Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

filter vs lensdop op canon 10-22

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • filter vs lensdop op canon 10-22

    Ik heb nog geen uv filter gekocht op mijn nieuwe 10-22, maar wil dit keer niet verrast worden door feit dat lensdop er dan niet op past. Dit is nl het geval met mijn polar.filter Hoya pro1 die ik soms op m'n 24-105 gebruik. Ik heb op een oudere discussie echter hier teruggevonden dat dat probleem niet bij hoya maar wel bij B+W zou optreden.
    Klopt dit nu of niet ? Zou natuurlijk kunnen dat bij de Hoya UV dit inderdaad geen probleem is , maar dan dus wel bij de polar filter zoals ikzelf vaststel. Voor m'n 24-105 hoef ik geen uv filter omdat ik de lenshood er steeds opzet, maar maak me wat zorgen of een aanschaf van enkel een hood voor de 10-22 wel voldoende beveiliging geeft (is geloof ik stuk korter). thx voor advies.

  • #2
    Re: filter vs lensdop op canon 10-22

    Ik had op mijn Sigma 10-20 zowel een Hoya pro UV en pola zonder vignetering.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: filter vs lensdop op canon 10-22

      ik begrijp je antwoord niet goed - ik wil feitelijk vooral weten of over een 77mm hoya uv filter , de canon lensdop past. of bedoel je dat de hood niet nodig is ?

      Comment


      • #4
        Re: filter vs lensdop op canon 10-22

        Voor die lens worden er idd extra dunne filters verkocht, waarop de oorspronkelijke lenskap niet meer past.
        In de plaats wordt een plastic versie gemonteerd. Niet zo elegant maar wel doeltreffend.

        Als ik BD een beetje kan inschatten komt hierna iemand die het gebruik van filters zal afbreken.

        Succes verder.

        Alain,

        Comment


        • #5
          Re: filter vs lensdop op canon 10-22

          Normale filters zijn steeds voorzien van inwendige schroefdraad waarmee je meerdere filters op elkaar kan schroeven of de originele lensdop plaatsen. Zowel bij B+W als Hoya is het dus geen enkel probleem om je originele Canon-lensdop te gebruiken.

          Het probleem ontstaat bij de zeer dunne filters - slimline filters. Objectieven met een extreme groothoek zoals de Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM kunnen vignettering vertonen bij normale filters. Bij de 10-22 is dat bijvoorbeeld het geval tussen 10 en ongeveer 13 millimeter afhankelijk van de diafragma-opening en de dikte van het filter. Om dat effect tegen te gaan moet je dus een dunner filter gebruiken. De B+W slimline filters hebben echter geen inwendige schroefdraad. Daar kun je dus niet je originele lensdop op kwijt. Je kunt enkel de bijgeleverde B+W lensdop gebruiken die werkelijk waardeloos is - ze valt vanzelf weer van het filter. De B+W slimline filters zijn, net als de normale versies ervan, filters met uitstekende optische eigenschappen maar het lensdopprobleem is een flinke afknakker. Reden genoeg voor velen om het filter links te laten liggen of te vervangen door een slimline filter van een ander merk. De slimline filters van Hoya bijvoorbeeld hebben geen echte inwendige draad, maar wel een groef waarin de originele lensdop zonder enig probleem vastklikt alsof het een normaal filter was.

          Update: Blijkbaar heeft B+W na al die jaren toch eindelijk slimline filters gemaakt waarop de originele lensdop past - zie het bericht van Otto Knap iets verder in de thread. Let wel, de oude worden nog steeds verkocht - het gaat om een nieuwe reeks.
          Last edited by revtor; 7 mei 2010, 09:51. Reden: post Otto Knap

          Comment


          • #6
            Re: filter vs lensdop op canon 10-22

            Oorspronkelijk geplaatst door Lenty007 Bekijk bericht
            In de plaats wordt een plastic versie gemonteerd. Niet zo elegant maar wel doeltreffend.
            Alle lensdoppen zijn van plastic en die op slimfilter zijn niet zo doeltreffend, want je bent ze altijd kwijt.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: filter vs lensdop op canon 10-22

              je kan je nu de vraag stellen... wat zal m'n lens het best beschermen... lens dop en lens kap... of de uv filter (ik neem aan dat je de uv filter er opzet omwille van bescherming, vermits de sensors niet UV gevoelig blijken te zijn)
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: filter vs lensdop op canon 10-22

                Oorspronkelijk geplaatst door Montis Bekijk bericht
                Ik heb nog geen uv filter gekocht op mijn nieuwe 10-22, maar wil dit keer niet verrast worden door feit dat lensdop er dan niet op past. Dit is nl het geval met mijn polar.filter Hoya pro1 die ik soms op m'n 24-105 gebruik. Ik heb op een oudere discussie echter hier teruggevonden dat dat probleem niet bij hoya maar wel bij B+W zou optreden.
                Klopt dit nu of niet ? Zou natuurlijk kunnen dat bij de Hoya UV dit inderdaad geen probleem is , maar dan dus wel bij de polar filter zoals ikzelf vaststel. Voor m'n 24-105 hoef ik geen uv filter omdat ik de lenshood er steeds opzet, maar maak me wat zorgen of een aanschaf van enkel een hood voor de 10-22 wel voldoende beveiliging geeft (is geloof ik stuk korter). thx voor advies.

                Schroef deze erop dan kunt u er nog alle overige toebehoren er op zetten http://www.topfoto.nu/media/catalog/...ct_250px_2.jpg



                De nieuwe XS-Pro Digital 007Clear Slimline Filters van B+W beschikken over het complete pakket unieke eigenschappen. De filters zijn beschikbaar in alle maatvoeringen van 49 tot en met 86 mm diameter en zijn bovendien uitstekend geschikt voor macro- en zoomlenzen De nieuw ontwikkelde filterhouder is bijzonder geschikt voor digitale spiegelreflexcamera’s met groothoekobjectieven. De filter heeft een schroefdraad aan de voorzijde voor andere toebehoren, zoals bijvoorbeeld een zonnekap of een objectiefdeksel met schroefdraad. De houder is uit messing vervaardigd en is, om reflecties te voorkomen, mat-zwart gespoten.
                Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

                Comment


                • #9
                  Re: filter vs lensdop op canon 10-22

                  iedereen bedankt voor de reacties - mijn conclusie is dat ik het allemaal eens van dichtbij ga bekijken...

                  Comment

                  Working...
                  X