Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LED problemen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • LED problemen

    Een rare toestand in het appartement van een familielid. In de woonkamer is een lichtpunt voorzien van twee 8 W LED "bulb" lampen. Deze hebben reeds een jaar of drie zonder problemen gewerkt maar sinds kort blijven de lampen als ze uitgeschakeld zijn nog redelijk sterk branden, zeg maar op 25%. Als één van de lampen losgeschroefd wordt, brandt de andere zelfs op halve sterkte. Dit is dus veel meer dan het bekende fenomeen "ghosting" waarbij de leds nog zwakjes nagloeien in uitgeschakelde stand.
    Ondertussen al wat uitgetest, lampen vervangen maakt niets uit, wisselschakelaars vervangen ook niet. Er is niets veranderd in de elektrische installatie.
    Met een multimeter gemeten blijkt er een spanning van ongeveer 150V op te staan, de stroomsterkte zal niet zo groot zijn want bij het vervangen van 1 lamp door een gloeilamp is het probleem niet meer merkbaar bij de andere (LED) lamp.
    Als één van de wisseldraden in de wisselschakelaar wordt losgekoppeld van de schakelaar kan het lichtpunt nog bediend worden via de andere schakelaar en is vreemd genoeg het nabranden ook gedaan.
    Kan een elektrotechnieker hier wat duiding geven? Waar kan nog gezocht worden naar een oplossing? Of is een meting met een Megger de enige oplossing?
    Andere lichtpunten met LEDs werken perfect, ook geen automaten of aardlekschakelaars die uitvallen.
    Alvast bedankt!
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

  • #2
    Re: LED problemen

    Zijn het dubbelpolige of enkelsporige schakelaars?
    De andere lichtpunten, hebben die ook wisselschakelaars?
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: LED problemen

      Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
      Een rare toestand in het appartement van een familielid. In de woonkamer is een lichtpunt voorzien van twee 8 W LED "bulb" lampen. Deze hebben reeds een jaar of drie zonder problemen gewerkt maar sinds kort blijven de lampen als ze uitgeschakeld zijn nog redelijk sterk branden, zeg maar op 25%. Als één van de lampen losgeschroefd wordt, brandt de andere zelfs op halve sterkte. Dit is dus veel meer dan het bekende fenomeen "ghosting" waarbij de leds nog zwakjes nagloeien in uitgeschakelde stand.
      Ondertussen al wat uitgetest, lampen vervangen maakt niets uit, wisselschakelaars vervangen ook niet. Er is niets veranderd in de elektrische installatie.
      Met een multimeter gemeten blijkt er een spanning van ongeveer 150V op te staan, de stroomsterkte zal niet zo groot zijn want bij het vervangen van 1 lamp door een gloeilamp is het probleem niet meer merkbaar bij de andere (LED) lamp.
      Als één van de wisseldraden in de wisselschakelaar wordt losgekoppeld van de schakelaar kan het lichtpunt nog bediend worden via de andere schakelaar en is vreemd genoeg het nabranden ook gedaan.
      Kan een elektrotechnieker hier wat duiding geven? Waar kan nog gezocht worden naar een oplossing? Of is een meting met een Megger de enige oplossing?
      Andere lichtpunten met LEDs werken perfect, ook geen automaten of aardlekschakelaars die uitvallen.
      Alvast bedankt!
      Dat kan bijna niet anders dan een verlies tussen de draden zelf zijn, vocht of oude kabels met slechte isolatie.

      Comment


      • #4
        Re: LED problemen

        Het lichtpunt in kwestie heeft wisselschakelaars. Andere lichtpunten in dezelfde stroomgroep (16A automaat) hebben enkelpolige of wisselschakelaars. Maar nergens anders problemen met leds.
        Het appartement in kwestie is slechts 8 jaar oud, oude kabels lijken me dus uitgesloten. Vocht zou inderdaad kunnen maar zou dan niet eerder de aardlekschakelaar gaan trippen?
        In dezelfde stroomgroep is ook een wc-ventilator met timer aangesloten. Die werkt ook nog wel maar zou door bv vochtigheid dit een invloed kunnen hebben op die bepaalde led lampen (en nergens anders) ?
        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • #5
          Re: LED problemen

          Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
          Het lichtpunt in kwestie heeft wisselschakelaars. Andere lichtpunten in dezelfde stroomgroep (16A automaat) hebben enkelpolige of wisselschakelaars. Maar nergens anders problemen met leds.
          Het appartement in kwestie is slechts 8 jaar oud, oude kabels lijken me dus uitgesloten. Vocht zou inderdaad kunnen maar zou dan niet eerder de aardlekschakelaar gaan trippen?
          In dezelfde stroomgroep is ook een wc-ventilator met timer aangesloten. Die werkt ook nog wel maar zou door bv vochtigheid dit een invloed kunnen hebben op die bepaalde led lampen (en nergens anders) ?
          Een aardlekschakelaar werkt enkel tegenover de aarding Hombre.
          Wc ventilator met timer eens afschakelen en misschien fase en nul van dat circuit eens wisselen als de hoofd aansluiting een 400 volt net is.
          Zwerf stroom is een probleem bij led, maar bij u lijkt dat inderdaad wat overdreven.

          Comment


          • #6
            LED problemen

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Een aardlekschakelaar werkt enkel tegenover de aarding Hombre.
            Wc ventilator met timer eens afschakelen en misschien fase en nul van dat circuit eens wisselen als de hoofd aansluiting een 400 volt net is.
            Zwerf stroom is een probleem bij led, maar bij u lijkt dat inderdaad wat overdreven.
            Als dat vroeger altijd perfect werkte en het probleem zich nu plots voordoet, dan lijkt het wisselen van de draden op eerste zicht niet meteen de oplossing mits die altijd al zo aangesloten waren.
            Verliesstroom tussen de twee draden door vocht zou al heel erg moeten zijn als de lamp in bepaalde situaties al op 50% gaat branden. [emoji848]
            Die ventilator eens afkoppelen lijkt me in dit geval inderdaad de eerste stap om te proberen.
            Valt wel nog te zien of er stopcontacten op dezelfde kring zitten en wat daar op aangesloten is, anders daarmee beginnen.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: LED problemen

              wij hebben ook ooit eens zo'n zwerf stroompje gehad op een kring. Oorzaak toen was een kleine kortsluiting in een stopcontact, ik vrees dat je toch zal op zoek moeten gaan naar een kortsluiting. Ook hier geen aardwachter die sprong (kortsluiting tussen stroomdraden) Alleen een stopcontact dat niet meer werkte en waar ik tussen de 120 en 150 volt op kon meten. (probleem zat in een stopcontact eerder op diezelfde kring)

              Succes!
              De gustibus et coloribus non est disputandum
              Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

              Comment


              • #8
                Re: LED problemen

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Valt wel nog te zien of er stopcontacten op dezelfde kring zitten en wat daar op aangesloten is, anders daarmee beginnen.
                Stopcontacten in eenzelfde kring als de verlichting en dat
                in een woonkamer van een appartement van slechts 8 jaar oud
                lijkt mij toch weinig waarschijnlijk hoor Freddy.
                Hoewel, wat doet die ventilator op een verlichtingskring van
                een woonkamer vraag ik mij dan af, lijkt mij meer iets voor
                een badkamer of voor het kleinste hokje…

                Comment


                • #9
                  Re: LED problemen

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Stopcontacten in eenzelfde kring als de verlichting en dat
                  in een woonkamer van een appartement van slechts 8 jaar oud
                  lijkt mij toch weinig waarschijnlijk hoor Freddy.
                  Hoewel, wat doet die ventilator op een verlichtingskring van
                  een woonkamer vraag ik mij dan af, lijkt mij meer iets voor
                  een badkamer of voor het kleinste hokje…
                  Staan heden stopcontacten en lichtpunten niet meer op eenzelfde kring?
                  Of lichtpunten van meerdere plaatsen.
                  Vroeger alvast wel, maar alles verandert. [emoji6]
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: LED problemen

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Staan heden stopcontacten en lichtpunten niet meer op eenzelfde kring?
                    Of lichtpunten van meerdere plaatsen.
                    Vroeger alvast wel, maar alles verandert. [emoji6]
                    Lees #4 eens Freddy, blijkbaar zijn de licht kringen apart en op automaten van 16 Amp.
                    Had het ook niet meteen gelezen dat het wc daar ook bij zat.
                    Ps. Je mag onder bepaalde omstandigheden lichtpunten en stopcontacten op eenzelfde kring zetten,
                    maar dan worden de wettelijke beperkingen ook beperkter
                    en moet je alles bekabelen met 2,5mm.
                    Persoonlijk gaat mijn keuze dan naar afzonderlijke kringen voor een woning.

                    Comment


                    • #11
                      LED problemen

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Lees #4 eens Freddy, blijkbaar zijn de licht kringen apart en op automaten van 16 Amp.
                      Had het ook niet meteen gelezen dat het wc daar ook bij zat.
                      Ps. Je mag onder bepaalde omstandigheden lichtpunten en stopcontacten op eenzelfde kring zetten,
                      maar dan worden de wettelijke beperkingen ook beperkter
                      en moet je alles bekabelen met 2,5mm.
                      Persoonlijk gaat mijn keuze dan naar afzonderlijke kringen voor een woning.
                      Ik lees daar dat andere lichtpunten op dezelfde kring geen problemen hebben … sluit dit dan uit dat er niks anders op zit zonder heel de situatie te kennen? [emoji848]
                      De ventilator zit daar ook op dezelfde kring, ook daaruit kan ik maar “vermoeden” dat er meerdere plaatsen op dezelfde kring staan. (WC of badkamer)

                      Mijn persoonlijke voorkeur zou ook gaan naar alles apart, niettegenstaande dit is dat bij ons ook niet zo.
                      Ik tegenstelling tot wat gevraagd werd bij de bouw heeft de toenmalige elektricien zijn goesting gedaan.
                      Mijn persoonlijke voorkeur is elke plaats eigen zekeringen waarbij licht en stopcontacten aparte kringen zijn.
                      Kost wat meer zekeringen, maar in geval van problemen of werken veel eenvoudiger.
                      Ik weet het, overkill. [emoji6]
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: LED problemen

                        Die wc ventilator zit bij op de lichtkring van 16A, en dat is ook wettelijk toegestaan zolang in diezelfde lichtkring geen stopcontacten zijn opgenomen mag het ook in 1.5mm² bedrading.
                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • #13
                          Re: LED problemen

                          Zou het kunnen dat er ergens iets aan de massa ligt.

                          De LED lamp van bv 3.5W verbruikt zo weinig dat de 300 mA niet gaat uitschakelen als de stroomdraad via de led ergens naar de massa gaat.
                          Dit gaat dan in het armatuur moeten gebeuren en dan moet de fase rechtstreeks naar de lamp gaan i.p.v. de N.

                          mvg
                          nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                          Comment


                          • #14
                            Re: LED problemen

                            Hmmm, ik denk het niet dat daar de fout zit. Met een halogeenlamp van 50w schakelt de 300mA ook niet uit.
                            Hombre

                            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                            Comment


                            • #15
                              Re: LED problemen

                              Als je 300mA hebt die naar massa gaat, dan schakelt de differentieel uit. En dat is hier niet het geval.

                              Comment

                              Working...
                              X