Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 19 van 19

Discussie: auto focus

Standaard auto focus

Beste mede fotografen en vrouwelijke fotografinnen of hoe noemen ze dit?? even een dringend iets??het volgende,ben afgelopen maandag naar Chipclean in heumen geweest voor het laten kalibreren van een drietal lenzen???Ben er erg proffesioneel geholpen door Ton Niessing.Nu deze man had een tip in verband met één van de lenzen,namelijk de tamron 18/400mm deze staat op een canon 7D markII,hij sprak van de autofocus dat deze niet goed stond of staat voor deze lens(nu bij gebrek aan camera kennis Shame on me)weet ik bij god niet hoe deze focus dan wel moet staan waar ik deze kan instellen?????????Heb gisteren een paar proef opname gemaakt en de eene is scherp en de andere niet??Ton, klapte dat de focus van hier naar ginder verspringt om scherp te stellen?????Waar of hoe kan ik dit terug instellen op de juiste manier,Graag jullie deskundig advies waarvoor van harte...
    mvg Ysvogel
    moest ik in verkeerd forum zitten mijn excuses uiteraard

Standaard Re: auto focus

Misschien best eens de handleiding van je camera en/of lens nalezen.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Heb de indruk dat het gaat over AF punt selectie (/tracking) in combinatie met de AI Servo modus
    Onmogelijk te zeggen hoe het moet staan, hangt af van wat je wilt fotograferen.
    En dan nog blijft het moeilijk, de ene verkiest AF punt uitbreiding, de andere zone....

Is een ander toestel, maar de uitleg past er volledig bij, de 7 II heeft nog wat meer mogelijkheden ws.
    https://www.eoszine.nl/477414/EOS-70...tracking).html

Bij de Canon 7DII kan je elke lens afzonderlijk afstellen betreffende de focus. D.w.z. dat wanneer enkel je Tamron lens een probleem heeft met front focus of back focus, dat je dit dan kan aanpassen via de camera.

duivengek
    bedankt voor de link heb hier de manuel eens goed gelezen en ben er toch denkelijk iets??slimmer uitgekomen,,ga nu een paar prof opnames maken met de lens???bedankt voor de reactie alvast..ysvogel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ysvogel Bekijk bericht
    duivengek
    bedankt voor de link heb hier de manuel eens goed gelezen en ben er toch denkelijk iets??slimmer uitgekomen,,ga nu een paar prof opnames maken met de lens???bedankt voor de reactie alvast..ysvogel
    Hangt er ook van af wat je van je AF nog verwacht op 400mm met een maximale opening van f6.3.
    Ik vrees dat veel spiegelcamera’s het moeilijk zullen krijgen om vlot scherp te stellen bij f6.3, hier komen de milc toestellen van tegenwoordig wel stilaan in het voordeel tegenover de spiegelreflex toestellen.
    Gevoeligste AF punt is en blijft het middelste bij een reflex camera.

Als hij de lenzen gecallibreerd heeft (tov uw camera?) zullen deze goed geregeld staan wss
    Eens er een probleem is dat de lens niet of moeilijk afgeregeld kan worden is dat omdat:

-de afwijking te groot is

-de lens gewoon niet consistent autofocust

-de lens bij verschillende brandpunten andere focuscorrectie nodig zou hebben

Bij een 18-400 zou ik erg snel durven gokken dat dit de 3de optie is, mss nog in combinatie vd eerste 2 opties
    Dit kan je zelf niet oplossen helaas

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
    gepassioneerd hobbyist, zoals de meeste hier
    https://www.bennybulke.com/
    https://www.instagram.com/bennybulke/

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
    ............
    de lens bij verschillende brandpunten andere focuscorrectie nodig zou hebben
    ............................................
    De eerste keer dat ik daar over hoor.
    Als een lens goed is afgesteld dan speelt de brandpunt afstand geen rol, die lens blijft toch goed afgesteld.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L | Canon 70 - 300mm IS II
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    Als een lens goed is afgesteld dan speelt de brandpunt afstand geen rol, die lens blijft toch goed afgesteld.
    Bij de nieuwere sigma (en nu ook tamron modellen dacht ik)
    Kan je een lensdock kopen om uw lens zelf op verschillende focusafstanden én telkens 4 verschillende brandpuntafstanden te kunnen bijstellen en afregelen

Dus speelt brandpunt SOMS wel een rol, en naar mijn gevoel zal dit met zo een megazoombereik iets zijn wat net iets waarschijnlijker is voor te komen dan met een 70-200 ofzo

Op mijn Canon 70d kan men de AF ook fijn tunen.
    Met een zoom zijn er correcties mogelijk voor W en T.
    Systeem zou alleen Canon EF en EfS herkennen,maar als ik er een Sigma op zet,heb er maar twee,dan herkent hij die ook.Bij een zoom (12-24) W en T,bij een vaste focus (8 mm) komt die mogelijkheid er niet op.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
    Bij de nieuwere sigma (en nu ook tamron modellen dacht ik)
    Kan je een lensdock kopen om uw lens zelf op verschillende focusafstanden én telkens 4 verschillende brandpuntafstanden te kunnen bijstellen en afregelen

Dus speelt brandpunt SOMS wel een rol, en naar mijn gevoel zal dit met zo een megazoombereik iets zijn wat net iets waarschijnlijker is voor te komen dan met een 70-200 ofzo

Ok, van dat dock wist ik af, maar je lens afstellen op verschillende brandpunt afstanden.......................
    In mijn favorieten had ik een website staan (vind die nu niet meer terug) hoe je een zoomlens moest afstellen, hoe het weer moest gedaan worden ben ik vergeten, maar het was zeker niet op verschillende brandpunten.
    Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je geen gelijk hebt hé, maar ik had daar nog nooit van gehoord.
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

Neen hoor Luc, die objectiefbouwers ontwerpen een objectief op basis van een bepaalde registerafstand, maar dat is niet bij elk cameramerk
    dezelfde, dus nemen die nevenmerken maar het beste gemiddelde.
    Bij het merendeel van de objectieven worden verschillende lensgroepen verplaatst via een nokrollen systeem, daar kan je weinig
    aan veranderen, bij objectieven met behoorlijk wat elektronica kunnen ze dat deels oplossen via een dock, deze past de scherpstelling bij
    naarmate het gebruikte brandpunt, zelfs de scherpstelafstand kan in sommige gevallen een rol spelen.
    Bij de laatste Nikon Z objectieven hebben ze dat anders opgelost, daar gaan ze de lensgroepen apart gaan sturen met lineaere stappenmotoren
    zo kunnen ze die lensgroepen bij sommige objectieven ook apart gaan bewegen naar volgens de scherpstelafstand.
    Vandaar dat objectieven als maar beter worden, de Z85mm f1.8S is daar een mooi voorbeeld van, een objectiefje van amper
    699€ dat zich met gemak en op alle vlakken tussen drie maal duurdere merkobjectieven plaatst.
    https://nikonrumors.com/2021/05/05/n...A4#more-157085

https://www.sigmabenelux.com/nl/accessoires/usb-dock

Staat in de specificaties beschreven bij zoomlenzen 4 afstanden × 4 brandpunten =16 punten voor af te regelen

Ahaaaa, zei die dokter uit Knokke, weer wat bijgeleerd zie.
    Maar als die Ton die lens niet kon afregelen dan is iets naar de vaantjes, nee?

Hmmm dit is een lens die niet kan afgeregeld worden blijkbaar, dus garantie gewoon aanspreken hé

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Neen hoor Luc, die objectiefbouwers ontwerpen een objectief op basis van een bepaalde registerafstand, maar dat is niet bij elk cameramerk
    dezelfde, dus nemen die nevenmerken maar het beste gemiddelde.
    Hier kan ik niet meer volgen. De registerafstand is voor elke fabrikant en vatting toch een vast gegeven. Je kan toch geen gemiddelde registerafstand voor Canon, Nikon en Petax bepalen. Hoogstens kan je naar de grootste werken en dan een tussenring integreren voor die merken met een kleinere registerafstand.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Hier kan ik niet meer volgen. De registerafstand is voor elke fabrikant en vatting toch een vast gegeven. Je kan toch geen gemiddelde registerafstand voor Canon, Nikon en Petax bepalen. Hoogstens kan je naar de grootste werken en dan een tussenring integreren voor die merken met een kleinere registerafstand.
    Klopt Spanik, de registerafstand is inderdaad eigen aan merk en type camera en dat proberen objectiefbouwers van andere merken zoveel mogelijk te volgen
    door middel van hun vattingsring, maar je mag niet vergeten als een objectief twee of meer bewegende lensgroepen heeft, dat de afstand tussen die twee
    groepen in feite ook veranderlijk is bij het zoomen en of scherpstellen, en dat kan wel wat uitmaken voor bepaalde merken.
    En dat is niet veranderlijk bij veel van die merken als Tamron, Sigma en noem maar op, bij een vaste prime met lang brandpunt zal dat weinig uitmaken,
    maar bij sommige standaard brandpunten zal dat wel wat uitmaken.
    Daarom dat Nikon en misschien nog andere grote fabrikanten van objectieven tegenwoordig objectieven maken waar de lensgroepen
    onafhankelijk van elkaar nog eens kunnen bewegen, waar dat vroeger via een onveranderlijk nokken systeem was, en daar zit nu
    net de sterkte van de nieuwe generatie objectieven met twee onafhankelijk te bewegen lensgroepen en de sterkte van elektronica
    in die objectieven, bij de huidige MILC cameras is dat blijkbaar stukken beter en fijner te sturen dan bij de spiegelcamera.

Dat is hoegenaamd niet zo.
    Als je microfocus adjust juist instelt op 400mm (wat ik eerst zou doen gezien de kleine DOF) ben je helemaal niet zeker dat dat ook op 18mm zo is (maar daar is meer speling).
    In latere camera's kan je trouwens beide uitersten instellen.

Van een 18-400 superzoom mag je ook niet alles verwachten. Persoonlijk vind ik ze niet geweldig op 400mm:

https://www.the-digital-picture.com/...mp=0&APIComp=0

PS: ik heb nooit de zin begrepen van lenzen te laten afstellen op de camera (of omgekeerd) als je dat zelf kan (het eerste met de Tamron USB console, het tweede in je camera)
    Wat ga je dan doen als je ze op meerdere bodies gebruikt ?

Een 7DII behoudt de meeste scherpstelpunten (behoudens een aantal X-punten in het centrum waar je dacht ik f:2.8 voor nodig hebt) tot f:5.6.
    Vermoedelijk geeft de Tamron lens deze waarde door. Anders enkel het centrale punt met extensies.
    Het is geen gemakkelijk camera om de AF te doorgronden, maar laat je niet uit het lood slaan door de negatieve beoordelingen van pippos die de moeite niet kunnen of willen doen .
    Laatst gewijzigd door palombian; 28 mei 2021 om 14:23

Soortgelijke discussies

1. Nikon 1J2 auto-focus
    Door Elja1991 in forum Camera's
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 2 oktober 2013, 11:12
  2. auto focus eos400D
    Door tonyt in forum Camera's
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 3 juli 2008, 20:05
  3. auto focus?????
    Door jgl in forum Objectieven