Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aanschaf telelens natuur, vogelfotografie voor Canon.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aanschaf telelens natuur, vogelfotografie voor Canon.

    Hallo,
    Wie kan me wat raad geven ivm aanschaf een een objectief.
    Ik fotografeer met de Canon 7 D en voor bvb vogels gebruik ik een Tamrom 150-600 F 5-6.3. (aankoopprijs ongeveer 1100 euro).
    Geeft wel mooie foto's, maar ik wil liever een lichtsterkere lens. Ruis is toch wel een hindernis als je bvb al vroeg op stap gaat en de lichtomstandigheden niet optimaal.
    Ik hoor graag jullie tips. Prijsklasse 1000-2000 euro

    gr
    Kathleen

  • #2
    Re: aanschaf telelens natuur, vogelfotografie voor Canon.

    Met dat budget zit je - mijn inziens - nog steeds in de "range" van je Tamron 150-600mm f/5-6.3

    En ik weet niet of het nu nog recht doet om te investeren in een Canon 300mm 2.8 L EF USM + 1.4x of 2x extender (overigens zal het ook nog boven budget komen voor 1 die een status heeft van goed+)
    Ander alternatief is een Sigma 120-300mm DG OS HSM Sport + extender (ook dit zal boven de 2000 euro komen)

    Comment


    • #3
      Re: aanschaf telelens natuur, vogelfotografie voor Canon.

      De enige optie is een 500/F4 of 600/F4 en die kosten een veelvoud van uw huidige lens.

      Je kan een andere body kiezen die beter omgaat met ruis. Eventueel een full frame maar dan verlies je weer aan bereik.

      Zorgen voor extra stabiliteit met een statief en swinghead.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: aanschaf telelens natuur, vogelfotografie voor Canon.

        Ik heb de Canon 70-300mm EF F4.5-5.6 DO IS USM.
        Misschien is Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM dan een betere keuze als ik geen 9000 euro wil uitgeven als hobby fotograaf ...
        Toch bedankt !
        Gr

        Comment


        • #5
          Re: aanschaf telelens natuur, vogelfotografie voor Canon.

          De Canon 100-400 L IS II is een heel goede lens, maar die is niet echt veel lichtsterker dan de Tamron 150-600, en de 100-400 is ook 200mm "korter" waardoor je een stuk dichter bij moet kunnen komen om een foto te maken.
          Als je nu fotografeert met een 7D, dan zal een 7DII iets beter omgaan met de wat hogere iso waarden, maar verwacht er geen mirakels van.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: aanschaf telelens natuur, vogelfotografie voor Canon.

            Sinds de 7D hebben ook de cropsensors van Canon een flinke vooruitgang gemaakt kwestie van ruis.
            Ik ben op dat punt erg tevreden van de 32mp van de M6 MarkII, zit ook in de 90D als je liever bij een DSLR blijft.
            Beide bodies kosten een fractie van een lichtsterkere lens.
            Zoals reeds aangegeven is het misschien niet meer het moment om veel te investeren in lichtsterkte (en in EF-lenzen), als je ziet wat met de nieuwe RF lenzen met f:7.1 of f:8 mogelijk is met een mirrorless.
            Mogelijk komt er nog een opvolger voor de 7DII (die toch qua ruis een stuk beter is dan de 7D).
            Full-frame is uiteraard beter, maar buiten je budget, temeer daar ook je lenzen langer moeten zijn, wees daar niet ongelukkig over, je zal altijd op beperkingen stoten (kijk eens op https://www.juzaphoto.com/ wat daar met betaalbaar materiaal zoals 7D, 7DII, 100-400 en 150-600 zooms wordt gedaan).

            En om te beginnen: voor €50 koop je Topaz Denoise AI, dat is veeeeeeeeel goedkoper dan gelijk welke hardware upgrade.
            Last edited by palombian; 5 april 2021, 14:37. Reden: investeren in lichtsterkte, opvolger 7DII, FF

            Comment


            • #7
              Re: aanschaf telelens natuur, vogelfotografie voor Canon.

              Ik ben het in grote lijn eens met mijn voorgangers.
              De beste upgrade dat je nu kan maken zit hem in de body.
              De 90D is zeer gelijkaardig aan de mogelijkheden van de 7D. De sensor is wel de beste APS dat Canon momenteel in het aanbod heeft.
              Alternatief kan je een tweedehands 7DII overwegen maar ik denk dat je de grootste winst nu kan maken met de 90D want die 7DII is ook al een oudje.
              De prijs van de 90D is ook in lijn met je budget.

              Comment


              • #8
                Re: aanschaf telelens natuur, vogelfotografie voor Canon.

                Ik zat met het zelfde probleem, ben van een Sigma 150-600mm f5-6.3 naar een oude 500 F4 gegaan(op een 90D). Ik merk wel een verschil met het lagere diafragma, maar meestal gebruik ik dat om de sluitersnelheid te verhogen/compenseren en is de iso toch weer hetzelfde.
                Heb je al eens naar Denoise AI software gekeken, dit is prijs/kwaliteit volgens mij nog altijd het interessantste om de ruis te verminderen.

                Comment


                • #9
                  Re: aanschaf telelens natuur, vogelfotografie voor Canon.

                  Ik heb ook gemerkt dat een echt goede prime op de 32mp sensor meer crop toelaat, je kan dan de extender laten vallen en door de grote opening kan je de ISO verminderen.
                  Zeker voor stilstaande onderwerpen werkt dat goed, spijtig genoeg moet je voor echt snelle AF geld leggen voor een FF (waarop je dan wel terug een extender moet zetten en een stop kwijtraakt).

                  Comment


                  • #10
                    Re: aanschaf telelens natuur, vogelfotografie voor Canon.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Polcastrol Bekijk bericht
                    Ik zat met het zelfde probleem, ben van een Sigma 150-600mm f5-6.3 naar een oude 500 F4 gegaan(op een 90D). Ik merk wel een verschil met het lagere diafragma, maar meestal gebruik ik dat om de sluitersnelheid te verhogen/compenseren en is de iso toch weer hetzelfde.
                    Heb je al eens naar Denoise AI software gekeken, dit is prijs/kwaliteit volgens mij nog altijd het interessantste om de ruis te verminderen.
                    Eigenaardige besluitvorming, als je dezelfde sluitersnelheid en een groter diafragma gebruikt dan kan je iso toch omlaag

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: aanschaf telelens natuur, vogelfotografie voor Canon.

                      eerste (minst dure) stap: Denoise AI en je kunt weer een eind verder

                      Tweede stap: sparen voor een andere, nieuwe body of aankoop van een goede recentere tweedehandse
                      derde stap: glaswerk vernieuwen, maar dit is een dure zaak natuurlijk, dus dat wordt nog meer sparen

                      In dit geval is de (anders heel goede, maar qua noise verouderde) 7D uw grootste bottleneck. Had die ook maar ben dan vertrokken op full frame.
                      Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                      Comment


                      • #12
                        Re: aanschaf telelens natuur, vogelfotografie voor Canon.

                        Ik heb vroeger ook een 7d gehad, en ben daarna overgestapt naar de 5DIII en dat was niet 1 maar minstens 2 stappen vooruit.
                        Veel betere ruisprestaties, ik denk toch zeker 2 stops.
                        En de beeldkwaliteit was gewoon veel beter. Dus verkijk je niet op het aantal pixels.
                        En daarboven een veeeeel nauwkeuriger autofocus. Ik maak soms foto's van honden die worden afgericht (pakwerk), en ik kan je garanderen dat dit snel gaat en prefocussen is meestal geen optie.
                        Ik had met de 5dIII veel meer keepers dan met de 7d, alhoewel die 4 fps meer had.
                        Dus mijn advies is ook om te kijken naar een 2de hands 5dIII, de 5ds en 5dsr geven nog meer cropmogelijkheden. Of een 5d4 is zeker ook een optie, deze heeft een nog betere sensor en betere autofocus. Ik heb in elk geval de 7d nooit meer gemist.
                        Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                        Comment


                        • #13
                          Re: aanschaf telelens natuur, vogelfotografie voor Canon.

                          Als je lichtsterker wilt dan kun je beter de opmerkingen hierboven die extender promoten vergeten, extenders kosten licht. Voor de prijsklasse die je noemt zal je niet veel beter aantreffen met vergelijkbaar bereik dan je Tamron. Misschien dat je 2e hands nog een kans maakt ... Ik begrijp dat de ruis je het meeste stoort, dan ben ik bang dat dat ook met een andere lens toch een issue blijft (spreek uit ervaring) dan kun je misschien beter voor de camera upgrade gaan

                          Comment

                          Working...
                          X