Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

IS/OS versus goeie optiek?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • IS/OS versus goeie optiek?

    Ik ben nog steeds aan het uitkijken naar mijn 'ideale' reislens. Momenteel zit de keuze beetje tussen de volgende lenzen:

    Sigma 18-200 OS
    Canon 55-250 IS
    Canon 70-200/f4 (non-IS)

    Na heel wat foto's te bekijken online en reviews te lezen ben ik er nog altijd niet uit. Aan de ene kant wil ik een goeie zoomlens die ik makkelijk kan gebruiken op reis, maar aan andere kant is het wel zo handig als ik de lens die ik nu koop ook nadien nog vaak kan gebruiken voor fotoshoots ed (oa trouw)

    Sigma 18-200 OS : nogal wisselende reviews, optiek zou nog redelijk goed zijn en OS zéér bruikbaar, maar zo'n range in één lens betekent hoedanook nogal wat compromissen, zeker met grotere diafragma's.

    Canon 55-250 IS : krijgt overal vrij goede reviews, maar het lijkt me toch nogal een plastic geval. En lens wisselen blijft noodzaak als ik landschappen doe (met 17-40L). De IS is natuurlijk wel een groot pluspunt.

    Canon 70-200/f4 : aangezien bovenstaande lens ook wisselen betekent, kan ik evengoed kwaliteit nemen. Maar deze (die ik 2e hands zou kopen) ontbreekt dan weer IS, wat me doet twijfelen of ik deze op reis wel goed ga kunnen gebruiken (safari ed.). Voordeel is dan weer dat ik deze zeer goed ga kunnen gebruiken nadien bij fotoshoots ed.

    Graag jullie advies! De Tamron 18-250 heb ik voorlopig maar laten varen, omdat die geen stabilisatie heeft en op 250mm lijkt me dat toch wel noodzaak. De Sigma zou optisch ook beter zijn (nadruk op 'zou').
    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

  • #2
    Re: IS/OS versus goeie optiek?

    In de safari heb je toch veel licht? Of wil je tegen de avond nog fotos maken?

    Comment


    • #3
      Re: IS/OS versus goeie optiek?

      Van de tests die ik gezien heb is de Sigma veruit de slechtste als het op scherpte, contrast en beeldvervorming aankomt (en het verschil is echt wel groot).

      Alleen als het echt niet anders kan zou ik die meenemen. Als je het gewicht tot een minimum moet beperken, of als er plaatsgebrek is, dan zou je voor de Sigma kunnen kiezen.

      De enige goede 18-200 met beeldstabilisatie is op dit ogenblik de Nikon-versie, maar die zal niet passen op een Canon.

      Misschien maakt Canon ooit nog wel zo'n EF-S 18-200 IS, maar ik denk dat ze liever de EF 28-300 L IS verkopen aan de professionals (of amateurs met een groter budget) die een groot zoombereik in één lens willen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: IS/OS versus goeie optiek?

        Denk niet dat ik gigantisch veel foto's zal moeten maken bij weinig licht, of het moet eens zijn bij zonsopgang ed. Vraag me alleen af of de IS/OS geen noodzaak wordt.
        Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

        Comment

        Working...
        X