Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

flitsen op tweede gordijn: camera (pentax) of flitser??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • flitsen op tweede gordijn: camera (pentax) of flitser??

    Hallo iedereen,

    Ik heb me net een Sigma 530 DG-ST externe flitser aangechaft voor op mijn pentax *ist dL. Uiteraard al één en ander uitgeprobeerd en zo op het eerste gezicht lijkt het wel OK.

    Een interessante techniek lijkt mij het flitsen op het 2de gordijn (omgeving eerst mooi belichten met een lange sluitertijd en dan het onderwerp oplichten / bevriezen met de flits op het einde van de sluitertijd).

    Alleen: ik weet niet hoe je dat activeert ... Standaard lijkt hij te flitsen op het eerste gordijn Activeer je dat op de camera of op de flitser. Indien het laatste het geval is vrees ik ervoor ... En in de handleiding van mijn camera vind ik het niet onmiddellijk terug (het zou wel mogelijk moeten zijn maar ik kom er niet uit hoe ...)

    Of zijn er andere alternatieven om het zelfde effect te bereiken??

    Alvast bedankt voor jullie hulp.

    Greotjes,
    Yves
    Niet geschoten is altijd mis ...

    Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

  • #2
    Re: flitsen op tweede gordijn: camera (pentax) of flitser??

    Bij mijn 400D dien ik dit in de camera in te stellen, bij persoonlijke instellingen. Ik ga er van uit dat dit ook bij jouw camera zo zal zijn. Kijk eens bij geavanceerde instellingen ofzo.
    Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

    Comment


    • #3
      Re: flitsen op tweede gordijn: camera (pentax) of flitser??

      Al vele draden over geweest, hoe het moet, niet moet etc..;

      DPaul.
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • #4
        Re: flitsen op tweede gordijn: camera (pentax) of flitser??

        Indien de flitser dat ondersteunt zou je dan normaal zowel op de camera als op de flits moeten kunnen instellen. Bij m'n AF540FGZ is dat ten minste zo...

        Op de camera: Fn-toest en dan naar onderen de flitsopties activeren. Eén van de opties zou dan tweede sluitergordijn moeten zijn.

        Maar als je niets op je flitser of in de handleiding ervan vind zou 't gewoon kunnen dat je flitser deze functie niet ondersteunt, waardoor de camera het ook niet als een optie toont.

        Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #5
          Re: flitsen op tweede gordijn: camera (pentax) of flitser??

          Het is de camera die bepaalt wanneer de flitser vuurt!

          Comment


          • #6
            Re: flitsen op tweede gordijn: camera (pentax) of flitser??

            iedereen bedankt voor de reacties. Ik vrees dus dat mijn camera het niet ondersteunt ... De *ist DL was inderdaad een instapcamera, vandaar.

            @viewfinder : is dat het menu van een Pentax (K10D / K20D) - als dat zo is heb ik een objectieve reden om een nieuwe body te kopen alleen mijn vrouw nog overtuigen

            Groetjes,
            Yves
            Niet geschoten is altijd mis ...

            Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

            Comment

            Working...
            X