Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon AF 80-200 F2.8 ED schuifzoom of draaizoom?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon AF 80-200 F2.8 ED schuifzoom of draaizoom?

    Kan iemand mij eens de verschillen aantonen tussen de Nikon AF 80-200 F2.8 ED met schuifzoom of draaizoom? Ik kan via een vriend er een met schuifzoom aankopen maar wil mij toch eerst een informeren of dit wel een juiste keuze is. Of zijn er nog betere alternatieven in deze prijsklasse?

  • #2
    Re: Nikon AF 80-200 F2.8 ED schuifzoom of draaizoom?

    denk da schuifzoem iest van vroeger is en da het nu allemaal draaizoom is.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon AF 80-200 F2.8 ED schuifzoom of draaizoom?

      De schuifzoom is ouder... Sommige schuifzoomen hebben geen D-chip (en sommige wel)
      Qua scherpte zult ge met beiden dik tevreden zijn. Sommigen hebben liever een draaizoom, maar dat is persoonlijk. Bij manueel scherpstellen verkies ik liever de schuifzoom, kun je met een hand kaderen en scherpstellen tegelijk.
      Edwin
      Mijn Foto's

      Comment


      • #4
        Re: Nikon AF 80-200 F2.8 ED schuifzoom of draaizoom?

        De draaizoom werkt beter om te zomen. Correcter, en géén risico dat de schuif soms vast, soms los zit.
        Bovendien is het een totaal andere constructie en meen ik (niet zeker) dat er optisch wel een verschil is.

        Ook het focussen werkt sneller bij een draaizoom.

        Heb zelf de draaizoom, maar mis pak u niet aan het gewicht.
        Op de D70 vind ik de body iets te licht voor deze zwaardere lenzen.

        Ze presteert werl subliem scherp en eveneens een mooi bokeh.
        Op 2.8 heb je al een schitterend contrast.
        een paar ogen om mee te kijken en een vinger om af te drukken

        Comment


        • #5
          Re: Nikon AF 80-200 F2.8 ED schuifzoom of draaizoom?

          Even dit topic weer bovenhalen. Is er echt een merkelijk verschil in focussen? Valt er met een schuifzoom te werken op bv. voetbalwedstrijden, of is die zo veel trager dat je telkens te laat zal zijn?
          www.koenphotography.be

          Comment


          • #6
            Re: Nikon AF 80-200 F2.8 ED schuifzoom of draaizoom?

            Je hebt twee shuifzoomen. Ik heb de oudste, traagste. Voor voetbal is die misschien wel wat te traag. Ik vloek wel eens op die af. Zie: http://www.youtube.com/watch?v=99kSX...eature=related

            Comment


            • #7
              Re: Nikon AF 80-200 F2.8 ED schuifzoom of draaizoom?

              Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
              Je hebt twee shuifzoomen. Ik heb de oudste, traagste.
              Staat dat op de lens aangegeven of het de oude of nieuwe versie is (ik zou een 2de hands overkopen, en weet niet in welk jaar ze origineel werd aangekocht)? Ze zou vooral voor concertfotografie gebruikt worden, en volleball (spelers blijven ivg met voetballers relatief op dezelfde plaats staan) dus op zich zou dat wel meevallen, denk ik. Handig filmpje ook!
              www.koenphotography.be

              Comment


              • #8
                Re: Nikon AF 80-200 F2.8 ED schuifzoom of draaizoom?

                Volgens mij gaat en schuifzoom ook sneller stofdeeltjes in de body schuiven
                met alle gevolgen vandien
                Gr
                D

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon AF 80-200 F2.8 ED schuifzoom of draaizoom?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Koenvdh Bekijk bericht
                  Staat dat op de lens aangegeven of het de oude of nieuwe versie is (ik zou een 2de hands overkopen, en weet niet in welk jaar ze origineel werd aangekocht)? Ze zou vooral voor concertfotografie gebruikt worden, en volleball (spelers blijven ivg met voetballers relatief op dezelfde plaats staan) dus op zich zou dat wel meevallen, denk ik. Handig filmpje ook!
                  de oude is als aanduiding AF ED, de nieuwe AF-D ED De nieuwe heeft iverigens ook een veel handigere bayontzonnekap, ipv de oude schroefkap. Zie http://www.kenrockwell.com/nikon/80-200mm-history.htm (ben niet zo'n fan van rockwell, maar 't is wel een goed overzichtje) Optisch moet je rekening houden met wel wat CA. Gebruik ze verder graag op mijn fuji s5, buiten de trage af en schroefzonnekap. Dat schuiven ipv draaien boeit me weinig.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon AF 80-200 F2.8 ED schuifzoom of draaizoom?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Peter Lampens Bekijk bericht
                    De draaizoom werkt beter om te zomen. Correcter, en géén risico dat de schuif soms vast, soms los zit..
                    Ik vond mijn AFD 80-200 prettiger werken als mijn 70-200, maar na de val op beton.........en geen VR.
                    Oorspronkelijk geplaatst door Peter Lampens Bekijk bericht
                    Bovendien is het een totaal andere constructie en meen ik (niet zeker) dat er optisch wel een verschil is.
                    Volgens mij is de constructie exact gelijk, als je de breedte van het draaigedeelte vergelijkt met de schuifafstand is dat gelijk en de draaibeweging wordt hieronder omgezet in een een lengtebeweging.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon AF 80-200 F2.8 ED schuifzoom of draaizoom?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Peter Lampens Bekijk bericht
                      De draaizoom werkt beter om te zomen. Correcter, en géén risico dat de schuif soms vast, soms los zit.
                      Bovendien is het een totaal andere constructie en meen ik (niet zeker) dat er optisch wel een verschil is.

                      Ook het focussen werkt sneller bij een draaizoom.

                      Heb zelf de draaizoom, maar mis pak u niet aan het gewicht.
                      Op de D70 vind ik de body iets te licht voor deze zwaardere lenzen.

                      Ze presteert werl subliem scherp en eveneens een mooi bokeh.
                      Op 2.8 heb je al een schitterend contrast.
                      Optisch is de 80-200 AFD gelijk aan de eerdere 2 schuifzoomlenzen. De AFS is verschillend van de eerdere drie, de 70-200 en 70 200 II zijn ook weer anders.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon AF 80-200 F2.8 ED schuifzoom of draaizoom?

                        De schuifzoom (zowel D als niet D versie) is uit mijn ervaring te traag voor snelle actie vast te leggen, zelf met een pro AF motor.

                        Je gebruikt de lens dan ook best als flexibele portretlens ipv sportlens. Maar de prijzen zijn onklopbaar: 300 à 400 euro

                        Voor sport dus best naar iets anders kijken. Bijvoorbeeld een Sigma met HSM...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon AF 80-200 F2.8 ED schuifzoom of draaizoom?

                          ik heb hier al wat sportfoto's met die lens weten passeren. Als je de focus limiter verstandig gebruikt en je onderwerp volgt met de servo (kennis en spelinzicht van de gefotografeerder sport laat dat toe) zal het zeker gaan.

                          Ik heb de mijne (draaizoom) sinds donderdag. Vandaag voor het eerst echt gebruikt: prentjes van mijn vriendin en zoontje in het park. Resultaten zijn echt super.
                          The Knight That Says Ni...kon

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon AF 80-200 F2.8 ED schuifzoom of draaizoom?

                            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                            ik heb hier al wat sportfoto's met die lens weten passeren. Als je de focus limiter verstandig gebruikt en je onderwerp volgt met de servo (kennis en spelinzicht van de gefotografeerder sport laat dat toe) zal het zeker gaan.
                            Ja ik beweer niet dat er 0,0 gelukte foto's gaan zijn. Maar er is beter en sneller. Ik gebruik de schuifvariant nu al 3jaar. Ik neem zelden foto's van sport, meer voor candid shots op trouwfeesten en portret, dus ik ben er perfect tevreden mee. Maar twee weken geleden toevallig weer eens voor vrienden een zaalvoetbalwedstrijd vastgelegd - bij 6 op 10 foto's zat de focus waar ik wou dat hij zat, focus limiter of geen focus limiter, mét een D700. En dan zijn er nog die keren dat ik zelf de sluiterknop niet indrukte omdat ik wist dat het er toch naast zou zijn..

                            De draaivariant (AF-D) en latere AF-S is natuurlijk sneller qua AF.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon AF 80-200 F2.8 ED schuifzoom of draaizoom?

                              En hoe bevalt hij jou in termen van snelheid (AF?)
                              Mijn objectieven zijn all round...

                              Comment

                              Working...
                              X