Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cursusboek fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Cursusboek fotograferen

    Bestaat er een goed cursusboek over fotograferen.
    Zodat ik meer en mooiere foto’s kan maken.
    Die ook met voorbeelden te werk gaat.
    En ook laat zien, waar moet je op letten.

  • #2
    Re: Cursusboek fotograferen

    Gaat ne keer naar een grote boekhandel (vb Standaardboekhandel enz ...) en ga naar de afdeling "fotografie" !!!!

    Je zal de bomen in het bos niet meer zien staan.

    Zoveel boeken zijn er over fotografie.

    Neem enkele uit de rekken en bekijk ze, hoe meer je er ziet, hoe minder dat je de keuze kan maken.


    Ga anders ook eens naar een bibliotheek en daar heb je ook keuze te over.

    Is een gemakkelijke vraag die je stelt, maar met een zeer moeilijk antwoord.
    Er zijn er zovelen, in alle klasse en vooral prijzen.


    Het is ook zeer moeilijk te zeggen welk een goed boek is.
    Eigenlijk er zijn geen slechte boeken, ze zijn allemaal goed.
    Doe nooit iets aan een ander wat je zelf niet graag hebt !!!
    Met een gebalde vuist is het moeilijk iemand de hand te schudden.

    BD0460BE

    Comment


    • #3
      Re: Cursusboek fotograferen

      Hetbeste boek.....Forum van BD.
      'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

      Comment


      • #4
        Re: Cursusboek fotograferen

        Er zijn boeken die aangepast zijn naar de camera (of het merk), en er zijn versies waarin verschillende toestellen door elkaar op fot getoond worden ivm instelmogelijkheden etc etc....

        Voor een algemeen boek over hoe digitale fotografie werkt en wat bracketing en zo is: maakt niet zo veel uit.
        Indien je dieper op mogelijkheden van je toestel wil ingaan: eerst handleiding goed onder de knie hebben, en dan een bij voorkeur naar toestel (of merk) geschreven boek.
        Tenslotte boek over nabewerking (Lightroom, Photoshop,...).
        Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
        www.musicinframe.be

        Comment


        • #5
          Re: Cursusboek fotograferen

          Zelfs in de makro hebben ze een vrij groot assortiment van deze boeken. Zelfs deze per toestel. Behalve deze van een nikon d60 heb ik niet gezien
          Weet er soms iemand of dit boek al op de markt is??

          Comment


          • #6
            Re: Cursusboek fotograferen

            Hangt er van af wat je zoekt natuurlijk.
            Sommige boeken zijn meer gefocust op 'digitale fotografie' en gaan meer in om dit digitaal aspect en de bewerking van foto's en minder op de basis van fotograferen. Dit blijft hetzelfde (voor 90%) als bij analoog.

            Het is dan ook interessant in tweedehandsboekenwinkels te stappen en te zoeken naar werken over de basis van fotograferen (bij analoge toestellen).

            En het internet is een enorme bron van informatie natuurlijk.
            André Langenus (EFIAP)

            Comment


            • #7
              Re: Cursusboek fotograferen

              Mijn 2 favoriete boeken zijn :

              * Fotografie bij weinig licht (Tim Gartside)
              * Algemeen boek over digitale fotografie (vertaald van Lee Frost)

              alle 2 in boekenvoordeel gekocht voor nog geen €10!
              Er zijn veel boekjes die onoverzichtelijk zijn of algemene zever wat een sensor is of compactflashkaart, maar deze zijn essentieel over fototechnieken, ze gaan heel diep in op de praktijk.

              Ook Zoom.NL en FotoVideoCHIP zijn leuke maandelijkse magazines om bij te leren.

              Succes!
              Innovator

              Comment


              • #8
                Re: Cursusboek fotograferen

                Ik heb nooit boeken gebruikt. Dé methode vind ik: veel foto's maken, en véél vragen stellen.
                ______
                www.vue.photo

                Comment


                • #9
                  Re: Cursusboek fotograferen

                  National Geographic heeft een aantal interessante boekjes.
                  Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                  Comment


                  • #10
                    Re: Cursusboek fotograferen

                    Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                    National Geographic heeft een aantal interessante boekjes.
                    Link?
                    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                    Comment


                    • #11
                      Re: Cursusboek fotograferen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                      Ik heb nooit boeken gebruikt. Dé methode vind ik: veel foto's maken, en véél vragen stellen.

                      de autodidact met behulp van kritiek dus... valt iets voor te zeggen.
                      Maar bij rotweer in de winter gaat het soms ook goed als je wat literatuur hebt. Dan kan je nu bij het beter wordende weer gaan toepassen en proberen wat je bijgeleerd hebt.

                      Ik vind het nuttig, en sommige zaken kan je moeilijk uitleggen via BD, of er moet veel tijd in gestopt worden. Ik denk dan bvb. aan CS3 jobkes. Effe gauw over penselen, brushtool of filters en curves iets neerpennen is verstaanbaar voor wie al een degelijke basis heeft, niet voor iedereen dus.

                      Daarom:

                      * Een Scott Kelby Photoshop boek (of book)
                      * Een op jouw toestel gericht boek evt. ook (Easy Computingreeks bvb.)
                      * Een algemeen handboek (digitale) fotografie...

                      Ik ga er af en toe eens eentje halen in de bib, maar da's meestal dan één uitbelicht thema zoals "Fotograferen bij weinig licht", of "Composities in de modellenfotografie" of iets dergelijks.
                      De sterretjes versie heb ik thuis liggen.
                      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                      www.musicinframe.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Cursusboek fotograferen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                        de autodidact met behulp van kritiek dus... valt iets voor te zeggen.
                        Maar bij rotweer in de winter gaat het soms ook goed als je wat literatuur hebt. Dan kan je nu bij het beter wordende weer gaan toepassen en proberen wat je bijgeleerd hebt.

                        Ik vind het nuttig, en sommige zaken kan je moeilijk uitleggen via BD, of er moet veel tijd in gestopt worden. Ik denk dan bvb. aan CS3 jobkes. Effe gauw over penselen, brushtool of filters en curves iets neerpennen is verstaanbaar voor wie al een degelijke basis heeft, niet voor iedereen dus.

                        Daarom:

                        * Een Scott Kelby Photoshop boek (of book)
                        * Een op jouw toestel gericht boek evt. ook (Easy Computingreeks bvb.)
                        * Een algemeen handboek (digitale) fotografie...

                        Ik ga er af en toe eens eentje halen in de bib, maar da's meestal dan één uitbelicht thema zoals "Fotograferen bij weinig licht", of "Composities in de modellenfotografie" of iets dergelijks.
                        De sterretjes versie heb ik thuis liggen.
                        Ja, en niet alleen kritiek hoor. Ook gewoon als je foto's ziet die je mooi vindt, de fotograaf mailen. Je krijgt meestal wel antwoord. Goeie site daarvoor is Pbase.com. Daar heb ik ontzettend veel geleerd. Foto's bekijken, exifs bestuderen en vragen stellen als ik iets niet doorhad.
                        Enne... in de winter kan je ook fotograferen hé. Als je maar gepassioneerd genoeg bent, leer je het vanzelf. Ik fotografeer altijd, elke dag. Ik heb gewoon via mail veel geleerd van fotografen die ik goed vind, en op mijn beurt doe ik dat nu ook, als mensen mij vragen stellen. Ik heb geen boeken gelezen, maar toch alles geleerd van mensen in the field. en die leggen het vaak beter uit dan pakweg een leraar die het jaren na elkaar uit staat te leggen. En aan een boek kan je geen vragen stellen.
                        Ik ga wel eens wat dieper op Photoshop moeten ingaan, ik weet zeker dat ik vaak nog beter kan mocht ik alles feilloos kunnen. en dan nog... ik blijf vragen stellen. Heerlijke manier om het te leren vind ik zelf.
                        Maar goed, dat zal ook voor iedereen wel weer anders zijn. Als je maar graag blijft fotograferen, daar gaat het uiteindelijk om hé.
                        ______
                        www.vue.photo

                        Comment


                        • #14
                          Re: Cursusboek fotograferen

                          Eigenlijk heb ik enkele boeken (los van wat links op internet):

                          DIGITALE FOTOGRAFIE - de spiegelreflexcamera (Michael Freeman, Librero)
                          DIGITALE FOTOGRAFIE - 500 belichtingstips (Rod Ashford, Librero)
                          The Adobe Photoshop CS3 book for digital photographers (Scott Kelby, New Riders)

                          Heb nu van de bib thuis Fotografiegids - Compositie (John Freeman, Veltman uitgevers) liggen.
                          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                          www.musicinframe.be

                          Comment


                          • #15
                            Re: Cursusboek fotograferen

                            Dat eerste boek van Freeman heb ik ook. Er staan wel een aantal handige tips in, maar ik leer véél meer hier en van goeie fotografen die ik ken, dan van zo'n boek. Dat wat betreft puur fotograferen. Maar qua Photoshop zou ik toch beter eens een boek kopen.
                            ______
                            www.vue.photo

                            Comment

                            Working...
                            X