Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpstellen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpstellen

    Ik wou gisteren een foto trekken met een graanspriet voor mijn lens en op de achtergrond een paard, ik kreeg het paard scherp maar dan was wel mijn graanspriet onscherp en ook omgekeerd? Hoe moet ik dit oplossen?
    bedankt
    Heb een canon 10d en canon 70-300 do IS
    www.knfotostudio.be

  • #2
    Kies een zo klein mogelijk diafragma:

    f/n met n een groot getal

    en probeer scherp te stellen op iets tussen paar en graan in. Ik geloof dat 1/3 van de afstand tussen graan en paard optimaal is.
    Minolta Dimage Z2

    Comment


    • #3
      Ik heb het geprobeerd, maar het lukt me maar niet!
      hoe kan dit toch?
      www.knfotostudio.be

      Comment


      • #4
        Er zit een grens aan de scherptediepte die je met je lens (brandpuntsafstand) kunt krijgen. Als je echt beiden scherp wilt hebben moet je of verder af gaan staan van de graanspriet, of de foto maken met een groothoek obectief in combinatie met een klein diafragma. Er zijn programma's te vinden (ook al op dit forum langsgekomen) waarmee je de scherptediepte precies kunt uitrekenen als functie van diafragma, brandpunt e.d. Als ik het goed heb is fcalc zo'n programma.
        Groeten, Eric

        Nikon Coolpix 8800
        Fuji S602 Zoom

        Comment


        • #5
          Heeft die camera dan geen hand focus??? Ja toch zeker..???
          Groets, Gerhard
          Panasonic FZ1000 - Metz 45 - Nikon S3500

          Comment


          • #6
            je vergroting is vast te groot, en dit kan je niet altijd ophalen met het diafragma toe te knijpen, zoals eerder gezegd, je kan wat verder gaan staan, maar je kan niet het onmogelijke willen.

            visit my website : http://www.freewallpapersite.com

            Comment


            • #7
              En als je nu een wit blad vasthoudt achter je grasspriet, dan zal hij wel juist focussen. Deze instelling 'vasthouden', blad weg en ... foto trekken.
              Willy
              http://users.pandora.be/wwolf

              Comment


              • #8
                Originally posted by wolvie
                En als je nu een wit blad vasthoudt achter je grasspriet, dan zal hij wel juist focussen. Deze instelling 'vasthouden', blad weg en ... foto trekken.
                Maar daarmee heb je het paard nog niet scherp....
                Canon 10D, glass, flashes & extra's
                Fuji S602Z & extra's
                www.CooMa.be BD0176BE

                Comment


                • #9
                  Moet eens proberen eerst foto van graanspriet te trekken. Best camera op statief. Vervolgens één van paard vanop dezelfde plaats. Fotoos als lagen op elkaar in software programma en dan kun je de onscherpe voor, achtergrond verwijderen. Dit kan wel een monniken werk zijn naargelang hetgeen je wilt bereiken. Beide scherpstellen in één foto is niet altijd mogelijk zoals in vorige replies al stond.
                  DSC-F828 PSP proX goe gerief is het halve werk

                  Comment


                  • #10
                    ik verwonder me er steeds weer over dat er blijkbaar mensen zijn die zich wel een camera van 1700 euro zonder lens of iets kunnen aanschaffen en vervolgens er niet mee leren werken. Je mag altijd komen wisselen met mijn 300D - ik kan de extra functies van de 10D goed gebruiken

                    Maar goed: je vraag. Stel je diaframa in op het grootste getal (bv: 22), focus op de voorgrond (de grasspriet) en het paard zou ook scherp moeten zijn. Als de afstand tussen beide niet te groot is althans - er zijn grenzen aan wat je kan doen...
                    Model of fotograaf ? Registreer je nu op http://www.modellennet.be en vind de ideale partner voor een volgende shoot.

                    Comment


                    • #11
                      Dit is een ideale situatie om een Tilt-Shift lens te gebruiken.

                      Mvg
                      Bart

                      Comment


                      • #12
                        Dit heeft niets te maken met mensen die er niet mee kunnen werken!
                        Trouwens wat jij zegt, dat heb ik gedaan, f22 gebruikt maar dan lukte het niet, dus het gaat hier wel degelijk niet over kennis!!

                        toch bedankt voor jullie reacties

                        Killerke
                        www.knfotostudio.be

                        Comment


                        • #13
                          ik verwonder me er steeds weer over dat er blijkbaar mensen zijn die zich wel een camera van 1700 euro zonder lens of iets kunnen aanschaffen en vervolgens er niet mee leren werken. Je mag altijd komen wisselen met mijn 300D - ik kan de extra functies van de 10D goed gebruiken
                          killerke let vooral niet op dit soort infantiele uitspraken zou ik zo zeggen
                          grr kzou hier nog 2 blz beklag kunne schrijven maar dat is uiteraard niet de bedoeling van deze thread

                          verder denk ik ook (als ik het me juist inbeeld) dat je iets onmogelijks wilt realiseren --> wanneer je te dicht bij die graanstengel staat ed ..
                          alles is reeds gezegd maw alsnog veel succes ermee !!

                          Comment


                          • #14
                            Er wordt gesuggereerd om een shift/tilt lens te gebruiken.
                            Daar kan je toch helemaal geen scherptediepte mee vergroten, of wel ?

                            Greets, Raf
                            www.SundownShadows.be

                            Comment


                            • #15
                              Wat is de minimale afstand die je op fullwide van een objekt moet staan om dat objekt scherp te krijgen??? Zou dat mischien het geval zijn, dat je te dicht bij de grashalm stond?? Je kan dan knijpen met je diafragma wat je wilt maar scherp krijgen zul je de grashalm nooit dan.

                              Ik denk dat een klein beetje afstand in dit geval wonderen zou kunnen doen (tenminste dat denk ik)

                              Greets
                              Leo

                              Comment

                              Working...
                              X