Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke voorzorgen bij koude temperatuur.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke voorzorgen bij koude temperatuur.

    Hoe lossen jullie het condensprobleem op als je uit de koude vrieslucht terug op een warme plaats komt.
    Welke voorzorgen of nazorgen als je het zo wil noemen nemen jullie om dat op te lossen.
    D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

  • #2
    Re: Welke voorzorgen bij koude temperatuur.

    Hey juppekes

    Ik volg dit draadje, want ik heb daar ook soms last van
    Bootjes

    Comment


    • #3
      Re: Welke voorzorgen bij koude temperatuur.

      mij lijkt het dat je dit moeilijk kan vermijden. Enige optie is je toestel laten acclimatiseren in je rugzak ofzo, maar dat zal best een tijdje duren...
      Maar als er toch iemand een oplossing weet hoor ik het graag
      [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

      Comment


      • #4
        Re: Welke voorzorgen bij koude temperatuur.

        langzaam op temperatuur laten komen, dus in de rugzak mee binnen nemen, en niet direct het toestel zelf eruitnemen ?
        Mijn foto's
        Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

        Comment


        • #5
          Re: Welke voorzorgen bij koude temperatuur.

          Persoonlijk neem ik geen voorzorgen. Als ik snel nadat ik binnen ben gekomen al een foto moet maken, dan veeg ik de condens gewoon met een doekje af. Of met een zo proper mogelijk trui als ik in een roekeloze en gehaaste bui ben.

          Comment


          • #6
            Re: Welke voorzorgen bij koude temperatuur.

            Het beste is dat je de camera laat opwarmen in een gesloten zak, zodat er geen condens op en in komt.
            Verwissel zeker geen lenzen terwijl de camerabody nog zo koud is, want dan krijg je ook condens in de camera.

            Je kan de camera wat sneller opwarmen door die boven een radiator te houden, maar dan wel zo dat de camera niet te warm kan worden, want dat is ook niet goed.
            Te sterke temperatuurswisselingen op een heel korte tijd kunnen ook voor problemen zorgen...


            Als het echt snel moet gaan, dan kan je eventueel een haardroger gebruiken, maar dan ook niet té dichtbij, en liefst niet op de maximale stand.

            Soms kan het lang duren, als het buiten heel koud is, en je komt op een plaats waar de temperatuur veel hoger is met een hoge dauwpunt-temperatuur (bijvoorbeeld vol café, daar zit meestal veel vocht in de lucht).

            Een aantal jaren geleden hebben we een fotoshoot gehad in een vlindertuin, buiten was het niet zo warm, en het duurde zeker een half uur vooralleer de lenzen niet meer aandampten. Soms moet je dus wat geduld hebben.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Welke voorzorgen bij koude temperatuur.

              Black B@ndit schreef: Soms kan het lang duren, als het buiten heel koud is, en je komt op een plaats waar de temperatuur veel hoger is met een hoge dauwpunt-temperatuur (bijvoorbeeld vol café, daar zit meestal veel vocht in de lucht).

              Niet alleen in de lucht vrees ik, maar ja je kan dan wat tijd nemen om zelf eerst wat vocht op te slorpen.
              Nu met deze koude dagen ben je al eens buiten om wat foto's te nemen en dan kan je toch best wat op je materiaal letten, ik zet hem gewoonlijk een tijd op een plaats waar het niet te warm is.
              D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

              Comment


              • #8
                Re: Welke voorzorgen bij koude temperatuur.

                Heden ochtend om 08.00 uur naar buiten de sneeuw in ...

                foto's gemaakt ...

                terug thuis naar binnen maar de camera in de onverwarmde bijkeuken om te "ontdooien" ..

                na een goede 45 min. naar de woonkamer waar het 22 graden warm was

                Geen problemen met condens!!

                >>> mijn "kritiek" is altijd mijn eerlijke "mening" en nooit mijn "commentaar" <<<

                Comment

                Working...
                X