Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Terug van weggeweest sinds 2015, kan mijn Canon EOS 750D nog mee?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Terug van weggeweest sinds 2015, kan mijn Canon EOS 750D nog mee?

    Hoi allen,

    Na enkele jaren heel actief te zijn geweest hier op het forum ben ik sinds enkele dagen weer helemaal in de ban van mijn camera en de hobby. Tijd dus om de camera na enkele jaren weer uit de kast te halen en op pad te gaan!

    Nu weet ik dat er in de afgelopen 7 (?) jaren dat ik de fotografie niet echt meer gevolgd heb ontzettend veel veranderd moet zijn! Destijds was bijvoorbeeld voor zo ver ik me herinner slechts het begin van de systeemcamera's. Ook de smartphones waren nog niet zo goed als ze vandaag de dag zijn. Ik zal nog heel veel research moeten doen om terug volledig op te hoogte te geraken!

    De camera die ik al enkele jaren in de kast heb liggen is de Canon EOS 750D. Deze is nog zo goed als ongebruikt. Bijkomend heb ik de Canon EF-S 18-135 en de Canon EF 50 1.8. Verder ook enkele filters.

    Kan ik met deze camera nog mee met de huidige trends? Is deze nog iets waard? Of is deze dermate verouderd dat ik beter uitkijk naar een tweedehands nieuwere camera?

    Bedankt voor jullie inzichten!!

    Happy to be back :-)

    Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk

  • #2
    Re: Terug van weggeweest sinds 2015, kan mijn Canon EOS 750D nog mee?

    Het gaat in eerste instantie om de fotograaf en niet het materiaal.
    Ik zou zeggen, doe nog even verder met de camera en als je helemaal weet dat de microbe je te weer pakken heeft, kijk dan een wat er allemaal op de markt is en of een upgrade werkelijk nodig is voor je soort fotografie. Dus ook even kijken waar je interesse vooral naartoe gaat qua onderwerpen.
    En, welkom terug ...

    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      Re: Terug van weggeweest sinds 2015, kan mijn Canon EOS 750D nog mee?

      Alle camera's die ik gebruik zijn ouder dan uw 750D, en daarmee kan ik nog altijd de foto's maken zoals ik ze wil.
      Meestal lukt dat toch, als dat niet zo is, dan ligt dat aan mij, niet aan het gebruikte "gereedschap" .
      Uw 750D is uitgekomen in 2015, mijn 7DII in 2014, 5DII in 2012, en de 1Dx (die ik het meeste gebruik) in 2011.
      De 7DII gebruik ik vooral als ik minder gewicht wil meenemen, en dan zit daar meestal een 18-135 op, in de fototas zit dan meestal nog de superlichte 10-18 die ook prima werkt.

      De laatste jaren is de beeldkwaliteit van de sensors wel iets beter geworden, maar dat verschil is lang niet zo groot als dat was in de eerste 10 jaar dat digitale reflexcamera's op de markt gekomen zijn.
      Wat de mirrorless camera's betreft, daar zijn vooral veel meer mogelijkheden met het AF-systeem die onmogelijk zijn met een DSLR (automatisch scherpstellen op gezichten of ogen bijvoorbeeld), maar ook met een "ouderwets" AF systeem kan je scherpe foto's maken als je dat op de juiste manier gebruikt.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Terug van weggeweest sinds 2015, kan mijn Canon EOS 750D nog mee?

        De 750D is een erg goed toestel en kan zeker nog mee.
        Het is gericht op de betere instap en moet dusdanig gebruikt worden.
        Simpel gezegd: Als je geen extreem gekke dingen wil doen dan voldoet de camera meer dan voldoende.
        Hij moet het wel afleggen bij de nieuwere toestellen inzake hoog ISO en resolutie.
        Maar zo ik lees moet je terug beginnen. Je zal dus van de tekortkomingen niets merken.
        Zo kan je op je gemak bekijken of het opnemen van je hobby interesant genoeg is om een nieuw toestel te kopen en welke dat dan precies moet zijn.
        Ik zou me geen zorgen maken alvast.

        Comment


        • #5
          Re: Terug van weggeweest sinds 2015, kan mijn Canon EOS 750D nog mee?

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Alle camera's die ik gebruik zijn ouder dan uw 750D, en daarmee kan ik nog altijd de foto's maken zoals ik ze wil.
          Meestal lukt dat toch, als dat niet zo is, dan ligt dat aan mij, niet aan het gebruikte "gereedschap"
          Zelfde hier. Jongste camera is ook van 2015. Oudste van 1936 of zoiets. Al mijn foto's zijn even goed/slecht want ik maak ze. Gebruik die 750D en zie waar je uitkomt. Maar ga ook niet bij de eerste mislukt foto denken dat het de camera is. Met de huidige trends kan die misschien niet mee, maar heb je een camera om trends te volgen of om foto's te maken?

          Comment


          • #6
            Re: Terug van weggeweest sinds 2015, kan mijn Canon EOS 750D nog mee?

            Ik heb niet zolang geleden een 750D tweede hands gekocht.
            Sofort een batterijgrip besteld en werk met de drie standaard objectieven, 10-18 STM, 18-55 STM en de fabelachtige 55-250 STM.
            Ik neem deze kit als ik licht bepakt wil zijn en ben zeer tevreden met de resultaten.
            Toen ik begon met fotografie zei de leraar dat het belangrijkste aan een toestel wel de lens was en voor de rest uw kunde en klare kijk.

            Ik zou die 750D zeker niet weg doen.
            Last edited by Red Falcon; 30 april 2023, 00:39. Reden: enkele skrifvoutjes recht gezeten.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: Terug van weggeweest sinds 2015, kan mijn Canon EOS 750D nog mee?

              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              Ik heb niet zolang geleden een 750D tweede hands gekocht.
              Sofort een batterijgrip besteld en werk met de drie standaard objectieven, 10-18 STM, 18-58 STM en de fabelachtige 58-250 STM.
              Ik neem deze kit als ik licht bepakt wil zijn en ben zeer tevreden met de resultaten.
              Toen ik begon met fotografie zei de leraar dat het belangrijkste aan een toestel wel de lens was en voor de rest uw kunde en klare kijk.

              Ik zou die 750D zeker niet weg doen.
              Dat van die lenzen is zeker waar maar ik zou geen nieuwe EF-S lenzen meer kopen.
              Met wat te lezen vind je snel welke de moeite zijn (sorry, er zitten veel erg matige tussen) en er liggen er ontelbare stof te vergaren.
              Je kan nog jaren voort met dit systeem zonder dat het je veel kost.

              Als je bv een EF-S 55-250 IS STM (de laatste versie dus) op de kop kan tikken (+/- €200 gebruikt, 300-350 nieuw), doen !
              Beste Canon budget zoom ooit. Kompakt en razend scherp, ook redelijke macro voor vlinders, bloemen en zo.
              Voor vogels vergelijkbaar - na uitvergroting - dan de aloude EF-400 L f:5.6.

              Voor meer lichtsterkte de EF-S 17-55 f:2.8 IS.
              Wel een groot beest.

              Veel plezier.
              Last edited by palombian; 29 april 2023, 10:24.

              Comment


              • #8
                Re: Terug van weggeweest sinds 2015, kan mijn Canon EOS 750D nog mee?

                Natuurlijk kan je daar nog steeds super foto's mee maken. De basis van fotografie is nog steeds het zelfde. Licht is ook nog steeds het zelfde.
                Waar je wel serieus zal mogen bijbenen is de nabewerking van de foto's. Wat daar allemaal bijgekomen is de laatste jaren...
                Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                Comment


                • #9
                  Re: Terug van weggeweest sinds 2015, kan mijn Canon EOS 750D nog mee?

                  Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
                  Natuurlijk kan je daar nog steeds super foto's mee maken. De basis van fotografie is nog steeds het zelfde. Licht is ook nog steeds het zelfde.
                  Waar je wel serieus zal mogen bijbenen is de nabewerking van de foto's. Wat daar allemaal bijgekomen is de laatste jaren...
                  Zeker en vast, je verschiet ervan als je oude foto's eens terug bewerkt.
                  En software is goedkoper dan hardware.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Terug van weggeweest sinds 2015, kan mijn Canon EOS 750D nog mee?

                    Er is geen enkele verplichting om foto's "bij te werken".

                    Comment


                    • #11
                      Re: Terug van weggeweest sinds 2015, kan mijn Canon EOS 750D nog mee?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                      Er is geen enkele verplichting om foto's "bij te werken".
                      Nee, maar een aantal argumenten om een peperduur toestel te kopen - om met de "ruis bij hoge ISO" te beginnen, bij normale waarden hebben de huidige croptoestellen ook geen ruis meer - zijn in de meeste situaties achteraf heel bevredigend op te lossen.
                      Nagenoeg alle foto's op fotofora zijn nabewerkt (ook die met topmateriaal gemaakt, waardoor je natuurlijk altijd achter loopt ).

                      Comment


                      • #12
                        Re: Terug van weggeweest sinds 2015, kan mijn Canon EOS 750D nog mee?

                        (klassieke) volgorde van belangrijkheid : achter-voor-lens-sensor/film-body
                        dus de body staat (meestal) op de laatste plaats ... de persoon achter de camera op de eerste

                        Comment


                        • #13
                          Re: Terug van weggeweest sinds 2015, kan mijn Canon EOS 750D nog mee?

                          Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
                          Natuurlijk kan je daar nog steeds super foto's mee maken. De basis van fotografie is nog steeds het zelfde. Licht is ook nog steeds het zelfde.
                          Waar je wel serieus zal mogen bijbenen is de nabewerking van de foto's. Wat daar allemaal bijgekomen is de laatste jaren...
                          Beter zou ik het niet gezegd krijgen.
                          Natuurlijk heeft Lieven 200% gelijk.
                          Loop toch die reclame jongens niet achterna.
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Terug van weggeweest sinds 2015, kan mijn Canon EOS 750D nog mee?

                            Of je camera nog meekan in 2023? Natuurlijk niet. Of je er mooie fotos mee kan maken? Als je een goede fotograaf bent, zeker wel. Ik kocht 14 dagen terug een nogal plastiekerig aanvoelende canon R10, voor mijn plus dochter en heb het toestel eerst een paar dagen getest. Voor zijn prijs, is het ongelooflijk wat het toestelletje kan. De autofocus is ongelooflijk. Ik nam fotos van skaters aan 15 fps en elke foto was in focus. De autofocus volgt een vliegende vogel. Je neemt er gedurende 1 sec foto's van en ook hier weer, is elke foto in focus. De fotokwaliteit is gewoon goed. Het dingetje filmt in 4k en heeft een razendsnelle processor aan boord, die ook in de hele dure modellen zit. Het hangt er dus allemaal van af, wat je precies wil gaan doen met je camera. Ik lees het allemaal graag, dat het de man achter de camera is, maar probeer maar een duikende ijsvogel te fotograferen om maar iets te zeggen, met jouw camera. Met dat instapmodel en een 70 300 kan het.
                            Last edited by Cram1956; 8 mei 2023, 09:13.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Terug van weggeweest sinds 2015, kan mijn Canon EOS 750D nog mee?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Cram1956 Bekijk bericht
                              Of je camera nog meekan in 2023? Natuurlijk niet. Of je er mooie fotos mee kan maken? Als je een goede fotograaf bent, zeker wel. Ik kocht 14 dagen terug een nogal plastiekerig aanvoelende canon R10, voor mijn plus dochter en heb het toestel eerst een paar dagen getest. Voor zijn prijs, is het ongelooflijk wat het toestelletje kan. De autofocus is ongelooflijk. Ik nam fotos van skaters aan 15 fps en elke foto was in focus. De autofocus volgt een vliegende vogel. Je neemt er gedurende 1 sec foto's van en ook hier weer, is elke foto in focus. De fotokwaliteit is gewoon goed. Het dingetje filmt in 4k en heeft een razendsnelle processor aan boord, die ook in de hele dure modellen zit. Het hangt er dus allemaal van af, wat je precies wil gaan doen met je camera. Ik lees het allemaal graag, dat het de man achter de camera is, maar probeer maar een duikende ijsvogel te fotograferen om maar iets te zeggen, met jouw camera. Met dat instapmodel en een 70 300 kan het.
                              Ik gebruik de laatste 2-3 jaar enkel nog mirrorless toestellen, mijn DSLR's waren gewoon kapot en/of versleten, en ik laat er geen traan voor.

                              Het ging over het feit of je met een DSLR nog foto's kan nemen, en dat is uiteraard zo, je gaat het verschil zelfs niet zien. Maar nu nog nieuw kopen is iets anders.
                              Of de body nog op de laatste plaats staat zou ik betwijfelen, lensfouten bv worden nu digitaal gecorrigeerd.
                              Zeker de AF is de laatste tijd sterk verbeterd, het is een grote hulp maar er komt nog wel meer bij kijken.

                              We wachten met ongeduld op de foto van de duikende ijsvogel .
                              Last edited by palombian; 8 mei 2023, 15:54. Reden: body, lensfouten

                              Comment

                              Working...
                              X