Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitser voor Olympus OM-D EM-1 MarkII

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitser voor Olympus OM-D EM-1 MarkII

    Ik ben op zoek naar een flitser voor mijn Olympus OM-D EM-1 MarkII waar bijna altijd de 12-100/4 Pro op zit. De flitser is voornamelijk bedoeld voor functioneel gebruik: privé, bijeenkomsten, werk e.d. Geen studiowerk. In de analoge jaren werkte ik o.a. met een Nikon FE + Metz flitser maar in ons digitale tijdperk weinig geflitst. Veel is een beetje vergeten, vandaar mijn vraag.

    Na het nodige zoekwerk kwam ik tenslotte uit op twee merken:
    Van Nissin twee modellen, de i40 en de i60A en van Godox de TT350 en TT685, met resp. een richtgetal van 40 en 60. Wat ik mij het meeste afvraag: heb je aan een richtgetal van 40 genoeg om wat grotere gezelschappen gelijkmatig te belichten? En heb je voldoende power om in wat grotere ruimtes te bouncen?

    Voorzover ik kan zien is, bij dezelfde specificaties, Godox wel wat voordeliger dan Nissin. De flitsers van Olympus zelf zijn weer een stuk duurder.
    Maar ik hoor graag jullie ervaringen/adviezen.

  • #2
    Re: Flitser voor Olympus OM-D EM-1 MarkII

    Hallo,

    de richtgetallen verwijzen naar volle zoom, voor de 685 is dat 200mm, voor de 350 is dat 105mm.
    Richtgetal 40 tot 60 is slechts 0,5 f stops.
    Gebruik in geval van twijfel de krachtigere flitser, maar zelfs met de kleine flitser kan je veel licht krijgen bij ISO 800 of 1600.Godox is het populairste flitssysteem op dit moment.
    Greets Carsten
    It don´t mean a thing if it ain´t got that swing
    (Duke Ellington)

    Comment


    • #3
      Re: Flitser voor Olympus OM-D EM-1 MarkII

      Dank, caprinz.
      Probleem met de Nissin i60A is dat deze flitser praktisch nergens meer te krijgen is, wel voor Canon en Nikon maar niet voor MFT. Ook van andere merken, zoals Metz en Yongnuo, zie ik zo gauw geen flitser voor MFT, nog afgezien van de vraag of ik die zou willen hebben. Qua prestaties vind ik de flitsers van Olympus zelf veel te duur. Dan heb je nog de Cullman CUlight FR 60MFT maar qua specs zie ik niet zoveel voordelen t.o.v. de Godox TT685.
      Kortom, die Godox lijkt me dan de beste optie.

      Comment

      Working...
      X