Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Juiste keuze tele objectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Juiste keuze tele objectief

    Zoals bij zovelen is de juiste keuze van een tele objectief ook voor mij heel moeilijk. Ter aanvulling van mijn Canon 24-70 mm L f/2.8 usm lens ben ik aan het overwegen om een tele objectief bij te kopen. Het gebruiksgebied van deze lens is eigenlijk vooral natuurfotografie waarbij je niet altijd dicht genoeg kunt naderen, en om verder afgelegen details te kunnen fotograferen.

    Ik weet niet echt waarom, maar ik heb zo het gevoel dat ik om problemen te vermijden het best bij de Canon objectieven kan blijven. Persoonlijk dacht ik aan één van de volgende objectieven, doch ik geraak er niet echt uit om een gefundeerde keuze te maken.

    - Canon 70-200 mm L f/2.8 IS USM (logische verlenging van mijn bestaande lens en lichtsterk)

    - Canon 100-400 mm L f/3.5-5.6 IS USM ( Gap van 30 mm, maar grootste bereik)

    - Canon 28-300 mm L f/3.5-5.6 IS USM (gedaan met lenzen te wisselen)

    Graag had ik wat gebruikerservaringen van jullie gekregen en als het mogelijk is ook geweten welke voor jullie de beste keuze zou zijn.

    Groetjes en dank,
    Rudy
    Neem ook eens een kijkje op mijn WebSite : RudFoto

  • #2
    Re: Juiste keuze tele objectief

    Voor natuurfotografie, waarbij je kleine vogels wil fotograferen is een 70-200mm veel te kort. Een 100-400 is dan een betere keuze. Maar een 70-200 kan ook gebruikt worden met een extender (1,4x of 2x). Of die dan nog scherper is dan de 100-400, dat weet ik niet.

    De beelstabilisatie van de 100-400 is ook heel handig als je foto's wil maken zonder statief. Die zorgt ervoor dat ik zonder al te veel problemen foto's kan maken op 1/100sec of zelfs 1/60 sec uit de hand (op 400mm).
    Bij de 100-400L heb je altijd IS (beeldstabilisatie) en de 70-200L f2,8 IS is duurder dan de 100-400.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Juiste keuze tele objectief

      Oorspronkelijk geplaatst door Rud
      Zoals bij zovelen is de juiste keuze van een tele objectief ook voor mij heel moeilijk. Ter aanvulling van mijn Canon 24-70 mm L f/2.8 usm lens ben ik aan het overwegen om een tele objectief bij te kopen. Het gebruiksgebied van deze lens is eigenlijk vooral natuurfotografie waarbij je niet altijd dicht genoeg kunt naderen, en om verder afgelegen details te kunnen fotograferen.

      Ik weet niet echt waarom, maar ik heb zo het gevoel dat ik om problemen te vermijden het best bij de Canon objectieven kan blijven. Persoonlijk dacht ik aan één van de volgende objectieven, doch ik geraak er niet echt uit om een gefundeerde keuze te maken.

      - Canon 70-200 mm L f/2.8 IS USM (logische verlenging van mijn bestaande lens en lichtsterk)

      - Canon 100-400 mm L f/3.5-5.6 IS USM ( Gap van 30 mm, maar grootste bereik)

      - Canon 28-300 mm L f/3.5-5.6 IS USM (gedaan met lenzen te wisselen)

      Graag had ik wat gebruikerservaringen van jullie gekregen en als het mogelijk is ook geweten welke voor jullie de beste keuze zou zijn.

      Groetjes en dank,
      Rudy

      Voorzie uwe camera van een 1 GB Geheugenkaart, maak een afspraak met een verdeler die deze drie lenzen heeft liggen. Maak vervolgens een hoop beelden met de drie lenzen. Bedank de verdeler voor de medewerking. Ga thuis op uw gemak alle getrokken beelden bekijken op uw beeldscherm en neem dan de beslissing.
      Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

      Comment


      • #4
        Re: Juiste keuze tele objectief

        Black B@ndit : In een review van de 70-200 las ik dat de resultaten in combinatie met een extender zeker niet zo goed zijn als bij een 100-400. Verder dacht ik gelezen te hebben dat de autofocus gelimiteerd werkt (enkel het middelste punt ). Ik waardeer je aanbeveling om de 100-400 te nemen omdat de 70-200 te kort is, want ik heb niet echt praktijkervaring met zoom objectieven.

        Otto : Ik weet wel dat bij een goede verkoper de mogelijkheid bestaat om de lenzen even uit te testen, maar dit is eigenlijk enkel goed om prestaties van de lens te zien in nieuwstaat en bij kortstondig gebruik..

        Waar ik echter naar zoek zijn gebruikerservaringen van mensen die deze lenzen al een tijd hebben. Dit om een beter zicht te hebben over de kwaliteit van de lens en om eventuele nadelen die slechts bij langer gebruik zichtbaar worden te onderkennen. Een voorbeeld hiervan is het feit dat sommige mensen beweren dat de 100-400 een stofzuiger is door het schuifmechanisme, waardoor er stof in de lens en camera komt te zitten.

        Dus als er mensen zijn die dergelijke dingen ondervonden hebben met één van de aangegeven lenzen, laat het dan aub weten.

        Groetjes,
        Rudy
        Neem ook eens een kijkje op mijn WebSite : RudFoto

        Comment


        • #5
          Re: Juiste keuze tele objectief

          De Canon 100-400 mm L f/3.5-5.6 IS USM heb ik nu een jaar en tot hiertoe ben ik daar heel tevreden over.
          Deze foto's zijn allemaal genomen met die lens,zonder statief te gebruiken







          De vliegtuigen op mijn fotosite zijn ook genomen met die lens en ook de meeste foto's bij dierentuinen.
          Meer stof in mijn camera of in de lens dat heb ik nog niet ondervonden,met dat schuifsysteem.
          De andere lezen:
          Canon 70-200 mm L f/2.8 IS USM
          Canon 28-300 mm L f/3.5-5.6 IS USM
          Daar kan ik niet over oordelen,geen ondervinding mee.
          Last edited by Cois; 16 april 2005, 19:44.
          mvg FrançoisVM
          Canon 7D

          Comment


          • #6
            Re: Juiste keuze tele objectief

            Ik heb zelf die 100-400 en of door dat schuifmechanisme meer stof in de camera komt dan met een andere zoomlens, daar twijfel ik toch aan. Elke zoomlens die in lengte verandert tijdens het zoomen zal voor een luchtverplaatsing zorgen. Ook een lens met draaizoom zal dat doen. De Sigma 70-200 f2,8 die ik ook heb, blijft tijdens het zoomen altijd even lang. Daardoor is er geen luchtverplaatsing (toch niet van binnen naar buiten en omgekeerd, binnen in de lens natuurlijk wel) en is de kans om stof binnen te zuigen erg klein. Dat was ook de reden waarom ik een paar weken geleden bij de motorcross voor de Sigma gekozen heb (en daarvoor had ik toch geen 400mm nodig). Maar nadien zat er toch ook nog wat stof op de sensor .

            Een nadeel van die 100-400 is wel het gewicht, maar als je een lichtere lens wil in dat bereik dan zullen de resultaten ook wel minder goed zijn.

            Ik ben zelf erg tevreden over die 100-400L .
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Juiste keuze tele objectief

              2X extender zou ik niet overwegen. Ik heb er één i.c.m. de 70-200 f4 en de resultaten zijn niet wat je verwacht van een dergelijke lens. Als de 400 mm nodig hebt ga dan voor een echte 400
              Groeten,

              Albert Jan

              Website AJH
              lidnummer: BD0371NL

              Comment

              Working...
              X