Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

goed focussen bij slecht licht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • goed focussen bij slecht licht

    Ik zei door de bomen het bos niet meer, vandaar dat ik hier iets post. Momenteel heb ik (ondermeer) een EF 35 mm f2 (met een 350D) Prachtlensje, superscherp, klein, licht, alleen naar mijn smaak net iets te weinig hoek. Ik wil dus een iets wijder alternatief ( 24 of 28 mm ) lichtsterk (max f2.8) aanschaffen, met een minimale scherpstelafstand van niet meer dan 30 cm. (een kleine tele zoals 17-35 of zo eventueel is ook te overwegen) Betaalbaarheid is ook meegenomen (dus geen 17-55 L IS), maar belangrijk is het goed focussen in slecht licht ( in samenwerking met een 350D). Mijn huidige 35 mm begint nogal vaak te 'hunten' in slecht licht. Met slecht licht bedoel ik zoiets als in een gezellig café. Ik vraag me af of een minder lichtsterke lens (zoals de vrij nieuwe 18-55 IS) met IS een goed alternatief is. De specs van de meeste alternatieven zijn vlot terug te vinden, maar zelden is iets te vinden over hoe vlot een lens scherp stelt bij minder goed licht...Iemand tips ?

  • #2
    Re: goed focussen bij slecht licht

    Als de EF-S 17-55 f2,8 IS (het is geen "L"-lens) te duur is, dan kan je nog kiezen tussen de Sigma 18-50 f2,8 EX DC en de Tamron 17-50 f2,8 XR DI.

    Die kosten ongeveer 400 euro.

    De camerabody speelt ook een gote rol als het moeilijker wordt om scherp te stellen. De 40D heeft bijvoorbeeld een sterk verbeterd AF-systeem dat sneller is, en bij weinig licht werkt dat ook sneller en nauwkeuriger.

    In de meeste cafe's zou je toch moeten kunnen scherpstellen met een f 2,8-lens (als je niet op te donkere onderwerpen wil scherpstellen natuurlijk).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: goed focussen bij slecht licht

      De lens gaat enkel helpen om scherp te stellen als ze lichtsterker is. Hoe lichtsterker hoe gemakkelijker je in donkere omstandigheden zal kunnen scherpstellen.

      De snelheid van scherpstellen kan de lens ook beinvloeden maar dat gaat niet helpen als het te donker is of er te weinig contrast is.

      En dat is dus eigenlijk een tip. Ook in het donker kan je vaak scherpstellen als je maar genoeg contrast hebt. Ga dus op zoek naar contrast om scherp te stellen op je onderwerp.
      Kan soms misschien wel eens helpen.

      Comment


      • #4
        Re: goed focussen bij slecht licht

        mij hebben ze eens gezegd, dat je de iso moet opkrikken als je lens slecht of niet scherpsteld. En het helpt echt!

        voor de rest weet ik zel niet zoveel van lenzen, welke goed zijn of niet...
        No rules. Great shots.
        -
        Online

        Comment


        • #5
          Re: goed focussen bij slecht licht

          Oorspronkelijk geplaatst door GlennVerbraeken Bekijk bericht
          mij hebben ze eens gezegd, dat je de iso moet opkrikken als je lens slecht of niet scherpsteld. En het helpt echt!

          voor de rest weet ik zel niet zoveel van lenzen, welke goed zijn of niet...
          Nou, da's technisch onmogelijk hoor. Je LENS stelt scherp, niet je sensor (ISO-waarden hebben enkel met de sensor te maken). Er komt niet meer licht je lens binnen (de enige factor die hier telt) omdat je ISO-waarde omhoog gaat.
          ______
          www.vue.photo

          Comment


          • #6
            Re: goed focussen bij slecht licht

            Dit zou wel eens een goede tip kunnen zijn, ga het vanavond zeker proberen. De lens stelt scherp, inderdaad, maar dit wordt gestuurd door de processor in de body. (dacht ik) En scherpstellen gebeurt aan de hand van contrastverschillen. Hoe beter de sensor deze verschillen 'ziet', hoe sneller scherpgesteld zou moeten worden. Klinkt in ieder geval logisch...

            Comment


            • #7
              Re: goed focussen bij slecht licht

              Je sensor doet niks anders dan het licht dat binnenkomt registreren. Da's alles. je lens focust, en of die dat al dan niet goed en snel doet in ongunstige omstandigheden, ligt (bij eenzelfde type lens) enkel aan het diafragma. Een 2.8 stelt beter scherp in donkere omstandigheden dan een 4.0. Met je ISO-waarde heeft het hoegenaamd niks te maken.
              ______
              www.vue.photo

              Comment


              • #8
                Re: goed focussen bij slecht licht

                De lens stelt natuurlijk niet scherp, dat doet de camera door de lens te verstellen. De scherpte wordt niet op 'de' sensor(geen LV) gemeten, maar door een speciale AF meetcel in de bodem van de camera. Het licht komt daar door een spiegeltje acheterop je gewone spiegel die daar half doorlatend is.
                Last edited by hjanssen; 22 maart 2008, 10:45.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: goed focussen bij slecht licht

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  De lens stelt natuurlijk niet scherp, dat doet de camera door de lens te vertellen. De scherpte wordt niet op 'de' sensor(geen LV) gemeten, maar door een speciale AF meetcel in de bodem van de camera. Het licht komt daar door een spiegeltje acheterop je gewone spiegel die daar half doorlatend is.
                  In dat geval maakt de ingestelde ISO niets uit, iets wat ik zojuist op 't eerste zicht met wat snelle testjes al merkte. Jammer.

                  Comment


                  • #10
                    Re: goed focussen bij slecht licht

                    Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                    Je sensor doet niks anders dan het licht dat binnenkomt registreren. Da's alles. je lens focust, en of die dat al dan niet goed en snel doet in ongunstige omstandigheden, ligt (bij eenzelfde type lens) enkel aan het diafragma. Een 2.8 stelt beter scherp in donkere omstandigheden dan een 4.0. Met je ISO-waarde heeft het hoegenaamd niks te maken.

                    Dit hangt ook van de lens af!

                    Mijn 17-40 f4 en 70-200 f4 stellen veel sneller en accurater scherp dan mijn 50mm 1.8 die heel veel hunt, of mjn vorige Tamron 17-50 2.8 en 28-75 2.8.
                    Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: goed focussen bij slecht licht

                      Uit ervaring kan ik zeggen dat de Tamron, toch lichtsterk met zijn f2,8, wel degelijk al eens last heeft van hunten .

                      Als snelle en goede focus je doel is vrees ik dat je toch zal moeten sparen tot die 17-55 f/2,8 IS van Canon in je budget past .

                      Stefan
                      EOS400D & 40D en glas allerhande van 12 tot 400mm .

                      Comment


                      • #12
                        Re: goed focussen bij slecht licht

                        Oorspronkelijk geplaatst door Aestiva Bekijk bericht
                        Dit hangt ook van de lens af!

                        Mijn 17-40 f4 en 70-200 f4 stellen veel sneller en accurater scherp dan mijn 50mm 1.8 die heel veel hunt, of mjn vorige Tamron 17-50 2.8 en 28-75 2.8.
                        Dat verschil heb je omdat de 17-40 en 70-200 ook USM motoren hebben. Als je snelle accurate en stille focus wil kan je altijd best voor USM uitgeruste lenzen gaan.

                        Comment


                        • #13
                          Re: goed focussen bij slecht licht

                          Oorspronkelijk geplaatst door Stefan R Bekijk bericht
                          Uit ervaring kan ik zeggen dat de Tamron, toch lichtsterk met zijn f2,8, wel degelijk al eens last heeft van hunten .
                          Ik heb vroeger hetzelfde gemerkt toen ik de Tamron 28-75 f2,8 nog gebruikte. Die had ook meer licht nodig om scherp te stellen dan de Sigma 18-50 f2,8 EX DC en de Sigma 70-200 f2,8 EX.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: goed focussen bij slecht licht

                            Ik bezit sinds twee weken de Canon EF 17-55 F2.8 IS en deze focust zeer goed onder mindere licht omstandigheden. Dit viel me op vanaf de eerste dag. Erg duur maar een top lens. Heb al verschillende Sigma lenzen gehad en die neigen toch meer naar hunten als de originele canon lenzen.
                            Mvg, drh

                            "Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

                            Comment


                            • #15
                              Re: goed focussen bij slecht licht

                              je kan er ook die flitssturing (st-e2) opzetten: die stuur een ir (?) pilootlicht waardoor je AF ahw toch ziet in het donker.
                              Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                              Comment

                              Working...
                              X