Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zwarte foto's bij snelle sluitertijden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zwarte foto's bij snelle sluitertijden

    Hierbij een vraagje van een beginner ...

    Ik heb sinds enkele weken een spiegelreflex en probeer alles uit. Graag had ik een vraagje gesteld bij het nemen van foto in de M of S stand met snelle sluitertijd. Foto's van 1/4000 zijn zo goed als zwart. Als ik dan wat vertraag tot 1/500 worden de foto's geleidelijker beter. Zijn er voorwaarden om een goedbelichte/scherpe foto te krijgen bij 1/4000 of 1/3200 (belichting, brandpuntsafstand, diafragma, ...) Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd maar ik kan niet vinden wat.
    Foto's lijken normaal tot 1/500 sec, daarna wordt alles donkerder.

    Mijn toestel is de Olympus E500 met de 2 lenzenkit.

    Dank voor uw antwoordjes

    R
    Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

  • #2
    Re: Zwarte foto's bij snelle sluitertijden

    Oorspronkelijk geplaatst door Reginald Dwight
    Hierbij een vraagje van een beginner ...

    Ik heb sinds enkele weken een spiegelreflex en probeer alles uit. Graag had ik een vraagje gesteld bij het nemen van foto in de M of S stand met snelle sluitertijd. Foto's van 1/4000 zijn zo goed als zwart. Als ik dan wat vertraag tot 1/500 worden de foto's geleidelijker beter. Zijn er voorwaarden om een goedbelichte/scherpe foto te krijgen bij 1/4000 of 1/3200 (belichting, brandpuntsafstand, diafragma, ...) Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd maar ik kan niet vinden wat.
    Foto's lijken normaal tot 1/500 sec, daarna wordt alles donkerder.

    Mijn toestel is de Olympus E500 met de 2 lenzenkit.

    Dank voor uw antwoordjes

    R
    Hi,

    Sluitertijd en diafragma zijn omgekeerd evenredig.
    Niemand kan op uw vraag antwoorden als U de ingestelde diafragma's niet meedeelt. Brandpuntsafstand speelt hier geen rol.

    Ook info over de lichtomstandigheden (volle zon, schermer..enz) zou helpen.

    DPaul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: Zwarte foto's bij snelle sluitertijden

      Oorspronkelijk geplaatst door DPaul
      Ook info over de lichtomstandigheden (volle zon, schermer..enz) zou helpen.
      Een basiscursus fotografie ook .
      David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

      Comment


      • #4
        Re: Zwarte foto's bij snelle sluitertijden

        Bestaat er ergens een boek over? Ik bedoel de basiscursus fotografie.
        Bezoek eens de website [url]http://www.meenseduikklub.be

        Comment


        • #5
          Re: Zwarte foto's bij snelle sluitertijden

          sorry alst een grove en slecht geplaatste opmerking is maar ....
          mssn moet je eens verder kijken dan je neus lang is... op BD zijn via de SEARCH
          hopen info te vinden, en "use the force : www.google.com"...

          zoiets hoor je volgens mij zelfs te weten voor je zo'n duur speelgoed aanschaft...

          nuja, veel succes met de cam en de zoektocht

          er bestaan heel veel boeken trouwens, gewoon een bezoekje aan de bib maakt je veel wijzer
          Canon Eos 40D + 70-200 f2.8 + 24-70 f2.8 + 50mm 1.8 + 18-55 + 28-90 + 75-300 USM III + Speedlite 420EX
          http://www.inframe.be

          Comment


          • #6
            Re: Zwarte foto's bij snelle sluitertijden

            Hey,

            Als je op de M stand flitst met die settings, gaat uw flits de enige bron van licht zijn. Om op 1/4000 voldoende licht binnen te krijgen om een foto degelijk te belichten, heb je hééél veel licht nodig. Heb je uw diafragma dan nog redelijk klein gedraaid, heb je er nog meer nodig. Daarom is uw foto donker.

            Neem er eens een goed fotoboek bij.

            Comment


            • #7
              Re: Zwarte foto's bij snelle sluitertijden

              hey,

              Het is vrij logisch als je snelle sluitertijd hebt zoals 1/4000 moet je veel licht hebben anders krijg je een zwarte foto..
              Ik zou zeggen werk met je diafragma dat je sluitertijd automatisch word goed gezet. Dan zou je foto altijd juist belicht moeten zijn (nermaal gezien toch)

              Hier is een link voor een online cursus
              http://www.natuurfotografie.be/fotoc...Fotocursus.htm
              Het gaat hier niet over digitale fotografie maar je kan er veel van bijleren.. over scherptediepte, diafragma, sluitertijd,.....

              groeten wim
              nikon D70s
              http://www.flickr.com/photos/98261449@N00/

              Comment

              Working...
              X