Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Klemskerke Kruidmolen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Klemskerke Kruidmolen

    Na herstel van een lichtlek aan de Mamiya Press en nieuwe dichtingen op de rug even een rol geschoten. Spijtig genoeg is die Foma 200 niet zonder problemen. Het was geen sterrennacht, die witte vlekken zijn gewoon overal. (ik ben niet de enige met dat probleem)



    Mamiya Press 65mm, Foma 200, 10 minuten in HC110 1+63.

  • #2
    Re: Klemskerke Kruidmolen

    Ziet er toch een mooie strakke foto uit . wellicht 6x9 op de mamiya press ?

    Comment


    • #3
      Re: Klemskerke Kruidmolen

      Ja, 6x9 op de Mamiya Press. Ik zie het nut niet van een kleiner formaat op een grote camera te gebruiken.

      Maar de Foma 200 heeft een probleem. Die zit vol witte vlekken en zwarte streepjes (na inversie):

      Comment


      • #4
        Re: Klemskerke Kruidmolen

        Hallo Spanik, die witte vlekjes is condens op je film...te lang in de camera laten zitten, of de camera/film aan een groot temperatuursverschil blootgesteld.

        mvg, Rudi

        Comment


        • #5
          Re: Klemskerke Kruidmolen

          Langer dan een week of twee heeft die film niet in de camera gezeten denk ik. Ik wou de nieuwe dichtingen van de rug testen. Maar alle detail heb ik niet onthouden. En op een ander (meer analoge fotografie) forum waren er nog leden met hetzelfde verschijnsel met dezelfde film. Het was ook de eerste keer dat ik ontwikkelde met zo'n sterk verdunde HC110.

          Ik heb nog wel enkele rolletjes van die film. Komt goed uit, want ik heb deze week een Wista met 6x9 rug binnen gekregen Ik zal dan eens binnen testen en dezelfde ontwikkeling doen. Maar de rug moet nog nieuwe dichtingen krijgen. De oude dichtingen kan ik met een tandborstel gewoon wegwrijven...

          PS: "shenhoa" zoals de camera vermoed ik?

          Comment


          • #6
            Re: Klemskerke Kruidmolen

            Zijn de rolletjes die je nog hebt liggen "geseald"? Als dat niet zo is zou ik het niet vertrouwen.
            Die Wista indien je hem correct gebruikt en een goed objectief zal je zeker niet ontgoochelen. Een Wista field versie is "namaak Linhof Technika", en presteert even goed.
            En inderdaad, Shenhao is een Chinese camerabouwer, vooral houten field camera's...heel mooi afgewerkt, licht van gewicht, ideaal als "field" camera.

            Comment


            • #7
              Re: Klemskerke Kruidmolen

              Oorspronkelijk geplaatst door shenhao Bekijk bericht
              Zijn de rolletjes die je nog hebt liggen "geseald"? Als dat niet zo is zou ik het niet vertrouwen.
              Die Wista indien je hem correct gebruikt en een goed objectief zal je zeker niet ontgoochelen. Een Wista field versie is "namaak Linhof Technika", en presteert even goed.
              En inderdaad, Shenhao is een Chinese camerabouwer, vooral houten field camera's...heel mooi afgewerkt, licht van gewicht, ideaal als "field" camera.
              Ja, de rolletjes zijn nog in originele verpakking. Ik heb identiek hetzelfde op een andere rol en daar ben ik zeker van dat die minder dan 1 week in het toestel gezeten heeft. Die is op een 3-tal dagen opgemaakt.

              Probleem met 6x9 op een 4x5 is de crop. Ga niet veel keuze hebben van lens denk ik. Zal 90SWD of 75 SWD worden. Maar voorlopig ben ik nog de "prut" aan het wegkrabben om de dichtingen te vervangen van de rug.

              Comment


              • #8
                Re: Klemskerke Kruidmolen

                Afbeelding bovenaan witte punten en strepen: het lijkt wel alsof de film na het ontwikkelen niet stofvrij is gedroogd of voor het afdrukken niet stofvrij is gemaakt zoveel stof zit er op. De zwarte strepen (afbeelding onder) zijn ontwikkelfouten.

                Comment


                • #9
                  Re: Klemskerke Kruidmolen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                  Afbeelding bovenaan witte punten en strepen: het lijkt wel alsof de film na het ontwikkelen niet stofvrij is gedroogd of voor het afdrukken niet stofvrij is gemaakt zoveel stof zit er op. De zwarte strepen (afbeelding onder) zijn ontwikkelfouten.
                  Die witte punten en zwarte strepen zijn niet op een andere film (Kodak Tmax100) die op hetzelfde ogenblik ontwikkeld is en naast deze film heeft hangen drogen. https://forum.belgiumdigital.com/f13...ns-594377.html

                  Als je naar die witte plekken kijkt met zo'n webcamera-microscoop, dan zien die er uit als paarse stippen:

                  Comment


                  • #10
                    Re: Klemskerke Kruidmolen

                    Een film met een paarse "look", duidt op onvoldoende spoelen na het fixeren. Rond die 14 is ook nog een paarse schijn te zien lijkt mij.
                    Maak verse fixeer en fixeer dubbel de tijd dat de film nodig heeft om helder te worden, hiervoor neem je een stukje film van de aanloopstrook en kijk hoe lang het duurt eer het helder wordt in de fixeer, die tijd x2 is je fixeertijd.
                    Spoelen: water van 20°, tankje vullen en 5x kiepen, opnieuw vullen en 10x kiepen...laatste keer vullen en 20x kiepen. Dan het tankje vullen met gedistilleerd water, minuut laten staan en de film ophangen.
                    Ontwikkelen: voor de aanmaak ook gedistilleerd water nemen en door een koffiefilter gieten, dan pas je HC110 toevoegen.
                    Gebruik je ID11 of een andere poederontwikkelaar: eveneens filteren, ook de ontwikkelaar.
                    Gedemineraliseerd water is hoofdzakelijk kalkvrij gemaakt maar bevat daarbuiten nog teveel onzuiverheden die in je emulsie dringen.

                    Comment

                    Working...
                    X