Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Front - backfocus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Front - backfocus

    Heb op mijn nieuwe macrolens een test gedaan op het focuspunt . Aangezien ik nog nieuw ben op gebied van fotografie en aanverwanten weet ik niet in hoeverre de focus uit het midden mag gaan . Is dit aanvaardbaar of moet ik om een correctie vragen ?



    Grtz .

    Dirk .
    Nikon D90 - 18-105mm - Sigma 150mm Macro

  • #2
    Re: Front - backfocus

    Dat ziet er volgens mij helemaal normaal uit.
    Maar scherpstellen op een onderwerp dat 45° verdraaid zit ten opzichte van de camera (blad papier) geeft niet altijd de gewenste resultaten. Daarom test ik de lenzen altijd op deze manier:
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Front - backfocus

      Bedankt voor de reactie , is inderdaad maar een klein beetje , en weet ook niet hoeveel " aanvaardbaar " is .
      Zal ook eens proberen op uw manier .

      Grtz .

      Dirk .
      Nikon D90 - 18-105mm - Sigma 150mm Macro

      Comment


      • #4
        Re: Front - backfocus

        Ik vind zelf dit net wat te veel afwijking.

        Maar, is de aanduidng van het AF punt in de zoeker exact gelijk aan het eigenlijke AF punt van de camera?
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: Front - backfocus

          Mij lijkt het perfect : 1/3 front en 2/3 back
          Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

          Comment


          • #6
            Re: Front - backfocus

            Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk bericht
            Mij lijkt het perfect : 1/3 front en 2/3 back
            Dat doet in het geheel niet terzake.

            Comment


            • #7
              Re: Front - backfocus

              Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
              Dat doet in het geheel niet terzake.
              Maar waarom niet?
              Omdat de foto onder een hoek van ongeveer 45 graden is gemaakt?
              Of omdat bij een brandpuntsafstand van 150 mm de verdeling van dof ongeveer 50-50% is?
              Of nog een andere reden?

              Comment


              • #8
                Re: Front - backfocus

                Als je kijkt wie die opmerking post, doet het inderdaad niets ter zake.
                Last edited by zoltan; 27 februari 2011, 18:01.
                Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

                Comment


                • #9
                  Re: Front - backfocus

                  We kunnen het ook omdraaien: waarom denk jij dat er in dit geval sprake moet zijn van een 1/3 en 2/3 verhouding van het DOF?

                  Ik twijfel of dat correct is omdat onder een hoek van ongeveer 45 graden is gefotografeerd.
                  Daarnaast twijfel ik ook omdat volgens een tabel op Cambridge in Colour de verdeling van DOF ongeveer 50-50 is bij deze brandpuntsafstand (150 mm)
                  (Ik heb de tutorials van Cambridge in colour hoog staan moet ik erbij vermelden)



                  Omdat ik twijfel gaat het me dus meer om de onderbouwing, of die van jou komt of van KeesKanon is me om het even.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Front - backfocus

                    Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                    Maar waarom niet?
                    Omdat de foto onder een hoek van ongeveer 45 graden is gemaakt?
                    Of omdat bij een brandpuntsafstand van 150 mm de verdeling van dof ongeveer 50-50% is?
                    Of nog een andere reden?
                    Het punt waar de grootste scherpte ligt , bepaalt of er sprake is van front- dan wel backfocus.
                    En dat moet/kan je niet aflezen uit de verdeling van scherpe-minder scherpe gebieden.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Front - backfocus

                      Oke, eigenlijk logisch maar zelf was ik er niet opgekomen.
                      Bedankt voor je antwoord Kees.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Front - backfocus

                        Black B., maar hoe weet jij op welke batterij je precies hebt scherpgesteld? Het kan toch dat je AF iets anders heeft opgepikt in de scherpstelzone?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Dat ziet er volgens mij helemaal normaal uit.
                        Maar scherpstellen op een onderwerp dat 45° verdraaid zit ten opzichte van de camera (blad papier) geeft niet altijd de gewenste resultaten. Daarom test ik de lenzen altijd op deze manier:

                        Comment


                        • #13
                          Re: Front - backfocus

                          Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                          Het punt waar de grootste scherpte ligt , bepaalt of er sprake is van front- dan wel backfocus.
                          En dat moet/kan je niet aflezen uit de verdeling van scherpe-minder scherpe gebieden.
                          Hier heb je helemaal gelijk Kees.

                          Dus is het voorbeeld van TS betrekkelijk tot heel goed te noemen, zo laten niets aan de hand zou ik zeggen.

                          1/3 Vóór 2/3 achter is een optische regel, en daar voldoet het plaatje aan.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Front - backfocus

                            Oorspronkelijk geplaatst door Joris Elvenboom Bekijk bericht
                            Black B., maar hoe weet jij op welke batterij je precies hebt scherpgesteld? Het kan toch dat je AF iets anders heeft opgepikt in de scherpstelzone?
                            Als je één scherpstelpunt gebruikt, dan weet je toch zelf wel op welke batterij je hebt scherpgesteld??

                            Je moet die test niet doen met alle AF-punten tegelijk ingeschakeld, want dan weet je inderdaad niet waar de camera heeft scherpgesteld...
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Front - backfocus

                              Maar elk scherpstelpunt is eigenlijk een scherpstelzone. Als die zone overlapt met de batterij ervoor (of die erna), dan stelt je camera misschien daarop scherp, het hangt af van het AF-algoritme.

                              (Men kan de afmetingen van die scherpstelzone(s) zelf onderzoeken, door bv. scherp te stellen op een egale muur. De camera kan dit niet, maar dan schuif je beetje bij beetje op, richting deurstijl bv. . Op een gegeven ogenblik zal de camera wel kunnen scherpstellen en dat betekent dat de grens van een scherpstelzone is bereikt.)

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Als je één scherpstelpunt gebruikt, dan weet je toch zelf wel op welke batterij je hebt scherpgesteld??

                              Comment

                              Working...
                              X