Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

auto focus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • auto focus

    Beste mede fotografen en vrouwelijke fotografinnen of hoe noemen ze dit?? even een dringend iets??het volgende,ben afgelopen maandag naar Chipclean in heumen geweest voor het laten kalibreren van een drietal lenzen???Ben er erg proffesioneel geholpen door Ton Niessing.Nu deze man had een tip in verband met één van de lenzen,namelijk de tamron 18/400mm deze staat op een canon 7D markII,hij sprak van de autofocus dat deze niet goed stond of staat voor deze lens(nu bij gebrek aan camera kennis Shame on me)weet ik bij god niet hoe deze focus dan wel moet staan waar ik deze kan instellen?????????Heb gisteren een paar proef opname gemaakt en de eene is scherp en de andere niet??Ton, klapte dat de focus van hier naar ginder verspringt om scherp te stellen?????Waar of hoe kan ik dit terug instellen op de juiste manier,Graag jullie deskundig advies waarvoor van harte...
    mvg Ysvogel
    moest ik in verkeerd forum zitten mijn excuses uiteraard

  • #2
    Re: auto focus

    Misschien best eens de handleiding van je camera en/of lens nalezen.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: auto focus

      Heb de indruk dat het gaat over AF punt selectie (/tracking) in combinatie met de AI Servo modus
      Onmogelijk te zeggen hoe het moet staan, hangt af van wat je wilt fotograferen.
      En dan nog blijft het moeilijk, de ene verkiest AF punt uitbreiding, de andere zone....

      Comment


      • #4
        Re: auto focus

        Is een ander toestel, maar de uitleg past er volledig bij, de 7 II heeft nog wat meer mogelijkheden ws.

        Comment


        • #5
          Re: auto focus

          Bij de Canon 7DII kan je elke lens afzonderlijk afstellen betreffende de focus. D.w.z. dat wanneer enkel je Tamron lens een probleem heeft met front focus of back focus, dat je dit dan kan aanpassen via de camera.
          http://www.paulvanrooy.be

          Comment


          • #6
            Re: auto focus

            duivengek
            bedankt voor de link heb hier de manuel eens goed gelezen en ben er toch denkelijk iets??slimmer uitgekomen,,ga nu een paar prof opnames maken met de lens???bedankt voor de reactie alvast..ysvogel

            Comment


            • #7
              Re: auto focus

              Oorspronkelijk geplaatst door ysvogel Bekijk bericht
              duivengek
              bedankt voor de link heb hier de manuel eens goed gelezen en ben er toch denkelijk iets??slimmer uitgekomen,,ga nu een paar prof opnames maken met de lens???bedankt voor de reactie alvast..ysvogel
              Hangt er ook van af wat je van je AF nog verwacht op 400mm met een maximale opening van f6.3.
              Ik vrees dat veel spiegelcamera’s het moeilijk zullen krijgen om vlot scherp te stellen bij f6.3, hier komen de milc toestellen van tegenwoordig wel stilaan in het voordeel tegenover de spiegelreflex toestellen.
              Gevoeligste AF punt is en blijft het middelste bij een reflex camera.

              Comment


              • #8
                Re: auto focus

                Als hij de lenzen gecallibreerd heeft (tov uw camera?) zullen deze goed geregeld staan wss
                Eens er een probleem is dat de lens niet of moeilijk afgeregeld kan worden is dat omdat:

                -de afwijking te groot is

                -de lens gewoon niet consistent autofocust

                -de lens bij verschillende brandpunten andere focuscorrectie nodig zou hebben

                Bij een 18-400 zou ik erg snel durven gokken dat dit de 3de optie is, mss nog in combinatie vd eerste 2 opties
                Dit kan je zelf niet oplossen helaas

                Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment


                • #9
                  Re: auto focus

                  Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                  ............
                  de lens bij verschillende brandpunten andere focuscorrectie nodig zou hebben
                  ............................................
                  De eerste keer dat ik daar over hoor.
                  Als een lens goed is afgesteld dan speelt de brandpunt afstand geen rol, die lens blijft toch goed afgesteld.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: auto focus

                    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                    De eerste keer dat ik daar over hoor.
                    Als een lens goed is afgesteld dan speelt de brandpunt afstand geen rol, die lens blijft toch goed afgesteld.
                    Bij de nieuwere sigma (en nu ook tamron modellen dacht ik)
                    Kan je een lensdock kopen om uw lens zelf op verschillende focusafstanden én telkens 4 verschillende brandpuntafstanden te kunnen bijstellen en afregelen

                    Dus speelt brandpunt SOMS wel een rol, en naar mijn gevoel zal dit met zo een megazoombereik iets zijn wat net iets waarschijnlijker is voor te komen dan met een 70-200 ofzo

                    Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
                    portfolio en workshops:
                    https://www.bennybulke.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: auto focus

                      Op mijn Canon 70d kan men de AF ook fijn tunen.
                      Met een zoom zijn er correcties mogelijk voor W en T.
                      Systeem zou alleen Canon EF en EfS herkennen,maar als ik er een Sigma op zet,heb er maar twee,dan herkent hij die ook.Bij een zoom (12-24) W en T,bij een vaste focus (8 mm) komt die mogelijkheid er niet op.

                      Comment


                      • #12
                        Re: auto focus

                        Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                        Bij de nieuwere sigma (en nu ook tamron modellen dacht ik)
                        Kan je een lensdock kopen om uw lens zelf op verschillende focusafstanden én telkens 4 verschillende brandpuntafstanden te kunnen bijstellen en afregelen

                        Dus speelt brandpunt SOMS wel een rol, en naar mijn gevoel zal dit met zo een megazoombereik iets zijn wat net iets waarschijnlijker is voor te komen dan met een 70-200 ofzo

                        Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
                        Ok, van dat dock wist ik af, maar je lens afstellen op verschillende brandpunt afstanden.......................
                        In mijn favorieten had ik een website staan (vind die nu niet meer terug) hoe je een zoomlens moest afstellen, hoe het weer moest gedaan worden ben ik vergeten, maar het was zeker niet op verschillende brandpunten.
                        Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je geen gelijk hebt hé, maar ik had daar nog nooit van gehoord.
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • #13
                          Re: auto focus

                          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                          Als een lens goed is afgesteld dan speelt de brandpunt afstand geen rol, die lens blijft toch goed afgesteld.
                          Neen hoor Luc, die objectiefbouwers ontwerpen een objectief op basis van een bepaalde registerafstand, maar dat is niet bij elk cameramerk
                          dezelfde, dus nemen die nevenmerken maar het beste gemiddelde.
                          Bij het merendeel van de objectieven worden verschillende lensgroepen verplaatst via een nokrollen systeem, daar kan je weinig
                          aan veranderen, bij objectieven met behoorlijk wat elektronica kunnen ze dat deels oplossen via een dock, deze past de scherpstelling bij
                          naarmate het gebruikte brandpunt, zelfs de scherpstelafstand kan in sommige gevallen een rol spelen.
                          Bij de laatste Nikon Z objectieven hebben ze dat anders opgelost, daar gaan ze de lensgroepen apart gaan sturen met lineaere stappenmotoren
                          zo kunnen ze die lensgroepen bij sommige objectieven ook apart gaan bewegen naar volgens de scherpstelafstand.
                          Vandaar dat objectieven als maar beter worden, de Z85mm f1.8S is daar een mooi voorbeeld van, een objectiefje van amper
                          699€ dat zich met gemak en op alle vlakken tussen drie maal duurdere merkobjectieven plaatst.
                          DxOMark posted their review of the Nikon Nikkor Z 85mm f/1.8 S lens – here is their conclusion: Modern short teles like this one rarely display any noticeable distortion, and indeed, this lens has only a very small amount (measured at 0.1%). With two ED elements, it has very well controlled levels of lateral chromatic […]

                          Comment


                          • #14
                            Re: auto focus



                            Staat in de specificaties beschreven bij zoomlenzen 4 afstanden × 4 brandpunten =16 punten voor af te regelen

                            Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
                            portfolio en workshops:
                            https://www.bennybulke.com/

                            Comment


                            • #15
                              Re: auto focus

                              Ahaaaa, zei die dokter uit Knokke, weer wat bijgeleerd zie.
                              Maar als die Ton die lens niet kon afregelen dan is iets naar de vaantjes, nee?
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment

                              Working...
                              X