Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help, ik heb een zwarte en een witte kat

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Help, ik heb een zwarte en een witte kat

    Hallo,

    Ik heb een Canon EOS 450D met de kitlens (18-55mm) alsook de el cheapo prime 1.8.

    Nu probeer ik mijn katten te fotograferen, maar het is niet eenvoudig omdat de een volledig wit is (tenzij hij heeft liggen rollen in het zand ) en de andere is volledig zwart.

    Het lukt me niet om veel detail in de foto's te steken, meestal vervaagt de pels in een grote witte of zwarte vlakte.

    Aangezien ik nog maar een beginner ben kan ik wel wat hulp gebruiken van de vele experten hier op het forum.

    Hartelijk dank.

  • #2
    Re: Help, ik heb een zwarte en een witte kat

    als je een melkglazen salontafel hebt, katjes op zo een salontafel zetten, een flits onder de tafel zetten, en met de hand afstellen dat de tafel "net 1 stop overbelicht tov de hieronder beschreven belichting" en verder de kates fotograferen in manuele modus. om het licht te meten gebruik je een grijskaart voor de katjes er zijn, en je meet in spotmeting op de grijskaart en stel de camera net 1 stop overbelicht tov deze meting.

    als alles ingesteld is, haal je de katjes, en je neemt de foto. Heb je eventueel een tweede flitser, dan kan je die als plafondflitser gebruiken, maar zodanig dat die gijskaart net een stop overbelicht blijft. Dan zou je een ideale belichting moetne hebben om zowel in het wit als het zwart detail te houden

    als je een camerastandpunt neemt dat niet naar beneden gericht is, moet je de setup nog iets ingewikkelder maken met hebulp van een grote half doorschijnende witte plastic box en moet je extra flitsers bijhalen, of de opstelling in de verande zetten en rekenen op het zonlicht
    Last edited by momentopname; 8 april 2009, 14:34.

    Comment


    • #3
      Re: Help, ik heb een zwarte en een witte kat

      bedankt voor de uitleg, maar dat klinkt als vrij advanced voor mij. Zal het eens goed bestuderen en uitproberen.

      Bedankt.

      Comment


      • #4
        Re: Help, ik heb een zwarte en een witte kat

        Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
        en je meet in spotmeting op de grijskaart
        ...of, ipv een grijskaart neem je er een grijze kat bij natuurlijk...


        Probeer misschien grote lichtcontrasten te vermijden - ga ze bv niet net onder een spotje zetten.
        en als je ze bv bij een raam zou fotograferen: gebruik zeker een reflectiescherm aan de andere kant.

        Post anders 's een voorbeeldje.

        Comment


        • #5
          Re: Help, ik heb een zwarte en een witte kat

          Mijn ervaring met onze zwarte hond is dat zonder flits de pels altijd of volledig zwart is, of grijs. Met een flits zie je dat vel zo opleven en doortekenen...

          mvg
          Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

          Comment


          • #6
            Re: Help, ik heb een zwarte en een witte kat

            Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
            ...of, ipv een grijskaart neem je er een grijze kat bij natuurlijk...
            wel zien dat die grijze kat dan kleurneutraal is, en net de goede helderheid heeft .. dus eerst met een spectrocolorimeter de CieLAB waarde van de appearance van dat haar meten, en als A&B "0" zijn en de L is "50", is't "vermoedelijk" wel ok

            Comment


            • #7
              Re: Help, ik heb een zwarte en een witte kat

              De witte kat is niet echt wit. Ik fotografeer witte / zwarte honden & katten

              Zelf dieren die voor de keuring (honden en kattenshows) gepoederd worden om witter te zijn, zijn nog niet zuiver wit.... Zet ze maar eens tegen een witte rol papier of vinyl.

              Zwart is moeilijk en de ingebouwde lichtmeter van je camera gaat NUTS door dat zwarte object. Daardoor is de witte dan weer overbelicht.

              Werkende met een licht/flitsmeter heb ik gemerkt dat een zwarte vacht ca 1 stop extra nodig heeft voor een goed detail te hebben op de uiteindelijke print (voor monotor is 1/3 al voldoende). Echter één stop extra brand meestal het wit uit....
              I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

              Comment

              Working...
              X