Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LED bar voor opkweek plantjes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • LED bar voor opkweek plantjes

    In het programma "Jardins et Loisirs" gisteren op RTBF was er een kort item over het binnenshuis zaaien van groente/bloemzaden onder LED licht.
    Voordeel is dat de zaailingen niet iel opschieten zoals bij zaaibakjes die je op de vensterbank zet. Voor zover ik kon zien leek die LED bar als 2 druppels water op dit. Klik.

    Geen idee ook hoeveel watt nodig is. De presentator demonstreerde een zelfgemaakte soort "brug" (ik schat zo'n 60 cm breed) waaraan hij de lamp aan 2 haken ophing.
    Maar het gaat me om het vinden van de juiste LED bar.
    Jammer werd niet meer detail gegeven dan "dat je zo'n LED bar o.a. wel kan kopen waar cannabis kweekmateriaal verkocht wordt".
    Ik denk echter dat dit op meerdere plaatsen of sites te koop moet zijn.

    Iemand enig idee waar dit te vinden?

  • #2
    Re: LED bar voor opkweek plantjes

    op die webshop en blijkbaar ook in charleroi maar wat is het verschil tussen een lamp voor growing en één voor blooming?
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: LED bar voor opkweek plantjes

      Hier vlakbij in Roeselare staat een enorm grote serre, (zo een 30 Hectare groot) blijkbaar eigendom van de provincie en de veiling Roeselare die volledig
      verlicht is met LED zal wel het van het zijn denk ik. https://www.lumeri.be/nl/kweeklampen/professioneel.html

      Serres Roeselare KLIK

      Comment


      • #4
        Re: LED bar voor opkweek plantjes

        Led Grow Lights: https://nl.aliexpress.com/wholesale?...led+grow+light
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: LED bar voor opkweek plantjes

          Voor de kweek van planten onder licht is "Watt" totaal van geen tel ... het enige wat telt is de lichtintensiteit en best nog gemeten over het hele nuttige spectrum (PAR) Veel van die posh grow lights die ze nu "aanbevelen" zijn voor het kweken van planten gewoon geen bal waard. Mirakels bestaan daar niet. Ga voor goede, semi-pro led systemen met een "Lumen per watt" efficiëntie" van minstens 100 of beter. Al de rest is brol ... OPGEPAST .. een hoop fabrikanten beduvelen de kluit! Ze geven een "Wattage" aan die volledig vals is in die zin dat ze hun lampen aanprijzen als "equivalent" met de lichtopbrengst van bvb een HID groeilamp. Het vernoemde Lumeri is daar een kunstenaar in ... Hun "65 Watt" groeilampen verbruiken maar een goede echte 15 Watt electrisch vermogen en hun lampen presteren maar net iets beter dan de equivalente spaarlampen! BTW er zijn onnoemelijk veel joetoeb videos over dit onderwerp maar weinigen kennen hun materie ...
          Deze gast kent zijn materie wel goed ... en de beste info vind men andermaal bij de wiet kwekers!
          https://www.youtube.com/watch?v=O3dx...xJAu6vLxYDgnar

          EDit: als men werkelijk wil weten wat men doet dan moet men een PAR meter kopen! Maar voor éénmalig gebruik is dat te duur!

          Comment


          • #6
            Re: LED bar voor opkweek plantjes

            Ik gebruik de kweeklampen van Ikea voor mijn pepers. Ben daar best tevreden van. Probleem is dat ze dikwijls niet in voorraad zijn.

            Vind gemakkelijk alle IKEA producten en items, gesorteerd op categorie. Geniet van click & collect of levering wanneer je online winkelt.

            Comment


            • #7
              Re: LED bar voor opkweek plantjes

              Oorspronkelijk geplaatst door pogi Bekijk bericht
              Ik gebruik de kweeklampen van Ikea voor mijn pepers. Ben daar best tevreden van. Probleem is dat ze dikwijls niet in voorraad zijn.

              https://www.ikea.com/be/nl/p/vaexer-...-e27-60317483/

              Je kan even goed een 15 Watt spaarlamp gebruiken nr 840 = 4000°K die geeft ook 800 Lumen en die kost half zoveel ... en als ge er nog een 15 Watt 865 (=6500°K) bij hangt hebt ge bijna het ganse spectrum voor de prijs van die IKEA lamp ... Of een van de nieuwere T8 TL Led lampen, 60 cm licht 6500°K met 1000 Lumen output voor krap 10 euro of zo (of was het 8?)
              BTW alles hangt af van de oppervlakte die men wil belichten. Voor mensen (zoals ik) die geen PAR meter hebben ... vuistregel voor uitzaai is 15000-20000 LUX ttz Lumen per vierkante meter, en al de frakties daarvan bvb 1/4 vierkante meter aka 50x50 => 5000 Lumen. Voor volwassen planten de raad van de wiet kwekers aanhouden ttz 40000-60000 Lux ...

              Comment


              • #8
                Re: LED bar voor opkweek plantjes

                Dank voor de inputs. Daar kan ik mee aan de slag. 'k ben recent lid geworden van VELT en ga dat daar eens in de groep werpen bij een eerstvolgende gelegenheid.
                Maar ik voel al aan dat het niet zo simpel is als het leek in dat programma. Ze zouden beter een deftige uitleg en instructie geven.
                Voor mezelf gaat het over heel weinig (vóór)zaaiingen van een paar groenten en bloemen.

                Comment


                • #9
                  Re: LED bar voor opkweek plantjes

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                  Dank voor de inputs. Daar kan ik mee aan de slag. 'k ben recent lid geworden van VELT en ga dat daar eens in de groep werpen bij een eerstvolgende gelegenheid.
                  Maar ik voel al aan dat het niet zo simpel is als het leek in dat programma. Ze zouden beter een deftige uitleg en instructie geven.
                  Voor mezelf gaat het over heel weinig (vóór)zaaiingen van een paar groenten en bloemen.
                  Als ze bij VELT nog steeds houden aan hun koperen gereedschap om je tuin te bewerken, kwestie van het aardmagnetisme niet te verstoren, dan riskeer je daar niet verder te komen dan wat hekserij
                  In termen van kunstlicht voor planten zijn er de laatste jaren gigantische vernieuwde inzichten bij gekomen, maar helaas wordt er nog steeds want onzin rond verkocht. Mensen overschatten steeds de lichtopbrengsten van de lampen die ze menen te moeten kopen. Wie daar van uitgaat denkt beter na over de aankoop.

                  Comment


                  • #10
                    Re: LED bar voor opkweek plantjes

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    Als ze bij VELT nog steeds houden aan hun koperen gereedschap om je tuin te bewerken, kwestie van het aardmagnetisme niet te verstoren, dan riskeer je daar niet verder te komen dan wat hekserij
                    Ik zal op mijn hoede zijn als ik bezemstelen zie staan in de inkomhal of aan de kapstok.

                    Comment

                    Working...
                    X