Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DA 35 macro Limited (Tokina 35mm f/2,8)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DA 35 macro Limited (Tokina 35mm f/2,8)

    Heb na twee lange maanden wachten vrjdag dit kleinood in ontvangst mogen nemen.

    Ik schrijf hier mijn eerste bevindingen in de hoop dat jullie er wat aan hebben. Effe ter opfrissing: de Pentax 35mm Macro Limited is optisch dezelfde als de Tokina 35 f/2,8 macro, het enige verschil zit hem in het feit dat de pentax een volledig (licht-)metalen constructie heeft en een ingebouwde zonnekap. De Tokina heeft echter een focus limitter. Voor de rest zijn beide dezelfde (zelfs de gebruikte coating), dus wat ik hier schrijf zal ook gelden voor de Tokina.

    Eerste conlusie's:
    - ik zou het niet geloven moest ik het niet met eigen ogen hebben ondervonden, maar op 1:1 is de 35mm veel minder gevoelig aan bewegingsonscherpte dan de 50mm in dezelfde omstandigheden. Geen idee hoe dat komt, maar toch is het zo: bij de 50mm was 1/15s al heel hard op de limiet, met de DA 35 haal ik gemakkelijk 1/8s (en ik denk dat iknog beter kan...) Misschien is het omdat de hand die de lens ondersteunt zich ook tegen het onderwerp kan steunen omdat je er zo dicht op zit?
    - zoals gezegd: je zit vlak op je onderwerp, en soms is belichting wel eens 'a pain'. Je zal heel vlug het onderwerp in de schaduw van de lens brengen. Het voordeel is echter dat als je een iets ander standpuntinneemt, meteen het beeld dramatisch verandert. Niettemin: insecten zal wsch uitgesloten zijn als onderwerp (maar ik ga de uitdaging toch aan!)
    - Dit is een optische topper, zoveel is zeker.
    • Ik wik mijn woorden, maar zou durven zeggen datie scherper is dan mijne 31 ltd of FA 50 macro. Yummie!
    • Dit is de eerste lens die ik bezit die geen (ik herhaal: helemaal geen :shock last heeft van CA, zelfs bij sterk tegenlicht en zware contrasten...
    • Bokeh is romig als boter (moet je zien om te geloven...) Opnieuw Yummie!

    - in mijn filmdagen was mijn meest gebruikte lens een 50mm; is in onbruik geraakt sinds mijn Canon periode. Deze 35mm is de eerste lens die mij mijn 50mm dagen doet herbeleven...
    - Constructie is 'des Limiteds', maar eigenlijk nog beter! Ik weet niet hoe ze het klaargespeeld hebben, maar de manuele scherpstelling is lekker 'zompig' (alsof je een MF lens uit de jaren tachtig vasthebt), maar autofocus is snel en nauwkeurig (dat is bij de ander Limiteds - zeker bij de FA LE's - toch wel effe anders.) Zelfs bij 1:1 gaat ie nauwelijks 'hunten'... Met de manuele override is het dan nog eens zo aangenaam en intuitief in gebruik! Yummie x 3! De lens is niet klein te noemen (als je hem vergelijkt met de andere DA LE's), maar is in vergelijking met mijn FA 50 macro een lilliputter. 't Is bijna een ideaal formaat...
    - de scherpstelring draait over 160° van oneindig naar 1:1, dat lijkt klein maar in de praktijk is er geen nadeel aan verbonden; zoals gezegd, door de goede demping is manuele scherpstelling heel prettig en nauwkeurig. Er wordt gebruik gemaakt van Close Range Correctie: het achterste lenselement blijft waar het is tijdens scherpstellen. Het diafragma gaat tot f/22 en moest je het willen weten: er zijn 9 diafragmalamellen...
    - Voor Pentaxians die graag met vaste brandpunten werken (en hun voeten gebruiken om te zoomen), denk ik dat een setup 21 Ltd, 35 Ltd, 70 Ltd de ideale reiscombinatie is: handig in gebruik, relatief lichtsterk, compact en superperformant... (God, ik zie me zelfs rondlopen met enkel de ist D en deze 35 macro gewapend!)

    Het hoeft niet gezegd: hier is er ene die gelukkig is!

    Hier zijn enkele voorbeelden:


    ist D + DA 35 ltd, f/4,5, 1/125s, ISO 200


    ist D + DA 35 ltd, f/13, 30s, ISO 200 (kunstlicht)

    En voor de pixelpeepers:

    Dit zijn 100% crops die ik in één foto geassembleerd heb. Er is geen verscherping of iets dergelijks toegepast; dit zijn de beelden zoals ze uit de camera kwamen rollen. Ik heb de DA 35, 31 ltd, K 35 f/2 en M 40 f/2,8 pancake naast elkaar gelegd... Even ter herinnering: de Pentax FA 31 limited is een lens met een reputatie; wordt als één van de beste Pentax lenzen ooit beschouwd, en wordt over het algemeen in één adem genoemd met Carl Zeiss en Leica obectieven!

    Klik op de foto om ze in 100% te zien (pas op : grote bestanden!)

    Centrum van de foto:




    Mijn conclusie:
    Op vol open diafragma, bakt de 31 ltd er weinig van in het centrum, zeker als je gaat vergelijken met zijn 20 jaar oudere compaan, de K35 f/2. Het is vooral het ontbreken van contrast dat de 31 ltd nekt, maar ook in pure resolutie termen, kunnen we niet echt van een hoogvlieger spreken. De M 40 pannenkoek is verrassend goed, maar de DA 35 is hier de duidelijke winnaar...
    Als ze alle vier op f/2,8 gebruikt worden, dan zal het een kwestie van voorkeur zijn, denk ik, al blijft de DA 35 de show stelen. De 31 ltd laat zich in slechte zin opmerken, want ik zou hem pas derdes (of vierdes) plaatsen. Het is ook de enige lens die (een beetje) last heeft van purperen randjes.

    Rand van de foto:




    Mijn conclusie:
    Ik heb de drie ander hoeken ook telkens gecontroleerd, en de resultaten zijn vergelijkbaar: maw. de lenzen zijn mooi gealligneerd. Goed zo!
    Het is in de hoeken dat de ware kracht van de 31 ltd naar boven komt: zelfs wijd open plaatst hij zich mooi tweede (de DA 35 doet het - weeral - beter.) Bij hetzelfde diafragma zijn de verschillen tussen de 31 ltd en de DA 35 veel kleiner, en ik heb hier geen enkele voorkeur meer. Dat maakt het een hele prestatie voor de DA 35 want gebruikt vol open (de 31 ltd heeft daar anderhalve stop voordeel.) De M 40 is nog steeds heel verdienstelijk terwijl de K 35 (hoewel zeker ook een mooie prestatie) in de uiterste hoeken de anderen moet laten gaan...

    Maw. hier zal ik voor op de brandstapel belanden, maar IMHO plaats ik de DA 35 eerstes, met een klein verschil voor de 31 ltd (zijn sterkste punt is randscherpte en natuurlijk het feit dat ie een pak lichtsterker is.) De M 40 en K 35 plaats ik ex aequo derdes (maar al op een ruime afstand.)
    http://www.digifotofreak.nl

  • #2
    Re: DA 35 macro Limited (Tokina 35mm f/2,8)

    Thx Marc voor de mooie aan de praktijk getoetste review.
    Dit is een lenske dat op mijn verlanglijstje geplaatst wordt, dat is duidelijk!!
    Olympus OM-D EM-5 + wat glas

    Comment


    • #3
      Re: DA 35 macro Limited (Tokina 35mm f/2,8)

      Zou deze lens niet vergelijkbaar kunnen zijn met de Nikkor 35 f/2.0 ?
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

      Comment


      • #4
        Re: DA 35 macro Limited (Tokina 35mm f/2,8)

        Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
        Eerste conlusie's:
        - ik zou het niet geloven moest ik het niet met eigen ogen hebben ondervonden, maar op 1:1 is de 35mm veel minder gevoelig aan bewegingsonscherpte dan de 50mm in dezelfde omstandigheden. Geen idee hoe dat komt, maar toch is het zo: bij de 50mm was 1/15s al heel hard op de limiet, met de DA 35 haal ik gemakkelijk 1/8s (en ik denk dat iknog beter kan...) Misschien is het omdat de hand die de lens ondersteunt zich ook tegen het onderwerp kan steunen omdat je er zo dicht op zit?
        Lijkt me toch niet meer dan logisch ? Hoe langer de lens hoe korter de sluitertijd toch, en hoe korter bij je object hoe langer de sluitertijd zal mogen zijn, een 10mm breedhoek en een 500mm tele zal dat wel bewijzen
        Nietemin een mooi lensje maar voor macrogebruik zal ze vrij beperkt qua onderwerpen zijn vrees ik.
        Last edited by RDB; 14 april 2008, 07:13.
        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

        Comment


        • #5
          Re: DA 35 macro Limited (Tokina 35mm f/2,8)

          Ik gebruikte een dik jaar een uitstekende FA35/2 als vast standaard brandpunt op m'n Pentax *istDS maar vond die in algemeen gebruik altijd een ietsie te nauw. Toen ik me de FA31/1.8 limited kocht schikte die me veel beter wat betreft beeldhoek. De FA35/2 heeft dan ook inmiddels een andere eigenaar gevonden.

          Maar toch zijn er nadelen aan de FA31, met name het gebrek aan Quick Shift Focus en de kortste scherpstelafstand van 30cm die soms wat te lang bleek. Die twee puntjes zouden een reden kunnen zijn om de DA35/2.8 te verkiezen. Dat die bovendien wat compacter is en een betere zonnekap heeft is dan ineens ook meegenomen.

          Ok, insecten (1:1) ga je er niet mee fotograferen, maar voor bloemen en stillevens heb je een objectief dat in praktijk geen kortste scherpstelafstand heeft en dus erg flexibel is.

          Blijft natuurlijk dan de beeldhoek van de FA31 me beter ligt, en dat de f/1.8 tov f/2.8 wat meer scherptedieptespel toelaat...

          Ik weet het niet... Mss moet ik ze zelf eens naast elkaar leggen...

          Maar voor mensen die de beeldhoek van een 35mm objectief op APS-C verkiezen, is deze allicht een dream come true!!

          Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment


          • #6
            Re: DA 35 macro Limited (Tokina 35mm f/2,8)

            Oorspronkelijk geplaatst door Jdude Bekijk bericht
            Thx Marc voor de mooie aan de praktijk getoetste review.
            Dit is een lenske dat op mijn verlanglijstje geplaatst wordt, dat is duidelijk!!
            Graag gedaan hoor. Als je wil kunnen we eens afspreken en kan je er eens mee spelen (maar nadien wel teruggeven hé?) Geldt trouwens voor Wim of anderen ook.

            En deze lens is beslist voor mij een dream come true. Het lastigste is nog van gewend te geraken dat je héél dicht bij je onderwerp kan. Maar dat ik hiermee plezier zal beleven is een feit!

            @Francis: met de Nikkor heb ik geen ervaring, maar dat is toch geen macro (dacht ik toch?) Het speciale aan de DA 35 is net dat hij helemaal tot afbeeldingsmaatstaf 1:1 gaat...

            @RDB: ik had het wel over bewegingsonscherpte bij 1:1 afbeeldingsmaatstaf. Ik had verwacht dat 1:1 hetzelfde is, wat de brandpuntsafstand ook is... Zo is ook de scherptediepte bij 1:1 onafhankelijk van de gebruikte brandpuntsafstand.
            http://www.digifotofreak.nl

            Comment


            • #7
              Re: DA 35 macro Limited (Tokina 35mm f/2,8)

              Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
              @Francis: met de Nikkor heb ik geen ervaring, maar dat is toch geen macro (dacht ik toch?) Het speciale aan de DA 35 is net dat hij helemaal tot afbeeldingsmaatstaf 1:1 gaat...
              Je hebt gelijk Marc, ik had iets te snel gelezen, mijn excuses voor de verwarring . . .
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

              Comment


              • #8
                Re: DA 35 macro Limited (Tokina 35mm f/2,8)

                No prob!
                http://www.digifotofreak.nl

                Comment

                Working...
                X