Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuze lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Keuze lens

    Hallo,
    Ik fotografeer voornamelijk natuur en sport.
    Ik ben begonnen met een litlens (28-80mm f3.5) en ik denk dat het tijd is voor een uitbreiding.
    Voor het natuur gedeelte dacht ik aan een samyang 500 f8 (140€ bij Konijnenberg) . Ik ben namelijk een student met een zeer beperkt budget.
    Voor het sport gedeelte zou ik gaan voor een (van de vorige) tamron 18-200 (slechts 180€ bij konijnenberg )
    Voor bij de samyang zal ik mij sowiso een m42 converter moeten aanschaffen en dan kan ik evt later een oude macro/groothoek lens aanschaffen aan een zeer voordelige prijs. Ik ben namelijk gewoon om AF te gebruiken (voornamelijk voor natuur) aangezien de autofocus van mijn huidige lens niet (goed) werkt.
    Mijn vraag is nu, is dit een goede keuze? Of zou ik echt moeten doorsparen tot 5-600€ voor een kwaliteitsvolle lens? Of zijn er nog alternatieven?
    Alvast bedankt,
    Pieter

  • #2
    Re: Keuze lens

    Geen goed idee De lenzen die je aanhaalt zijn van slechte kwaliteit.
    Het is mij niet duidelijk of je Nikon of Canon gebruikt, maar voor Canon zou ik met een beperkt budget gaan voor de twee kitlenzen, de 18-55IS en de 55-250IS. Ik heb deze ook gehad en prijskwaliteit zijn dat prima lenzen. Voor natuurfotografie waar je wat meer bereik voor nodig hebt, is de Sigma 400mm f/5.6 APO Tele Macro HSM een goede lens. Ik heb deze zelf gehad voor mijn 120-300 en deze is goed van kwaliteit en niet erg duur, 250-300 euro.

    Voorbeelden Sigma 400mm:

    blue, macro, tit, sigma, apo, tele, f56, 400mm, hsm


    littlegrebe, dodaars, langdorp, demer, achterschoonhoven, demerbroeken, demervallei, thewonderfulworldofbirds
    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

    Comment


    • #3
      Re: Keuze lens

      Bedankt voor de reactie,
      Maar een sigma 400mm vind ik niet onder de 800€. Of ligt dit aan mij?
      Ik werk trouwens met een 550D

      Comment


      • #4
        Re: Keuze lens

        Het is een beetje wachten en zoeken voor deze lens, die is namelijk al een tijdje niet meer nieuw beschikbaar. Je moet dus de tweedehandssites bezoeken en wachten tot er één langskomt en dan snel zijn. Een tijdje geleden werd deze nog aangeboden hier: http://forum.belgiumdigital.com/f11/...ro-449132.html. Ik heb er ongeveer 2 jaar geleden 250 voor betaald en terug verkocht voor 300.

        Als je dat niet wilt, kan je ook eens kijken naar de Sigma 150-500mm en de Tamron 200-500mm. Deze zullen iets minder scherp zijn, maar gemakkelijker te vinden.
        70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

        Comment


        • #5
          Re: Keuze lens

          Tamron 70-300 VC lijkt mij een goeie uitbreiding (indien het bereik voor jou volstaat).

          Stel je ook eens de vraag of je wel het budget hebt dat nodig is. Een andere optie is namelijk je huidige lens en body verkopen ('t is nu het moment om dit te doen) en/of uit te kijken naar de betere compact toestellen. Daarin heb je modellen met een telebereik tot 1200mm. Omdat de sensor kleiner is, zit er ook minder (duur) glas in. De gehele kwaliteit is wel iets minder dan bij een DSLR, maar het budget ligt veel lager dan het verschil in kwaliteit.
          D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

          Comment


          • #6
            Re: Keuze lens

            Wow dat is wel heel weinig! En zeker twee jaar geleden! De bigma en tamron vallen helaas buiten mijn prijsklasse...

            Comment


            • #7
              Re: Keuze lens

              300 vind ik net iets te weinig.. Voor het sport gedeelte zou dit zeker volstaan maar voor natuur schiet die net iets te kort, denk ik.
              En nee, ik wil zeker niet mijn DSLR weg doen voor een compact- of systeem camera. En dan nog, is het kwaliteitsverlies van DSLR naar compact niet te vergelijken met het verlies van een dure canon lens naar een third party lens?

              Comment


              • #8
                Re: Keuze lens

                Ik begrijp je volledig, maar heb je het budget om het waar te maken op een DSLR ?
                D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                Comment


                • #9
                  Re: Keuze lens

                  Als je tot ongeveer 750 euro kan sparen zou je een canon 400mm F5.6 2ehands kunnen zoeken.
                  Ofwel die Sigma 400mm, maar die ken ik niet, dus daar ga ik geen uitspraken over doen.
                  Op lange termijn ben je beter af met 1 goede lens dan met 2 slechte.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Keuze lens



                    Gezien je budget zowat het beste dat je voor natuur en sport kan hebben.
                    fotosite

                    Comment


                    • #11
                      Re: Keuze lens

                      En nee, ik wil zeker niet mijn DSLR weg doen voor een compact- of systeem camera. En dan nog, is het kwaliteitsverlies van DSLR naar compact niet te vergelijken met het verlies van een dure canon lens naar een third party lens?
                      Wat je nu hebt is ook niet beter dan een moderne systeemcamera, en zal met één van je voorgestelde lenzen ook niet beter zijn....
                      D800 en een goed glasservies

                      Comment


                      • #12
                        Re: Keuze lens

                        Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
                        Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

                        Comment


                        • #13
                          Re: Keuze lens

                          Oorspronkelijk geplaatst door voslet Bekijk bericht
                          ... Of zou ik echt moeten doorsparen tot 5-600€ voor een kwaliteitsvolle lens? Of zijn er nog alternatieven?
                          yep.
                          ----
                          bij een lens die 140 of 180 Euro nieuw kost, gaan bij mij belletjes rinkelen.
                          spaar door tot je wat goeds kan kopen heb je later veel meer/langer plezier van.
                          alternatieven....zie aangeboden hier op BD.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: Keuze lens

                            Bedankt voor de reacties. Ik zal later beslissen

                            Comment


                            • #15
                              Re: Keuze lens

                              Voor natuurfotografie kun je altijd nog kiezen voor een Canon 70-300 lens (evt. met IS/USM) deze zijn doorgaans erg betaalbaar en hebben een leuk bereik en bieden een redelijk goede kwaliteit. Deze lens is voor sport ook goed te gebruiken er vanuit gaande dat die sport buiten, onder goede lichtomstandigheden, wordt uitgeoefend. Belangrijkste in eerste instantie is het bereik, in de loop van de jaren wordt je gepakt door het fotovirus en naar gelang de ernst van dat virus ga je je richten op betere lenzen/toestellen voor een specifiek doel waar je je op richt. Is dat moment aangebroken dan kun je altijd nog een stap verder gaan en investeren in duurder glas.

                              Comment

                              Working...
                              X