (499euro, sparen voor een 70-200 of 10-20)
                - 17-85mm F4-5.6 IS USM + ????
                - 17-85mm F4-5.6 IS USM (499euro, sparen voor ..)

                Ik wil dus een lens waar ik allerhande foto's mee kan nemen en die me toch gedurende lange tijd tevreden zal stellen qua kwaliteit. Een 2de lens vind ik niet erg, zolang ik niet telkens moet wisselen tussen die lensen om gelijkaardige foto's te kunnen nemen.
                VB. 1 Lens speciaal voor verre shots (veel zoom) & 1 voor closeup, architectuur en mensen.
                Last edited by MichielBrugge; 10 augustus 2006, 14:44.
                Canon R | Leica Q
                EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                [/COLOR]

                Comment


                • #9
                  Re: Lenskeuze Canon 350D, advies aub

                  Michiel,

                  Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Ik heb nu enkele maanden ervaring met de kitlens en de 50mm 1.8 (fantastisch lensje prijs-kwaliteit), en ik moet zeggen dat ik ook wel op zoek ben naar meer scherpte en lichtsterkte dan de kitlens, en een beetje meer zoom dan de 50mm prime.
                  Ik had mijn oog laten vallen op de Tamron 17-50mm f2.8 (wacht nog op een paar reviews voor ik hem koop), maar misschien zijn zgn. third party lenzen voor jou geen optie ? Dit is eigenlijk een pure kitlensvervanger. Je kunt misschien eens kijken of je met je kitlens tevreden bent qua bereik. Zelf gebruik ik nog mijn oude Canon 75-300 voor tele, maar dit alleen bij overvloed aan licht natuurlijk.

                  Enfin soit, succes ermee. Als ik iemand met een 350D zie klooien in mijn straat, zal ik eens zwaaien

                  Herzie

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lenskeuze Canon 350D, advies aub

                    Ok Ik heb beslist.
                    Ik koop nu een Canon 350D kit voor 17Euro meer als de Body.

                    Ik experimenteer wat met de kitlens en zal dan wel merken met welk bereik ik het meest zal zijn. Dan ga ik naar een grote fotozaak waar ik beide lensen eens kan proberen op mijn toestel. Ik neem dan foto's over het ganse bereik om zowal kwaliteit te vergelijken als de nood aan een groter bereik (nu heb ik het moeilijk om dat in te beelden).

                    Later kan ik dan bij de 17-40 een 50mm f1.4 en/of een 85mm f1.8 kopen. Bij de 17-85 misschien een 70-300 IS USM.

                    Bedankt voor al jullie hulp. Alle reacties zijn nog steeds heel erg welkom Maar er blijkt hier niet echt een pasklaar antwoord op te zijn. De 17-40 is duidelijk een prachtige lens, maar misschien is het bereik tekort voor mij. Misschien kan een extra 50mm f1.8 wel genoeg uitbreiding verzorgen? Ik denk dat ik gewoon best begin met een body met kitlens, voor die 17euro zal ik mijn broek niet scheuren en zo kan ik eerst wat ervaring opdoen. Want zoals je ziet, weet ik er nu nog niet al te veel van.
                    Canon R | Leica Q
                    EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                    Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                    [/COLOR]

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lenskeuze Canon 350D, advies aub

                      Een wijze beslissing, Michiel. Welk bereik je het meeste ligt, dat kan maar 1 persoon uitmaken, en dat ben jij!
                      Dus, experimenteer goed met de kitlens. Dan kan je achteraf toch al een beetje meer zeggen naar welke brandpuntsafstand je voorkeur uitgaat. Maar een 17-40 lijkt me voor jouw doel zowieso wat kort, ik zou eerder denken in de richting 24(28)-70(75) of zelfs 28-105(135). Maar binnenkort weet je zelf wel meer. Veel plezier alleszins!!
                      Olympus OM-D EM-5 + wat glas

                      Comment

                      Working...
                      X