Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lensbescherming

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lensbescherming

    Welk soort filter kan ik het best gebruiken ter bescherming van de lens.

  • #2
    Re: Lensbescherming

    Een UV-filter zeggen ze altijd. Zelf doe ik dat niet. Als je een zonnekap gebruikt en je bent een beetje voorzichtig is bescherming helemaal niet nodig hoor.

    Kon je wel ook gemakkelijk gevonden hebben via de zoek-functie!
    Nikon D50

    Comment


    • #3
      Re: Lensbescherming

      Skylight of UV filter. Voor de kostprijs moet je het echt niet laten, verlies in licht heb je er amper van. Hoe voorzichtig je ook bent als je er geen filter op hebt, er gebeurt altijd wel iets onverwachts, da's nu eenmal de wet van Murphy. En je vergeeft het jezelf nooit als je op de lens een kras maakt.

      Djienbe

      Comment


      • #4
        Re: Lensbescherming

        Hou er rekening mee dat je fotos minder scherp zijn dan zonder filter.
        Hangt van merk en exemplaar af denk ik.
        Ik gebruik geen filter, zonnekap is meer als genoeg

        Comment


        • #5
          Re: Lensbescherming

          Zoals Jochen beweert. Ik heb nu toevallig een paar weken geleden de test gedaan met UV en zonder UV-filter, beiden op statief. Je kan er niet naast kijken. Het verschil is zeer duidelijk merkbaar met in het voordeel zonder UV-filter. Omdat ik van de oude stempel ben, ging ik tot over een paar weken ook steeds met UV-filter te werk. Dus vanaf nu niet meer.
          MVG
          Lennert je was me net voor.

          Comment


          • #6
            Re: Lensbescherming

            Oorspronkelijk geplaatst door frandrix Bekijk bericht
            Zoals Jochen beweert. Ik heb nu toevallig een paar weken geleden de test gedaan met UV en zonder UV-filter, beiden op statief. Je kan er niet naast kijken. Het verschil is zeer duidelijk merkbaar met in het voordeel zonder UV-filter. Omdat ik van de oude stempel ben, ging ik tot over een paar weken ook steeds met UV-filter te werk. Dus vanaf nu niet meer.
            MVG
            Lennert je was me net voor.
            Kan je dit ergens voor ons tonen aan de hand van meerdere voorbeelden ?
            Waar is het net enorm merkbaar?
            kan je full picture & crop van pictures eens online plaatsen anders?

            thnx!!
            Imagination is more important than knowledge...
            http://www.kiekje.be

            Comment


            • #7
              Re: Lensbescherming

              Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
              Kan je dit ergens voor ons tonen aan de hand van meerdere voorbeelden ?
              Waar is het net enorm merkbaar?
              kan je full picture & crop van pictures eens online plaatsen anders?

              thnx!!
              Ja, ik wil dat ook wel eens zien.

              Djienbe

              Comment


              • #8
                Re: Lensbescherming

                Oorspronkelijk geplaatst door djienbe Bekijk bericht
                Ja, ik wil dat ook wel eens zien.

                Djienbe
                Me to...
                I like it raw......with Nikon stuff

                http://www.pixelpainter.be/

                Comment


                • #9
                  Re: Lensbescherming

                  Als ik dan geen filters plaats,met wat maak ik dan het beste mijn lens schoon als ik ergens te velde merk dat er iets op zit.Toch niet eventjes met mijn zakdoek zoals ik een tijdje geleden iemand zag doen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lensbescherming

                    Ik gebruik instanet brillendoekjes.
                    Mijn foto's en fractals
                    Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lensbescherming

                      In mijn tast zit altijd een zakje met 3 microvezel doekjes van den Aldi.
                      Maar ik heb die altijd op de filter gebruikt.

                      Hubert
                      Hubert

                      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lensbescherming

                        Oorspronkelijk geplaatst door heligeert Bekijk bericht
                        Als ik dan geen filters plaats,met wat maak ik dan het beste mijn lens schoon als ik ergens te velde merk dat er iets op zit.Toch niet eventjes met mijn zakdoek zoals ik een tijdje geleden iemand zag doen.
                        Heb hier laatst van iemand gehoord dat hij een prof dat zag doen
                        Mja ik gebruik ook een microfiber doekje

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lensbescherming

                          Oorspronkelijk geplaatst door heligeert Bekijk bericht
                          Welk soort filter kan ik het best gebruiken ter bescherming van de lens.
                          Op al mijn objectieven bebruik ik NC beschermglazen van Nikon, dit zijn eigenlijk geen filters maar dienen om je objectief te beschermen, bij de heel dure objectieven van Nikon zoals Bv. de 200mm f2.0 is het voorste glaselement ook gewoon zo een antiereflecterend plat glas dat relatief goedkoop kan vervangen worden

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lensbescherming

                            Oorspronkelijk geplaatst door djienbe Bekijk bericht
                            Skylight of UV filter. Voor de kostprijs moet je het echt niet laten, verlies in licht heb je er amper van. Hoe voorzichtig je ook bent als je er geen filter op hebt, er gebeurt altijd wel iets onverwachts, da's nu eenmal de wet van Murphy. En je vergeeft het jezelf nooit als je op de lens een kras maakt.

                            Djienbe
                            Een skylightfilter zou ik zeker niet gebruiken. Ik had zulke filters nog liggen van mijn analoge camera en die zonder nadenken op de lenzen voor mijn K10D geplaatst. De automatische witbalans zat er heel dikwijls naast. Toen ik de skylightfilters verving door uv-filters, was het witbalansprobleem ineens opgelost. Ik ben dan op het internet gaan kijken. Op de site van Nikon werd ervoor gewaarschuwd om geen sklylight filter op een digitale camera te gebruiken, precies wegens de problemen van de witbalans.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lensbescherming

                              Hama heeft speciale lensdoekjes, kosten om en bij de €10 en ik vind ze geweldig. Ze kunnen eveneens gewassen worden. Wat betreft die voorbeeld foto's: heb ze pas gewist en kan ze je ook niet meer tonen dus.

                              Comment

                              Working...
                              X