Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

graag raad voor prime

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: graag raad voor prime

    Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
    post anders eens fotos, leg uit hoe je ze gemaakt hebt en wat je stoort aan het resultaat

    soms (lees vaak) is het kopen van nieuwe/beter/ander/duurder materiaal niet dé oplossing maar is investeren in kennis interessanter

    als je bang bent om de "sfeer kapot te flitsen" kan het mss nuttig zijn om beter te leren flitsen

    just my 2 cent

    TravelToy




    sluitertijd: 1
    diafragma f/5,6
    belichtingscompensatie: 5
    brandpuntsafstand: 55
    iso: 3200
    uit de hand getrokken


    getrokken bij valavond.








    sluitertijd: 0,769
    diafragma f/3,5
    belichtingscompensatie: 5
    brandpuntsafstand: 18
    iso: 3200
    uit de hand getrokken

    verlichting: enkel kaarslicht.
    Nikon D3100 + Nikon 18-55mm VR f3.5-5.6G DX AF-S + Nikon 55-300mm VR f4,5-5,6G ED AF-S DX + SB-700

    Comment


    • #17
      Re: graag raad voor prime

      Sluitertijden van 1s (of bijna) kun je nooit uit de hand doen... Ook zijn het altijd bewegende onderwerpen. (paard, groep mensen, ...)
      Dus als je Shutter Priority gebruikt, zet deze dan zeker op 1/40 s, met een lopend paard zelfs nog hoger.
      Ik zou hier gaan voor een goede flits.
      Met de 35mm 1.8 ga je bij de eerste foto wel een beter resultaat krijgen, maar bij de 2de foto krijg je op 1.8 maar max 1 persoon scherp.
      Nikon D700 ; D7000 ; Sigma 17-35 2.8-4 ; Nikon 50mm 1.8 ; Sigma 70-200 2.8

      Comment


      • #18
        Re: graag raad voor prime

        Als je graag genoeg scherptediepte hebt, is flits inderdaad aangeraden...
        Kijk hier eens: http://www.fotokonijnenberg.be/produ...max-od-t4.html
        Die heb ik ook, en heeft al goed dienst gedaan op familiefeestjes in donkere ruimtes, omdat ik daar met mijn f/2.8 voor groepsfoto's niets kon doen.
        Canon 50D, Sigma 17-50 2.8, canon 70-300 IS, 430EXII, Cactus triggers en wat filters...
        Panasonic GH3 met 14-140

        Comment


        • #19
          Re: graag raad voor prime

          Oorspronkelijk geplaatst door MikeNeyens Bekijk bericht
          Daar gaat de TS niet veel aan hebben met zijn Nikon D3100.
          Een SB700 zal beter zijn...
          Nikon D700 ; D7000 ; Sigma 17-35 2.8-4 ; Nikon 50mm 1.8 ; Sigma 70-200 2.8

          Comment


          • #20
            Re: graag raad voor prime

            Een externe flits zoals de SB700 zal voor de toepassingen die jij aanhaalt een waardevolle aanvulling zijn. Hiermee kan je dan indirect gaan inflitsen via plafond of muur waardoor je de sfeer niet uit je foto zal kapotflitsen.
            Die 35mm heb ik ook nog gehad op mij D300 en is inderdaad een zeer fijn objectief voor de prijs, kan je niets meer verkeerd doen. Het is echter wel belangrijk, zoals eerder gezegd, dat je de groep scherp houdt. Hierdoor helpt je de grotere diafragmaopening niet mee vooruit. Als je gaat inflitsen kan je voor een kleiner diafragmaopening kiezen om het geheel wel scherp te krijgen. Wil je echt voor een nieuw opbjectief gaan, zou ik eerder gaan voor een 24mm objetief ipv 35mm voor jouw toepassing. Omgerekend naar Aps-c sensorformaat geeft je dat een 35mm. Het grote voordeel is dat je hiermee meestal net iets meer van je omgeving kan meenemen dan een 35mm (50mm op full frame). Bijkomend voordeel is dat de scherptediepte groter is bij eenzelfde diafragmaopening. Dwz dat bij diafragma 3.5 bvb er meer scherptediepte zal zijn op een 24 dan op een 35mm,. Bovendien kan je een iets langere sluitertijd hanteren uit de hand voor je bewegingsonscherpte krijgt.
            Ik heb enkel primes op mijn D700 en voor all-round toepassingen bij uitstap of feestjes oid zit de 35mm (2.0 Af-D) er meer op dan de 50mm (1.4 AF-D). Wanneer ik meer individuele foto's maak van personen zal ik meer naar de 50mm neigen.
            Nikon D700, wat glas en Sony RX100
            BD2424BE
            Klik voor meer!

            Comment


            • #21
              Re: graag raad voor prime

              Oh, sorry, ik zat met het topic van de canon 7D in mijn hoofd...
              Dan is die inderdaad beter.

              En een diffusor is ook wel aan te raden.
              Canon 50D, Sigma 17-50 2.8, canon 70-300 IS, 430EXII, Cactus triggers en wat filters...
              Panasonic GH3 met 14-140

              Comment


              • #22
                Re: graag raad voor prime

                De voorbeeldfoto's laten maar eens zien hoe moeilijk het is om met available light foto's te maken, zeker met een kitlens. Natuurlijk kun je met een goede flitstechniek heel mooie foto's maken, maar dit soort dingen zijn met een flits ook gedoemd te mislukken.
                Wat je kunt zien is dat je met een tijd van rond de 1 sec. werkt op iso 3200. Een hogere isostand is op een D3100 echt niet mooi, dus niet direct een oplossing. Met een lichtsterke prime kom je 3 stops lichtsterker uit, maar daarmee wordt 1/1 seconde dus 1/8 seconde.
                Het gaat dus wel iets schelen maar je komt er niet. Overigens denk ik dat een 1.8 35mm inderdaad een leuke en betaalbare oplossing kan zijn.
                Maar om in de gegeven situaties bruikbare platen te schieten moet je dus echt een torstel hebben met een toonbare iso 12.800 of hoger EN een 1.4 lens. Alleen daarmee bereik je de 6 stops winst die nodig zijn om van die hele seconde 1/60 te maken. Dan heb je nog 1 stop over om bv de eerste foto met 1/30s iets ruimer te belichten, want die is behoorlijk onderbelicht. Die ene stop gaat daarvoor nog niet genoeg zijn.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #23
                  Re: graag raad voor prime

                  Oorspronkelijk geplaatst door diabolix Bekijk bericht
                  Een externe flits zoals de SB700 zal voor de toepassingen die jij aanhaalt een waardevolle aanvulling zijn. Hiermee kan je dan indirect gaan inflitsen via plafond of muur waardoor je de sfeer niet uit je foto zal kapotflitsen.
                  Die 35mm heb ik ook nog gehad op mij D300 en is inderdaad een zeer fijn objectief voor de prijs, kan je niets meer verkeerd doen. Het is echter wel belangrijk, zoals eerder gezegd, dat je de groep scherp houdt. Hierdoor helpt je de grotere diafragmaopening niet mee vooruit. Als je gaat inflitsen kan je voor een kleiner diafragmaopening kiezen om het geheel wel scherp te krijgen. Wil je echt voor een nieuw opbjectief gaan, zou ik eerder gaan voor een 24mm objetief ipv 35mm voor jouw toepassing. Omgerekend naar Aps-c sensorformaat geeft je dat een 35mm. Het grote voordeel is dat je hiermee meestal net iets meer van je omgeving kan meenemen dan een 35mm (50mm op full frame). Bijkomend voordeel is dat de scherptediepte groter is bij eenzelfde diafragmaopening. Dwz dat bij diafragma 3.5 bvb er meer scherptediepte zal zijn op een 24 dan op een 35mm,. Bovendien kan je een iets langere sluitertijd hanteren uit de hand voor je bewegingsonscherpte krijgt.
                  Ik heb enkel primes op mijn D700 en voor all-round toepassingen bij uitstap of feestjes oid zit de 35mm (2.0 Af-D) er meer op dan de 50mm (1.4 AF-D). Wanneer ik meer individuele foto's maak van personen zal ik meer naar de 50mm neigen.
                  Oorspronkelijk geplaatst door Niki VK Bekijk bericht
                  Daar gaat de TS niet veel aan hebben met zijn Nikon D3100.
                  Een SB700 zal beter zijn...
                  Oorspronkelijk geplaatst door Niki VK Bekijk bericht
                  Sluitertijden van 1s (of bijna) kun je nooit uit de hand doen... Ook zijn het altijd bewegende onderwerpen. (paard, groep mensen, ...)
                  Dus als je Shutter Priority gebruikt, zet deze dan zeker op 1/40 s, met een lopend paard zelfs nog hoger.
                  Ik zou hier gaan voor een goede flits.
                  Met de 35mm 1.8 ga je bij de eerste foto wel een beter resultaat krijgen, maar bij de 2de foto krijg je op 1.8 maar max 1 persoon scherp.
                  Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                  Veel mensen zijn allergisch voor statieven in huis, en dat is begrijpelijk. Maar ergens steun vinden, of, nog veel beter, een monopod gebruiken, daar win je ook stops mee. Beeldstabilisatie bestaat al heel lang...
                  De goede foto maak je niet met een VR lens, noch met een snelle prime, noch met hoge ISO's, noch met een flits, maar met een combinatie van dit alles, en daarvoor heb je wat kennis en ondervinding nodig.
                  Vroeger, toen al die prachtige automatismes nog niet bestonden, en je met een volledig manuele camera (reflex, meetzoeker...) werkte, ging je er niet van uit dat alles vanzelf gaat. Vandaag wordt je voorgespiegeld dat iedereen die nog nooit een camera vastgehouden heeft, na 5 minuten de grootste pro evenaart. Dit geldt ook buiten de fotografie.
                  Zoals hierboven gezegd is, leer met je flits en ander materiaal omgaan alvorens je verder investeert. Zwevezele en Kalmthout zijn ook niet in één dag gebouwd (altijd Rome en Parijs...)
                  Oorspronkelijk geplaatst door zeekonijn Bekijk bericht
                  Ik stem ook voor 'beter leren flitsen'.

                  Onderschat ook het belang van de VR in je kitlens niet. Op 35mm is de prime 3 stops sneller (f/5 op je kitlens), maar reken op zeker 2 stops winst door de VR. Uiteraard counter je daar de beweging van je onderwerp niet mee, maar als je vraagt om effe stil te zitten kun je nog scherpe foto's krijgen op 1/10. Met de prime op f/1.8 krijg je dan een sluiter van 1/80. Daar kan je nog 1 stop mee omhoog naar 1/40e, maar daar stopt het dan ook.

                  Tweede bedenking. Op f/1.8 en binnen, dus redelijk dichtbij, is je DOF zo klein dat wat je wint door snellere sluitertijd, je weer verliest omdat de helft van je onderwerp buiten het scherptediepteveld valt.
                  Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
                  post anders eens fotos, leg uit hoe je ze gemaakt hebt en wat je stoort aan het resultaat

                  soms (lees vaak) is het kopen van nieuwe/beter/ander/duurder materiaal niet dé oplossing maar is investeren in kennis interessanter

                  als je bang bent om de "sfeer kapot te flitsen" kan het mss nuttig zijn om beter te leren flitsen

                  just my 2 cent

                  TravelToy
                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                  De voorbeeldfoto's laten maar eens zien hoe moeilijk het is om met available light foto's te maken, zeker met een kitlens. Natuurlijk kun je met een goede flitstechniek heel mooie foto's maken, maar dit soort dingen zijn met een flits ook gedoemd te mislukken.
                  Wat je kunt zien is dat je met een tijd van rond de 1 sec. werkt op iso 3200. Een hogere isostand is op een D3100 echt niet mooi, dus niet direct een oplossing. Met een lichtsterke prime kom je 3 stops lichtsterker uit, maar daarmee wordt 1/1 seconde dus 1/8 seconde.
                  Het gaat dus wel iets schelen maar je komt er niet. Overigens denk ik dat een 1.8 35mm inderdaad een leuke en betaalbare oplossing kan zijn.
                  Maar om in de gegeven situaties bruikbare platen te schieten moet je dus echt een torstel hebben met een toonbare iso 12.800 of hoger EN een 1.4 lens. Alleen daarmee bereik je de 6 stops winst die nodig zijn om van die hele seconde 1/60 te maken. Dan heb je nog 1 stop over om bv de eerste foto met 1/30s iets ruimer te belichten, want die is behoorlijk onderbelicht. Die ene stop gaat daarvoor nog niet genoeg zijn.

                  Als ik het zo lees is de flits een betere optie dan de prime die ik ingedachte had.
                  Als ik een flits zou gebruiken heb ik dan de sfeer en de gezelligheid van het kaarslicht in de foto.
                  Ik heb ook vernomen dat je beter af bent met een flits(in mijn geval nikon) van het merk van de body dan een Metz. Is dat zo? En waarom?
                  Ik zit nu te denken in de toekomst dat het wel interessant zou zij moest ik de flits kunnen gebruiken op een statief i.p.v. op de body. Eventueel samen met de ingebouwde flits?
                  Alle raad en ervaring is welkom.

                  Alvast bedankt,
                  Kris.
                  Nikon D3100 + Nikon 18-55mm VR f3.5-5.6G DX AF-S + Nikon 55-300mm VR f4,5-5,6G ED AF-S DX + SB-700

                  Comment


                  • #24
                    Re: graag raad voor prime

                    Je probeert een beetje het onmogelijke te doen in je vb'n.
                    Zelfs met een voor jouw camera hoge iso geraak je nog lang niet laag genoeg in sluitertijd. Een lens die lichtsterker is gaat je niet voldoende helpen.

                    Een statief is altijd de beste manier als het donker is, maar met mensen helpt dat niet echt.
                    Eigenlijk wil jij een body met supergoeie iso performance.

                    Flitsen kan in sommige situaties helpen, zoals de foto binnen. Echter het kaarslicht ga je verliezen.
                    T'is een compromis.
                    Je kan een niet nikon flits nemen, maar neem 1 die iTTL ondersteund.
                    Je kan die ook op een statief gebruiken als off-camera flash, maar dan ga je moeten slave flitsen, en manueel.
                    Tenzij je wireless ttl triggers hebt, of een lange ttl kabel.

                    Kijk daarvoor even rond in het strobist subforum !
                    Nikon shooter - Samyang fan

                    Comment


                    • #25
                      Re: graag raad voor prime

                      Waardoor veel mensen foto's doodflitsen is door een aantal factoren maar één van de grootste problemen is de kleur van het licht, de kleur van de kaarsen is veel warmer dan dat van een flitser.
                      Net zoals gloeilampen bijv. die zijn ook warmer van kleur.
                      Als je daar dus hard gaat flitsen verstoort dat witte licht heel de sfeer, je zal zelfs de kaarsjes niet meer zien.
                      En om dat kleurverschil op te heffen heb je de kleurfiltertjes die bij een sommige flitsen zitten.
                      Dat zijn er echter maar een paar (zonlicht, tl, enz) en je kan er dus nog meerdere voor je toepassing bijkopen.
                      En dan komt het pas echt op oefenen aan want mooi flitsen is een moeilijk onderdeel van fotograferen.
                      Je doet het bijv. ism hoge iso's en zo groot mogelijke diafragma's (als je gewenste dof toelaat), dus liefst ism een lichtsterke lens, als het kan groothoek dan heb je zowiezo een grotere dof en kan je diafragma verder open.
                      Het is echt een combinatie van factoren en ervaring doet wonderen.
                      veel succes
                      D800 en een goed glasservies

                      Comment


                      • #26
                        Re: graag raad voor prime

                        Oorspronkelijk geplaatst door Kris Annaert Bekijk bericht
                        Als ik het zo lees is de flits een betere optie dan de prime die ik ingedachte had.
                        Als ik een flits zou gebruiken heb ik dan de sfeer en de gezelligheid van het kaarslicht in de foto.
                        met flits werken is een kunst op zich... zeker niet makkelijk. Om kaarslicht of gloeilamplicht te ondersteunen moet je een CTO gel op je flits plaatsen, zodat de kleurtemperatuur gelijk wordt.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                        Een statief is altijd de beste manier als het donker is, maar met mensen helpt dat niet echt.
                        een statief doet wonderen als het te donker is!! zie vb met lange sluitertijd:




                        Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                        En dan komt het pas echt op oefenen aan want mooi flitsen is een moeilijk onderdeel van fotograferen.
                        inderdaad... dus denk ik dat je sneller resultaat zal halen met een lichtgevoelige lens en een statief.
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #27
                          Re: graag raad voor prime

                          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                          een statief doet wonderen als het te donker is!! zie vb met lange sluitertijd:
                          De persoon in de foto is onscherp en zijn handen maken een voor mij storende ghosting.
                          Hier heb je dan nog maar 1 persoon inbeeld .....
                          Nikon shooter - Samyang fan

                          Comment


                          • #28
                            Re: graag raad voor prime

                            Er bestaat geen wondermiddel voor - in dit geval - fotograferen bij weinig licht. Soms is flitsen, al dan niet met CTO filters, de beste optie, een andere keer een groot diafragma, of een statief, of hoge ISO's. Of een combinatie, en wat en hoe je combineert, dat leer je door te leren, te lezen en te experimenteren. Creëer thuis eens een kaarslichtsfeertje, en probeer met alle mogelijkheden die je nu (dus zonder extra kosten) in huis hebt. Gebruik gerust je cameraflitsje, zet er een papiertje voor om het licht te spreiden en iets geels (cellofaan van peperkoek...), steun je camera op een paar boeken... Wees inventief, dat is ook een (dikwijls over het hoofd geziene) hoeksteen van fotografie.
                            Zo zul je leren wat je eigenlijk mist, niet door materiaal te kopen en vast te stellen dat dit het probleem niet oplost (of later te concluderen dat je dit eenvoudig kon aanpakken zonder een cent uit te geven).
                            NB: ik en vele anderen hebben genoeg spullen liggen (of intussen verkocht) die amper of nooit gebruikt zijn. Dat heet "ervaringsdeskundigheid"
                            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                            Comment


                            • #29
                              Re: graag raad voor prime

                              Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                              Er bestaat geen wondermiddel voor - in dit geval - fotograferen bij weinig licht. Soms is flitsen, al dan niet met CTO filters, de beste optie, een andere keer een groot diafragma, of een statief, of hoge ISO's. Of een combinatie, en wat en hoe je combineert, dat leer je door te leren, te lezen en te experimenteren. Creëer thuis eens een kaarslichtsfeertje, en probeer met alle mogelijkheden die je nu (dus zonder extra kosten) in huis hebt. Gebruik gerust je cameraflitsje, zet er een papiertje voor om het licht te spreiden en iets geels (cellofaan van peperkoek...), steun je camera op een paar boeken... Wees inventief, dat is ook een (dikwijls over het hoofd geziene) hoeksteen van fotografie.
                              Zo zul je leren wat je eigenlijk mist, niet door materiaal te kopen en vast te stellen dat dit het probleem niet oplost (of later te concluderen dat je dit eenvoudig kon aanpakken zonder een cent uit te geven).
                              NB: ik en vele anderen hebben genoeg spullen liggen (of intussen verkocht) die amper of nooit gebruikt zijn. Dat heet "ervaringsdeskundigheid"
                              Een wijze en goede raad, vooral de NB klinkt bekend
                              D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                              Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                              Flickr - JAlbum

                              Comment


                              • #30
                                Re: graag raad voor prime

                                Oorspronkelijk geplaatst door ericvanhout Bekijk bericht
                                Een wijze en goede raad, vooral de NB klinkt bekend
                                +1

                                en hoe meer ik leer ,hoe meer dingen die ik ontdek die ik nog niet kan
                                D800 en een goed glasservies

                                Comment

                                Working...
                                X