Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vreemde netwerk toestanden sinds een dag of 2.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vreemde netwerk toestanden sinds een dag of 2.

    Sinds enkele dagen heb ik vreemde dingen aan de hand met mijn netwerk. Er is niets veranderd aan de configuratie van de modem (BBox3) of de switch (TP-SG2216) of the wifi router (TP-Archer 8).

    - BBox3 is de proximus modem en heeft een vast IP van 192.168.2.1. Speelt ook DHCP en geeft adressen voorbij 192.168.2.10.
    - De eerst volgende in het netwerk is de switch. Alles gaat hier naartoe en van daaruit naar de BBox. Die switch heeft vast IP 192.168.2.3.
    - De desktop krijgt zijn DHCP adres als 192.168.2.54
    - de laptop idem en zit op 192.168.2.35 (bekabeld aan de switch)
    - de wifi router heeft vast IP 192.168.2.4 (bekabeld aan de switch)
    - de laptop van mijn zus krijgt ook via DHCP zijn adres maar die gaat via de wifi router.
    - er is een NAS en die heeft vast 192.168.2.8

    Iedereen kan aan het internet. Maar het mijkt me trager dan voorheen.

    De rare dingen zijn:

    - als ik op de BBox ga kijken dan zijn de switch en de wifi router niet te zien in de lijst van IP adressen. De desktop, laptop en laptop van mijn zus zijn wel te zien in de lijst. Er is een onbekend toestel dat geen IP adres gekregen heeft. De HP Officejet heeft IP 192.168.2.42 gekregen en die hangt op de wifi.

    - de desktop kan niet pingen naar de switch (Host unreachable). Kan ook niet pingen naar de wifi router. Via de browser een verbinding trachten te maken met hun webinterface lukt (uiteraard) ook niet.

    - de laptop die kan wel pingen en verbinding maken met de switch en de wifi router. Nochtans zijn de laptop en desktop via diezelfde switch verbonden met de modem en het internet.

    - de desktop kan wel pingen naar de laptop van mijn zus. Daarvoor moet alles dus wel eerst via de switch en de wifi router.

    - er is een IP adres bereikbaar dat nergens opduikt 192.168.2.15. Dat blijkt na wat zoeken het adres te zijn van de management interface van mijn desktop. Ik wist dat die bestond maar dacht altijd dat die een eigen ethernet poort had en die is niet aangesloten! Grappige is dat ik er wel aankan vanuit de laptop maar niet vanuit de desktop zelf.

    - de NAS is totaal onbereikbaar. Nochtans donderdag was dat nog ok.

    Ondertussen al alles verschillende keren gereset, ook power cycle maar geen enkele verandering.

    Iemand een idee waar en hoe te zoeken? Ik weet het niet meer. Enige waar ik zeker van ben is dat de verbinding naar Proximus nog OK is. Anders kon ik dit niet posten.

  • #2
    Re: vreemde netwerk toestanden sinds een dag of 2.

    Laat maar, heb het gevonden na 2 namiddagen zoeken. Er was 1 instelling in de switch die veranderd was. Net die van de poorten van de desktop en de NAS.

    Comment


    • #3
      Re: vreemde netwerk toestanden sinds een dag of 2.

      Het was wat moeilijk om te helpen zo van op afstand.
      Maar goed dat je er zelf uit gekomen bent.

      Los van dit... Waarom heb je in hemelsnaam een managed switch voor privaat gebruik?

      Comment


      • #4
        Re: vreemde netwerk toestanden sinds een dag of 2.

        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
        Waarom heb je in hemelsnaam een managed switch voor privaat gebruik?
        Waarom zou men dat niet doen? [emoji848]
        Geeft meer mogelijkheden bij de configuratie en meestal hebben de betere toestellen deze functionaliteit.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: vreemde netwerk toestanden sinds een dag of 2.

          Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
          Het was wat moeilijk om te helpen zo van op afstand.
          Maar goed dat je er zelf uit gekomen bent.
          Ik weet dat dit moeilijk is vanop afstand. Maar soms is het genoeg dat iemand je zegt "heb je daaraan gedacht?" of "er is een update geweest...". Je kan altijd vragen en in dit geval, helpt het niet, het schaadt ook niet.

          Los van dit... Waarom heb je in hemelsnaam een managed switch voor privaat gebruik?
          Ah... er zijn 2 redenen. Eentje ervan was dat ik toen ik die gekocht heb een en ander wou bijleren over netwerken. Ik kom er op het werk mee in aanraking maar het is zeker niet mijn hoofdbezigheid. Ik wou een paar dingen met Vlan's en zo proberen. Nu was de kost ook niet zoveel meer. En als je die dingen niet managed, dan werken ze als een normale switch.

          De tweede reden is wat mij in dit geval de das omgedaan heeft. Ik heb nu reeds voor de tweede maal een desktop met 2 ethernet poorten. En de NAS die ik gekocht heb, die heeft er 4. Daarom wou ik proberen om in de twee gevallen de poorten in een LAG (link aggregation group) te steken en zo meer bandbreedte te halen tussen de desktop en de NAS. (ook weer om wat meer van netwerken te leren) Daarvoor heb je een managed switch nodig die dit ondersteunt.

          Nu was het niet zo lastig om dat in te stellen op de toestellen maar om de config goed te krijgen was een ander paar mouwen. Zeggen dat 2 ethernetpoorten 1 LAG vormen is het begin. Maar er is nog een en ander meer in te stellen. Ik had gekozen om LACP (802.3ad) te gebruiken als protocol hiervoor. Eenmaal op de 3 toestellen ingesteld was dat ok (desktop, switch, NAS).

          Alleen moet ik vergeten zijn om die werkende configuratie te saven op de switch. En de switch moet om de een of andere reden een reboot gehad hebben en dus de vorige config geladen. En die was niet LACP maar een "static LAG". Gevolg was dat er wel netwerkverbinding is maar met een hoop problemen. Als ik 1 kabel van de 2 uittrok dan werkte alles. Achteraf bekeken normaal want een LAG biedt redundantie als er 1 van de links uitvalt. Met de 2 kabels zag ik sommige IP adressen wel, andere niet. Grootste probleem was dat ik het IP adres van de switch niet meer zag en dus niet meer in de management webpage kon. Daarom dacht ik eerst dat die switch stuk was. Die staat nu al een jaar of 8 te draaien onder mijn bureau dus zo onmogelijk was dat niet.

          Nu heb ik nog zo'n managed switch maar met minder poorten (nog een onvoltooid project). Dus heb ik die er tussen gezet, eerst zonder enige config en dan het netwerk stilaan weer opgebouwd. Eerst modem/router, switch en desktop met 1 link. Dat was OK, dan de wifi router erbij. Ook ok. Zo voort tot het instellen van de LAG. En toen is mijn nikkel gevallen.

          Er zijn nog andere reden waarom je een managed switch kan gebruiken. Bvb kan je instellen welke poort DHCP mag uitgeven. Handig als je verschillende toestellen hebt die dit kunnen zoals de modem/router van je provider, een wifi router en een NAS. Je kan ook op het switch niveau toegangen tot toestellen instellen of beperken.

          Wat ik bijgeleerd heb is vooral: je moet alles goed documenteren zodat je veel later nog weet waarom je iets gedaan hebt en hoe je dat gedaan hebt.

          Comment


          • #6
            Re: vreemde netwerk toestanden sinds een dag of 2.

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
            Ik weet dat dit moeilijk is vanop afstand. Maar soms is het genoeg dat iemand je zegt "heb je daaraan gedacht?" of "er is een update geweest...". Je kan altijd vragen en in dit geval, helpt het niet, het schaadt ook niet.

            Ah... er zijn 2 redenen. Eentje ervan was dat ik toen ik die gekocht heb een en ander wou bijleren over netwerken....

            Wat ik bijgeleerd heb is vooral: je moet alles goed documenteren zodat je veel later nog weet waarom je iets gedaan hebt en hoe je dat gedaan hebt.
            Ik ben ICT deskundige van beroep. Ben er nu wel enige tijd mee gestopt.
            Ik snap je motivatie nu beter.

            Zelf had ik een paar scenario's in gedachten maar je inventaris was niet voldoende om tot goed inzicht te komen.
            Ideaal probeer je dan een remote sessie of eventueel ter plaatse gaan.
            Het ontbreekt me aan tijd om dat te organiseren.

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Waarom zou men dat niet doen? [emoji848]
            Geeft meer mogelijkheden bij de configuratie en meestal hebben de betere toestellen deze functionaliteit.
            Ben ik met je eens. Het is leuk. Maar zoals je ziet ook de mogelijkheid tot introductie van nieuwe problemen.
            Voor normaal privaat gebruik is dat sterk af te raden mijn inziens.
            Bij ALLE technologie steeds denken aan de KIS regel. Bespaart een fortuin aan kosten.

            Comment


            • #7
              Re: vreemde netwerk toestanden sinds een dag of 2.

              @Spanik: heb je intussen nog verder geëxperimenteerd met LAG/LACP? Ik heb het ook even geïmplementeerd maar kwam er dan pas achter dat dit geen verdubbeling in snelheid opleverde.
              Deze zomer heb ik een tweedehands 2.5gbe NAS gekocht en samen met een 2.5/5/10gbe switch en de 5gbe NIC op mijn PC werkt dit wel geheel naar verwachting

              Verder zou ik ook verschillende VLAN's kunnen aanmaken (Hoofd, gast, iOT, camera,...) met firewall regels maar ik vrees dat dit ook veel te snel veel te gecompliceerd wordt en als het op een keer fout loopt, begin dan maar eens te zoeken als je het niet deftig hebt gedocumenteerd...

              Comment


              • #8
                Re: vreemde netwerk toestanden sinds een dag of 2.

                Neen, niet verder geëxperimenteerd ondertussen. Wel wat andere problemen met de hele setup. Brokken met de pc maar die zijn nu terug hersteld. En om de een of andere reden komt de NAS helemaal niet meer op het netwerk. De switch ziet niets, de leds komen wel aan dat er iets in de poorten zit maar geen data. IP-adres is ook niet bereikbaar. Vreemd, dat was na het lange weekend van 1 november en die is ondertussenblijven opstaan met niemand in huis. Moet nog eens kijken.

                Wat de snelheid betreft vraag ik me af of dit in huis wel zin heeft. Eerlijk gezegd vrees ik dat er gewoon niet genoeg data te verzetten is of dat de toestellen niet snel genoeg data kunnen leveren/verwerken. Ik ben niet genoeg IT-er om daar werk van te maken.

                Met het falen van de cdrom van de pc was ik ook wat meer in de dmesg gaan kijken wat daar allemaal staat. En ik denk wel dat er nog wat verder ingesteld moet worden. Ik zie
                Code:
                [    5.935250] bond0: (slave eno1): Enslaving as a backup interface with a down link
                [    5.966916] bond0: (slave eno2): Enslaving as a backup interface with a down link
                [    8.935710] igb 0000:05:00.0 eno2: igb: eno2 NIC Link is Up 1000 Mbps Full Duplex, Flow Control: RX
                [    9.129228] bond0: (slave eno2): link status definitely up, 1000 Mbps full duplex
                [    9.129235] bond0: Warning: No 802.3ad response from the link partner for any adapters in the bond
                [    9.129240] bond0: active interface up!
                [    9.129247] IPv6: ADDRCONF(NETDEV_CHANGE): bond0: link becomes ready
                [    9.531920] igb 0000:04:00.0 eno1: igb: eno1 NIC Link is Up 1000 Mbps Full Duplex, Flow Control: RX
                [    9.648314] bond0: (slave eno1): link status definitely up, 1000 Mbps full duplex
                Er is dus geen 802.3ad respons van de switch. Dat vind ik vreemd want die staat wel op "passive" maar dan zou hij wel moeten antwoorden als de pc iets stuurt. Dus de kans is groot dat de throughput daarom niet echt is wat het zou moeten zijn. Dus er is nog werk aan. Nu nog goesting en tijd vinden.

                Comment


                • #9
                  Re: vreemde netwerk toestanden sinds een dag of 2.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                  Neen, niet verder geëxperimenteerd ondertussen. Wel wat andere problemen met de hele setup. Brokken met de pc maar die zijn nu terug hersteld. En om de een of andere reden komt de NAS helemaal niet meer op het netwerk. De switch ziet niets, de leds komen wel aan dat er iets in de poorten zit maar geen data. IP-adres is ook niet bereikbaar. Vreemd, dat was na het lange weekend van 1 november en die is ondertussenblijven opstaan met niemand in huis. Moet nog eens kijken.

                  Wat de snelheid betreft vraag ik me af of dit in huis wel zin heeft. Eerlijk gezegd vrees ik dat er gewoon niet genoeg data te verzetten is of dat de toestellen niet snel genoeg data kunnen leveren/verwerken. Ik ben niet genoeg IT-er om daar werk van te maken.

                  Met het falen van de cdrom van de pc was ik ook wat meer in de dmesg gaan kijken wat daar allemaal staat. En ik denk wel dat er nog wat verder ingesteld moet worden. Ik zie
                  Code:
                  [    5.935250] bond0: (slave eno1): Enslaving as a backup interface with a down link
                  [    5.966916] bond0: (slave eno2): Enslaving as a backup interface with a down link
                  [    8.935710] igb 0000:05:00.0 eno2: igb: eno2 NIC Link is Up 1000 Mbps Full Duplex, Flow Control: RX
                  [    9.129228] bond0: (slave eno2): link status definitely up, 1000 Mbps full duplex
                  [    9.129235] bond0: Warning: No 802.3ad response from the link partner for any adapters in the bond
                  [    9.129240] bond0: active interface up!
                  [    9.129247] IPv6: ADDRCONF(NETDEV_CHANGE): bond0: link becomes ready
                  [    9.531920] igb 0000:04:00.0 eno1: igb: eno1 NIC Link is Up 1000 Mbps Full Duplex, Flow Control: RX
                  [    9.648314] bond0: (slave eno1): link status definitely up, 1000 Mbps full duplex
                  Er is dus geen 802.3ad respons van de switch. Dat vind ik vreemd want die staat wel op "passive" maar dan zou hij wel moeten antwoorden als de pc iets stuurt. Dus de kans is groot dat de throughput daarom niet echt is wat het zou moeten zijn. Dus er is nog werk aan. Nu nog goesting en tijd vinden.
                  Kan je je switch niet gewoon naar fabriekswaarden terugzetten zodat alles normaal functioneert? Dan kan je achteraf nog experimenteren.

                  De snelheid is inderdaad discutabel. 1gbe is inderdaad meer dan genoeg voor de meeste taken zelfs wanneer het over fotobestanden gaat. Bij mij lag de weg open na het LACP avontuur waarbij enkel een snellere NAS moest aangekocht worden.

                  Comment


                  • #10
                    Re: vreemde netwerk toestanden sinds een dag of 2.

                    Ik heb de switch naar fabrieksinstellingen terug gezet toen er niets meer werkte. Maar dan opnieuw de LAG en LACP ingesteld want met de fabrieksinstellingen werkt die helemaal niet. Met de pc werkt nu alles normaal.

                    Het is de NAS die problemen geeft op het netwerk nu. Eerlijk gezegd ik denk dat die het lastig heeft. Oorsponkelijk een QNAP TS-453Pro. Maar met de software van Qnap geraakte ik niet uit de voeten. Teveel dingen die ik niet nodig had, lastig in te stellen, etc. Heb er onlangs meer geheugen ingestopt en TrueNAS op gezet. Dat lijkt te draaien maar het is van hardware het absolute minimum voor TrueNAS. Niet dat ik er meer van vraag dan fileserver en/of backup. En met 2 gebruikers moet dat wel lukken.

                    Ontbreekt vooral aan goesting om ermee bezig te zijn.

                    Comment


                    • #11
                      Re: vreemde netwerk toestanden sinds een dag of 2.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                      Ik heb de switch naar fabrieksinstellingen terug gezet toen er niets meer werkte. Maar dan opnieuw de LAG en LACP ingesteld want met de fabrieksinstellingen werkt die helemaal niet. Met de pc werkt nu alles normaal.

                      Het is de NAS die problemen geeft op het netwerk nu. Eerlijk gezegd ik denk dat die het lastig heeft. Oorsponkelijk een QNAP TS-453Pro. Maar met de software van Qnap geraakte ik niet uit de voeten. Teveel dingen die ik niet nodig had, lastig in te stellen, etc. Heb er onlangs meer geheugen ingestopt en TrueNAS op gezet. Dat lijkt te draaien maar het is van hardware het absolute minimum voor TrueNAS. Niet dat ik er meer van vraag dan fileserver en/of backup. En met 2 gebruikers moet dat wel lukken.

                      Ontbreekt vooral aan goesting om ermee bezig te zijn.
                      Oei dat is voor mij ook onontgonnen terrein. Al mijn NAS hebben de fabriekssoftware. Voor ik de 2.5gbe NAS had, heb ik ook wel getwijfeld aan een DIY TrueNAS in een oude PC behuizing.

                      Goesting om ergens in te vliegen, ontbreekt me ook meer en meer al heeft thuisnetwerk hier altijd wel een streepje voor

                      Comment

                      Working...
                      X