Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraag over sluitertijd D200 voor sportfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vraag over sluitertijd D200 voor sportfotografie

    Ik ben sinds een aantal weken de trotse bezitter van de Nikon D200. Deze camera bied de mogelijkheid van een sluitertijd van 30 tot 1/8000. Ik wil binnenkort sportfoto's gaan maken (rugby). Ik heb in de Nederlandse handleiding gelezen dat ik voor sportfoto's het beste de belichtingsstand op sluitertijdvoorkeuze kan zetten. Korte sluitertijd om bewegende onderwerpen scherp vast te stellen. De ISO-auto setting past de ISO-gevoeligheid automatisch ook aan in deze belichtingsstand.

    Mijn vraag is: Wat is de beste sluitertijdsetting voor het maken van sportfoto's. In dit geval voor een buitensport (rugby). Ik gebruik een Nikon 70-300 mm f/4~f/5.6D zoomlens.

    Alvast bedankt voor jullie reakties.

  • #2
    Re: vraag over sluitertijd D200 voor sportfotografie

    misschien had je beter een D70S gekocht, die heeft voorgeprogrammeerde standjes, o.a. sportfotografie.

    ik vertel dit niet om te lachen, maar deze zijn soms heel handig.
    een paar ogen om mee te kijken en een vinger om af te drukken

    Comment


    • #3
      Re: vraag over sluitertijd D200 voor sportfotografie

      Rofab,

      misschien een antwoord op je vraag: snelheid hangt zeer sterk af van wat je wil fotograferen en hoe. Een actie bevriezen vraagt snellere sluitertijden, terwijl je bijvoorbeeld bij een panning gerust lagere sluitertijden kan gebruiken omdat je het onderwerp 'doorvolgt'. Een 125ste kan misschien genoeg zijn bij rugby ? (Eens proberen, heb daar persoonlijk geen ervaring mee)
      En verder.... gewoon eens wat proberen... da's nu net het leuke van digitaal.

      Groetjes,
      DVdB
      Zo'n schattig Nikon kodakske en wat glas erbij ...

      Comment


      • #4
        Re: vraag over sluitertijd D200 voor sportfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door Peter Lampens
        misschien had je beter een D70S gekocht, die heeft voorgeprogrammeerde standjes, o.a. sportfotografie.

        ik vertel dit niet om te lachen, maar deze zijn soms heel handig.
        Mijn vorige camera was een D70S en ja, die had inderdaad een voorgeprogrammeerde stand voor sportforografie. Wel handig, maar niet echt een uitdaging. En al helemaal niet als je een D200 in je handen hebt die ongelooflijk veel mogelijkheden (dus ook voor sportfotografie) heeft.

        Comment


        • #5
          Re: vraag over sluitertijd D200 voor sportfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door DVdB
          Rofab,

          misschien een antwoord op je vraag: snelheid hangt zeer sterk af van wat je wil fotograferen en hoe. Een actie bevriezen vraagt snellere sluitertijden, terwijl je bijvoorbeeld bij een panning gerust lagere sluitertijden kan gebruiken omdat je het onderwerp 'doorvolgt'. Een 125ste kan misschien genoeg zijn bij rugby ? (Eens proberen, heb daar persoonlijk geen ervaring mee)
          En verder.... gewoon eens wat proberen... da's nu net het leuke van digitaal.

          Groetjes,
          DVdB
          Bedankt voor je reactie. Ik ga het komend weekend gewoon probereren

          Comment


          • #6
            Re: vraag over sluitertijd D200 voor sportfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door Peter Lampens
            misschien had je beter een D70S gekocht, die heeft voorgeprogrammeerde standjes, o.a. sportfotografie.

            ik vertel dit niet om te lachen, maar deze zijn soms heel handig.
            U doet me twijfelen,ik ga morgen (voor de eerste keer) ook eens aan sportfotografie doen,(Scheldecross op en rond Sint-Anneke)ik heb ook die sportstand op mijn minolta 5D,maar ik wou ook gewoon een snelle sluitertijd nemen?..... zal beiden maar eens proberen zeker.
            Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
            Web-Albums

            Comment


            • #7
              Re: vraag over sluitertijd D200 voor sportfotografie

              Snelheid 1/125 is misschien ok zolang je niet gaat inzoomen.
              Hou rekening dat je bij 300mm zoom zeker al op 1/250 moet werken met
              vaste hand, en dit enkel om een stilstaand beeld te nemen.
              Bewegende beelden met 300mm lens zou ik zeker al met 1/500 of meer nemen.
              Hopelijk heb je dan nog licht genoeg, eventueel iso waarden verhogen.
              Statief is ook raadzaam.
              Even experimenteren vooraf is misschien nodig.
              popol

              http://www.fotopopol.be

              Comment

              Working...
              X